דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תל חי - היישוב 

מאת    [ 03/11/2008 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 6263 פעמים ]

תל חי - היישוב

היישוב תל חי בגליל העליון נודע בהיסטוריה היהודית בעיקר בעקבות קרב תל חי המפורסם אשר התחולל בשנת 1920 והפך לסמל לערכי ההתיישבות בארץ ישראל ולניצחון של מעטים מול רבים. בשנת 1926 אוחד היישוב תל חי עם קיבוץ כפר גלעדי וכיום פועלים במקום המרכז החינוכי חצר תל חי והמוזיאון, מכללת תל חי , פארק התעשייה תל חי ואכסניית נוער.

מקור השם תל חי בשם הערבי "ח'ירבת תלח'ה" הניתן לאדמות אלו בצפון הגליל העליון. הברון אדמונד דה רוטשילד רכש במקום 13,000 דונם בשנת 1893. על 10,000 דונם הוקמה המושבה מטולה בשנת 1896 ויתרת האדמות אשר נותרו לא מעובדות נמסרו לקבוצת חלוצים יהודים חברי ארגון "השומר", בכדי לשמר את הנוכחות במקום. החלוצים הקימו במקום משק חקלאי ומבנים ולאחר נסיגת הצבא הטורקי בשנת 1918, הקימו במקום קיבוץ בשם תל חי .

מאורעות תל חי התרחשו בשנת 1920, שנתיים לאחר הקמת הקיבוץ. המאורעות החלו עם כניסתם של ערבים חמושים בהנהגת כאמל אפנדי לחצר תל חי. הערבים הפתיעו את התושבים, אשר היו מכונסים במבנה בן 2 קומות שכונה "העלייה", וירו עליהם. התושבים, בראשותו של יוסף טרומפלדור, החלו להשיב באש ובמקום התפתח קרב יריות. הקרב המשיך אל מחוץ לחצר תל-חי ובעת שרצו יוסף טרומפלדור וחברו יעקב טוקר לסגור את שער החצר הם נורו ונפצעו. בעקבות האבדות והפציעות הרבות, החליטו תושבי תל חי לנטוש לכפר גלעדי. בדרך מת יוסף טרומפלדור מפצעיו. משפטו האחרון של יוסף טרומפלדור, משפט שנאמר לרופא חבר הקיבוץ שהיה לצידו, היה "טוב למות בעד ארצנו". משפט זה נחקק בתודעה הלאומית והפך לסמל לגבורתו של יוסף טרומפלדור בקרב תל חי. בלילה שלאחר הקרב נטשו תושבי תל חי וכפר גלעדי את המקום והקימו את היישוב איילת השחר בשטח אשר היה בשליטת הבריטים. לאחר מכן  הצטרפו אליהם תושבי מטולה.

היישוב הוקם מחדש לאחר ניצחון הכוחות הצרפתיים, אשר שלטו בשטחי הגליל מתום מלחמת העולם הראשונה. הצרפתים מסרו את האזור לבריטים ואלה אפשרו את חזרתם של התושבים היהודיים. התושבים יישבו מחדש את תל חי, כפר גלעדי ומטולה ועם מסירת השטחים לשליטת המנדט הבריטי נוצרה אצבע הגליל. שש שנים לאחר מכן אוחדה תל חי עם כפר גלעדי, אך המקום נותר סמל לעמידת הגבורה של מגני היישוב היהודי. נופלי תל חי נקברו בין תל חי לכפר גלעדי ועל קברם הוצב בשנת 1926 פסל האריה השואג של הפסל היהודי מלניקוב. יום מותו של יוסף טרומפלדור, י"א באדר, נקבע כיום זיכרון, בו עולים לרגל לקברו בתל חי. ביום זה נערך טקס זיכרון ממלכתי לטרומפלדור ולמגיני תל חי בבית הקברות של כפר גלעדי. שנים לאחר מכן הוקמה סמוך לתל חי עיירת פיתוח אשר נקראה "קריית שמונה" על שמם של שמונה מגיני תל-חי.

אנשי קיבוץ כפר גלעדי שיחזרו לאחר הקמת המדינה את חצר תל חי, המשמשת כיום כמוזיאון וכמרכז חינוכי לתולדות ראשית ההתיישבות וקרב תל חי. במוזיאון שחזור חייהם של מייסדי תל חי , מופע אורקולי המתאר את קרב תל חי ופעילויות לילדים. בנוסף לחצר תל חי, מוכר כיום המקום בזכות מכללת תל חי הממוקמת בסמוך, אשר מהווה את מרכז הלימודים האקדמי העיקרי בגליל העליון. ממזרח למכללה ממוקם פארק התעשייה תל חי אשר כולל 60 דונם של מבנים לתעשייה ובשטחו נמצאים מוזיאון מכוניות ומוזיאון צילום. סמוך לתל חי ממוקמת גם אכסניית הנוער תל חי אשר משקיפה על נופי עמק החולה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב