מה הצופיות מנסה להשיג
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה הצופיות מנסה להשיג 

מאת    [ 10/02/2006 ]
מילים במאמר: 1165   [ נצפה 4283 פעמים ]

 
 
"חינוך? אבל זה בית-ספר!"

"החינוך נמצא בלב הפיתוח האישי והקהילתי; משימת החינוך היא לאפשר לכל אחד מאיתנו
ללא יוצא מן הכלל לפתח את כל כישרונותינו ולהבין את הפוטנציאל היצירתי שלנו כולל
האחריות על החיים שלנו ועל ההישגים של מטרותינו האישיות."
"למידה: האוצר שבפנים" דו"ח ועדת החינוך הבין-לאומית למאה העשרים ואחת 1996


הצופיות (או תנועת הצופים המתבססת עליה) היא תנועה חינוכית לצעירים. אבל משמעות
המילה "חינוך" היא שונה לכל אדם. בשפת היום-יום במקומות רבים בעולם, חינוך הוא
ביטוי מרכזי, בבסיסו, ללמידה של קריאה, כתיבה ופעולות חשבון פשוטות. ברמה היותר
גבוהה, חינוך מזוהה עם השגת ידע אקדמי, הכוונה מקצועית בבית-ספר, אוניברסיטה וכך
הלאה.

ב"צופיות", לעומת זאת, חינוך נחשב במובן הרחב כתהליך של כל אחד מאיתנו לפיתוח
היכולות המגוונות שלנו לאורך החיים, כיחידים וכחלק מחברה.

מטרת החינוך, במובן הרחב הזה, היא לתרום לפיתוח המושלם של אדם אוטונומי*, תומך,
אחראי ומחויב.

* המילה "אוטונומי", כמו המילה "חינוך", יכולה להשתמע במובנים שונים. בהקשר
החינוכי, משמעות המילה "אוטונומי" היא להיות מסוגל להחליט לבד (ולא ללכת כמו עיוור
אחרי אחרים) ולנהל את החיים של עצמך (למשל, להיות מסוגל לנהל את הזמן שלך). הכוונה
כאן היא לא עצמאות מוחלטת ואין כאן רמיזה לאנוכיות כלשהי.


לסיכום:
הגדרה של חינוך:

תהליך באורך החיים המאפשר התפתחות המשכית של יכולות האדם כפרט וכחלק מחברה.

מטרת החינוך:

לתרום לפיתוח המושלם של אדם אוטונומי, תומך אחראי ומחויב.

אוטונומי: מסוגל להחליט החלטות אישיות ולנהל חיים אישיים.
תומך: מסוגל בצורה פעילה להיות אכפתי כלפי אחרים ובשביל אחרים.
אחראי: מסוגל לקבל על עצמו את ההשלכות של ההחלטות האישיות שלו, לקיים את
ההתחייבויות שלו ולסיים את מה שהתחיל.
מחויב: מסוגל לחיות לפי הערכים האישיים שלו ולתמוך במטרות או באידיאלים שהוא
מוצא כחשובים.


מטרת הצופיות

לפי הפילוסופיה החינוכית של הצופיות, כל אדם נולד עם פוטנציאל מיוחד שיכול להתפתח
בכיוון מועיל. כדי להפוך את אותו פוטנציאל למציאות צריך לפתח את כל היכולות הטמונות
באדם: פיזיות, אינטלקטואליות, רגשיות, חברתיות ורוחניות.

אין ספק שאם חינוך זו עבודה של חיים שלמים הצופיות לא יכולה לפתח אף אחד עד לשיא
הפוטנציאל שלו בכל התחומים. הצופיות יכולה פשוט ללוות כל צופה, למשך זמן, לאורך
נתיב ההתפתחות שלו ולעזור לכל אחד לפתח את המקורות הפנימיים שהוא יצטרך כדי להמשיך
להתפתח ללא עזרת הצופיות. אחרי הכל, אם הצופיות הייתה מקל הליכה שאנשים היו נשענים
עליו כל חייהם היא בוודאי הייתה נכשלת במה שהיא מנסה להשיג.

הצופיות פשוט מנסה לתרום לתהליך החינוך העצמי במשך השנים כאשר האדם באמת יכול
להרוויח ממבנה מערכת התמיכה החינוכית. תווך הגילאים בו הצופיות יכולה להשפיע על
צעירים מתאימה בערך לעשור השני של חייהם.

באמצעות עידוד צעירים להשתמש ולפתח את כל יכולותיהם בדרך תומכת היום, הצופיות מנסה
לעזור לצעירים להבין שיש להם בתוך עצמם את הדרוש כדי לעשות כבר שינוי - לחיים שלהם
ולעולם בו הם חיים. כשהם מוכנים להרחיב את אופקיהם ולחפש אתגרים חדשים, הצופיות
עוזרת להם להשתמש בניסיון שלהם ולפתח הלאה את יכולותיהם לחיות ולגדול כמגשימים
וכאזרחים תורמים ומעורבים בחברה.

עקרונות הצופיות

לכל תנועה או גוף מאורגן כלשהו יש מספר אמונות בסיסיות שמבססות את מטרת הקיום של
אותו גוף, מכוונות למה שהגוף מנסה להשיג ואיך הוא ישיג את המטרות שלו.

כתנועה חינוכית, לצופיות בבירור יש אחריות חברתית: לצעירים שהיא משרתת, למשפחות
המפקידות את ילדיהם האהובים לטיפול הצופיות ולעולם בגדול.

מטרות החינוך ברורות (להתפתח כאדם אוטונומי, תומך אחראי ומחויב) אך למרות זאת,
חייבים להיות קווים מנחים ברורים שיובילו את התפתחות האדם הצעיר אל אותן מטרות.

אלו עקרונות הצופיות שמספקות את הקווים המנחים. הם הבסיס של מערכת הערכים שמנחה את
התנועה כולה. עקרונות אלה נותנים כיוון למדיניות החינוכית של הצופיות כתנועה, לגישה
החינוכית לצעירים ולדרך בה יסודות המתודה הצופית באים לידי שימוש כדי לתמוך בכיוון
ההתפתחות של החניך.

החובה לעצמך, החובה לאחרים והחובה לאלוהים

החובה לעצמך

לכל אדם יש חובה לפתח אוטונומיה אישית ולקבל על עצמו אחריות אישית.
זה כולל:
- לקיחת אחריות לפיתוח אישי (פיזי, אינטלקטואלי, רגשי, חברתי ורוחני).
- שאיפה לחיות חיים בדרך מכובדת כאדם (בריאות, עמידה על זכויות אישיות כאדם,
החלטת החלטות שנראות נכונות וכו').
דרך כך ניתן להכיר את עצמך טוב יותר בכל מובן: כוחות וחולשות, תקוות, צרכים וכך
הלאה.

החובה לאחרים

במונחים רחבים, זו אחריות לכל חומר שהוא לא אני.
זה אומר:
- להבין ולקחת בחשבון איך כל אחד חי את חייו, כאשר האדם הפרטי הוא לא הדבר
החשוב היחיד בעולם, לכל אדם יש זכויות, רגשות, תקוות, צרכים וכו'.
- להבין שבני-אדם תלויים ביחסי גומלין, שאף אחד לא יכול לחיות בבידוד
מאחרים. כל אחד צריך מערכות יחסים עם אחרים כדי להגשים את עצמו כאדם וכל אחד יכול
להרוויח מהתרומה שכל אדם נותן לעולם.
לכל אחד יש אחריות על אחרים. זה כולל:
- לתת כבוד לכל אדם.
- לשחק תפקיד פעיל ומשמעותי בחברה ולתרום לה.
- לעזור בזמנים קשים ולהגן על חסרי ההגנה, גם אם הם שכנים שלנו וגם אם הם
חיים בסביבה שונה לגמרי בקצה השני של העולם.

החובה לאלוהים

לכל אדם יש אחריות לחפש מעבר למה שחומרי, כוח גדול יותר מהאנושות.
- מציאות רוחנית הנותנת משמעות וכיוון לחיים.
- לגלות משמעות בערכים רוחניים ולחיות על-פיהם בחיי היום-יום.

כששלושת העקרונות הפשוטים האלה באמת חלק מדרך החיים ופועלים בו-זמנית, כל סוג של
קנאות או פנאטיות מבוטל.

"המטרה של התפתחות היא להשלים את הגשמת האדם, בכל תחומי האישיות שלו, במורכבות
דרכי הביטוי שלו ובמחויבויות השונות שלו - כפרט, כחלק ממשפחה וכחבר בקהילה, אזרח
ומפיק, ממציא של טכניקות וחולם יצירתי."
"למידה: האוצר שבפנים" דו"ח ועדת החינוך הבין-לאומית למאה העשרים ואחת 1996


כיוון התפתחות בכל תחום

בזמן שעקרונות הצופיות נותנים כיוון להתפתחות של כל אדם צעיר, העקרונות גם מנתחים
מה הצופיות שואפת להשיג אצל כל אחד בכל תחום של יכולות: פיזיות, אינטלקטואליות,
רגשיות, חברתיות ורוחניות.

פיזיות
לפתח יכולת:
- קואורדינציה של תנועה (יכולות מוטוריות).
- לקחת אחריות על גדילה נכונה, תפקוד ובריאות הגוף.
- הבנה של מגבלות פיזיות.

אינטלקטואליות
לפתח יכולת:
- להשקיע בתחומי עניין, לפתור בעיות ולפנות למצבים בדרך נכונה ורלוונטית
באמצעות ניהול נכון של מידע, מחשבה יצירתית ואינטואיציה.
- להבין תבניות, קשר ומערכות יחסים בין תופעות יוצאות דופן, אירועים,
רעיונות וכו'.
- להיות מסוגל להבין תפיסות שונות של המציאות (הבנה של דרכים שונות להסתכלות
על דברים, הבנת תרבויות, דתות, גילאים, מינים מנקודות מבט שונות).
- למצוא משמעות ולהפיק לקחים מניסיונות.
- לשפוט דברים באופן אישי, לחשוב דרך השפעה של החלטות ומעשים ולשמור על חופש
הבחירה.

רגשיות
לפתח יכולת:
- להודות, לזהות ולבטא רגשות ותחושות ולקחת אחריות לניהולן בחיי היום-יום.

חברתיות
לפתח יכולת:
- להקשיב ולבטא את עצמך ביעילות.
- לקבל אנשים אחרים כבני-אדם עם זכויות שוות.
- לקחת בחשבון את התלות ביחסי-הגומלין של האנושות ושל העולם הטבעי.
- לשתף פעולה, לתמוך ולהוביל.
- לשחק תפקיד פעיל ומשמעותי בחברה ודרך כך לשאוף לאיכות חיים טובה יותר
לכולם.
- לעודד מערכות יחסים אותנטיות ומודעות בין תרבותית כדי להתגבר על דעות
קדומות ואפליות.
- לדבוק בחוקים נפוצים דרך הבחירה החופשית של כל אחד.

רוחניות
לפתח יכולת:
- להכיר ולחקור מימד שמעבר לאנושות.
- לחקור את התורשה הרוחנית של הקהילה הקרובה.
- להבין את האמונות והמנהגים של דתות אחרות.
- להחדיר ערכים רוחניים לתוך חיי היום-יום.

היכולות הרשומות כאן לא מקיפות אבל מספקות בסיס ממנו ארגוני צופים לאומיים יכולים
לפתח מטרות חינוכיות ספציפיות שייקחו בחשבון את הצרכים של הצעירים בשלבי התפתחות
שונים בסביבה סוציו-תרבותית מסוימת.

למרות שתחומי ההתפתחות משקפות מימדים של אישיות שלמה, באדם אמיתי היכולות הרשומות
תלויות או מעורבות בהתפתחות ביותר מתחום אחד. זוהי ההתפתחות המאוזנת היטב של
האישיות לעבר אוטונומיה, סולידאריות, אחריות ומחויבות שבאדן-פאוול כינה
בן-אדם עם "אופי".
דור פוזנר, בוגר תנועת הצופים ובוגר שנת שירות במרכז הארצי לצופיות.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר תנועת הצופים:
http://www.zofim.org.il/magazin_item.asp?item_id=8782501225
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב