דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קפיצי שסתומים - מנוע 4 מהלכים (פעימות) 

מאת    [ 21/10/2008 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 6776 פעמים ]

בסאגת המאמרים האחרונה הכרנו חלק ממנגנון השסתומים, ונראה כי כעת הנך תוהה ושואל "מתי בעצם מתחיל השסתום להיפתח"? ובכן, השסתום יחל להיפתח ברגע שהפיקה מתגברת על התנגדות הקפיץ אשר מנסה לוודא בכל כוחו ומאודו לשמור על השסתום סגור ועל הצלחת שלו צמודה לתושבת בראש המנוע...

מאת שחר לוי,
מחבר הספר ומנהל בית הספר לטכנאות מעשית 'המכונה שבאופנוע'

אבל רגע אחד בבקשה... הרשה לי להציע לך קורס וידאו מקצועי וייחודי במתנה! הקורס חדש לגמרי, הוא הופק במהלך חודש אפריל 2014, והוא כולל 3 סרטוני HD באורך של שעה! בקר לרגע באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. שווה ביותר... ;-)  ועכשיו, הנה נמשיך במאמר...

ברוב המנועים החדישים ניתן להבחין כי כל שסתום מוצמד אל תושבתו באמצעות זוג קפיצים, כאשר האחד "עוטף" את האחר. הקפיצים מותקנים מצ?דו העליון של ראש המנוע סביב קנה השסתום, ומוחזקים באמצעות דסקית פלדה (Retainer) ופינים קוניים המכונים בשפת המכונאים 'קטרבים'.

רובם המכריע של קפיצי השסתומים בעלי קבוע משתנה, כלומר פרוגרסיביים, כאשר המטרה העיקרית בכך היא לווסת את תאוצת השסתום בעת פתיחתו, ויותר מכול למתן את תאוטתו בעת סגירתו! התבונן בתמונה בתחתית העמוד ושים לב כי הקפיץ החיצוני מבין השניים יהיה תמיד גבוה יותר, בעל 'קוטר ממוצע' גדול יותר מהקפיץ הפנימי (מן הסתם...) וכן מיוצר מתיל בקוטר גדול יותר. כל אלו מאפשרים לווסת את פרוגרסיביות פתיחת וסגירת השסתום כאשר הוא מאיץ ובמיוחד כאשר הוא מאט! לכל קפיץ יש שני קצוות, כאשר הקצה שבו כריכות הקפיץ צמודות יותר זו לזו יותקן לעולם כלפי מטה - בכיוון ראש המנוע ותא הבערה. ולעולם ל-א להפך!

הכריכות הצמודות הן אלו שתבצענה תנועה כתוצאה מהפעלת כוח לחיצה קטן יותר, ומסיבה זו הן תיסגרנה ראשונות כאשר השסתום יחל להיפתח. בדיוק כפי שהן תהיינה האחרונות לחזור למקומן הראשוני בעת סגירת השסתום. דבר נוסף וחשוב מאין כמותו: אפשר להבחין בתמונה כי נטיית התיל של הקפיץ הימני הפוכה לכיוון נטיית הקפיץ השמאלי, והמטרה העיקרית בכך היא למנוע מצב שהם יכרכו זה בזה ויגרמו לשסתום להיתפס במצב סגור או גרוע מכך - במצב פתוח. התיל בקפיץ הימני מלופף עם כיוון השעון, ולעומתו התיל בקפיץ השמאלי - נגד כיוון השעון.

כאשר קפיץ אמור להאיץ ממצב סטטי, לבלום בעוצמה אשר תבייש כל מערכת בלימה מסיבי פחמן לקראת שיא מהלכו, ולחזור שוב על אותן פעולות בכיוון ההפוך (סגירתו) בעת שגל הפיקות מסתובב ב- 7,000 סל"ד או יותר - הוא עלול לחוות מה שנקרא 'ציפת שסתומים'. תופעה זו מתרחשת כאשר הקפיץ נכנס למצב של רטט (תהודה) מאחר שהוא עדיין לא הספיק לפרוק את האנרגיה שהוא אגר בתאוצתו, דבר המונע ממנו להצמיד את צלחת השסתום לתושבתה במהירות הנדרשת או בכלל. מנועים המסתובבים בסל"ד אסטרונומי של 15,000 סל"ד יהיו ברובם גם בעלי יחס דחיסה גבוה מאוד (בוכנות עם ראש מוגבה), דבר המגביר מאוד את הסיכוי והסיכון ל"מפגש" מסוכן והרסני. ההמשך ברור, נכון?! אני מקווה...

בכל אופן, כל עוד מייצרים את קפיצי השסתום מסגסוגות פלדה (ישנן שתי פלדות קפיצים עיקריות למטרה זו), קיימת בעיה אמיתית לתכנן לכל שסתום קפיץ בודד שיוכל לספק את הכוח המתאים. קוטר התיל שלו חייב להיות עבה מדי ולעתים קרובות מדי לא נותר לכך די חלל פנוי. יתרה מזאת, קפיץ פלדה בעל קוטר תיל עבה שכזה לא מאפשר להשיג את שיעור הפרוגרסיביות שניתן להשיג באמצעות זוג קפיצים שונים בממדיהם ובתכונותיהם. הפתרון האידיאלי הם שסתומי טיטניום המאפשרים "לשחק" עם קוטר התיל או עם ממדיהם האחרים. על כך תוכל לקרוא בספר 'המכונה שבאופנוע' או להשקיע בעצמך וללמוד באחד מהקורסים המעשיים שבית הספר לטכנאי אופנועים מציע לכל אדם, הן למען התחביב והן למען המקצוע.

תודה רבה על זמנך היקר, ועל הקריאה ! :-)

אל תפספס את קורס הוידאו הייחודי שהפקתי עבורך - זו מתנה! וחבל מאוד שתפספס אותה... בקר באתר הבית החדש שלי, הרשם ב- 10 שניות 'לנבחרת המקצוענים הפרטית שלי', וקבל את הקורס מיידית אל תיבת המייל שלך. 

קורס הוידאו הייחודי יאפשר לך:
1. לבדוק באמצעות רב מודד חשמלי את המצבר של האופנוע, הקטנוע או הטרקטורון שלך.
2. להדק ברגים בכל מכונה (אופנוע, קטנוע וטרקטורון) כמו מקצוען אמתי - באמצעות ידית מומנט!   
3. להימנע מהחלפה מיותרת של מחשב ניהול המנוע בעלות של 20,000 ש"ח בשל מתג הצתה (סוויץ') שלא טופל מעולם...

YouTube - הרשם בלחיצת כפתור אחת לערוץ הוידאו החדש ביוטיוב, וקבל כל וידאו חדש שאפיק ישירות למייל הפרטי שלך.
Facebook - חפש שחר לוי 'המכונה שבאופנוע', הצע לי חברות, ועשה לי לייק קטן בדף האוהדים של 'המכונה שבאופנוע'.  

מאות רבות של טיפים מקצועיים, מאמרים וסרטוני וידאו באיכות HD, מצפים לך בשלוש ערוצי התקשורת שלנו! והם יסייעו לך לחסוך אלפי שקלים רבים כל שנה, לרכוב על מכונה מקצועית ואמינה, חלקה ובטיחותית עשרות מונים... מבטיח לך. ;-)

שחר לוי
0508633673
shlevi101@gmail.com

 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב