כל מה שצריכים לדעת לפני שפותחים עסק
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כל מה שצריכים לדעת לפני שפותחים עסק 

מאת    [ 10/02/2006 ]
מילים במאמר: 1134   [ נצפה 13868 פעמים ]

 
 
במאמר זה ננסה לתת הסברים קצרים למונחים מקצועיים בתקוה שיעזרו לך להתאקלם במהירות בעולם העסקים.

אין מאמר זה מתיימר לתת תשובות לכל השאלות שלכם, אלא לתת לכם את הדרך להתחיל

לפעול, אנו ממליצים בכל מקרה לפנות לרואה חשבון לקבלת הדרכה אישית ומעקב צמוד על התיק.



רישום ודיווח לרשויות המס

לפני שמתחילים לפעול במסגרת עסקית חייבים לפתוח תיקים במס הכנסה ובמע"מ, בהקדם

האפשרי יש לפתוח תיק גם בביטוח לאומי.

מי שמתכוון להעסיק עובדים ו/או קבלני משנה ו/או לשלם דמי שכירות מחויב לפתוח גם תיק ניכויים אצל שלטונות מס הכנסה.

מס הכנסה ישלח לך פנקס מקדמות (חודשי או דו חודשי) ובו מקום למילוי מחזור העסקאות (ההכנסות) והכפלתם באחוז המקדמות שנקבע לך.

מסכום זה ניתן לקזז ניכויים במקור שנוכו לך ע"י לקוחות (ראה הסבר בהמשך) ואת הנטו יש לשלם.

סכום המס המשולם מהווה מקדמה ע"ח המס השנתי שייגזר מדו"ח רווח והפסד שנתי שתגיש.

אם אתה חושב שהאחוז שנקבע גבוה מידי ניתן להפחיתו (כפוף לתנאים מסוימים).


ביטוח לאומי ישלח לך פנקס מקדמות (חודשי) ובו סכומים קבועים שנקבעו ע"פ הצהרתך שלך

בדבר הרווח הצפוי לך לשנת הפעילות הראשונה, חישוב סופי יקבע עם הגשת הדוח לשלטונות המס.

ניתן ורצוי למלא טופס להוראת קבע ואז המקדמות ירדו בתאריך מאוחר יותר.

בעת קביעת סכום המקדמות, אנו ממליצים על סכום גבוה יותר מהנדרש וזאת כיוון שאתם

קונים סכום ביטוח ע"פ סכום המקדמה, ישנם גמלאות שנקראות "גמלה חוסמת" והיא משולמת לכל החיים ע"פ סכום המקדמה, ועלול להיווצר מקרה שתצטרך לקבל גמלה חוסמת והיא תשולם לכל החיים בסכום נמוך מהרצוי.


מע"מ ישלח לך פנקס שבו תצטרך לחשב את סכום התשלום או ההחזר לפי ההפרש בין המע"מ שגבית למע"מ ששילמת.

מס הכנסה ניכויים וביטוח לאומי ניכויים
שולחים פנקסים במידה ואתה משלם לעובדים/קבלני משנה




עוסק מורשה ועוסק פטור
מונחים אלו באים מחוק מע"מ ומציגים 2 סוגי רישום

עוסק פטור הינו עוסק שמחזור הכנסותיו השנתיות אינם עוברות סף מסוים שמתעדכן אחת לשנה (בקרוב 60,000 ?).

עוסק פטור מנהל ספרים בצורה פשוטה ביותר, מדווח על עסקאותיו למע"מ אחת לשנה, הוא אינו גובה מע"מ ולא מקזז מע"מ, אסור לו להוציא חשבונית מס אלא רק "חשבון" ו "קבלה"

לא כל עסק רשאי להיות עוסק פטור ולא תמיד כדאי, רצוי להתייעץ עם בעל מקצוע לפני הביצוע.

עוסק מורשה מנהל ספרים בצורה מורכבת יותר, מדווח על עסקאותיו למע"מ מידי חודש או חודשיים (תלוי במחזור העסקאות השנתי), מידי חודש או חודשיים העוסק מקזז את המע"מ שגבה מהמע"מ ששילם ואת הנטו משלם למע"מ או מקבל חזרה.


הוראות ניהול ספרים

לכל עסק ישנם הוראות המסבירות איזה ספרים עליו לנהל ואיך לנהלם.

מס הכנסה מבצע ביקורות ניהול ספרים ובודק זאת.

חובה על כל בעל עסק לבדוק מהם ההוראות החלות עליו וליישמם כלשונן.

בעת הצורך ניתן לקבל הקלה (זמנית) מחלק מההוראות, הדבר מותנה במשלוח מכתב למס הכנסה וקבלת אישור מהם.


ספר מהו -
הוראות ניהול ספרים מחייבות ניהול ספרים שונים.

ספר מוגדר כפנקס כרוך וממוספר מראש ו/או קובץ מחשב "קבוע" מתוכנה המאושרת ע"י שלטונות מס הכנסה.


מה ההבדל בין חשבונית לקבלה -

בעת ביצוע עבודה או מכירת מוצר נעשתה עסקה ואז יש להוציא חשבונית.

בעת קבלת תשלום יש להוציא קבלה.

קבלת תשלום ללא הוצאת קבלה יכולה להביא לפסילת ספרים.

חשבונית מס הינה חשבונית שניתן לקזז ממנה מע"מ

כל חשבונית אחרת )עסקה/פרופורמה/חשבון וכו'( אינם מסמך שניתן לקזז ממנו מע"מ

הוצאת חשבונית מחייבת תשלום מיסים לרשויות.

ניתן בעת ביצוע מכר להסתפק בתעודת משלוח ואז תוך 14 יום יש להוציא חשבונית מס.



מה זה שוטף +

תנאי תשלום רבים במשק נקבעים ע"פ שוטף + , לדוגמא שוטף +60 , המשמעות היא שמועד התשלום נקבע לתום החודש שהוצאה החשבונית ו 60 ימים נוספים.

לדוגמא: חשבונית שהוצאת ב 13 במאי והתשלום שוטף 60 , אזי עד סוף מאי זה ה"שוטף"

יש להוסיף 60 יום ומגיעים ל 31 ביולי שהוא מועד התשלום.



ניכוי במקור

לקוחות גדולים שלכם עשויים לדרוש ממכם אישור על ניכוי מס במקור, אישור זה ינתן לכם ממס הכנסה והוא יציין את אחוז הניכוי שיש לנכות ממכם (או פטור למקרה ואין לנכות ממכם).

הלקוח שיבקש ממכם את האישור, יוריד בתשלום את האחוז שנקבע לכם וישלם לכם את הנטו.

את הסכום שניכה הוא יעביר לשלטונות המס עבורכם.

אתם תקבלו ממנו אישור זמני על הניכוי (במרבית המקרים ספח של צ'ק) ותוכלו לקזז את הסכום הנ"ל מהמקדמות שחויבתם לשלם.

בסוף השנה (עד חודש אפריל של השנה העוקבת) אתם אמורים לקבל ממנו אישור שנתי שירכז את כל הניכויים שנוכו ממכם במהלך השנה.


אתם אמורים לפעול דומה ולנכות במקור מדמי שכירות שאתם משלמים וממקרים אחרים.

צורת הניכוי והדיווח היא טיפה מסובכת ורצוי לקבל עליה הדרכה אישית.



מה שיעור המע"מ שניתן לנכות -

בעקרון ניתן לנכות מע"מ אך ורק מחשבונית מס "מקור" שהוצאה לך ובה מופיע מספר עוסק מורשה ושורה לרישום המע"מ.

כמובן שרק מחשבוניות מס שהוצאו עבור העסק יש לנכות מע"מ.

במרבית המקרים ניכוי המע"מ הוא מלא למעט מספר מקרים והנה חלקם הבולט.

רכישת רכב למעט משאיות - אין ניכוי מע"מ.

רכישה באילת - אין ניכוי מע"מ.

רכישה או שימוש בטלפון סלולרי - 2/3 מהמע"מ

הוצאות רכב - אם מרבית השימוש עסקי - 2/3 מהמע"מ, אם מרבית העיסוק פרטי ¼ מהמע"מ.

תשלום ביטוח/אגרות/עיריה/מתנות - אין קיזוז מע"מ.

טלפון ביתי, ראה כפי שרשום בהוצאות רכב.


מה הקריטריונים לפתיחת חברה -

קריטריונים שיעזרו לך לקבל החלטה נבונה.

בכל מקרה עדיף להתייעץ עם רואה חשבון בטרם ביצוע כל מהלך.



יתרונות להתאגדות כחברה

1. סטטוס מרשים יותר - כרטיס ביקור של מנכ"ל חברת XXX

2. חברה שמתכוונת לבצע השקעות כבדות, תשלם מס מופחת בחברה (31% בשנת 2006 ויורד עד 25% בשנת 2010 ) ותוכל ביתר קלות לבצע השקעות, לעומת עסק של יחיד שעלול להגיע לחבות מס של 49%

3. אחריות מוגבלת, במקרה של תביעה נגד החברה, לא ניתן (במרבית המקרים) לגשת לנכסיו הפרטיים

של המנהל/בעל החברה כדי להפרע ממנו.

4. הנהלת חשבונות כפולה , מסודרת יותר וקל לנהל איתה עסק.

5. ביקורת של עין מקצועית (רואה חשבון) על העסק.

6. התמודדות במכרזים ועבודות שדורשות להתאגד כחברה.

7. ניצול חוקי עידוד שונים.



חסרונות להתאגדות כחברה
הנה"ח כפולה - יקרה יותר.

ביקורת ע"י רו"ח-מחיר יקר יותר




מי נחשב ל"עצמאי" בעיני המוסד לביטוח לאומי -
העובדה שנרשמת כעצמאי במע"מ ובמס הכנסה לא הופכת אותך מיידית לעצמאי גם בביטוח לאומי, יתכן מצב שעל אף היותך עצמאי, ביטוח לאומי יסרבו להכיר בך כעצמאי, לטוב ולרע, דהיינו מחד לא תשלם דמי ביטוח כעצמאי (אלא כ"לא עובד") ומאידך לא תהיה זכאי לתגמולי ביטוח בעת צרה.



ביטוח לאומי קבע שרק מי שתואם לאחת מהחלופות הבאות יחשב כעצמאי:

1. עיסוק במשלח יד לפחות 20 שעות בשבוע.

2. הכנסה חודשית ממוצעת שאינה פחותה מ 50% מהשכר הממוצע במשק.

3. עיסוק במשלח יד לפחות 12 שעות בממוצע בשבוע והכנסה חודשית שאינה פחותה מ 15% מהשכר הממוצע במשק.



למה אני צריך רואה חשבון -

אם התאגדת כעצמאי/שותפות אתה אכן לא חייב, ויכול לפעול לבד ואף להגיש דוחות בעצמך או בעזרת לשכות ההדרכה של מס הכנסה.

אך זכור, רק בעזרת איש מקצוע תוכל לבצע תכנוני מס מקצועיים וחוקיים שיכולים לחסוך לך כסף רב.

לשכות השרות של מס הכנסה לא יעשו לך את התכנונים הללו.

על מקצועיות של רואה חשבון אין לוותר, ככל שרואה חשבון מקצועי יותר התכנונים שיהיו לך יחסכו לך כסף רב יותר.




רו"ח וורסל ליאור הינו שותף במשרד רו"ח וורסל את וורסל המנהלים את פורום רואי חשבון הותיק ביותר באינטרנט (פורום רואי חשבון של נענע) , כתב מספר מאמרים בעיתון גלובס, מרצה בקורסים של מט"י , ובעל אתר אינטרנט המכיל מידע עצום לבעלי עסקים http://www.worcel.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב