דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להיות הורים לילדים לקויי למידה 

מאת    [ 28/10/2008 ]

מילים במאמר: 646   [ נצפה 3944 פעמים ]

ליקויי למידה הם, במקרים רבים, בעיה שתוצאותיה יכולות להיות קשות. מאידך, ניתן לעשות הרבה כדי להקטין את הפגיעה ולהקהות את עוקצה. עם עזרה מקצועית נכונה ימצאו רוב רובם של הילדים לקויי הלמידה את מקומם במערכת החינוך הרגילה, ויגיעו בה להישגים התואמים את כישוריהם.
כאשר מתבשרים ההורים שילדם הוא לקוי למידה, יש מהם שהבשורה גורמת להם זעזוע ובהלה, ויש  אחרים שלא מפנימים את גודל הבעיה. הורים אלה, חשוב שידעו מספר עובדות, אשר יעזרו להם להבין לאיזה מסלול הם עומדים להיכנס, ואיך צפויים חייהם להיראות.

ילדים לקויי למידה הם, במובנים רבים, ילדים ככל שאר הילדים-  זהו נתון חשוב שיש לדעת; הם אינטליגנטיים, מראם אינו שונה והתנהגות רובם רגילה. ובכל זאת, בקטע אחד של חייהם, חשוב ומרכזי- הלמידה, הם שונים משאר הילדים.
פגיעתן הרעה של לקויות הלמידה אינן בתחום הלימוד בלבד, והן באות לידי ביטוי גם בחיי החברה של הילד, בביטחון העצמי שלו ובאיכות חייו בכלל.
ליקויי הלמידה אינם נעלמים עם השנים; ילד לקוי למידה הופך למתבגר לקוי למידה ולבוגר לקוי למידה, אף כי במקרים רבים, השפעתם של הליקויים מתמתנת בגיל מבוגר, והצורך בליווי קטן. אך האין כל הורה מלווה את ילדו הבוגר בצורה זו או אחרת?
ללא עזרה, יהיו הישגיו של ילד לקוי למידה נמוכים מאלה של ילד בעל נתונים דומים לשלו, שאינו לקוי למידה. היות שליקויי הלמידה נשארים עם הילד כל חייו, יש להשפעתם חשיבות מכרעת על עיצובם, לא פחות מכך! בהנחה שמטרתנו היא להביא, בטווח הרחוק, את הילד לבגרות כשהוא מסוגל לעמוד ברשות עצמו מבחינה כלכלית, מבחינה חברתית ובעצם מכל בחינה שהיא, עלינו להבין שכבר היום אנו מעצבים את עתידו. לכן קשה להפריז בחשיבות של הטיפול בילדים לקויי הלמידה מיד עם אבחון הליקוי, ושל ליווים בשלבים השונים של חייהם.
ילד לקוי למידה דורש תשומת לב רבה מאד מצד הוריו. הטיפול בו וליוויו גוזלים לא רק חלק משמעותי מזמנם, שבדרך הטבע לא יכול להיות מוקדש לבני משפחה אחרים, אלא גם כוחות נפש רבים. ילדים אלה זקוקים לשגרה מאד מוגדרת וברורה, מה שגורם לכך שסדר היום המשפחתי סובב, במידה זו או אחרת, סביב שגרת יומו של הילד.
קידום יעיל של ילדים לקויי למידה, על אף החוק המחייב שילובם בכתות הרגילות, לא יכול להתבצע בבית הספר, מסיבות רבות שלא כאן המקום לדון בהן. לכן נמצאת ההוראה לילדים לקויי למידה, רובה ככולה, בשוק הפרטי, שם ניתן להעניק להם את התנאים הדרושים להצלחה. זהו עול כלכלי לא פשוט, בו נושאת המשפחה כולה, לאורך זמן. כאן המקום להזכיר שאת הלקויות לא ניתן להעלים ואי אפשר להירפא מהן. אנו, המורים, נותנים בידי הילד כלים להתמודדות עימן, וממקסמים את הישגיו. בכלים שרכש בילדותו ישתמש הילד כל חייו, והם שיאפשרו לו עצמאות והצלחה. לכן חשוב לדעת שהליווי לו נזקק הילד אינו קצר מועד "עד שילמד קריאה או חשבון". על ציר הזמן משתנות הדרישות שמציבה לו מערכת החינוך, ומכאן הצורך התמידי לתמוך בו וללמדו בהתאם לדרישות משתנות אלו.
עם זאת, אל להורים לתת למצב לרפות את ידיהם. ילדים לקויי למידה הם, במקרים רבים, בעלי אינטליגנציה גבוהה ורבים מהם ברוכי כישרון. אלה הם דברים שלא תמיד באים לידי ביטוי, עקב לקויות הלמידה. את נקודות החוזק האלה ניתן לפתח וליצור מהם מנוף להצטיינות, להגברת הכרת הערך העצמי של הילד, לעידוד הביטחון העצמי שלו, למיצוי טוב יותר של יכולותיו הלימודיות וגם להשתלבות טובה יותר שלו, בחברה.
להורים של היום יש שפע של כתובות אליהן הם יכולים לפנות, ובהן ידע מכל סוג וגוון. בדרך הארוכה של חינוך ילדים וגידולם, מזומנים אין ספור רגעים של נחת, של אושר ושל סיפוק וזה אמור גם לגבי הילדים לקויי הלמידה. כבר עם ההישגים הראשונים משתנה עולמו של הילד, הביטחון העצמי  שלו גובר, השתלבותו בחברה משתפרת ושמחת החיים מדברת גם אליו. הצלחתו של הילד היא גם הצלחתם של הוריו, ושמחתו היא מקור שמחתם וגאוותם.
בשנות עבודתי הרבות בתחום פגשתי מאות משפחות, ורובן ככולן הצליחו למצוא את הדרך המתאימה להן, כיצד לשלב את ליווי ילדם בעל הצרכים המיוחדים בשגרת חייהן. אין לי ספק שמשפחות אלה נדרשו לויתורים רבים במהלך השנים, ומאחריהן התמודדויות לא פשוטות. אך הפירות שהן קצרו, ועדיין קוצרות, בידען מה רב חלקן בהצלחה של ילדיהן, טעמם מה ישווה לו? 

 

נירה פינקלר היא מורה מומחית לילדים לקויי למידה ובעלת מכון "בתנועה מכוונת, נירה פינקלר" בכרמיאל.

כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית http://www.finkler.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב