דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דור ה- Y בוחר בדב חנין 

מאת    [ 09/11/2008 ]

מילים במאמר: 836   [ נצפה 2802 פעמים ]


"דור ה- Y" הוא מונח הלקוח מהתרבות הפופולרית ושמקובל לתאר באמצעותו את הדור שנולד בארצות המערב בין השנים 1982-1995. הספרות מגדירה דור זה כמונע-הצלחה, מרוכז בעצמו ובאיכות חייו מצד אחד, ומאידך כדור מודע ודעתן, בעל תודעה קהילתית גלובלית מפותחת ומפוכחת.


הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים המזוהים עם האינטרנט והגלובליזציה ותרבות הצריכה הקפיטליסטית, הם שעיצבו את דור ה- Y, המקדש ערכים אינדבידואלסטיים ונהנתניים כגון איכות חיים, רווחה אישית, ושכר גבוה. אכן, דור ה- Y נולד לתוך עידן שבו השוק עומד במרכז הבמה. בהתאם, אימץ לעצמו דור זה תפיסות עולם ליברליות מרכזיות שבמרכזן הפרט, הגשמה עצמית במקום העבודה, ושיפור רמת החיים האישית.


במקביל, בזכות תרבות הפנאי הרשתית המאפיינת דור זה, שעיקרה גלישה באינטרנט, שימוש בתוכנות מסרים מיידיים, ופעילות ברשתות חברתיות, בלוגים ופורומים - פיתח דור ה- Y, במידה רבה, תודעה קהילתית וירטואלית ומודעות ערה לערכים גלובליים וסביבתיים.


בניגוד לקודמו, דור ה X, שאופיין בספרות כדור אפאטי, מרדן ומבולבל, דור ה Y רחוק מלהיות אדיש. דור ה Y הוא דור ביקורתי ודעתן, המרבה לעסוק באינטרנט בנושאים בעלי חשיבות ועניין עולמיים. זכויות אדם, זכויות בעלי חיים, ובייחוד תחומים אקולוגיים וסביבתיים - במיוחד יחסי הגומלין העדינים שבין האדם וכדור הארץ - הם רק כמה מהתחומים שבהם עוסק דור ה Y, כחלק מפעילותו הרשתית.


אלא שמאפייני דור ה Y מבוססים על סתירה פנימית עמוקה שטרם נפתרה. חיבתו של דור ה Y לתרבות השוק ולהיפר-צרכנות איננה מתיישבת כלל ועיקר עם מודעותו הסביבתית המפותחת. כך לדוגמא, הרצון לצמצם את מספר המכוניות הנעות בכבישים וזיהום האוויר הנובע מהן, מנוגד מעיקרו לתופעת ה"וולמארטיזציה", המרחיקה את מרכזי המסחר מאזורי המגורים, ולהתעצמות תרבות הקניונים; השאיפה להתרחבות הגנים ציבוריים והמרחבים הירוקים הפתוחים בעיר, מתקשה לעמוד בכפיפה אחת עם הצורך הגובר בחניונים ושטחים מסחריים; והכמיהה למרחב אווירי נטול קרינה סלולארית אינה יכולה לדור בצוותא עם חיבת היתר של דור ה Y למכשירי טלפון ניידים מהדור השלישי.


בעקבות דברים אלה, קשה לכאורה לחזות מראש מה תהיה מידת תמיכתם של הנמנים על דור ה-Yבדב חנין, המועמד הסוציאל-סביבתי לראשות עיריית תל אביב. חנין קורא תיגר פומבי על האדמיניסטרציה ההגמונית של ראש העירייה המכהן, רון חולדאי, המקדמת "מנהטניזציה" של העיר תל אביב והפיכתה לבירה כלכלית ים-תיכונית.


ואולם, מבחינה מדוקדקת של השטח, עולה יותר מלכאורה כי דור ה-Y בדרך לבחור בחנין. סקר שנערך בראשית אוקטובר 2008 על ידי מכון דחף בראשות מינה צמח עבור "ידיעות תל אביב", מלמד כי חנין מוביל בבירור ובפער גבוה בקרב בני דור ה- Y. כשנשאלו בני 18-24 בעבור מי יצביעו - 55% מהנשאלים אמרו כי יצביעו לחנין, ורק 17% אמרו כי יצביעו לחולדאי. גם בקרב בני 25-29 התוצאות היו דומות - 46% לחנין ורק 23% לחולדאי.


אלא שכאמור, האג'נדה שמקדמים דב חנין ורשימתו, "עיר לכולנו", עומדת מכמה בחינות חשובות בסתירה לתפיסת העולם הצרכנית המאפיינת את דור ה- Y. חנין הוא אנטי-קפיטליסט מובהק, החבר מאז 1990 בהנהגת מפלגת מק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית). תפיסת עולמו מושתתת על ערכים סוציאליסטים, תוך שימת דגש על רווחת הכלל, לא פעם על חשבונו המיידי של הפרט.


חנין מבקר בכתביו באופן מובהק את אורח החיים הצרכני המאפיין את העולם הגלובלי והקפיטליזם המאוחר. לגישתו, תרבות הצריכה, המציבה את השוק כזירת הפעילות התרבותית והחברתית המרכזית בחברה, מבטאת קיום אנושי רזה. חנין מוחה על קיום אנושי שעיקרו בהחלפת סחורות ושירותים. לגישתו על בני אדם לבחון את חייהם מחוץ לגדרי עולם השוק ולבחון מה באמת הם יכולים לעשות ולהיות בחייהם כדי ליצור לעצמם חיים בעלי משמעות.


חנין מתנגד לאדישות השבעים ולאורח החיים הנהנתני. הוא סבור שהדפוס הכלכלי והגלובלי העכשווי, המקדש את תרבות הצריכה והשוק החופשי, אינו מתחשב ביכולות האקולוגיות של כדור הארץ, ומבחינה זו הוא אפילו מסכן את קיומה של האנושות. לגישתו, קיימת סתירה פנימית עמוקה בין תפיסת ה"פרט כצרכן", העומדת בבסיס החשיבה הקפיטליסטית, ובין כושר הייצור המוגבל של כדור הארץ.


מבחינות רבות, הבחירות לראשות עיריית תל אביב מהוות עבור דור ה-Y נקודת מפנה תודעתית בדרך ליישוב הסתירה בה הוא שרוי. את נתוני התמיכה הגבוהים של דור ה-Y בחנין אין לפרש אלא כהפנמת העובדה שלא ניתן לקיים "אקופיטליזם". החתירה לחברה סולידארית וערכית, המושתתת על ערכים קהילתיים והגנה על הסביבה, לא תוכל להתיישב לאורך זמן עם המציאות הקפיטליסטית במתכונתה הנוכחית.


את הבעת התמיכה הרחבה של דור ה-Y בחנין יש להבין כמשקפת את מצוקתו ואת אי-שביעות רצונו מהסדר החברתי-כלכלי בו הוא שרוי. פעילותו האקטיביסטית האינטנסיבית של דור ה-Y בבלוגים, ברשתות חברתיות, ובעיתונות המקוונת למען בחירתו של חנין מלמדת בראש ובראשונה כי דור ה-Y רוצה שינוי. הקיום האנושי הרזה, המעניק לחייו של הפרט משמעות דלה כצרכן המתנהל בתנאי שוק, אינו מספיק לו עוד והוא חותר למצוא את החיים בעלי המשמעות אותם מציע לו חנין.


תמיכתו של דור ה-Y בחנין הוא מאורע בעל חשיבות דרמטית. בפעם הראשונה מזה שנים ארוכות הצליח מועמד פוליטי לעורר ולסחוף אחריו דור צעיר של מצביעים פוטנציאליים. חנין פעל בחוכמה כאשר ניהל את מירב הקמפיין שלו באינטרנט, הלא היא כיכר העיר של דור ה-Y. חנין פרט על עצביו החשופים של דור ה-Y כאשר העלה לסדר היום נושאים הנוגעים וחשובים לו, שעוררו וגירו אותו לעסוק בסתירה הקיומית בה הוא מצוי.


המבחן הגדול של דור ה-Y יתרחש ביום שלישי האחד עשר בנובמבר 2008. בידו הזדמנות חד-פעמית ליצוק סוף סוף תוכן וליצור שינוי לא בעולם הווירטואלי, אלא הפעם בעולם המוחשי.


כן אנחנו יכולים.


? הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין שרון כהן ושות' www.sc-lawoffice.com, וכן מהווה חלק מצוות הניהול של בר "השכן" בתל אביב.




הכותב הינו שותף במשרד עורכי הדין שרון כהן ושות' העוסק בתחום האזרחי-מסחרי, לשון הרע וזכויות יוצרים. www.sc-lawoffice.com.

ניתן ליצור קשר עם הכותב בדוא"ל: Giusseppem@gmail.com .

אין לראות באמור לעיל משום יעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב