דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי מפשעה 

מאת    [ 07/11/2008 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 16323 פעמים ]

הרבה רופאים ובעיקר אלו מקרבם המטפלים בספורטאים נתקלים בחולים המתלוננים על כאב במפשעה. איזור זה רגיש לפציעות מפעילויות שונות ובמיוחד מפעילות ספורט הדורשת קירוב והרחקה של פרקי הירך: סקי, גלגליות, שחייה וכדורגל. למעשה כ5% משחקני הכדורגל מתלוננים על כאבי מפשעה. על פציעות ספורט קרא עוד.

המפשעה יכולה גם להיפגע בגין פעילות דומה הכרוכה בעבודה או בבית, תאונות דרכים, פגיעות חדירה (סכין). מאמר זה אינו מתייחס לכאבי מפשעה מפציעות קשות שמצריכות טיפולי חירום ו/או כאבי מפשעה בקרב ילדים. כאבי מפשעה בקרב ילדים עד גיל 15 מחייבים שלילת מספר פתולוגיות אופייניות בעלות השלכות משמעותיות על התפתחות הילד (פגיעה בכלי דם בראש הירך, דלקת זיהומית של ראש הירך וגלישה של ראש הירך).

ברוב המקרים כאבי מפשעה שמקורם מפעילות ספורטאית או מעבודה גם בבית, יחלפו מעצמם תוך ימים ספורים. במקרה כזה השגחה עצמית וטיפול ראשוני בבית (מנוחה, קומפרסים קרים, חבישה, הרמת הרגל) יספיקו על מנת לרפא פגיעה קלה. במקרים של כאב או הפרעה ממושכת לחיי היום יום יש לשקול פנייה לאיש מקצוע.

אנטומיה פונקציונאלית

המפשעה היא למעשה נקודת החיבור בין הבטן התחתונה לפלג גוף התחתון. בתוך המפשעה קיים מפרק הירך על כל רקמותיו (קופסית, רצועות גידים ושרירים) שנוצר באמצעות חיבור בין ראש עצם הפמורל (כדור) עם האסטבולום (שקע) שבאגן. הזיזים המצויים בצוואר הירך מהווים נקודת אחיזה לשרירים השונים הפועלים על מפרק הירך.

עיקר אספקת הדם לראש הירך מגיע מענף של העורק הפמורלי. פגיעה בכלי דם זה עלולה להוביל למוות של תאי עצם בראש הירך. עצב הפמורל עושה את דרכו מעמוד השדרה המותני וחוצה גם הוא את המפשעה. ישנם כ 18 בורסות סביב המפשעה. בורסות אלה מהוות גורם שכיח לכאב בעיקר אך לא רק זו המצויה מעל בליטת עצם הטרוכנטר. מבחינה ביומכנית השילוב של נשיאת משקל הגוף וטווח התנועה הנרחב של מפרק הירך חושף אותו למגוון פגיעות שתוצאתן כאבי מפשעה.

אבחון מקור הכאב במפשעה

מקור הכאב במפשעה יכול להגיע ממקומות רבים. ללקיחת היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית יסודית יש על כן חשיבות מוגברת לאבחון הבעיה. איך קרה? מה גורם לכאב? מה מחמיר את הכאב? מה מקל על הכאב? הרופא חייב לחשוב על פוטנציאל הפגיעה שלכל המרכיבים האנטומיים של המפשעה כדי לאבחן את הבעיה.

העור, הרקמה התת עורית, רקמת החיבור,שרירים, בלוטות הלימפה, העצב הפמוראלי , העורק והוריד הפמוראלי וכמובן פרקי הירך והאגן על כל רקמותיהן. שיטה זו תקל על האבחון שכן לרוב כאבי המפשעה מקורם בפגיעה מקומית ברקמות רכות כגון מתיחה או קריעה של שריר, רצועה, קופסית או גיד. כאבי מפשעה יכולים גם להיגרם פגיעה במפרק הירך (ארטריטיס,טראומה), פגיעה בעמוד השדרה המותני (ארטריטיס, עצב לכוד, ונזק לדיסק מותני) פגיעה באגן (טראומה, דלקת במפרקי האגן, גידול), שבר (הרניה), בלוטות לימפה דלוקות ונפוחות, פתולוגיה בכליה (דלקת, גידול, אבנים בכליה), פתולוגיה אברי רבייה (דלקות חבלות גידולים).

הטיפול בכאבי מפשעה

רוב הגורמים לכאבים במפשעה הינם בתחום המומחיות של עצב-שריר ושלד ועל כן מטופלים בהצלחה במרפאתנו.

ד"ר יצחק בכר-כירופרקט Ms.c. D.C http://gav-clinic.com כירופרקטיקה, רפואת ספורט ושיקום




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב