דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


MashUps - קפיצה מחשבתית 

מאת    [ 22/10/2008 ]

מילים במאמר: 749   [ נצפה 3745 פעמים ]

תגיות: pCon, משאפס, Mashups, מידע, Web 2.0

המסר העיקרי הוא - ה-Mashups, אחת מטכנולוגיות ה-Web 2.0 הפופולאריות ביותר, עושים דרכם לארגונים. מה מציעים כלי ה-Mashups? מה עלות יישום פתרונות אלה? מה השימושים האופיינים? על שאלות אלה ועוד ננסה לענות.

תפיסה פופולארית

ה-Mashups היא אחת התפיסות הפופולאריות מבין אוסף התפיסות המכונה Web 2.0, והיא מוצאת כיום את דרכה גם לארגונים. מדובר ביישומים ווביים, המשלבים מידע ותכנים מכמה מקורות מידע, ליצירת כלי חדש ומשולב, שמספק תמונה בעלת מספר ממדים, רחבה יותר ובהירה יותר. כולנו מכירים אותם, משירותים כמו Google Maps, המציעים שילוב מפות ומידע על בתי עסק לפי מיקום. התכנים המשמשים את ה-Mashups מגיעים בדרך כלל מצד שלישי, דרך ממשק ציבורי כמו RSS או שירותי ווב. היום, מוצעים גם עורכי Mashups המאפשרים לכל משתמש, גם ללא ידע טכני, ליצור Mashups חדשים המתאימים לצרכיו.

הארכיטקטורה הבסיסית של Mashup מורכבת משלושה חלקים עיקריים: אתר ה-Mashup, ספק/י התכנים עבורו ודפדפן, שהוא ממשק המשתמש של הגולש.

האפשרויות לשימוש ב-Mashups עצומות; כבר היום משתמשים לא מעט אתרים בגישה זו, והמשתמש יכול ליהנות מ-Mashups המיועדים לחיפוש, למידע על מוצרים ושירותים, לאיתור תמונות וקבצי וידאו, לאיתור מידע על מיקום ובתי עסק שונים על גבי שירותי מפות, ולקבלת חדשות ממקורות שונים. עבור המשתמש הרגיל באינטרנט, הופך כלי זה לעניין שבשגרה, וגם ה-iPhone, בזכות הדפדפן שלו, מוביל את ה-Mashups לעולם ההתקנים הניידים.

עבור ארגונים, מדובר בכלי יעיל במיוחד, בזכות הפשטות שלו ובזכות העלויות הנמוכות והזמינות, של כלי עזר רבים עבורו באינטרנט. עם זאת, מדובר עדיין בתחום הנמצא בתחילת הדרך, וארגונים המעוניינים לבחון את הטכנולוגיה צריכים לעשות זאת בזהירות, ולהתמודד בעיקר עם שאלות הקשורות לאבטחה - אשר מענה להן מתחיל להיווצר רק עכשיו.

לפי אתר ProgrammableWeb, נכון ליולי 2008, יש 3,200 Mashups חדשים, בהשוואה לכ-2,600 בינואר השנה, עם כשלושה Mashups חדשים הנוצרים מדי יום. לפי Forrester, שוק ה-Mashups הארגוניים יגיע לכ-700 מיליון דולר ב-2013, והתחום כולו, ישפיע כמעט על כל ספק תוכנה. עוד טוענים ב-Forrester, כי גם אם המשתמשים העסקיים עדיין לא דורשים Mashups, הרי שהם ידרשו זאת בעתיד הקרוב, ולכן מומלץ לארגונים להתחיל להתכונן לנושא כבר עכשיו. בסקר שנערך לפני שנה על ידי ה-Economist, נמצא כי ה-Mashups היווה את הטכנולוגייה הנפוצה ביותר אצל מאמצים מוקדמים של טכנולוגיות web 2.0, עם 42% שהתכוננו להשתמש בכך תוך שנתיים, ו-22% שכבר השתמשו ב-Mashups. בנוסף, לפי Gartner, ה-Mashups יתפתחו באופן משמעותי בשנים הקרובות, ועד 2010 תיושם הטכנולוגיה ב-80% מהיישומים הארגוניים. לכן, ארגון המעוניין לשמור על חדשנות ועדכניות, חייב לבחון את הנושא לעומק כבר עכשיו.

שימושים מועילים

ל-Mashup שימושים אופייניים רבים:

? שימושים עבור ארגונים - בחלק ניכר מהמקרים, יכול המשתמש ליצור Mashup חדש יש מאין, גם ללא ידע או הבנה טכניים. האפשרויות עצומות: החל מ-Mashup בין מוקד שירות לקוחות לבין מעקב אחר משלוח חבילות, דרך Mashup בין פרוספקטים על מוצרים לבין חדשות, מידע כלכלי או מידע מחברות מחקר, ועד Mashup בין חיפוש עובדים לארגון עצמו, לבין שירותי קורות חיים חיצוניים.

? Mashups לחדשות - אחד השימושים העיקריים ל-Mashups, הוא יצירת אתר האוסף חדשות ממגוון מקורות, ליצירת מקור חדש. אתרים אלה נשלטים ברובם על ידי המשתמש עצמו, הבוחר באיזה נושא/י חדשות להתמקד ואיך להציגם.

? Mashups מפות - אולי השימוש הנפוץ ביותר ל-Mashups הוא לשיכלול מפות. שרותיהם של ספקים המציעים שירותי מפות, כמו גוגל למשל, משולבים עם מגוון תכנים אחרים ליצירת Mashup חדש.

אלה רק חלק מהשימושים האופיינים. רשימה מלאה ניתן למצוא בתחקיר המלא.

כלי Mashups

להלן כלי Mashups למפתחים ושירותים חשובים אחרים:

? BEA - מציעים פלטפורמה בשם Genesis, הכוללת בין השאר גם כלי Mashups ליצירת יישומים אינטרנטיים עשירים, יחד עם SOA וניהול תהליכים עסקיים.

? Google - מציעים את ה-Google Mashup Editor, סט כלים המאפשר למפתחים ליצור Mashups בקלות ובמהירות, עם מדריכים פשוטים להבנה.

? Intel - מציעים גרסת בטא ל-Intel Mash Maker, תוספת חינמית לדפדפן שתאפשר לגולש לשנות דפי אינטרנט ולשלב מידע ממקורות שונים, ולהוסיף widgets פופולאריים לאתרים.

? IBM - מציעים את IBM Mashup Center -business Mashup solution, שמאפשר לעובדים לחלוק מידע במסמכים ובמסדי נתונים. כחלק ממנו,InfoSphere MashupHub, כולל כלים ליצירת פידים (feeds) של מידע מכמה מקורות מידע שונים, ועורכי Mashup ליצירת אינטגרציה של פידים לפיד מידע בודד. מציעים גם את Lotus Mashups, סביבת Mashup לאיסוף תכנים אישיים, ארגוניים ו-ווביים, גם ללא צורך בידע טכני בנושא. מציעים את IBM Sharable Code, כלי לעריכת Mashups.

כלים שימושיים נוספים ניתן למצוא בתחקיר המלא.

לסיכום

מדובר בטכנולוגיה חדשה היוצרת קפיצה מחשבתית באפשרויות ניצול המידע באינטרנט, ולכן כדאי וחשוב להכיר אותה ולהתחיל להתנסות בה.

הערה חשובה - הסיפור על Mashups לקוח מתוך תחקיר pCon והוא רק חלק מהסיפור הענק על טכנולוגיה מרתקת זו. איך נחשפים לסיפור כולו וגם מרוויחים יותר זמן פנוי?http://www.pcon.co.il/v5/DebriefSignup25.asp

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב