דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקמת אתר - שמונת השלבים להקמת אתר אינטרנט מצליח-משלב התכנון עד שלב העלייה לאויר. 

מאת    [ 25/10/2008 ]

מילים במאמר: 1494   [ נצפה 2077 פעמים ]

תהליך הקמת אתר ברשת האינטרנט, בין אם זה אתר פרטי, עסקי או תדמיתי, כולל מספר שלבים חיוניים, המוודאים את קבלת המוצר (האתר) הרצוי, תיאום ציפיות ושביעות רצון הלקוח. במאמר זה אפרט את השלבים להקמת אתר מוצלח, את הדגשים עליהם נדרש לתת את הדעת בתהליך הקמת אתר, וכן את הטעויות הנפוצות מהן יש להמנע בכל שלב בתהליך.

השלב הראשון - הגדרת המטרה:

בתהליך הקמת אתר ישנם שני משתתפים עיקריים: הלקוח וספק השירות (חברת בניית אתרים).
הלקוח - בתור לקוח יש לך תמונה, שבשלב זה אינה מוגדרת דיה,של - איך האתר שלך אמור להראות. כבר ראית אתרים של אחרים, ובשלב זה אתה בא עם חומר ורעיונות משלך. "אני רוצה אתר כמו של...", או שישנם רכיבים מסוימים שראית ואהבת ואתה רוצה לשלב אותם באתר שלך. תוסיף לזה דברים שעברו לך בראש ומפעם לפעם חשבת "כשאחליט להקים אתר יהיה בו גם בשלב זה המידע עדיין אינו מעובד לכדי תמונה שלמה ומצד שני אתה יודע שאתה רוצה דברים מסוימים ולא רוצה אחרים. X או Y.
ספק השירות - תפקידו של ספק השירות, נציג חברת בניית האתרים, בשלב זה הינו - ליצור מיקוד על-ידי שאלת מספר שאלות הנוגעות למטרת האתר:
מדוע אתה רוצה לבנות אתר? הגדרת המטרה העיקרית.
מהי מהות העסק שלך?
מהו קהל היעד?
מה אתה רוצה להדגיש בנוגע לעסק?
אילו תחושות אתה רוצה לשדר למבקרים באתר?
הדו שיח אמור להתחיל מהמהות ולא מדרך המימוש. מהן המטרות אותן אתה רוצה להשיג? כשהמטרות מוגדרות, הרבה יותר קל למצוא את ה "איך", את דרך המימוש המתאימה ביותר. יש עם מה לעבוד, והרבה יותר קל לבדוק אם מה שאנחנו בונים תואם את המטרות אותן אנחנו רוצים להשיג. המטרות משתנות מאתר לאתר ומלקוח ללקוח. לדוגמא, באתרי תדמית, השאלה העיקרית היא: מה אתה רוצה לשדר ללקוחות? עסקים שונים ירצו לשדר תחושה שונה, עסק מסוים ירצה לשדר רצינות ואילו אחר - חדשנות. זה תלוי במידה רבה בשאלה: מהו קהל היעד? ברור שהתחושה שתרצה לשדר תהיה שונה אם קהל היעד שלך הוא נוער, או במקרה אחר - אנשי עסקים. במידה רבה, התחושה שתרצה להעביר תהיה דומה לתחושה אותה אתה מעביר באמצעי המדיה השונים (האחרים), זאת כדי ליצור תחושה של אחידות במסר אותו תרצה להעביר.
בשלב זה, הדגשים הינם על הגדרת המהות בלבד, קהל היעד והמסר אותו תרצה להעביר. מומלץ מאוד לא לדלג על שלב זה. ראוי להדגיש כי הקמת אתר באינטרנט אינה דבר טכני בלבד, היא בד"כ חלק מאסטרטגיה והיא אחד הכלים העומדים לרשותנו כבעלי עסקים לקדם ולשווק את עסקינו ואת השירותים אותם אנחנו מספקים.
כמובן שבשלב זה גם סוג האתר אותו תרצה להקים ידוע - אתר תדמית או חנות מקוונת, אינדקס או אתר מסוג אחר. במאמר זה לא אפרט את הסוגים השונים של אתרים אותם ניתן להקים כדי לא לסטות מהנושא העיקרי: תהליך הקמת אתר באופן כללי.

השלב השני - הקמת פיילוט ואיפיון פונקציונאלי:

בשלב זה לספק השירות יש מספיק מידע כדי לבנות פיילוט עיצוב ראשוני המתאר בקווים כלליים את האתר מהפן העיצוביתחושתי, ולהגדיר את הפונקציונאליות באתר.
מהבחינה הפונקציונאלית יש לבחון את הצורך ברכיבים השונים לעומת מה אנחנו רוצים להשיג, במילים אחרות - עלות מול תועלת. רכיבים מסוימים יהיו הכרחיים בסוג מסוים של אתרים ובסוגים מסוימים של עסקים, ואילו באחרים הם פשוט Nice To Have ולא כדאיים מבחינה כלכלית.

השלב השלישי - קידום האתר - בדיקת מתחרים:

השאלה המתבקשת היא: מדוע בשלב זה, ולא לאחר שהאתר כבר קיים? מכיוון שזהו מאמר המתמקד בתהליך הקמת אתר ולא בקידום, אתן רקע בסיסי בנושא: מנועי החיפוש של ימינו מתייחסים לתוכן הכתוב באתר על מנת להתאים את תוצאות החיפוש למילות המפתח (מילות החיפוש אותן מקלידים הגולשים). לדוגמא: אם תחפשו "הקמת אתר" בגוגל, מנוע החיפוש של גוגל יחזיר רשימת אתרים ממוינת על פי רלוונטיות תוכן הדף למילות החיפוש שהוקלדו. לכל ביטוי ישנו ממוצע חיפושים בחודש. לדוגמא: את הביטוי "הקמת אתר" מחפשים בממוצע 18100 פעמים בחודש. ולמה הנתון הזה כל כך חשוב? הסיבה היא ש: באופן תיאורטי האתר הנמצא במקום הראשון בתוצאות החיפוש עבור ביטוי זה יקבל שמונה עשר אלף כניסות בחודש. תנועה של גולשים. פשוט נכון? אז זהו שלא ממש. עבור כל ביטוי אותו מחפשים ישנה תנועת גולשים ממוצעת בחודש, ועל התנועה הזו ישנם מתחרים - אתרים נוספים שרוצים את התנועה הזו לעצמם. בד"כ - ככל שיש יותר תנועה כך יש יותר אתרים שמתחרים על התנועה הזו, כך שקשה יותר להגיע למקום הראשון, או לדף הראשון (עשרת התוצאות הראשונות). מכך אנו מסיקים שבחירת מילות המפתח עבור קידום האתר הינו שלב חשוב,מאין כמוהו. אנחנו מגדירים לנו מטרה מבחינת מיקום בתוצאות החיפוש, מטרה מבחינת תנועת הגולשים. התוכן שנכתוב באתר יכיל את מילות המפתח שבחרנו, וזאת על מנת לסמן למנוע החיפוש את הרלוונטיות של האתר שלנו לביטוי (מילת המפתח) שבחרנו. לא תמיד נבחר את מילות המפתח בעלות התנועה הגדולה ביותר (מספר החיפושים הגדול ביותר) פשוט מפני שהתחרות היא גבוהה. הכול תלוי בתקציב שבחרנו לעצמנו (תקציב לקידום האתר, שהינו נפרד מהתקציב שבחרנו עבור בניית האתר). עלינו (ספק השירות) לקבוע מטרה ריאלית: מילות מפתח עם תנועה סבירה (בהתאם לציפיות הלקוח ולתחרות) יחסית לתקציב הקידום שהלקוח הקצה.

השלב הרביעי - כתיבת התוכן:

בשלב זה ניתן להעזר בשירותי קופירייטינג ולפעמים רצוי. למה לפעמים? כשאני משוטט ברשת האינטרנט אני נתקל לפעמים באתרים המשדרים תחושה אישית יותר מאחרים. אני משער שמרגישים את "רוחו" של בעל האתר. ניתן לזהות אדם לפי הכתיבה שלו, המילים בהן הוא בוחר כדי להביע את עצמו. מבחינתי, אין לזה תחליף. כמובן שיש להתייחס לנושא מילות המפתח שבחרנו בשלב הקודם, אך רצוי, לטעמי, לבעל אתר להביע את עצמו במילים שלו. שוב, תלוי בסוג האתר ובסוג העסק העומד מאחוריו, אך לאתרי תדמית אני ממליץ בחום להיות אותנטיים ולספק את התוכן בעצמם. כמובן שתמיד ניתן להעזר באיש מקצוע (קופירייטר).

השלב החמישי - בחירת שם דומיין:

לשם הדומיין (בעברית: שם מתחם) ישנה משמעות עבורכם. השם אמור להיות משהו שהגולשים יוכלו לזכור בקלות, קצר ומשקף עד כמה שניתן את העסק שלכם. ניתן לקנות את שם המתחם באופן עצמאי או להעזר בחברה הבונה עבורכם את האתר. מה שחשוב מאוד לציין כאן: שימו לב ששם המתחם הוא בבעלותכם ובשליטתכם המלאה. במשך הזמן אתם רוצים להגדיל את התנועה לאתר שלכם. שם המתחם הינו כתובת האתר שלכם ברשת ואתם אינכם רוצים להיות תלויים בגורם חיצוני שיזכור או לא יזכור לחדש את המנוי על השם. בד"כ קונים שם מתחם לשנה-שנתיים מראש, ומחדשים בתום התקופה. אתם לא רוצים לגלות שהאתר שלכם ירד מהרשת כי לא חידשו אותו. מדובר כאן בעסק שלכם.
דבר נוסף, ישנן חברות המספקות sub-domain במקום domain.
זה אמנם זול יותר בעבורם (למרות שדומיין עצמאי זו הוצאה מזערית) אך זהו חסרון מבחינתכם. יש לוודא שאתם מקבלים דומיין משלכם.
דבר נוסף, את הדומיין כדאי לקנות בשלב מוקדם. מנועי החיפוש מתייחסים לגיל הדומיין, ככל שהדומיין יותר ותיק - יותר טוב.

השלב השישי - בחירת ספק אחסון:

אחסון - אתר האינטרנט שלכם בנוי מדפים ומתמונות. יש צורך לאחסן את האתר בשרת ברשת האינטרנט. על אחסון משלמים תשלום חודשי קבוע, בדיוק כמו שמשלמים שכירות על דירה (רק הרבה פחות, כמובן). בשלב זה חשוב מאוד לבדוק מספר דברים:
תנועה מקסימאלית בחודש - כל חבילת אחסון מאפשרת כמות מסוימת של תעבורה בחודש. לדוגמא: אם נכנס אדם אחד בחודש לדף אחד באתר - ניצלתם את הגודל של הדף שהגיע משרת האחסון למחשבו של הגולש. חשוב לבקש מחברת בניית האתר את המידע. זהו חישוב פשוט: כמות גולשים צפויה*גודל המידע שיגיע ללקוח*30. ולוודא שבחרתם חבילת אחסון מתאימה. במקרה שעוברים את המקסימום - גולש חדש שייכנס לאתר לא יראה אותו.
בד"כ חבילות אחסון של חברות מובילות בחו"ל יספקו תעבורה גדולה יותר.
התחייבות ל UpTime - כל ספק אחסון מתחייב לאחוז מסוים מהזמן שהאתר יהיה באויר. חברות האחסון המובילות
מתייחבות ל 99.9%. יש לוודא שבחרתם בספק אחסון כזה, כדי לא לאבד תנועה.
כמו בדומיין - השליטה על חשבון האחסון אמורה להיות בבעלותכם. אתם יכולים לתת הרשאה לגורם מסוים לתחזק את האתר, אבל לוודא שהחשבון בבעלותכם.

השלב השביעי - בדיקת האתר:

נגישות - "כ-25% מציבור הגולשים הפוטנציאליים סובלים מנכות שמונעת מהם לגלוש באתר באופן תקין. קהל זה, שחלקו כלל לא גולש באינטרנט מפאת מגבלותיו, הוא בחזקת פוטנציאל שוק לא מנוצל עבור שחקני הרשת." ציטוט מ Ynet.
שימושיות - שימושיות מתייחסת להיבט של ממשק המשתמש. בוודאי שמתם לב שישנם אתרים שאתם אוהבים במיוחד ומעריכים את קלות השימוש, הניווט וההתמצאות באתר, את ממשק החיפוש, וכו'. בדקו את האתר שלכם - האם לכם, בתור גולשים, קל להתמצא באתר, לנווט, ולקבל את המידע שאתם רוצים. האם הודעות השגיאה, במידה וקיימות, ברורות, מובנות, ואינן "מאיימות". ההודעות אינן אמורות להיות מכוונות לאנשים בעלי ידע טכני, וזו אחת השגיאות הנפוצות בנושא זה. הן אמורות לכלול הסבר ברור לכל אדם, עם הסבר פשוט מהו השלב הבא שאמור לקרות, או שאלה מכוונת.
התאמה לדפדפנים שונים - אינטרנט אקספלורר הינו הדפדפן המוביל כיום בישראל, אך אתם רוצים לוודא שהאתר שלכם יעבוד גם בפיירפוקס ובדפדפן של גוגל (כרום). אתם לא רוצים להפסיד את הגולשים שכן משתמשים בדפדפנים האחרים, מה עוד שהמצב בישראל יכול להשתנות, ודפדפנים אחרים יכולים לתפוס תאוצה, ואז תאלצו שוב לשלם למישהו כדי שיתאים לכם את האתר לדפדפנים האחרים. אולי אפילו לא תדעו כמה גולשים אתם מפסידים בחודש. וודאו עם חברת בניית האתרים שבחרתם על איזה דפדפנים הם מוכנים להתחייב, ובקשו מהם לראות את האתר ע"ג הדפדפנים השונים. מלחמת הדפדפנים - ויקיפדיה

השלב השמיני - עליה לאויר:

העלאת האתר לאויר הינה מאורע חשוב עבורכם. אתם מופיעים ברשת האינטרנט, יש לכם כתובת. עכשיו אתם "פתוחים לעסקים" ואתם רוצים שאחרים יידעו על זה. יידעו אותם. הוסיפו את כתובת האתר לכרטיס הביקור שלכם, לחתימת המייל שלכם. שלחו מייל לרשימת התפוצה שלכם ויידעו את הלקוחות.
תתחדשו.
WebMind
עיצוב, בניה ותחזוקת אתרים ברשת האינטרנט ,מסחר אלקטרוני ומערכות ניהול תוכן.

הקמת אתר

עיצוב אתר

בניית אתר



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב