דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ין ובריאות-הקשר ביניהם 

מאת    [ 21/10/2008 ]

מילים במאמר: 1409   [ נצפה 2803 פעמים ]

מאת: ישראל פרקר השער לעולם יינות ישראל www.wines-israel.co.il

האם היין טוב לבריאות? או אולי הוא מזיק לה וכדאי להימנע מלשתותו. מה מכיל היין ומה השפעתו על גוף האדם? אלה שאלות שרבים מאתנו שואלים והתשובות חלוקות בין המשיבים. מי מאתנו אינו חושב על בריאותו וכיצד לשמור עליה? מהו בעצם הקשר בין יין לבריאות?

כבר בתקופות הקדומות השתמשו ביין בתחומי רפואה שונים. ידוע ממחקרים שהיין שימש אצל עמים רבים כחומר חיטוי לפצעים וכמשכך כאבים. בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו מרשמי משחות שרקחו רופאים קדמונים שבין מרכיבם היה גם יין.במצרים הקדומה לגמו חולים יין בכמויות קצובות במשך ימי המחלה עד למיגורה הסופי.
היפוקרטס, הרופא הנודע בן המאה החמישית לפני הספירה, האמין בסגולות המרפא של היין. הוא המליץ לשתות יין מדי יום, בקביעות, בכמות קטנה. במחקריו הוא מצא שיינות אדומים צעירים מתאימים לטיפול במערכת העיכול, והיינות הלבנים טובים לטיפול בבעיות שלפוחית השתן. לפני יותר מ2,400 שנה אמר היפוקרטס: "היין הוא הבחירה הטובה לאדם בבריאות או במחלה, כאשר משתמשים בו נכון ובמידה."בתלמוד נכתב שאדם חולה שמצויה בביתו חבית של יין, אין לו צורך בתרופה כי היין ירפאנו.הצעות רבות נמצאות בתלמוד הבבלי לשימוש ביין לדיכוי מחלות ובעיות גופניות שונות.גם המוסלמים, שדתם אינה מתירה להם ללגום יין השתמשו ביין כמרכיב חשוב בתרופות שונות.

לואי פסטר, הכימאי הצרפתי אמר כי היין הוא הבריא וההיגייני ביותר מבין כל סוגי המזונות והמשקאות. פסטר גילה והוכיח כי תסיסת היין היא תוצאת פעולתם של שמרים, ולא של חומרי לוואי שנוצרים בגלל התסיסה. לכן, גם קלקולו של היין הוא תוצאה של פעולת חיידקים.

מהו ערכו התזונתי של היין?
היין מכיל 90% מים ונמצאים בו הויטמינים A B C וכן מינרלים החשובים מאוד לגוף האדם:סידן, זרחן, מגנזיום, נתרן, אשלגן, כלור, גפרית, ברזל, נחושת, מנגן, אבץ, יוד וקובלט.היין עוזר לספיגת הסידן, הזרחן המגנזיום, הברזל והאבץ בגוף. הוא מגרה את מיצי הקיבה ועוזר לעיכול. היין מספק לגוף האדם את כל הויטמינים הנמצאים בעינב.

התקף לב הוא הגורם העיקרי למוות בעולם המערבי. קיים שוני בשכיחות מחלות והתקפי הלב במדינות השונות. במדינות צפון אירופה התחלואה והמוות היא פי 3-4 מהרבה מקומות אחרים. במדינות כמו ספרד, איטליה ובעיקר צרפת התחלואה היא הנמוכה ביותר בעולם.מה הגורם לכך שבצרפת התחלואה כה נמוכה יחסית, אף כי מבחינה הגיונית אנשיה חייבים לחלות הרבה יותר במחלות לב בגלל העישון והאוכל השומני רב הכולסטרול שהם מנת חלקם של הצרפתים הממעטים בפעילות גופנית.לתופעה זו קוראים "הפרדוקס הצרפתי". יתכן שהסיבה לתחלואה המועטה נעוצה דווקא בצריכה המועטה של חומצת שומן אורגנית הנמצאות במזון מהיר, סוכריות ועוגות שיש לה אפקט שלילי. אך יש הטוענים שהסיבה לתחלואה הנמוכה נעוצה גם בשתייה הרבה של יין, כחלק מהתפריט היומי המסורתי.
מתברר שבמדינות בהם צריכת היין גדולה, קטן אחוז הלוקים בהתקפי לב.מחקרים שונים מדווחים שהיין האדום עושה זאת טוב יותר מהיין הלבן באמצעות הפוליפנול הנמצא בו. זהו חומר אנטי מחמצן שהשפעתו על התאים כהשפעת ויטמין E נוגד החמצון. חומר זה מדכא קרישת דם שיכולה לגרום להתקף לב. הוא גם מקטין את הסיכוי שהתאים יפגעו מסרטן. הפולי-פנולים מדכאים את ייצור האנדותלין, שמעלה את לחץ הדם תוך השפעתו על השריר החלק שבעורקים.נוגדי חמצון (כמוהם נמצאים ביין, כאמור) מקטינים את השפעת הרדיקלים החופשיים שהם ידועים כאויבי גוף האדם. הרדיקלים החופשיים גורמים להזדקנות התאים, לסרטן, לסוכרת, לאלצהיימר, לעליה ברמת הכולסטרול וגם מסייעים בהסתיידות העורקים וסתימתם. ביין יש כוהל אתילי שהוא אחד מחומרי ההגנה על גוף האדם. כוהל זה גורם לעליית רמת הכולסטרול הטוב בדם, מקטין את צמיגות הפלסמה ומקדם את פירוק הפיברין שבאמצעותו עולה איכות הקרישה והזרימה של הדם.הפנול הנמצא ביינות עוזר להפחתת הסיכון מטרומבוזה וגורם לזרימה סדירה של הדם. כמו כן הוא מונע את היוצרות הכולסטרול הרע, אויב האדם האחראי על סתימת העורקים.מקור הפנולים (טאנינים) הוא בקליפות (בעיקר של ענבים אדומים) ובשדרות וכן בחביות עץ האלון בהן יושן היין (שוב, בעיקר האדום). מסיבה זו עדיף לשתות יינות שיושנו בחביות עץ לאורך זמן, לקבלת השפעה מכסימלית של הפנולים. טעם הטאנינים, העצי, מורגש היטב ביין המשובח.

תצפיות ומחקרים ארוכים שנערכו בקופנהגן ובהם השתפו 13,000 אנשים במשך 12 שנים גילו שרמת התמותה אצל אנשים ששתו כ 3 כוסות יין ביום ירדה מאוד, והייתה 50 אחוז פחות מאנשים שלא שתו כלל יין. במחקר נוסף שנערך באנגליה על 1,422 עובדי ממשלה, במשך 10 שנות מעקב, נמצא כי בין אלה שלא שתו יין הייתה תמותה של 10%, ובין אלה ששתו עד שתי כוסות יין ליום התמותה הייתה רק 2%.אין בממצאים אלה המלצה, כמובן, לשתות חצי ליטר יין כל יום, אולם שתיית מנת יין ליום תהווה מנה מספקת להשפעה חיובית על הבריאות.ביין נמצא גם הרסברטרול - Resveratrol. מרכיב זה, הייחודי לענבים, התגלה ביין רק בשנת 1992. המחקרים מיקדו את תשומת הלב אל הרסברטרול בהשערה כי הוא יכול להוריד את שיעורי התמותה ממחלות לב קורונריות. הנחה זו מבוססת על יכולת המרכיב הזה למנוע היווצרות קרישי דם ולהוריד את רמת הליפידים (שומנים) בדם. לאחרונה הוכח כי הרסברטרול מונע גם את חמצון הכולסטרול הרע - LDL. בכלי הדם בגופנו זורמים חומרים וחלקיקים רבים, וביניהם כולסטרול LDL. כאשר LDL מתחמצן הוא הופך רעיל לגוף. הגוף שולח את תאי הדם הלבנים "להילחם" ברעלים. כך נוצרת בעורקים שכבת שומן מודלקת. שכבה זו היא מאוד מסוכנת לבריאות הגוף, מפני שהיא מלאה ברדיקלים חופשיים. כשהם באים במגע עם הדם, הם יגולים ליצור קרישי דם. קריש הדם יכול לגרום לחסימה חלקית של כלי הדם - אנגינה לא יציבה (Unstable Angina) - ואף לחסימה מלאה של כלי הדם - מאוטם שריר הלב (MI) ועד שבץ מוחי (Stroke).LDL מביא את הכולסטרול מהכבד אל התאים הזקוקים לכולסטרול. HDL מחזיר את עודף הכולסטרול מהגוף אל הכבד. כאשר יש בדם רמות גבוהות מדי של LDL, מתחיל תהליך טרשת העורקים. כאן נכנס תפקיד הרסברטרול בהורדת רמות ה-LDL בדם וכן במניעת חמצון ה-LDL ובמניעת טרשת עורקים.

מחקר קובע שהאלכוהול מונע שיטיון, דמנציה.
השיטיון היא ירידה הדרגתית נמשכת ביכולת התפקוד החברתי ובשינויים באישיות האדם, המהווה ביטוי להפרעה מוחית. בגיל גבוה של הנפגע נקראת התופעה "דמנציה סניליות". הסיבה הנפוצה ביותר לשיטיון היא מחלת האלצהיימר.
הקשר בין מחלה נוראה זו ושתיית יין אדום נחקר תקופה ארוכה. חוקרים בהולנד מצאו ששתייה מבוקרת של אלכוהול יכולה להפחית כמעט בחצי את הסבירות לפתח את מחלת האלצהיימר. תוצאות מחקר זה פורסמו בכתב העת "לנצט".
שתיית היין המועילה מוגבלת לכמות הנעה בין כוס אחת לשתי כוסות ביום.
החוקרים מאוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם חקרו את התופעה על 5,400 אנשים בריאים בני 55 שנים ומעלה במשך 6 שנים. התברר שאצל אנשים ששתו בין כוס אחת לשתי כוסות ביום נמצא הסיכון לפתח דימנציה נמוך ב42 אחוז בהשוואה לאלה שלא נגעו באלכוהול.
חשוב לזכור שגם השפעתו המזיקה של אלכוהול נחקרה באותה עת. חשוב להדגיש ששתיית אלכוהול כבדה וקבועה של למעלה מ4 כוסות ביום, העלתה פי 1.5 את הסיכון לסבול מדימנציה וסקולרית הנגרמת מחסימת כלי דם צרים במוח.

הדעות חלוקות לאיזה יין השפעה טובה יותר, לאדום או ללבן. ניראה שרוב החוקרים מצדדים ביין האדום שיושן בחביות עץ כמשפיע חיובית על הבריאות יותר מהשפעתו של היין הלבן. אבל...מחקר שנערך באוניברסיטת באפלו בארצות הברית, מגלה כי ליין הלבן יש גם סגולות בריאותיות. קיים קשר בין תפקודי הריאה לבין צריכת היין הלבן. חומרים מסוימים ביין הלבן ובאלכוהול שבו אחראים על שיפור תפקודי הריאה. 1,555 אנשים ממערב ניו יורק נבדקו במחקר. כל הנבדקים עברו בדיקות תפקודי ריאה אשר כללו בדיקת נפח האוויר שביכולתם לנשוף במהלך נשיפה אחת רציפה. כמו כן נבדק נפח האוויר הננשף במהלך שנייה אחת. התברר שצרכני יין לבן במשך תקופה ארוכה הציגו תוצאות גבוהות יותר משמעותית מאלה שאינם צורכים יין לבן.המחקרים והמסקנות לגבי השפעתו של היין על הבריאות הם עוד רבים ומגוונים וידועה גם העובדה שאנשים רבים החלו לשתות יין (אדום במיוחד) בעיקר לאחר ששמעו את השפעתו החיובית על הבריאות.
מפורסם המקרה הקשור לתכנית הטלביזיה "60 דקות" המשודרת בCBS בארה"ב. לפני מספר שנים שודרה בתוכנית כתבה על השפעתו החיובית של היין האדום במניעת מחלת הסרטן ומחלות לב. ההיסטריה בארה"ב לאחר הקרנת התכנית הייתה גבוהה. מכירות היין האדום עלו בצורה דרמטית באותה שנה, לשמחתם של בעלי היקבים, כמובן.חשוב לחזור ולציין שכדי שלא יינזק השותה, כמות היין המכסימלית המותרת ליום לגבר היא עד שתי מנות ולאישה מנה אחת. מנת יין היא כ150 מ"ל. לפי החוק אסור למכור או להגיש במקומות ציבוריים משקה אלכוהולי לצעירים שהם מתחת לגיל 18.

שתייה מופרזת של יין גורמת לפגיעה חמורה בכבד ובמוח. האלכוהוליסט הוא אדם שאינו מסוגל לתפקד בלי לשתות אלכוהול. כששותים הרבה משתכרים. למה גורמת תופעת השכרות:
בעיות חברתיות כגון: ויכוחים, קטטות, מריבות משפחתיות ופעילות מינית בלתי מבוקרת.
בעיות פסיכולוגיות הנובעות מההשפעה של משקאות אלכוהול על ההתנהגות, פגיעה בשיפוט והובלה לפעולות אימפולסיביות וחסרות חשיבה, או למצב רוח מדוכא שבדרך כלל קשור לכך.
בעיות פיזיות, הכוללות תאונות-בית, תאונות-דרכים, טביעות, ופציעות בספורט.
שכרות קשה יכולה לגרום לדלקת חמורה של הקיבה ולהקאת דם. ההשפעה המרדימה של אלכוהול עשויה לגרום לאובדן הכרה, כאשר שותים כמות גדולה בטווח-זמן קצר. האלכוהול משפיע על הזיכרון כך שהמרבה בשתייה עשוי לא לזכור מה הוא עשה כאשר הוא מתעורר בבוקר המחרת.

ניתן לסכם שהיין כנראה, טוב מאוד לבריאות אך הוא גם יכול להיות מאוד מסוכן לשותה ולסביבתו אם לא מקפידים על הכמות אותה שותים ביום.

אינג' ישראל פרקר www.wines-israel.co.il

ישראל פרקר הוא מהנדס העוסק באלקטרוניקה בחברת אלימק.
מדי ערב ובסופי שבוע הוא עובר לעסוק בתחביבו - מפעל חייו, עולם יינות ישראל. הוא מסתובב בין היקבים, משתתף בארועי טעימה, מראיין יצרני יין וחובבי יין וטועם יינות. כל החומר הרב הקשור ליין הישראלי מרוכז באתר השער לעולם יינות ישראל אותו יזם והקים ישראל.
חברים חובבי יין נעים בין יותר מ200 יקבי ישראל ומלקטים חומר מעניין המפורסם באתר.
www.wines-israel.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב