דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אי הרשעת בני נוער וצעירים בעבירות סמים 

מאת    [ 05/11/2008 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 3709 פעמים ]

אי הרשעת בני נוער וצעירים בעבירות סמים
מאת: עו"ד שולמית קהלת אורן

בני נוער וצעירים אשר מסתבכים בעבירות סמים עלולים למצוא את עצמם עצורים, מואשמים ומורשעים בפלילים ובהתאם, הנזק שעלול להיגרם לעתידם (צבא, לימודים, מקומות עבודה וכיו"ב) הינו גדול ולעיתים בלתי ניתן לריפוי במשך שנים רבות.

בתי המשפט מייחסים לעבירות הסמים חומרה יתרה גם כאשר המדובר בקטינים ובצעירים ובהתאם לכך, מחמירים בתי המשפט בענישתם של המורשעים בעבירות סמים, בפרט כאשר מדובר בעבירות הפצה, כגון: סחר, תיווך, אספקה וכיו"ב.

מדיניות הענישה הקשה בה נוהגים בתי המשפט בעבירות אלא נועדה, בין היתר, לתת ביטוי לסיכון המוחשי המחריד שכרוך בסם ובהפצתו וכן להרתיע את כל אלה שעוסקים בו. בבסיס כל זאת טמון ההיגיון אשר לפיו - ככל שיקטן מספר העוסקים בהפצת הסמים, כן יקטן מספר המשתמשים בהם.

יחד עם כל האמור לעיל, לעולם יפעיל השופט שיקול דעת בבואו לחרוץ דינו של נאשם ולעיתים, בהתאם לנסיבות, יגברו שיקולים אישיים על השיקול העונשי-הרתעתי והאינטרס הציבורי יעלה בקנה אחד עם החלטה אשר מקלה עם הנאשם.

אשר לסוגיית אי ההרשעה בעבירות על פי פקודת הסמים המסוכנים, הרי שכאשר המדובר בבני נוער ובצעירים, תישקל אי הרשעתם על-ידי בית המשפט תוך בחינת כלל הנסיבות ונתוניו האישיים של הנאשם.

בעניין זה קבע בית המשפט קבע כי: "עבירות על פקודת הסמים המסוכנים הן מן העבירות החמורות בדיני העונשין... הימנעות מהרשעה ללא נימוקים כבדי משקל שכוחם יפה למקרים יוצאי דופן, עלולה להיחשב, בטעות, להקלת ראש וסלחנות, שאינן עולות בקנה אחד עם אותו מסר תקיף המתחייב מצד בית המשפט." (ת"פ 1288/02).

יש להדגיש, כי על מנת להגיע לתוצאה משפטית של אי הרשעה, בפרט בעבירות סמים, יש לפעול מבעוד מועד ולנקוט בצעדים שונים אשר יגדילו את הסיכויים שבית המשפט אכן ייעתר לבקשת הנאשם ויקל עימו.

בנוסף לכך, כאשר מדובר בעבירות של שימוש עצמי בסמים או בהחזקת סמים בכמות לא גדולה או בעבירת סמים בנסיבות מיוחדות שיש בהן בכדי להקל על החשוד/נאשם, יש לפעול במהרה לסגירת התיק (עוד בטרם הגשת כתב אישום או לאחריו) או לעיכוב ההליכים (אחרי הגשת כתב אישום).

להלן יובאו מס' דוגמאות לאי הרשעת קטינים וצעירים שהודו בעבירות סמים חמורות:

בת"פ 1908/04 שהוגש לבית המשפט לנוער בת"א, הודה צעיר בן 18 וחודשיים בעבירות של אספקת סם לקטינה ובשימוש בסם מסוג "קאנבוס" (בהיותו קטין), בכך שאסף אותה לביתו, שם החזיק בסם ובכלי עישון וסיפק לה את הסם ושניהם השתמשו בו באמצעות הכלי וסיגריה שהכין.

תסקיר שירות המבחן לנוער מפרט נסיבות חיים לא קלות, ללא התרשמות כי מדובר בנער בעל נטיות עברייניות. בנוסף, הנער מתעתד להתגייס לצה"ל בסוף שנת הלימודים ומעוניין לשרת בקרבי ומתנדב מיוזמתו במועדון לילדים פגועים.

לאור נתונים אלה והעובדה כי הנער חסר עבר פלילי והמדובר במעידה חד פעמית, מחליטה השופטת להימנע מהרשעתו ומטילה עליו 50 שעות התנדבות. (נוער ת"א 1908/04)

במקרה אחר ת"פ 522/03 - הרשיע בית המשפט לנוער בפר סבא קטינה הנושקת לגיל 18, ב- 3 עבירות של החזקת סם.

תסקיר שירות המבחן מעלה כי מדובר בקטינה שהוכרה כקטינה נזקקת ושעברה מהפך חיובי בחייה.

בית המשפט, כאמור, הרשיע את הקטינה וגזר עליה חודשיים מאסר על תנאי כאשר הנימוק להרשעה היה, בין היתר, כי דווקא המשפט הפלילי וההרשעה יועילו לשיקומה ולעתידה של הנאשמת.

בית המשפט המחוזי אליו הוגש ערעור בעניין ההרשעה (ע"פ 517/03), ביטל את הרשעתה בהסתמך על הנימוקים הבאים: 1) היותה של המערערת קטינה בעת ביצוע העבירות. 2) המערערת צירפה והודתה מיוזמתה בעוד שני תיקים. 3) המערערת עשתה מהפך חיובי בחייה. 4) המערערת התחתנה ונולד לה תינוק והיא מנהלת אורך חיים תקין.

במקרה חמור אחר, ייצגה הח"מ קטין בן 17 אשר נשפט בבית המשפט לנוער בנתניה על עבירות בירות סמים רבות: 9 עבירות של הדחת קטין לסם, 6 עבירות של סחר בסם, 4 עבירות של שימוש בסם ו- 4 עבירות של הספקת סם.

הקטין שהה במעצר בית תקופה של מס' חודשים ועם הזמן שוחרר ללימודי נהיגה, השתתפות בקורס קד"צ ויציאה לביקורים בבית קרובי משפחתו.

הקטין הודה בכתב אישום מתוקן שחומרתו הופחתו באופן משמעותי ושיתף פעולה באופן מלא עם שירות המבחן.

בסופו של יום, נמנע בית המשפט מהרשעת הקטין, בהתחשב בשיקולים הבאים: 1) הקטין נטל אחריות לעבירות והתחרט עליהן. 2) במהלך תקופת המשפט סיים הקטין את בית הספר התיכון, השתתף בקורס קד"צ ועתיד להתגייס לצה"ל. 3) הקטין בן למשפחה נורמטיבית תומכת. 4) הקטין הוכיח כי יש לתת לו הזדמנות.

לאור כל זאת, כאמור לעיל, נמנע בית המשפט מהרשעת הקטין וקובע כי יחתום על התחייבות כספית בסך 3000 ש"ח להימנע מעבירות לפי פקודת הסמים המסוכנים ותרומה לאל סם ע"ס 1000 ש"ח.

לסיכום: על אף מדיניות הענישה הקשה של בתי המשפט בעבירות סמים, לבני נוער ובגירים צעירים יש סיכוי בהתחשב במכלול הנסיבות השונות, להינצל מפני כתם של הרשעה וענישה קשה שלצידה.

על מנת לפעול בדרכים שעשויות להביא לתוצאה משפטית רצויה, יש לפנות לעו"ד המתמחה בפלילים ובטיפול בבני נוער וצעירים, מוקדם ככל שניתן ואף בטרם החקירה המשטרתית.
מקור המאמר מאתר של עורך דין פלילי שולמית קהלת-אורן מנחם בגין 48, מגדלי אביב, תל אביב טל. 03-5373410, פקס. 03-5373412, נייד: 052-4604346 www.plili.org.il  



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב