דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדשנות במודיעין תחרותי 

מאת    [ 19/10/2008 ]

מילים במאמר: 875   [ נצפה 4469 פעמים ]

ארגונים חכמים יודעים שעל מנת להישאר תחרותי, הם חייבים לצפות ולהגיב לשינויים השונים אשר מתרחשים בתוך ומחוץ לסביבה העסקית שלהם.

פעילות מסוג זו מצריכה תוכנית להפיכת האינפורמציה אשר נאגרת למודיעין ממשי אשר מוביל לתהליך של קבלת החלטות אסטרטגיות.

השימוש במידע מסוג זה נקרא מודיעין תחרותי והוא מתחיל לצבור תאוצה בקרב חברות הפועלות בשוק הגלובלי ובישראל בפרט.

המונח מודיעין תחרותי מוגדר ע"י ארגון SCIP (Society of Competitive Intelligence Professionals) כ"תוכנית שיטתית ואתית לאיסוף וניתוח של מידע חיצוני העשוי להשפיע על תוכניות החברה, החלטותיה וביצועיה ולשפר את יכולתה התחרותית". בהגדרה זו, המונח "מידע חיצוני" מתייחס למתחריו של הארגון ובפרט הסביבה העסקית בה פועל הארגון.

כתבה זו מתמקדת באספקטים שונים של חדשנות בתחום המודיעין התחרותי. תחום המודיעין התחרותי בפני עצמו נחשב כתחום ותיק יחסית, אך עם השנים וההתפתחויות הטכנולוגיות השונות - תחום זה הפך אף הוא לחדשני ונחשף למגוון אלמנטים חדשניים אשר ביחד מסייעים לתהליך קבלת ההחלטות האסטרטגיות של הארגון והבנת הסביבה העסקית ביתר בהירות.

המידע אשר בו משתמש המודיעין התחרותי לצורך ניתוח ואנליזה, מגיע ברובו (כ 90%) ממקורות חיצוניים גלויים ואי לכך לעיתים נקרא מודיעין מסוג זה בשם " מודיעין מקור גלוי" (Open Source Intelligence).

במודיעין מסוג זה, אספקטים של חדשנות הוטמעו לאורך השנים בשתי רמות שונות:

1.ברמה הראשונה, הפצתם של כלי טכנולוגיה זולים אשר נגישים למספר רב של משתמשים, תרמו רבות והובילו לצמיחתה המהירה של כמות המידע הנגישה כיום במגוון של תחומים ונושאים.

2.ברמה השנייה, נגישותם של כלים בעלי עוצמה הרחיבו את השימוש במתודולוגיה ספציפית אשר דרכה המודיעין אוסף ומעבד מידע למגוון רחב של תחומים, ובכך מפיץ את הפרקטיקה של המודיעין התחרותי ברחבי העולם.

פיתוח יכולות של ניתור מידע גלוי מהווה גורם משמעותי בניתוח המצב התחרותי של הארגון, בפרט כאשר המידע מושג במהירות ובאופן שוטף, ומוצג בצורה יעילה דבר אשר מוביל לסיוע בקבלת החלטות ותכנון עסקי.

בהקשר מסוג זה , "מודיעין מקור גלוי" יכול להוות תפקיד מפתח בשרשרת הערך ובתהליכים אסטרטגים שונים. באמצעותו, אפשר להעריך מגמות בשוק, מצב מתחרים, שינויים במוצרים ואף שינויים בהנהלה וכיוונים לעתיד.

מודיעין תחרותי מוביל לחדשנות כאשר שימוש בטכנולוגיה לאיסוף וניתוח מידע גורם להגדלת הרווחים מחד ולחסכון בעלויות של הפירמה מאידך.

על מנת שחדשנות בפירמה תתפתח בצורה יעילה, ישנו צורך בפעולה ותגובה הדדית של הטכנולוגיה והשוק. כאשר המודיעין התחרותי מקנה לפירמה מצב עדכני על השוק ועל המתחרים בצורה שוטפת - הוא בעצם מאיץ את החדשנות באותו הארגון דבר אשר מוביל לצמיחה, יעילות בייצור וראייה אסטרטגית נאותה.

כיום, ישנם מגוון של כלים טכנולוגיים אשר מסייעים למודיעין התחרותי באיסוף וניתוח נתונים ממקורות גלויים.

בין כלים אלו, אפשר למצוא מגוון רחב של כלים טכנולוגים כגון:

?מנועי חיפוש מתקדמים לביצוע חיפושים של מידע גלויי באופן ממוקד ((Meta-Search.
כלי חיפוש אלו מאחדים ביחד מגוון של מנועי חיפוש בתוך מנוע חיפוש אחד, וע"י כך השאילתא של המשתמש עוברת דרך מנועי חיפוש רבים באופן סימולטאני - דבר אשר יוצר תוצאות חיפוש ממוקדות יותר.

?הגדרת חיפושים אוטומטיים שיבוצעו על גבי מאגר המידע באופן שגרתי. (Alerts).
מנגנונים אלו מופעלים אחת לזמן מוגדר ומבצעים חיפוש מוגדר על המידע שנוסף למאגר ושולחים באופן אוטומטי לצרכן המידע את תוצאות החיפוש או התרעה עליהן. היתרון של כלי זה הוא בכך שמנגנונים אלו מיידעים את המשתמש (באי מיילים) על חדשות אחרונות בתחום הרלוונטי אשר מעניין את המשתמש. דבר זה חוסך זמן בחיפוש מידע ועוזר לביצוע אנליזה נכונה בשל העדכניות של המידע אשר מתקבל עבור המשתמש.

?מערכת ממוחשבת אשר מקטלגת את המידע בצורה חכמה ויעילה בעת איתור מידע רלוונטי ברשת האינטרנט. מנגנונים אלו מקטלגים את המידע לפי נושאים ותת נושאים המעניינים את המשתמש וע"י כך מאפשרים את ניתוח המידע ביתר יעילות, ובכך המערכת יוצרת "סדר" בין כמויות המידע האדירות שמצטברות.

?שימוש ברשתות חברתיות אשר מאפשרות לקבל מידע עסקי על מגוון של חברות. רשתות חברתיות כגון Linked in מאפשרות ליצור קשרים עסקיים המובילים להחלפת מידע, רעיונות והזדמנויות עסקיות שונות.

?שימוש במנועי חיפוש אשר ממוקדים באיתור מידע על חברות ואנשי עסקים. מנועי חיפוש כגון Zoominfo מספקים מידע ראשוני על חברות ואנשי קשר רלוונטיים וכך מסייעים בתהליך איסוף המידע של המודיעין התחרותי.

?שימוש בבלוגים לאיתור מידע ממוקד. כיום הבלוגים צוברים תאוצה ואין כיום כמעט אדם שלא מכיר את המונח ולא נכנס עדיין למגוון הבלוגים הקיימים כיום באינטרנט. בלוגים מהווים מעין יומנים אישיים של אנשים אשר מפרסמים את האירועים הפוקדים אותם במהלך היום ואף דעות בנושאים שונים. עם הזמן, התפתחו בלוגיים עסקיים. בלוגים מסוג אלו מאפשרים לעובדי חברות לחוות דעה על מגוון של תחומים עסקיים הרלוונטיים לחברה. בבלוגים העסקיים השונים ניתן למצוא דעות לגבי פיתוחי מוצרים של החברה ועד לדעות לגבי תפקוד ההנהלה ואנשי המפתח בארגון. בשל לכך השימוש בבלוגים נהפך לאחד הכלים המשמעותיים והחזקים ביותר כיום אשר מסייעים רבות לתהליך המודיעין התחרותי.


כפי שניתן לראות, בשנים האחרונות הטכנולוגיות אשר משמשות את זירת המודיעין התחרותי התרבו בלי הרף. כיום ישנם מגוון של כלים מכל הסוגים ומכל הגישות וביניהם כלים ספציפיים למודיעין תחרותי ואף פתרונות מותאמים ליישומים בתחום המודיעין התחרותי.

אין ספק שהטכנולוגיה התקדמה רבות ובעצם בכך היא תרמה לאספקטים של חדשנות בתחום המודיעין התחרותי, אך למרות הכול יש לזכור כי הטכנולוגיה כשלעצמה, אינה מהווה את הפתרון - יש להבין ששימוש בכלי הטכנולוגיה השונים לצורך מודיעין תחרותי הינם יעילים ומסייעים לתהליך קבלת ההחלטות רק כאשר המידע המצטבר נאסף לידע ממשי ובאמצעותו אפשר לבצע אנליזה מעמיקה (תוך שימוש בטכניקות של אנליזה בתחום המודיעין התחרותי) אשר מובילות להחלטה אסטרטגית או פעילות הנובעת משימוש בידע זה. אי לכך, יש לראות בחדשנות טכנולוגית ככלי עזר בלבד, ואילו רק באמצעות ניתוח מעמיק של הנתונים המתקבלים ניתן להגיע לתוצאות מהימנות ויעילות התורמות לקבלת החלטות אפקטיביות בארגון.

רשימת מקורות אתרים רלוונטיים לכתבה

www.scip.org

www.linkedin.com

www.zoominfo.com

http://blogsearch.google.com

http://www.google.com/alerts

www.metacrawler.com

אורלי שי - מייסדת ומנהלת כללית
CI EXPERTS בעלת ניסיון רב בייעוץ בתחום המודיעין התחרותי ואסטרטגיה ניהולית לחברות.
http://www.ci-experts.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב