דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מס רכישה - כיצד ניתן לחסוך? 

מאת    [ 19/10/2008 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 5805 פעמים ]

מס רכישת דירה - כיצד ניתן לחסוך?
מס רכישת דירה (או בקיצור: מס רכישה), הינו מס המשולם במקרים של רכישת זכויות על מקרקעין, כגון דירות מגורים, בתים פרטיים, חנויות, מגרשים חקלאיים ועוד. בנוסף לתשלום הנקוב בעבור שווי המקרקעין, נדרש הרוכש לשלם מס רכישה מדורג לרשויות המס הישראליות, כתנאי הכרחי לביצועה החוקי של העסקה. על פי תקנון רשות המס הישראלית, לאחר שישלם הדייר החדש מס רכישה, הוא יהיה פטור מתשלום מסים נוספים לרשויות בגין רישום הדירה בטאבו. לכן, בעת רכישת הדירה כדאי מאוד לבקש מהקבלן שיציג בפניכם אישור מאת רשויות המס, כדי שלא יוצר מצב בו יעכבו את רישום הדירה על שמכם בטאבו משום חובותיו ומעילותיו של הקבלן.

מס רכישת דירה - כמה משלמים?
בדומה לסוגים אחרים של מסים, גם מס רכישה אינו מס קבוע, וגובהו תלוי בשורה ארוכה של משתנים הנובעים מכמות הדירות אותן מחזיק הרוכש, מסכום העסקה, מאופי הרכישה ועוד.

במידה וזוהי דירתו היחידה של הרוכש, הוא יתבקש לשלם שיעור מס רכישה מדורג, המתחלק ל-3 חלקים בהתאם לשווייה של הדירה: עבור חלקו הראשון של השווי ישלם 0%, עבור חלקו השני של השווי ישלם 3.5%, ואילו עבור חלקו השלישי של השווי ישלם את מדרגת המס העליונה ע"ס 5%. מדרגות מס רכישת דירה, שפורטו כאן, מתעדכנים בצורה שוטפת 4 פעמים בשנה (בינואר, אפריל, יולי ואוקטובר), בהתאם למדד שירותי הדיור.

במידה ואין זו דירתו היחידה של הרוכש (כלומר, הוא מחזיק בדירות נוספות), הוא יתבקש לשלם שיעור מס רכישה מדורג, המתחלק ל-2 חלקים בלבד (בלי החלק הראשון בגובה 0%). כלומר, הוא ישלם 3.5 על חצי ממחיר הרכישה ועוד 5% מחציה השני של הרכישה. אלא שאם ימכור הרוכש בתקופה שעד 24 חודשים את דירתו הישנה, הוא ייהנה משיעור מס רכישה מדרגה ראשונה, כמו שמשלם מי שרוכש דירה יחידה.

במקרים של חילוף דירות מגורים תינתן הנחה בתשלום מס רכישה של עד 50 אחוזים מהמס החל על רכישת דירה בשווי דומה. במקרים של פינוי-ובינוי, כלומר כאשר מדובר בדירות מגורים שיתקבלו מהיזם במתחם פינוי-בינוי או מחוצה לו בתמורה לדירה הישנה במתחם - הדירה תהיה פטורה באופן מלא מתשלום מס רכישת דירה.

מס רכישת דירה מופחת - איך ניתן לחסוך?
קיימות 3 אוכלוסיות עיקריות הזכאיות לקבל מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5%: נכים, משפחות שכולות ונפגעות פעולות איבה, עולים חדשים. מי שחושב שהוא חבר באחת מ-3 הקבוצות הללו, מוזמן לפנות לרשות המסים בישראל ולבדוק אם הוא אכן עומד בקריטריונים הספציפיים שהופכים אותו זכאי לשלם מס רכישת דירה מופחת.

במקרים של קבלת דירה במתנה (ללא תמורה) מקרוב משפחה, ישלם המקבל מס רכישה מופחת בגובה שליש ממס הרכישה הרגיל. העברת בעלות על דירה בין בני זוג נשואים המתגוררים באותה דירה תהא פטורה ממס רכישה, לעומת העברת בעלות על דירה בין בני זוג נשואים שאינם מתגוררים באותה דירה (גם במקרה זה ישולם מס רכישה מופחת בגובה שליש ממס הרכישה הרגיל). במידה והתקבלה הדירה כמתנה מאדם שאינו קרוב משפחה, יעריך מקבל המתנה את שוויה הריאלי וישלם מס רכישה יחסי לשווי הדירה המוערך (אחרי שיאושר שווי הדירה המוערך ע"י נציג של רשויות המיסוי).

הצהרות והגשת טפסים
רוכש דירה יהא מחויב להצהיר לרשויות המיסוי האזוריות בפרק זמן של עד 30 ימים, שהוא רכש דירה על ידיי מילוי טופס 7002. במידה ונרכשה דירה מיד-שנייה, מומלץ לוודא מול בעלי הנכס במעמד הרכישה שלא קיימות חובות מס בגין הדירה בעבר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב