דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול תהליך החשיבה - רגש - ברגעי משבר ולחץ מידיים 

מאת    [ 01/11/2008 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 3536 פעמים ]

                                       ניהול תהליך החשיבה/רגש ברגעי משבר ולחץ  מידיים 

קרה משהו מאיים ומלחיץ, באופן פתאומי?·       

קלוט את האירוע על כל מימדיו ובכל חושיך. ובו –זמנית נסח לעצמך תוך כדי תהליך הקליטה, בחשיבה עובדתית טהורה ובמשפטים קצרים, מה קרה או קורה כעת בפועל...(ללא מתן משמעויות או פרשנויות מיותרות). 

·        אם יש צורך ואפשרות לתגובה אינסטינקטיבית מהירה ומדוייקת בכדי לעשות משהו להצלת או הקלת המצב- פעל מיד (אך בתנאי הכרחי כי אתה בהכרה מלאה, מרוכז ואינך פועל בתגובתיות יתר- העלולה להחריף את המצב). 

·        אם המצב מאפשר, ובשוך מצב החירום המיידי- עצום את עיניך לרגע. התחבר ל-Being שלך...נשום כמה נשימות עמוקות .(רצוי –אם        אפשר- לעצור את הנשימה ל 5-2 שניות בבטן וחזה מלאים באויר ואז נשיפה איטית החוצה..ועצירת הנשימה על בטן ריקה, לכמה שניות...(חזור על התהליך כמה פעמים), הקשב לגוף- לתחושות או לכאבים באזורי הגוף השונים. התמקד בתחושה...והזכר לעצמך שאתה אינך המחשבות, התחושות או הרגשות שלך...ואלה טיבעם לחלוף...ואתה שם רק כדי להתבונן, לחוות אותם...ולשחרר... הכל ( (contain את התחושה, או ההרגשה, רצוי במלוא היקפה ועוצמתה...בשניות הראשונות זה עשוי להיות מכאיב, מפחיד, מביך או כל תחושה לא נעימה אחרת, אך אם הרשית לעצמך לחוות את מלוא עוצמתה של התחושה או הכאב...מרגע זה הוא יילך ויפחת (בדר"כ) ...עד שיתפוגג או שיישאר יציב וניתן לניטור עצמי. 

·        הערך את המשמעויות הנובעות מן המצב החדש...מה זה אומר?...כיצד אני יכול להערך למצב החדש?...מה אני יכול או צריך לעשות כעת?...את מי אני צריך ליידע...או להפעיל?...האם יש מישהו שיכול לעזור לי בהתמודדות עם המצב הנוכחי?   .נסח לעצמך את החשיבה במשפטים קצרים ומעשיים. בשלב ראשון התייחס להווה המיידי ונטרל את עצמך ממחשבות מיותרות על "מה יהיה?" בעתיד.

·        זכור או הזכר לעצמך שאתה נמצא עדיין או עשוי להיות במצב של stress ולכן כל התהליך החשיבתי-ריגשי עשוי להיות מואץ, לעיתים כפייתי ואף חסר פרופורציות...את מעגל המחשבות הכפייתיות יש לנתק באחת, באיבחת החרב. היה חסר פשרות עם כך, שפיותך ויעילות תפקודך תלויים בכך. 

·        משלחץ הדם ודופק הלב ירדו ...ונרגעת מעט (אל תפסיק לנשום נשימות סדירות,מודעות ועמוקות)...עצום שוב את עיניך (במידת האפשר- או בעיניים פקוחות- אם בלתי אפשרי לעצמן)...ונסח לעצמך שוב את המצב...(במילים ומשפטים קצרים ופשוטים)....התייחס שוב- למצב העובדתי בלבד...נטרל את עצמך בשלב זה מכל פרשנויות או ניתוח משמעויות של המצב החדש... 

·        לאחר שראית את המציאות העובדתית לאשורה- נסה לראות בפיכחון מה הן המשמעויות האפשריות של היותך במצב החדש.... ·        בחן ונסח לעצמך אסטרטגיות יעילות ואפשריות לטיפול במצב החדש...

 ·        התייעץ עם מישהו קרוב ותומך שיתן לך משוב אמיתי למצבך ולאפשרויות העומדות בפניך.... ·        אסוף כל מידע אפשרי  לגבי המצב החדש והשלכותיו- זכור כי מידע הוא כוח. "ידיעה בדר"כ מרגיעה".

 ·        נטר את חשיבתך ומצבך הריגשי כל הזמן בכדי לוודא שתהליך החשיבה הוא הכי מדוייק ונכון שאפשרי בעבורך מבלי להיות מושפע מפחדים ודפוסי חשיבה-רגש  אחרים המנהלים אותך בדר"כ.... ·        זכור כי מה שנראה כעת מאיים ומפחיד יכול להראות בחלוף מעט זמן כמשהו הרבה יותר ידידותי..."היום הוא המחר של האתמול שכל כך פחדת ממנו". 

·        זכור גם שתמיד המצב יכול להיות  גרוע יותר...ושיש אנשים המתמודדים עם מצבים קשים משלך...ויכולים להם..."הייתי עצוב שאין לי נעליים עד שראיתי מישהו שאין לו רגליים"...  (ןכך הלאה...ושנהיה בכ"ז בריאים תמיד במידת האפשר)...וגם אם המצב באמת נראה גרוע...לא כל שכן-אם איננו כזה...רצוי ליצור גישה של חמלה לעצמך ולחייך (למרות מה שארע) כי כולנו יודעים שזה דבר לא פשוט להיות בן-אנוש החי על פני הפלנטה –"בית הספר" המיסתורי הזה... הימנע מלהאשים את עצמך במה שקרה (להבדיל מלמידה והסקת מסקנות שאלה חיוניים ורצויים) ..וזכור כי בכל מצב חיים ניתן למצוא או ליצור ערך שראוי לחיות למענו. ...

·        ראה כיצד אתה יכול לנצל את המשבר בכדי לגדול ממנו למקום אליו אתה מעוניין להגיע ולהיות..."בכל משבר יש הזדמנות לגדילה ולהתרחבות תודעתית שלא הייתה יכולה להתרחש אחרת "....זהו חוק טבע.   

 

בהצלחה!!!

------------------

על הכותב: רועי דגן, מרצה, מנחה סדנאות, יועץ ארגוני ופרטי(מאמן אישי) בתחוםמים של התפתחות התודעה ופיתוח כישורי חיים. נסיון מעשי: 25 שנים (עו"ד ואיש עסקים בינ"ל בדימוס). לתגובות: טל:050-6416766  Mail: roeedg@netvision.net.il 
רועי דגן. מרצה, מנחה סדנאות, יועץ ארגוני ופרטי (מאמן אישי) בתחומים של התפתחות התודעה ופיתוח כישורי חיים. נסיון מעשי: 25 שנים. (עו"ד ואיש עסק'ם בינ"ל בדימוס).



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב