דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קיצור תולדות הפנטיום M 

מאת    [ 09/02/2006 ]

מילים במאמר: 827   [ נצפה 5481 פעמים ]

הפנטיום M מהווה נקודת מפנה בתולדותיה של אינטל, כיוון שלא מדובר בגרסה "דלה" לפנטיום 4 אלא במודל משופר מאוד של הפנטיום 3 (זוכרים?). המעבד עבר התאמות רבות כדי להתאימו לצריכת זרם נמוכה ויעילות גבוהה, שתאפשר הפעלה ממושכת על סוללות. המעבד מתאפיין במהירות שעון (כמות המגה-הרצים או ג'יגה-הרצים של המעבד) נמוכה מחד וביצועים גבוהים מאידך. מעבד פנטיום M במהירות 1.6 ג'יגה הרץ, לדוגמא, מספק ביצועים השווים לאלו המתקבלים ממעבד פנטיום 4 במהירות של 2.4 ג'גה-הרץ וצורך חמישית (!) מהזרם.

בניאס

מעבד הפנטיום M הראשון שיצא לשוק פותח תחת שם הקוד "בניאס", הוא יוצר בליטוגרפיה של 130 ננו-מטר, היה בעל זכרון מטמון ( cache - על גבי המעבד עצמו, לגישה מהירה) בגודל 1 MB ומהירות אפיק של 400 MHz . המעבד יוצר במספר גרסאות, שנבדלו זו מזו במהירות השעון שלהן (שנעה מ- 1.3 GHz ועד 1.7 GHz ). המעבד תמך בסט פקודות המיועדות לעיבוד יעיל יותר של מולטימדיה בשם SSE ו- SSE2 . כמו-כן יושמה במעבד טכנולוגיה של אינטל בשם SpeedStep3 (שיפור של מערכת שהייתה קיימת בפנטיום 3), המאפשרת שינוי מהירות הריצה של המעבד תוך כדי עבודה. מעבד פנטיום M במהירות 1.6 GHz יכול לעבוד גם במהירויות של 600 MHz , 800 MHz , 1000 MHz , 1200 MHz , 1400 MHz ו- 1600 MHz . כך יכול המעבד להתאים את עצמו לתנאי עבודה משתנים ולצרוך רק את כמות הזרם ההכרחית עבור הישום אותו הוא מריץ כרגע. התכונה המרכזית במעבד היתה צריכת הזרם הנמוכה מאוד שלו. המעבד צרך כ-5 watt כאשר הוא במצב מנוחה (מחשב פועל אך לא מבצע פעולות) ו-27 watt כאשר הוא עובד תחת עומס מלא. רק כדי לסבר את האוזן, מעבד פנטיום 4 מהדור האחרון (שנקרא "פרסקוט") צורך כ-115 watt במנוחה ויכול להגיע ללמעלה מ-200 watt תחת עומס מלא. בזכות המעבדים הללו, יכלו היצרנים הגדולים של המחשבים הניידים לייצר מחשבים שמסוגלים לעבוד זמן ארוך על סוללות וגם יהיו קטנים וקלים יותר בגלל פיזור חום טוב יותר ומאווררים קטנים יותר.

דותן

ב-10 למאי 2004, כשנה וקצת לאחר ההשקה של מעבד הבניאס, השיקה אינטל פנטיום M משופר בשם "דותן". מעבדי הדותן היו בין המעבדים הראשונים שמותגו על-ידי אינטל לא על-פי מהירות השעון שלהם אלא זכו למספר. המעבדים העיקריים בסדרת הדותן הם המעבדים 715 ( 1.5 GHz ), 725 ( 1.6 GHz ), 735 ( 1.7 GHz ), 745 ( 1.8 GHz ), 755 ( 2 GHz ), 765 ( 2.1 GHz ) .
מעבדי הדותן שמרו על התצורה הבסיסית של מעבדי הבניאס, אולם היו קטנים יותר כיוון שיוצרו בליטוגרפיה של 90 ננו-מטר. למרות זאת, אינטל לא הקטינו את המעבד, אלא ניצלו את השטח שהתפנה כדי להכניס זכרון מטמון ענק של 2 MB . מבלי להיכנס להסברים מורכבים מדי, נאמר שככל שזכרון המטמון גדול יותר, ביצועי המעבד משתפרים באופן משמעותי. בנוסף, הטרנזיסטורים הקטנים יותר (ושיפורים נוספים...) הקטינו גם את צריכת הזרם של מעבדי הדותן ביחס לאחיהם הבוגרים יותר. מעבד דותן לא יצרוך יותר מ-21 watt גם אם יעבוד בעומס מלא.

שינוים בהרגלי הצריכה

בנוסף למעבדי הדותן הרגילים ישנן 2 תת-סדרות נוספות המתוכננות לצריכת חשמל ופליטות חום נמוכות עוד יותר. הסדרה הראשונה מצויינת באותיות LV , ראשי תיבות של Low Voltage . המעבדים בסדרה זו נושאים את המספרים 718 ( 1.3 GHz ), 738 ( 1.4 GHz ), 758 ( 1.5 GHz ) ו-778 (1.6 GHz ). המעבדים בסדרת ה- LV הם בעלי צריכת הספק מקסימלית של 10 watt . הסדרה השניה מצויינת באותיות ULV , ראשי תיבות של Ultra Low Voltage . המעבדים בסדרה זו הם ה-723 ( 1 GHz ), ה-733 ( 1.1 GHz ) וה-753 ( 1.2 GHz ). צריכת ההספק המקסימלית בסדרה זו עומד על 5 watt בלבד. כדי להמחיש עד כמה פליטת החום של המחשבים הללו נמוכה, נציין למשל את מחשב ה- X1 של Dell המצוייד במעבד ה-733, במחשב זה החליטו מהנדסי Dell לוותר על המאוורר למשל...

הדותן עולה כיתה

עם הצגת הדור השני לפלטפורמת הסנטירנו, הסונומה, זכו מעבדי הדותן בשידרוג קל. ליבות המעבדים הותאמו לעבודה במהירות אפיק גבוהה יותר של 533 MHz , בהתאמה עם הפלטפורמה החדשה. מעבדי הדותן החדשים גם זכו לשמות חדשים להבדילם מאחיהם הוותיקים יותר (וגם כדי לבלבל אתכם עוד קצת...). המעבדים בסדרה זו הם ה-730 ( 1.6 GHz ), 740 ( 1.73 GHz ), 750 ( 1.86 GHz ), 760 ( 2 GHz ), 770 ( 2.13 GHz ) וה-780 ( 2.26 GHz ) .

בעבר היה נביא, בעתיד יהיה מעבד

בתחילת 2006 צפויה אינטל להשיק את הדור השלישי של הפלטפרומה הניידת שלה, תחת השם נאפה. יחד איתה, תשיק אינטל את הגילגול השלישי של מעבד הפנטיום M שלה - יונה. מעבדי היונה יהיו מעבדים כפולי ליבה, כלומר על גבי אותה פיסת סיליקון אינטל תשלב שני מעבדים, אחד לצד השני. שני המעבדים ישתמשו באותו זכרון המטמון, שיהיה בגודל של 2 MB , ויהיה ממוקם על גבי המעבד עצמו. מיקום שתי הליבות על גבי אותו שטח אותו תופס מעבד דותן מהדור הנוכחי מתאפשר בזכות מזעור נוסף של הטרנזיסטורים במעבד החדש, שמיוצרים בליטוגרפיה של 65 nm . עוד שיפורים הצפויים במעבד החדש הם: מהירות אפיק גדולה יותר של 667 MHz , שיפור משמעותי בביצוע חישובים, תמיכה בטכנולוגיה המאפשר הרצה של שתי מערכות הפעלה במקביל (ואני שואל את עצמי, האם זה אומר שכהאחת תקרוס, נוכל להמשיך לעבוד עם השניה???) ויכולת כיבוי של אחת הליבות כדי לחסוך בחשמל.
בעל תואר בהנדסת חשמל במסלול מחשבים ותוכנה מהטכניון בעוונותיו ומהנדס תוכנה במקצועו. בעל אתר המספק סקירות על מגוון מחשבים ניידים הנמכרים בארץ וכתבות מקצועיות בנושאים הקשורים למחשוב נייד. הסקירות כתובות בשפה פשוטה תוך המנעות משימוש יתר במושגים מפוצצים. למתחילים, רוברט מספק גם מילון מונחים המשולב בגוף הכתבות על מנת לחדד את ההבנה בנושא זה. בואו לבקר בזומבי http://www.zombie.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב