דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עצות וטיפים לניהול חשבונות הבנק והכספים לאחר פרידה או התאלמנות מבן או בת הזוג 

מאת    [ 04/11/2008 ]

מילים במאמר: 1158   [ נצפה 2513 פעמים ]

לקיחת אחריות על ניהול חשבונות הבנק והכספים למחייה השוטפת, חשובים לכולנו. כבעלי משפחה אנו אחראים לא רק על עצמנו אלא פעמים רבות גם על בני המשפחה התלויים בנו.

מצב זה מטריד במיוחד אם אין לנו עם מי לחלוק את המטלה הלא קלה ואנו אחראים על הנושא ללא שום עזרה.
מצבים כגון גירושים, פירוד או אף חס וחלילה התאלמנות לא עלינו, מביאים עמם התמודדות עם נושאים אלה ולעיתים מלווים בתחושת אובדן שליטה באשר לנעשה בחשבונות הבנק שלנו והתקציב המשפחתי. דבר הגורר חששות לא קטנים מפני העתיד.

לא פעם, לאורך שנים רבות אולי אף עשורים, היה זה בן או בת הזוג שטיפל בכל העניינים הכספיים. לאחר הפרידה או ההתאלמנות אנו נדרשים להתמודד לבד עם הטיפול בחשבונות הבנקים, תיקי ההשקעות ובכלל כל הנושא הכספי.

שאלות פיננסיות רבות עשויות לעלות, הנה כמה דוגמאות:


    • האם הכספים והחסכונות, העומדים לרשותנו, מספיקים למחייה ולכמה זמן?
    • האם הכספים מנוהלים נכון?
    • האם הכספים מושקעים בחוכמה?
    • מה עם הפנסיה, האם בכלל יש לי וכמה היא שווה?

שאלות אלו וגם שאלות רבות אחרות מלחיצות במידה מסוימת והן מחייבות תשובה ופתרונות מעשיים.
אף אחד מאיתנו אינו מעוניין להזדקק לעזרה פיננסית חיצונית. אנו מעוניינים לשלוט בגורלנו ולהבטיח את עתידנו ועתיד ילדינו.  לצורך כך יש לברר מהם המשאבים העומדים לרשותנו ולתכנן היטב את צורת השקעתם ואופן השימוש בהם בצורה חכמה ומושכלת.  ביצוע הבירור והשינוייים הדרושים יאפשרו שימוש בכספים לצורך המחייה השוטפת והעתידית.

כיועצת השקעות פרטית וותיקה, אני מלווה לא רק בני זוג, אלא גם אלמנות ואלמנים, גרושות וגרושים ואנשים רבים שמצאו את עצמם יום אחד ללא בני הזוג ואשר היו זקוקים ליד מכוונת, מנוסה ומקצועית בעולם הבנקאות והפיננסים הן בארץ והן בבנקים בחו"ל.
מתוך נסיון ארוך שנים זה ומתוך הבנה שרבים זקוקים וזקוקות למידע ועזרה בנושא, ריכזתי עבורכם כמה טיפים ועצות שיעזרו לכם לנהל טוב יותר את חשבונות הבנק והכספים לאחר פרידה, גירושים או התאלמנות מבן או בת הזוג שלכם:


    • איסוף מידע על הנכסים הפיננסים - הכל מתחיל ונגמר במידע. יש לאסוף דו"חות של חשבונותיכם בארץ ובחו"ל כולל: פיקדונות, תוכניות חיסכון, ניירות ערך כולל מניות, אגרות חוב, תעודות סל, קרנות נאמנות, סטרקצ'רים ומטבעות חוץ. בנוסף, איספו דו"חות של קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה. רכזו תלושי משכורת והכנסות מנדל"ן אם קיימות. חשוב מאוד להיות בטוחים ב-100% שאספנו את כל המידע הקיים. יש לוודא מול הבנקים, בתי ההשקעות וחברות הביטוח שאין אצלם חיסכון נוסף שלא ידענו עליו. ישנן דרכים מסודרות לפנות לכל הגופים ולברר זאת. אם היה לבן הזוג עורך-דיון או רו"ח צמוד, בררו מולו גם. 

    • ריכוז החומר הפיננסי וגיבוי המידע - לאחר איסוף המידע, רכזו אותו בתיק מסודר על מנת שיהיה נגיש לכם בכל עת. מומלץ אף ליצור העתקים מהמידע שאספתם ולשמור אותם במקום נוסף. אנחנו ממליצים לסרוק את המידע למחשב האישי שלכם ולהגן עליו בעזרת תוכנות מתאימות כמובן. שמירת המסמכים בצורה דיגיטלית מקילה מאוד על איתורם בעת הצורך ומהווה גיבוי למסמכים המקוריים. כמו כן, בניית רשימה מסודרת (עדיף באקסל) תעזור לכם לראות את התמונה המלאה ולחשב לפחות בקרוב את סך הנכסים הפיננסים שלכם
     
    • יצירת קשר עם יועצי השקעות ויועצים פנסיונים אובייקטיבים (בלתי תלויים) - צרו קשר עם יועצת השקעות או יועץ השקעות ועם יועצת פנסיונית או יועץ פנסיוני האמינים עליכם. מיסרו ליועצים את המידע שאספתם. יועצי ההשקעות ינתחו את המידע שמסרתם להם ויוכלו לדווח לכם בצורה מרוכזת וברורה מה היקף המשאבים הכספיים העומדים לרשותכם. בנוסף, יבדקו את אפיקי ההשקעה המצויים כרגע בחשבונותיכם וימליצו על ביצוע שינויים המותאמים לבקשותיכם וצרכיכם, כמובן אם יש צורך בכך. בקשו מהיועצים שיציגו בפניכם בכתב את כלל הנתונים כולל יתרונות, חסרונות והשיקולים העיקריים העומדים בבסיס המלצתם.
    זכרו כי כיום ישנם יועצים הפועלים בצורה פרטית, בבתי השקעות, חברות ביטוח ועוד ולא רק בבנקים.
     

    • חישוב היקף המשיכה החודשית לצורכי מחייה שוטפת - במידה ואתם זקוקים או מעוניינים למשוך כבר היום חלק מהכספים המושקעים בתיק הפיננסי, הדבר ישפיע על העתיד. משיכת כספים היום תשפיע על היקף המשיכה האפשרי לאחר גיל הפרישה שלכם.
    יועצת השקעות תוכל לעזור לכם לחשב מהו הסכום למשיכה (קבועה או חד-פעמית) שתוכלו למשוך ועדיין יוותר מספיק לצרכים העתידיים שלכם.
    ניתן לדוגמא, למשוך רק את רווחי הריבית כך שהסכום הקיים (הקרן) לא יפגע וימשיך לעבוד עבורכם.
     
    • צרו קופת חירום - שימרו סכום נזיל למחיה שוטפת.  גם אם יש לכם הכנסה שוטפת מעבודה, מקרן פנסיה ו/או מנדל"ן מניב, ייתכן שתזדקקו להשלמה מסוימת לכיסוי הוצאותיכם השוטפות. לכן, כדאי לשמור סכום המספיק למחיה שוטפת במשך ששה חודשים לפחות, אשר יושקע בהשקעה נזילה לתקופה קצרה. כך תוכלו להשתמש בכספים אלה במהירות אם וכאשר תזדקקו להם.
     
    • עדכון יורשים ומוטבים בחשבונות הבנק והביטוחים - כבעלי חשבון יחידים עליכם לוודא כי עדכנתם את הבנקים, בתי ההשקעה וחברות הביטוח באשר לזהות היורשים או המוטבים במקרה של חס וחלילה מוות. לעיתים, בשל חוסר תשומת לב, נשארים בני הזוג הקודמים כמוטבים וזו כמובן לא הכוונה.
    אם יש צורך בשינוי המוטבים והיורשים מומלץ לעשות זאת בכתב ולקבל אישור מודפס מהבנק, בית ההשקעות או חברת הביטוח שהשינוי בוצע ונקלט. יש לבצע הבדיקה בכל חשבונות הבנק, בקופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. בנוסף, על אף שאין זה נושא פיננסי ייתכן ותרצו לערוך צוואה אשר תבטיח חלוקת הירושה בהתאם לרצונכם.
    במידה ויש לכם חשבונות בנק בחו"ל שימו לב לנושא זה במיוחד. חוקי הירושה שונים מאשר אלה שבארץ ומחייבים התארגנות מיוחדת.
     
    • בדיקה תקופתית - בידקו בעזרת יועץ או יועצת השקעות האמינים עליכם את מצב החשבונות, החסכונות והביטוחים מדי תקופה קבועה - אורך התקופה תלוי בעיקר באופי ההשקעות. וודאו כי הוראות הקבע מבוצעות, הכספים נאגרים בחסכונות ובפנסיה וכן שהחישובים מדויקים וכי הוצאותיכם אינן חורגות מהמתוכנן. בחנו את מטרותיכם הפיננסיות ואם יש צורך בעדכונן דווחו על כך ליועצי ההשקעות על מנת שיעדכנו את המלצותיהם. בנוסף התייעצו עם היועץ הפנסיוני או היועצת הפנסיונית שלכם האם פוליסות הביטוח בהם אתם מבוטחים עדיין מתאימות והאם ניתן לעבור לפוליסה טובה ומשתלמת יותר.
     
    • מעקב מסודר אחר חידושים של פוליסות ופירעונות של חסכונות - רישמו ביומן תאריכים פיננסים החשובים לכם, החל מחידושי פוליסות ביטוח דירה, רכב וחיים, המשך בפדיון אגרות חוב ותוכניות חיסכון וכדומה. כך יהיה בידכם מספיק זמן להתייעץ ולמצוא פתרונות מתאימים.
     
    • בדיקת זכאות להחזרי מס - בדקו עם יועצת מס או יועץ מס, האם מגיעים לכם החזרי מס והטבות ממס הכנסה בעקבות השינוי בסטטוס המשפחתי ובשל השינוי בשווי ההשקעות שלכם.
לסיכום

ניהול חשבונות הבנק והטיפול בכספים העומדים לרשותכם חשובים מאוד. מצב זה מורכב קצת יותר אם אנו אחראים לבדנו על הנושא ואין לנו נסיון או ידע מספיק.

מצבים כגון גירושים, פרידה או אף חס וחלילה התאלמנות, מביאים עמם התמודדות עם נושאים אלה ולעיתים מלווים בחוסר ידע וחשש מפני העתיד באשר לנעשה בחשבונות הבנק והתקציב המשפחתי.
כמובן שניתן לטפל בנושאים מורכבים אלה בצורה מבוקרת ומסודרת ולקחת אחריות על הנושא.
לצורך כך, עלינו להגדיר מהן השאלות המטרידות אותנו בנושא הפיננסים ולהתייעץ עם יועצים מומחים בנושא ההשקעות ופנסיה, אשר ישיבו לנו על אותן שאלות.

הצעד הראשון לקראת ההתמודדות עם השאלות שהעליתי יהיה השגת המידע המלא על המשאבים העומדים לרשותנו כיום ועל ההוצאות שלנו.
איסוף המידע המלא, ההתייעצות וביצוע השינויים הדרושים אם יש צורך בהם, יאפשרו הבנה והשגת שליטה בניהול הכספים וחשבונות הבנק.

לשאלות בנושא זה או נושאי השקעות אחרים, מוזמנים לפנות אלי

אין לראות בנאמר במאמר זה ייעוץ השקעות ומומלץ לפני ביצוע פעולות השקעה פיננסיות לפנות לייעוץ השקעות מוסמך.

רויטל דור-וילק, הינה יועצת השקעות פרטית
בעלת נסיון של שנים רבות בתחום ההשקעות הפיננסיות.
בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון ותואר שני במנהל עסקים.

בעלת נסיון רב בתחום
ייעוץ השקעות
בבנקאות הישראלית ובבנקים
זרים
.

ניתן ליצור קשר בטלפון 03-532-2008 או דרך האתר: www.RDVC.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב