דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי מנצל לרעה את חוק הבחירות 

מאת    [ 20/10/2008 ]

מילים במאמר: 398   [ נצפה 1585 פעמים ]

מאת עו"ד סימה פרי
כעורכת דין ותיקה אני מזהה בספר החוקים הישראלי לא מעט חוקים שאבד עליהם הקלח, או שניתנה להם פרשנות מעוותת, אבל שום דבר לא הכין אותי לאבסורד בסעיף 39 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965. הסעיף הזה, שמסדיר את הכללים לבחירת אותיות של הרשימות המתמודדות בבחירות לרשויות המקומיות, קובע כי רשימות המבקשות להשתמש באחת האותיות של סיעות בכנסת חייבות לקבל את רשותן.
מטרתו של הסעיף היא למנוע "גניבת דעת" של ציבור הבוחרים, אולם בפועל נוצר מצב אבסורדי שבו רשימות המשתמשות באותיות משך שנים רבות במספר קדנציות צריכות לפנות לסיעות בכנסת ולבקש את רשותן בכל פעם מחדש. לא פעם סיעות הכנסת מנצלות לרעה את הזכות שהחוק הקנה להן, ומסרבות לתת את רשותן לשימוש באות זו או אחרת מאותיותיהן, ללא כל סיבה סבירה.
כך למשל אירע לרשימה שבה אני מתמודדת ברעננה - למען התושבים, בראשות דן ברוך, שמיוצגת במועצת העיר רעננה בחמש הקדנציות האחרונות, מזה כ-20 שנה ברציפות, עם האותיות "לה".
בישיבת מועצת העיר, שבה הזדהו הסיעות לבחירות הבאות, הודיע דן ברוך כי הוא מתמודד בבחירות הקרובות למועצת העיר עם רשימתו למען התושבים, עם האותיות "לה".
באותה ישיבה השתתפו חברי סיעת הליכוד שסימנם "מחל", ולא הביעו כל התנגדות לשימוש באות ל. בהסתמך על מצג זה, החלה רשימת למען התושבים את קמפיין הבחירות שלה עם האותיות "לה", כפי שעשתה בבחירות למועצת העיר ב-5 הקדנציות החולפות.
לצורך הזהירות, ועל מנת לפעול בהתאם לדיני הבחירות, פנה ראש הרשימה לשתי הסיעות בכנסת, אשר רשימתם מסומנת באחת מהאותיות המבוקשות, דהיינו לסיעת ישראל ביתנו המסומנת באות "ל", ולסיעת הליכוד המסומנת באותיות "מחל", על מנת לבקש את רשותם לשימוש באות ל', על פי האמור בס' 39 (ג) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) תשכ"ה- 1965.
סיעת ישראל ביתנו נתנה הסכמתה לשימוש באות ל', ואולם להפתעתנו הרבה, יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ גדעון סער, סרב לבקשת הרשימה. בעקבות כך פנינו למפקח הארצי על הבחירות בדרישה לאשר את אותיות הסיעה למרות התנגדות הליכוד. לבסוף קיבלנו הודעה מוועדת הבחירות המרכזית כי האותיות "לה" אושרו באופן סופי, אולם המקרה הזה חשף עיוות ופרצה בחוק שמאפשרת למפלגות ארציות להתנכל ואף לחסל רשימות עצמאיות ברשויות המקומיות שמהוות תחרות קשה. כדי למנוע את העיוות הזה על המחוקק לתת את דעתו לעניין זה ולשנות את החוק כך שיקבעו כללים חד משמעיים, אשר ימנעו שימוש לרעה בסעיף הזה. הבעיה היא שהמחוקק שייך גם הוא למפלגה ארצית, ומסיבה זו כנראה ימשיכו הסיעות העצמאיות שמוקמות רק כדי לקדם עניינים מקומיים להיכנע לתכתיבים פוליטיים על חשבון התושבים.

הכותבת היא מספר 2 ברשימה למען התושבים ברעננה בראשות דן ברוך
עו"ד סימה פרי היא מספר 2 ברשימה למען התושבים ברעננה בראשות דן ברוך



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב