דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקול הוא הכלי - כדאי לדעת כיצד לשמור עליו 

מאת    [ 20/02/2006 ]

מילים במאמר: 942   [ נצפה 13381 פעמים ]

הקול האנושי הוא כלי ביטוי לרגשותינו, מחשבותינו, מצבנו בכל רגע נתון. עבור רבים מאיתנו הוא גם כלי עבודה. עבור אלה, שימוש לא נכון ותחזוקה לקויה של הקול מביאים עימם נזקים המתבטאים במוגבלות המובילה לאובדן כושר הכנסה. רבים מאיתנו נוטים להעמיס על הקול יותר מדי כשאיננו לוקחים בחשבון כי יום יגיע והגוף יפרע את החשבון. גם כשזה קורה, אנחנו נוטים להתעלם מן הסימנים המקדימים וממשיכים לנהוג כאילו דבר לא ארע, פשוט כי אנחנו זקוקים לקול שלנו באופן שוטף, עד הרגע הקריטי בו נעלם הקול לחלוטין. כשמגיעים לרגע הזה, נדרשת עבודה רבה מאוד כדי להשיב את הקול לתקנו אם בכלל. אז מה עושים? בהפקת הקול משתתפים לא מעט שרירים ואיברים בגוף. בדיוק כמו כל שריר אחר, הם יכולים להתעייף, להימתח מעבר למידה. בדיוק כמו כל שריר אחר, הם מגיבים היטב לאימון והרפייה. באיברים והשרירים המעורבים בהפקת הקול צריך לטפל דרך קבע כחלק מן הטיפול הכולל בגוף.

מתח שריר שאינו הכרחי הוא בזבוז אנרגיה. שימוש בקול במאמץ לפרק זמן ממושך מצריך שימוש בכמות גדולה של אנרגיה, כך שלפני כל שימוש מאומץ בקול חשוב לערוך תרגילי הרפייה. כדאי להתמקד בשרירי הכתפיים, הצוואר, הפנים, הגרון ומיתרי הקול שהם סוג של רקמה שרירית גם כן. גובה הקול נקבע על-פי כמות הויברציה של המיתרים כך שאם הם עייפים או מתוחים הם רוטטים פחות, גובה הקול יורד והגוון הכללי שלו דועך. צריך לזכור כי כשבזמן שאנו משתמשים בקולנו איננו פועלים מהצוואר ומעלה אלא מסוליות כפות רגלינו עד לקצה הקודקוד וקצות האצבעות. באופן כללי, סדרה קבועה של תרגילי הרפייה ומתיחות לכל הגוף תביא תועלת גם לקול.

לפני שאתם עולים לדבר מול קהל או עומדים להשתמש בקול באופן שיעמיס עליו מתח ומאמץ התרכזו במיקוד עצמכם, גופנית ושכלית. האנרגיה שלכם נובעת מן האיזור שמתחת לטבור. בין אם אתם עומדים או יושבים - החזיקו את הברכיים כפופות קלות, כפות רגליים ברוחב האגן, משקל מחולק בין הרגליים, גב ישר אבל לא מתוח וכתפיים מונחות בנוחות. כך, כשהגוף פתוח, יקל עליכם לנשום. לנשום הוא שם המשחק. אל תהיו מוטרדים בעניין שאיפת האויר, הקפידו יותר על-כך שנשיפת האויר נעשית באופן כמעט מלא וקצוב. אבל, אל תישארו לחלוטין בלי אויר. כדאי לערוך חימום קבוע של כמה דקות לפני כל שימוש בקול - טפיחות על בלוטות האדרנלין המפוזרות לרוחב חלקו העליון של החזה, המהום בענבלים סגורים, עיסוי של הפנים.

אם אתם עוסקים במקצועות הקשורים לפרזנטציה בימתית - שחקנים, מספרי סיפורים, מרצים וכד' כל מה שיפייס וירגיע אתכם לפני מופע או פרזנטציה יביא תועלת בתנאי שהוא נעשה במתינות ואינו נוטל את העוקץ מיכולתכם - כוסית שרי עם גוגל-מוגל, תה קמומיל, שמפניה, תה חמים עם טיפה וויסקי, מים חמימים עם לימון ודבש לליקוק, כוס מים פושרים - העיקר לשמור על מידה - לא יותר מדי, לא חם מדי, לא קר מדי וכו'. למשקאות הללו יש קשר עם תחושתכם הכללית וזו תורמת להרגעת מיתרי הקול ונפילת כמה מחסומים מיותרים.

אם אתם עוסקים במקצועות האימון, ההנחייה והטיפול - דאגו להשתמש בקולכם המלא. במקצועות הללו יש הרבה רגעים ארוכים של שתיקה מכוונת ודיבור מינימלי. עם חלוף השנים מתכווצת הסרעפת ומאבדת מיכולתה לתמוך בקול המלא שלם ומתקבל קול סדוק, הססני משהו. מאמני ספורט לעומת זאת נאלצים פעמים רבות להרעים בקולם מעל הרעש העצום במגרשים. דבר דומה קורה לעובדים במערכת החינוך. כדאי לכם לסגל לעצמכם שימוש בסימני ידיים אותם אפשר בקלות ללמד. כך תעשו פחות שימוש מעיק בקול.

מורים לפיתוח קול ומומחי קול אחרים יעזרו לכם ללמוד כראוי את המכניקה הנכונה של הנשימה והפקת הקול. אם התענוג יקר מדי עבורכם הצטרפו לקבוצה מקומית של שחקנים, מספרי סיפורים, מקהלה וכד'. בחלק מן הקבוצות הללו התרגול הקולי הוא חלק מכל מפגש ובחלקן תוכלו למצוא אדם מנוסה שישמח לתת לכם כמה תרגילים לאימון עצמי בבית. אם אתם קבוצה מאורגנת תוכלו להזמין לכמה מפגשים מומחה קול ולהתחלק ביניכם בהוצאה.

השתמשו באנרגיה של הקהל כדי לרענן את זו שלכם. לרבים יש נטייה לתת ולתת כל הזמן בלי לטרוח לקחת. פרזנטציה בין-אישית היא אקט דו-כיווני, אתם נותנים משלכם למאזינים והם בתורם נותנים לכם את ההקשבה שלהם. אל תגיעו למצב בו אתם כל-כך עסוקים בדבריכם שאינכם יכולים להבחין במתנת הקשב שאתם מקבלים מהיושבים מולכם. השתמשו בקשר-עין לא רק כדי לתת אלא גם כדי ליצור תקשורת, הניחו לממסרים לעבור לשני הכיוונים - ממכם ואליכם. הפיקו הנאה מן הדבר אותו אתם עושים, היו אתם עצמכם ולכו אל תוך החווייה המשותפת שאתם יוצרים. יחד עם זאת עשו זאת במתינות, בנדיבות כלפי עצמכם ואחרים. כדי לתת צריך תמיד לשמור קצת עבור עצמכם לאותה פעם בה תצטרכו וחשוב יהיה לכם לתת יותר.

ומה קורה אם קפצה עליכם דלקת גרון בדיוק לפני פרזנטציה חשובה, מופע או שבוע עמוס בעבודה קולית?

הנה כמה טיפים מעשיים:

המנעו מקפאין ואלכוהול - המשקאות הללו מייבשים את רקמות הגוף.
נסו לקבוע תאריך חדש למופע. אם לא תוכלו, כשאי להעביר את העבודה לאדם אחר. אולי תפסידו כמה מאות שקלים אבל אם תפסידו את הקול הנזק הכלכלי יהיה גדול בהרבה.
אם אין לכם אפשרות לבטל או לדחות, העזרו במערכת הגברה. הימנעו משימוש קיצוני בקול כמו קולות של דמויות או צעקות.
עישון הוא רע באופן כללי ונזקי הקול שהוא מביא נשמעים אולי "סקסיים" אבל לא להרבה זמן... אותו כלל חל גם על שאיפת עשן סיגריה של מישהו אחר.
ספריי אכיניצאה עוזר מאוד במקרים של דלקת גרון קלה.
תה חמים ודבש - להרגעת השרירים שסביב הגרון.
גרגור - כפית מלח בכוס מים פושרים או 16 טיפות טבסקו בכוס מים פושרים. במשקה האחרון כדאי לכם להשתמש לא רק לגרגור אלא גם לשתייה.
תה עם שום טרי/ מיץ לימון טרי/ ג'ינג'ר טרי - כל אחד לחוד או כולם יחד.
שתי טיפות טימין בכוס מים פושרים עושות עבודה מצויינת.


חשוב
אל תכחכחו בגרון. נסו במקום זה לשתות מעט מים. הכחכוח הורס את המיתרים.
במקרים קשים של דלקת גרון אל תנסו להשתמש בקולכם לצרכי עבודה בטרם חלפו 7 עד 10 ימים.


הכי חשוב
התרופה האמיתית לקול חולה ועייף היא - שתיקה. אף מילה, לחישה או תמלול באמצעות השפתיים. מיתרי הקול והשרירים האחרים העוסקים בהפקה קולית עובדים גם אם אין שומעים קול.

לימור שיפוני The Story Telling Company Inc מספרת סיפורים בכל מדיום - עין בעין, בכתיבה, מדיות דיגיטאליות, באזזים שיווקיים ובכל דרך בה יכול סיפור לצאת החוצה ולהגיע אל מי שצריך ורוצה לשמוע אותו. מנחה סדנאות במדיה חברתית לאנשי מקצוע בתחום המרקום, שיווק, משאבי אנוש, גיוס והדרכה, ניהול וכתיבת תוכן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב