דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב מרפסת קטנה 

מאת    [ 01/11/2008 ]

מילים במאמר: 910   [ נצפה 31044 פעמים ]

מרפסת קטנה מהווה גם היא חלל חוץ. חלל זה לא חייב להפוך למחסן אלטרנטיבי, אלא יכול להיות מקום שנעים לשבת בו, לקרוא ספר, לאכול ארוחה משפחתית, לשבת עם חברים על כוס קפה, לעשות שיעורים עם הילדים ולהסתכל למטה על השכונה.
איך הופכים את מרפסת השמש הקטנה לפינה נעימה, ירוקה ומזמינה?

ראשית, יש לפנות את אסופת החפצים שמצאו את מנוחתם האחרונה על המרפסת. מרפסת אינה בית קברות לאדניות פלסטיק חרבות. חפצים ישנים וחסרי שימוש מכבידים על החלל, מפרים את ההרמוניה שלו ובחלל קטן פשוט תופסים הרבה מקום יקר. גם את אוסף כיסאות הפלסטיק המתקפלים הממתינים להופעת האורח שלהם בליל הסדר רצוי לאחסן במקום אחר.

עכשיו שיש לנו חלל נקי, מה עושים בו?

* פרטיות -
הבעיה העיקרית של מרפסות קטנות רבות היא החוסר בפרטיות. חלל איננו יכול להיות אינטימי ומזמין כאשר הוא נצפה ממרפסות וחלונות הבניינים הסמוכים והשכנים שלמעלה.
במרפסת קטנה ניתן לייצר פרטיות בכמה אופנים:
במרפסות שמש בעלות מעקה מתכת קל ניתן לגדר את המעקה במחצלת קנים, במבוק או ערבה. גדרות אלה עשויות מחמרים טבעיים ומעניקות ליושבים במרפסת תחושה טבעית ונינוחה. את הגדרות הללו ניתן לרכוש במשתלות או בחנויות עשה-זאת-בעצמך והן מגיעות לרוב בגלילים באורך סטנדרטי של 5 מ' ובמספר גבהים. רצוי לרכוש גליל שגובהו אינו עולה על מטר וחצי. גדר גבוהה יותר תיצור תחושת מחנק בחלל קטן ותחסום בריזות קיץ נעימות.
פתרון מעט יקר יותר הינו שבכות העץ, העשויות מסגרת ובתוכה כפיסי עץ בצורת שתי וערב. שבכות אלה מהוות בסיס מצוין לצמחים מטפסים, והן יוצרות בעת ובעונה אחת תחושת פרטיות יחד עם תחושה אוורירית שאיננה חוסמת ומכבידה על החלל. זכרו ששבכות מעץ דורשות גם הן טיפול בדומה לפרגולת עץ ולרהיטי עץ.
גדרות עץ מלא אינן מומלצות למרפסת קטנה. ויזואלית הן כבדות ואטומות, הן מכבידות על חלל קטן והן דורשות תחזוקה.

* צמחיה -
תנאי הרוח העזה וקרינת השמש הישירה השוררים במרפסות מקשים מאוד על ההצלחה בגידול צמחייה. על אחת כמה וכמה הדבר נכון במרפסות קטנות, ששם האדניות ומיכלי השתילה קטנים יותר, וגופי הקרקע בהם שתולים הצמחים מתייבשים במהירות רבה עוד יותר עקב הקרינה והרוח.
לא כל צמח מתאים לשתילה במיכלי המרפסת. מלבד עמידות לתנאים השוררים במרפסת, בעת בחירת הצמחייה המתאימה לשתילה יש לקחת בחשבון את כיווני המרפסת, את מספר שעות השמש הישירה ביום, את כיווני הרוחות, ואת האקלים הכללי השורר באזור. מומלץ להתייעץ עם מעצבי גינות מקצועיים באשר לרשימת הצמחים המתאימים לשתילה במרפסת או גינת גג, או בעת רכישת השתילים במשתלה. בחירת צמחים למרפסת מצריכה ידע מקצועי - כדאי להתייעץ. עיצוב הצמחייה לקומפוזיציה נאה הינה תורה אסתטית המבוססת גם על טעם אישי. יש מי שיעדיפו פריחה שופעת ואחרים יעדיפו צמחייה ירוקה ברובה, המעניקה רקע נאה לחלל המגורים שממנו נראית המרפסת.
בנוסף, חשוב לתת את הדעת על השקיה ודישון מתאימים לצמחים. בגינות גג מקצועיות התקנת מערכת השקיה ממוחשבת, הכוללת מתן דישון דרך ההשקיה, היא סטנדרט. אולם פעמים רבות מערכת השקיה ממוחשבת נראית לבעלי מרפסת קטנה מיותרת ומוגזמת. יש לזכור כי צמחים השתולים באדניות ועציצים קטנים דורשים השקיה תכופה יותר מאלה השתולים באדמה בשל התאדות מוגברת של גוף הקרקע.צמחים פורחים בגינות גג ומרפסת זקוקים למנות קטנות של השקיה בטפטוף בין פעם ל- 3 פעמים ביום. המלצתי היא, כי רצוי להתקין מערכת השקיה ממוחשבת גם עבור עציצי המרפסת הקטנה ולדאוג לדישון סדיר. אם אין הדבר אפשרי יש להקפיד על השקיה סדירה ומספקת של הצמחים באופן שגוף הקרקע בעציץ ישמר לח. כמובן שאין גם להגזים בהשקיה.
בנוסף, רצוי שמיכלי השתילה יהיו גדולים ככל האפשר. מיכלי שתילה גדולים מאפשרים התפתחות מערכת שורשים ענפה, החיונית לעצים ושיחים, ומונעים התייבשות מהירה של גוף הקרקע. עיצובית, רצוי להימנע מעציצי הפלסטיק הגדולים והפשוטים. במשתלות ניתן למצוא מגוון רחב של עציצי טרה-קוטה, קרמיקה עם גלזורה צבעונית, בטון צבעוני, אדניות עץ ועוד. ניתן גם לייצר מיכלי שתילה תוצרת בית ממגוון חפצים ממוחזרים ולצפות עציצי חרס בפסיפס, צדפים וכיו"ב. אל תזרקו את עציצי הפלסטיק המכוערים. ניתן לצבוע אותם במגוון צבעים עליזים באמצעות שימוש בפריימר ושתי שכבות של צבע אקרילי מעל. השתמשו בדמיון!

* הצללה -
רוב מרפסות השמש אכן סובלות ממנה גדושה של שמש ישראלית ישירה וקופחת. חשוב לדאוג להצללה כדי שיהיה נעים לשבת במרפסת גם בשעות היום ולא רק בשעות הערב.
פרגולת עץ או מתכת, מרקיזה מתקפלת או קונסטרוקציה שעליה יטפסו צמחים מטפסים - כולם יעשו את העבודה לפחות למספר שעות ביום.

* ריהוט גן -
ריהוט גן יפה ומעוצב מאפשר להשתמש במרפסת למגוון שימושים, ולא פחות מכך משווה למרפסת מראה אסתטי ומעוצב. ספסל עץ יכול לשמש גם לאכסון, שולחן קטן ומספר כיסאות מאפשרים ישיבה משותפת לארוחה משפחתית קלה או לשתיית קפה, כסא נוח הופך קריאת ספר לפינוק נעים במיוחד. ואם אין מקום אפילו לכסא נוח אז שרפרף קטן... ובלבד שהמרפסת הופכת לחלל המאפשר שהייה.

* אלמנטים מעוצבים -
דק עץ - דק עץ מתאים לא רק לגינה על קרקע או לגינת גג יוקרתית. הוא ישדרג באופן משמעותי גם מרפסת קטנה, ויהפוך כל מרפסת שמש סטנדרטית לחלל מעוצב. בארץ משתמשים לרוב בעץ אורן או איפאה. האורן זול יותר אך עמיד פחות לחריצה, לשחיקה ולפגעי מזג האויר. איפאה יקר יותר, עמיד יותר ובעל מראה יוקרתי יותר. אפשרות אחרת היא להשתמש בחומר ממוחזר דמוי עץ, העשוי מתערובת של עץ ממוחזר גרוס וחמרים פולימריים. הוא אמנם יקר מעט יותר אך יתרונו שאינו דורש אחזקה ובעל עמידות גבוהה לתנאים הקשים במרפסת.
אלמנט מים דקורטיבי - למהדרין המבקשים ליהנות מקול פכפוך מים מרענן ומחלל יוקרתי במיוחד. אלמנטי המים נעים החל ממזרקת פנג-שווי קטנה, המעניקה פכפוך מים עדין, ועד לבריכות נוי בגדלים שונים וקירות מחופי סלעים שעליהם זרימת מים. כל אלמנט מים החורג בגודלו ובמורכבותו ממזרקת פנג-שווי מחייב הקמה ע"י חברה מקצועית המתמחה בתחום וכן אישור מהנדס קונסטרוקציה לבדיקת עומסי המשקל על המרפסת.
קיר דקורטיבי - קיר צד משעמם יכול להפוך לקיר דרמטי באמצעות צביעה אמנותית, חיפוי בפסיפס, או חיפוי באבני לקט, בזלת או לבני סיליקט.
מיכל זסק
מעצבת גינות ונוף
בעלת 'עץ המשאלות - עיצוב גנים ונוף'
טל' 050-8544933
azask@netvision.net.il
http://www.wishing-tree.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב