דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון מנהלים ועובדים בעלי ADHD - הפרעת קשב וריכוז 

מאת    [ 19/10/2008 ]

מילים במאמר: 1034   [ נצפה 2100 פעמים ]

אימון מנהלים ועובדים בעלי ADHD  - הפרעת קשב וריכוז
עמית חש הקלה אך גם מתח רב. דו"ח אשר העסיק את מוחו בחודשים האחרונים יוצג היום בפני הנהלת החברה. עמית נכנס במהירות למשרדו ועבר על הטיוטא הסופית שהוציא מהמדפסת. בזווית העין הוא רואה את המחשב וחושב לעצמו: "עבדתי כל כך קשה על הדו"ח הזה שלא עברתי על הדואר האלקטרוני במשך כמה ימים. אני אעשה את זה מהר. אחרי הכל, הפגישה מתקיימת במשרד שבבניין הסמוך  ..."
45 דקות מאוחר יותר, עמית עדיין ישוב ליד המחשב, מעיף מבט בשעון וחש הקלה כשגילה שנותרו לו עוד 15 דקות עד לתחילת הפגישה. "אקרא עוד מייל אחד בלבד" אמר לעצמו.
...עמית עזב את המשרד בריצה, כאשר גילה שהפגישה החלה כבר לפני 10 דקות, תוך כדי שהוא ממלמל לעצמו "מתי כבר אלמד"?...

למרות התנהגותו הלא יציבה וביצועיו הלא עקביים, עמית טיפס בסולם הדרגות הארגוני במהירות והתקדם לדרגת סמנכ"ל בשל היותו ביצועיסט מן המדרגה הראשונה ומוערך בשל עבודתו הקשה ורעיונותיו החדשניים. למרות זאת, הוא נתפס ע"י מרבית הקולגות שלו כלא אחראי ומאד יהיר ומתנשא.
מה שאנשים אינם יודעים הוא שעמית מתמודד  עם הפרעת קשב וריכוז- ADHD (Attention Deficiency Deficit Disorder (. הוא נשאר שעות רבות אחרי העבודה על מנת להתמודד עם ערימות הניירת המצטברת על שולחנו וכמות נכבדה של פרוייקטים בלתי גמורים. הקושי שלו במיומנויות ניהול זמן וארגון אף הם מקשים ביותר על חייו האישיים. לאשתו נמאס משעות העבודה הרבות ומההבטחות הבלתי מקויימות לקחת חלק באחריות נושאי הבית. היא קוראת לעמית "הילד הרביעי" במשפחה מפני שבאופן קבוע הוא אינו מחזיר דברים למקומם, שוכח לשלם חשבונות במועדם ועוזב פרוייקטים בלתי גמורים מפוזרים ברחבי הבית.

הסיפור של עמית מאפיין אנשים בעלי ADHD מקצוענים ומצליחנים שהגיעו להישגים גבוהים.
כמו מרבית האנשים בעלי ADHD, הם מאותגרים מדי ע"י הנויורביולוגיה שלהם. ההבדל עבור מצליחנים הוא שההצלחה שלהם לעיתים מאפילה על האפקטים השליליים של הADHD שלהם.
היכולת שלהם לחשוב "מחוץ לקופסא", לקחת סיכונים ול"עמוד על הרגליים" בעיתות משבר מוערכים מאד במציאות המשתנה במהירות של עולם העסקים בימינו.
באופן אירוני, אותן יכולות שקידמו אותם הן היכולות שעלולים להכשיל אותם. לדוגמא: כאשר הסביבה אינה מעמידה בפניהם דרישות הם בדרך כלל מאבדים את החדות שלהם ומתקשים ביותר להתמקד בפרטים או להתחיל לעבוד על פרוייקט דחוף. הם יכולים להיתקע בראיית התמונה הגדולה, לפעול באימפולסיביות ולסמוך מאד על האינטואיציה שלהם. במקרים רבים, ככל שהמנהל, בעל הפרעת הקשב, נמצא ברמה גבוהה יותר בארגון כך ביטויי הADD שלו כגון מיומנויות בינאישיות, יחסים עם עמיתים, ארגון וניהול זמן, איזון בין חיי העבודה לחיי הבית וכו` – נמצאים בחוסר איזון, המשפיעים על איכות העשייה וההוויה שלו בחיי העבודה שלו כמו גם בחייו האישיים.

מבלי להתייחס למידת הבכירות שלהם בארגון , דבר אחד נשאר יציב: לא משנה כמה פעמים הם ניסו לשפר את התנהגותם, המקצועית והאישית, הם שוכחים את כאב העבר וחוזרים על אותן שגיאות, היינו חוזרים לדפוסי התנהגות ישנים המאפיינים אותם.
היום, מנהלים ויזמים רבים עובדים עם מאמנים אישיים, מומחים להפרעות קשב , המסייעים להם לשפר את ביצועיהם. הCoaching תופס פופולריות בזירה הארגונית הודות לגישה האסטרטגית שלו לשינוי אישי.

מנהלים ואנשי מקצוע בעלי ADHD עשויים להיתרם בעבודה עם מאמן אישי, בעל ידע באשר לנוירוביולוגיה של הפרעת הקשב והשפעות ביטויי ההפרעה על חייהם האישיים והמקצועיים.
הכרחי הדבר שמי שמאמן אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז יוכשר בהתאם ויתנסה בגישות וטכניקות שיסייעו למתאמן להתמודד בחייו עם האתגרים שמציבה בפניו הפרעת הקשב שלו. שמירה על סודיות ואמון הינם בבסיס יחסי האימון ללקוחות אלה, אשר אצל רבים מהם קיים החשש מפני גילוי עובדת היותם בעלי ADHD בפני הקולגות שלהם.

הנכס העיקרי שיש למנהלים ועובדים הוא הזמן. מאמן אישי מסייעת להעלות את הפרודוקטיביות ע"י תכנון מבנים ומחוייבות, להפחית טקטיקות הימנעות מעשייה בגין פרטים קטנים ופרוייקטים ארוכי טווח, המקשים על התנעת תהליכי עבודה ועל התחלת עשייה בכלל. המאמן מחדיר תקווה ע"י שותפות, אותה הוא בונה עם הלקוח בעל הפרעת הקשב, ומציע תזכורות קבועות באשר למטרות אותן מבקש המתאמן להשיג. התחושה הטורדנית של מוצפות מצטמצמת כאשר המתאמן והמאמן מייצרים פתרונות יצירתיים לאתגרים של הפרעת הקשב כגון: מיקוד וקביעת סדר עדיפויות וקדימויות, התמודדות עם דחיינות, הסחות דעת, ניהול זמן ועוד.
מאמן מנהלים בעלי ADD, כפי שאמר עליו אחד מנכ"ל חברה : "אומר את הדברים כפי שהוא רואה אותם, נמצא שם על מנת לסייע לך לזהות במהירות התנהגות המחבלת בך, ותומך בך שתבצע סט פעולות ספציפיות שיבטיחו שינוי אפקטיבי ומתמשך שימקסם את הפוטנציאל שלך להצלחה".

איך המאמן עזר לעמית?
אחרי שנים של ניסיונות לבצע שינויים בחיים, עמית בחר להשתמש בשרותיו של מאמן אישי למנהלים בעלי הפרעות קשב, שיעזור לו לשפר את הביצועים שלו,  בחייו האישיים והמקצועיים. עמית והמאמן שלו זיהו מספר תחומים הזקוקים לתשומת לב.

תכנון וקביעת סדר עדיפויות וקדימויות:
הנטייה של עמית היתה לחכות עד הרגע האחרון על מנת להתחיל לעבוד על פרוייקטים ארוכי טווח, בלי להתייחס למידת הדחיפות והחשיבות שלהם. הסיכוי להתחיל בצעדים הראשונים בפרוייקט מרחף מעל ראשו כענן מאיים המוביל לדחיינות ולבסוף לכדור שלג של אשמה ובושה.
על מנת לצמצם את הדפוס השלילי הזה, עמית והמאמן שלו מיפו את כלל הפרוייקטים שלו למשך השנה הבאה, בהתייחסות לתחומי אחריות ולוחות זמנים להגשה. ביחד יצרו אבני דרך קטנים ומחוייבות לכל חלק בפרוייקט. על ידי שיחה משותפת עם המאמן שלו, עמית היה מסוגל לקבוע סדר עדיפות וקדימות נכון של הפרוייקטים, ואף יצר מחוייבות לסיום זיהוי משימות נוספות דרך מערכת האימייל.
כמו כן, יצרו תוכנית עבודה דומה לפרוייקטים שלו בבית. עמית הרכיב רשימה של הדברים שעליו לעשות בבית והקצה זמן לכל פרוייקט. הוא השתמש במאמן שלו לשמור עליו שילך במסלול שהתווה לעצמו כך שיפסיק לאכזב את משפחתו ע"י אמירות שיבצע משהו שלעולם לא ביצע בפועל.

פיתוח מעקב תמידי ויציב:
דרך אימייל יומי המכיל תוכנית עבודה יומית מפורטת, עמית היה מסוגל לעקוב אחר התוכנית, לזהות ולזכור את סדר העדיפויות וקדימויות של הפרוייקטים, כפי שקבע אותם, ולשמור על המיקוד והקשב שלו בנושאים החשובים לו.

העלאת היכולת לריסון עצמי:
עבור עמית משמעות הדבר הוא ללמוד לסלק ולעכב מחשבות מסויימות וגירוים ברגע נתון. המעורבות הישירה של עמית ביצירת אסטרטגיות האימון שלו, כולל תכנון שותפות יחסי האימון עצמם, תיחזקו את האינטרס שלו בתהליך האימון. הוא היה מסוגל להאריך את הקשב ולשחרר את המוטיבציה שלו, שהחליפו את דפוסי ההתנהגות וההרגלים הישנים ושיפרו את ביצועיו הן בעבודה והן בחיים האישיים.

כוחו של האימון סוכם היטב ע"י יזם, אשר הבריק במכירות מוצרים ורעיונות, אך עדיין הפסיד כסף באופן קבוע לחובת חוסר היכולת שלו לבצע מעקב על פגישות וסגירת עסקאות.
כשהתחיל לעבוד עם מאמן היה מסוגל להתקדם בעקביות לקראת השגת המטרה שלו. "ע"י ביצוע מס` פעולות מפתח, הפכתי מה שיכול היה להיות הפסד עסקי מוחץ לאפשרות צמיחה. זה הביא לחידוש חוזים בהיקף של רבע מיליון דולר, בקרב לקוחותי."

 

שוש מעוז-אריה
מאמנת אישית ועסקית
קריירה והפרעות קשב וריכוז
http://www.vcoda.co.il/
054-3093096

כמאמן כושר אישי אני עוקב בעניין רב אחר המקצוע אימון אישי שהולך וצובר פופולאריות רבה. מקצוע המאמן האישי דומה באופיו למקצוע מאמן כושר אישי אך קיימות הרחבות למטרות המתאמנים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב