דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קיפאון ממשלתי וציפיות שוק ההון 

מאת    [ 09/11/2008 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 1950 פעמים ]

בחודש אוגוסט 2007 המדדים בוולסטריט צנחו כ- 20% בעקבות פרוץ המשבר לראשונה. באופן מפתיע נאלץ הבנק המרכזי להתמודד עם המשבר והוריד את הריבית הבין בנקאית כאשר החוזים העתידיים צנחו מעל 4%. אחרי ההורדה של הריבית המדדים תיקנו את הירידות וחזרו לרדת במחזורי מסחר נמוכים. הירידות היו איתותים לצורך הורדות ריבית נוספות מצד הבנק המרכזי.
ימים לפני החירות בשבוע שעבר המדדים עלו באופטימיות חסרת תקדים. לאחר הבחירות המדדים ירדו מהר מאוד ומאותתים לנשיא הנבחר: "אנחנו עוד לא מכירים אבל כדאי שתקשיב למה שיש לוולסטריט לומר".


הקשר בין עגבניות ונדל"ן: עגבניה היא אחד המוצרים הכלכליים ביותר בכלכלת ישראל. יש לה ביקוש מאוד גבוה, הציבור אוהב מאוד עגבניות, ההיצע מאוד רגיש. התוצאה, מחירי העגבניה נעים למעלה ולמטה כמו המדדים בוולסטריט. המחירים עולים בעקבות הביקוש הגבוה וירידה זמנית בהיצע והמחירים יורדים מהר בגלל שהיצרנים מייצרים הרבה בזמן קצר. הסיבה לתנודתיות הגבוהה היא חיי המדף הקצרים של העגבניה. בשוק הנדל"ן מחירי הנדל"ן נעים בדומה לכל מוצר כלכלי. כאשר הביקוש גבוה וההיצע דיי קשיח הצפי הוא למגמה עולה במחיר. כאשר הביקוש יורד עקב המחזוריות בכלכלה ההיצע גם כן יורד, יתכן מצב שבו מחירי הנדל"ן ישמרו על המחירים.
המשבר הנוכחי יצר תופעה שלא הייתה קיימת בעשרות שנים האחרונות - מחנק אשראי.
חברות נדל"ן בישראל מינפו את כספן בהלוואות ע"י הנפקה של אג"ח קונצרני למשקיעים שהם בחלקם המוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור לטווח הבינוני והארוך. חברות הנדל"ן סמכו על מכירת הנדל"ן לצורך כיסוי החובות ושישאר להן מזומן בקופה לרכישות עתידיות. נוצר מצב שבו החברות מתקשות לגייס סכומי כסף לפעילות שוטפת והשקעה, מחירי הנדל"ן הפסיקו לעלות, המשבר הנוכחי יצר תופעה של מחנק אשראי אשר פוגע בביקושים. ללא מכירה של הנדל"ן שבחלק מהפרוייקטים עדיין לא הסתיימה הבנייה, החברות ישארו עם נכסי נדל"ן המאבדים ערך וללא כסף בקופה, ללא אשראי ועם חובות שמסתכמים בשווי של מאות מיליארדים. התוצאה היא מכירה בכל מחיר ורק בשביל לאושש את מצב המזומנים בחברה. מחירי הנדל"ן צפויים לרדת ועוד הרבה ועד לשיפור במחנק האשראי ובסופו של דבר להתאוששות כלכלית אשר במקרה הטוב תחול במחצית השנייה של 2009 ואף בתחילת 2010. ההתאוששות תלויה אך ורק בפעולות הממשלה והבנק המרכזי. בתרחיש הפאסימי אנו נהיה עדים להתחזקות חסרת תקדים במטבע האמריקאי ואלו החשופים לנ"ע בבורסה הישראלי, מניות ואג"ח קונצרני, הדולר יכול להוות גידור הולם מאוד ובעלות נמוכה.

ניתוח מאקרו כלכלה
הכלכלה האמריקאית בצרות צרורות. אחוז בלתי מועסקים עלה ל- 6.5%. הנתון שבר את השפל שנוצר ביוני 2003 כאשר הנתון הצביע על 6.3% בלתי מועסקים. מדד ה- S&P 500 היה באזור ה- 970 נקודות ואז החלה המגמה העולה לכיוון 1200 נקודות. בעקבות הנתון הנוכחי יש צפי למיתון עמוק יותר ביחס לשפל הקודם. בתחילת השבוע פורסם נתון ISM Index אשר הצביע על שפל חסר תקדים בכלכלה. בפעם האחרונה שבו הנתון היה באזור ה- 38 היה בשנת 1949. ההתאוששות הכלכלית אחרי מלחמת העולם השנייה החלה בתחילת שנות ה- 50. נתוני המאקרו מצביעים על שפל חסר תקדים בכלכלה. פעולות הממשלה הן כלי לבלימה של המיתון הצפוי ולהתאוששות כלכלית מהירה. כשלון בפעולות הממשלה, לדוגמא אי תמיכה ממשלתית ביצרניות הרכב,אי תמיכה ממשלתית בכספי הציבור, אי עידוד הכלכלה ע"י הרחבת התקציב והשקעות ממשלתיות במפעלים וכדומה. כל עיקוב בפעולות הממשלה יגרום לחוסר אמון בשווקים וירידות נוספות בבורסות העולם עובדה אשר תצביע על מיתון עמוק מאוד בדומה למיתון בשנות ה- 30.

ניתוח שוק המניות
שוק המניות עלה אחרי פרסום נתון ISM Index. שוק המניות עלה אחרי נתון בלתי מועסקים.
שוק המניות עלה אחרי פרסום נתון לצמיחה אשר הצביע על צמיחה שלילית של 0.3%-.
שוק המניות מתומחר במחירים המגלמים את המיתון. שוק המניות כבר רואה התאוששות מסוימת. שוק המניות לא מצפה לשפל כלכלי עמוק בזכות פעולות הממשלה. קיפאון ממשלתי יגרור שינוי ציפיות בשוק המניות. אז, שוק המניות מסוגל לרדת בין 20% ל- 30% מהמחירים הנוכחיים.
שוק המניות אטראקטיבי לאלו המאמינים בפעולות ממשלות העולם.
מהזווית הטכנית שוק המניות נבלם ביום שישי בדיוק רב על תיקון 61.8% פיבונאצי לגל העולה האחרון. אחרי ה- False במדדים בעקבות הבחירות לנשיאות, לשווקים קשה לגייס קונים לצורך בלימה של המיתון. ביום שישי הקונים דחפו בשעות הסיום את המדדים חזק למעלה ובאופן בלתי צפוי. אנו יודעים כי יש קונים אגרסיביים בשוק שילחמו על רמות התמיכה על מנת למנוע שפל כלכלי.
הבלימה ביום שישי מהווה Pivot Point - מתחת לנמוך יומי יתרחש גל יורד משמעותי, מעל הגבוה יומי יתרחש גל עולה משמעותי. כל אחד שיבחר כיוון.

ניתוח שוק האג"ח
שוק האג"ח הקצר ממשיך להוות מחסה בפני המשבר. התשואה הקצרה ירדה לשפל של 0.33% בלבד. מחיר אג"ח הארוך מגיב לשינויים בשוק המניות ונבלם על רמת התמיכה ב- 92.3$. אלו המחזיקים מניות יכולים לגדר השקעתם באג"ח ממשלתי ארוך. מחיר האג"ח הארוך מצביע על עליות נוספות לכיוון של לפחות 98$. ורק שבירה של רמת התמיכה ב- 92.3$ תאותת על שינוי אמיתי בכלכלה ובשוק המניות.

ניתוח שוק החוזים העתידיים
שוק החוזים העתידיים שלילי כאשר המדדים דאו גונס ו- S&P 500 מנסים לשמור על אופטימיות הססנית. שוק האופציות אומנם מצביע על ירידות אך ניתן לזהות תהליך שבו שוק האופציות מזהה ירידה בתנודתיות ורגיעה זמנית בשוק המניות. מדד ה- VIX בדק את קו המגמה העולה שנשבר מלמטה למעלה ומצביע על המשך ירידה בתנודתיות וצפי לעליות בשוק המניות.

ניתוח שוק הסחורות והמט"ח
הקשר בין התאוששות המדדים למחיר הנפט מתחזק מיום ליום. הנפט מושפע ישירות משינויים ביורו/דולר. המשבר תפס את אירופה מהר מאוד והמטבע האירופאי צנח, עובדה שהפילה את את מחיר הנפט ל- 60$. המשך התחזקות הדולר וזאת בהתאם למדיניות הנשיא הנבחר והתחזקותו של המשבר באירופה יגרמו למחיר הנפט לרדת מעבר לשפל הקודם ב- 60$. ירידות במחיר הנפט מסוגלות לדחוף את המדדים למטה ויקשו על רמות התמיכה הטכניות. אלו החשופים לשוק המניות, ניתן לגדר את ההשקעה ע"י ביצוע שורט על הנפט.

סיכום
שוק המניות לקראת תנועה חדה. אסטרטגיה בשוק המניות אפשרית ע"י רכישה נכס הבסיס והצמדה של ביטוח למספר חודשים. אלו המאמינים בכיוו היורד, אפשר לבצע שורט ולרכוש ביטוח הפוך.
אסטרטגיה מעניינת היא קניה של אוכף או אוכף קטום לדצמבר על מניות ומדדים.
אלו המאמינים בתחתית מסוימת אבל לא בטוחים מתי שוק המניות יעלה וביחד עם זאת מעוניינים להקטין את התנודתיות, ניתן לרכוש נכס בסיס ולהשכיר אותו לחודש ולקבל תשואה יפה מאוד.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב