דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב - שיעורים בהתמודדות 

מאת    [ 18/10/2008 ]

מילים במאמר: 1725   [ נצפה 3268 פעמים ]

כשהכירופרקט שלי ביקש ממני לכתוב על החוויה שלי עם כאבי גב, שני דברים עלו לי בראש. הראשון הוא שהסיפור שלי הוא לא חדש, מרגש או נדיר והשני הוא שאולי הוא יעזור למישהו.הכוונה שלי היא רק לשתף אחרים את מה שלמדתי דרך ההתנסות האישית שלי, אולי היא תהיה רלוונטית גם עבורך. תמיד הערכתי אנשים אשר בדרך מלומדת מצאו את דרכם בנפתולי כאבי גב ואם זה אתה אז אני מקווה שתצחק איתי על רמת הנאיבית שלי.לא ניסיתי כל דבר ואני מודע שלאנשים יש הצלחות עם דברים שלא עבדו בשבילי ולהיפך. אני לא מומחה בנושא כאבי גב אבל אם אתה רוצה לדעת מה עברתי ומה למדתי מזה, אז אתה מוזמן להמשיך לקרוא.  אני לא גאה בחלקים מהמסע שעברתי, אבל הוא כנה ואישי....עד לפני כשנה ידעתי מעט מאוד על כאבי גב. בגיל עשר עברתי תאונת אופניים ומגיל שמונה עשרה לערך החלו להופיע אפיזודות קלות של כאבי גב והתפסויות שרירים. זה תמיד נפתר במהירות, ואם לא נפתר לחלוטין ...... אז מספר טיפולים, מנוחה וחזרה למצב נורמלי. בצעירותי הייתי ספורטאי, אהבתי רכיבה על סוסים וריצה ושום דבר לא עצר בעדי. אחרי הכל, האם כאב גב קל הוא לא חלק מהחיים ...?הייתי אדם שמח, חיובי ובריא. לא ראיתי שום סיבה שדבר צריך להשתנות ..... אם רק הייתי יודע בגיל 18 את מה שאני יודע היום, הייתי לבטח מוצא את שורש הבעיה לבעיית כאבי גב שלי ומקבל את הטיפול הנכון. אורח החיים שלי היה משתנה ולא הייתי פוגע באיכות החיים שלי, כפי שקרה לי.

כאבי גב-שיעור מספר 1:  הרוג את המפלצת בעודה בינקותה!  או במילים אחרות תתמודד עם כל הנושאים כשהם קורים ובזמן שהם עדין קטנים.

ובכן, חוסר המודעות לגבי מצבי עמד להשתנות. .. ובגדול! אט אט החלה להופיעה לי תחושת שריפה מעל הברך.  שיערתי שמדובר במתיחה של שריר. לא משהו רציני, חשבתי. חיכיתי שלושה שבועות, אבל הכאב רק החמיר. הרופא שבדק אותי חשד בבעית דיסק ובסיאטיקה. שאלתי מה אפשר לעשות והוא הציע פיזיוטראפיה. ממש כמו למטופל לפני ולזה שאחריו. הביקור אצל הרופא היה כל כך קצר שלא הספקתי לשאול מה בדיוק הבעיה שלי. שיערתי שהם כבר יטפלו בי כמו שצריך. עמדתי ללמוד הרבה דברים שלא ידעתי .... כולל שזמן ההמתנה לפיזיוטראפיה עומד על 10 שבועות ...

כאבי גב - שיעור מספר 2: שאל שאלות טובות יותר

המצב החמיר לכן פניתי לפיזיוטראפיה באופן פרטי. היא הסבירה לי על הדיסק והראתה לי את עמוד השדרה. זה הרגיש טוב לטפל בבעיה הזאת ... או כך לפחות חשבתי. פעמיים בשבוע אלקטרודות וחימום בנוסף לתרגילים בבית. מצוין! ובאמת הרגשתי הקלה בכאבים .. . אבל זמנית בלבד. היו לי שאלות רבות לשאול אותה אבל היא היתה עסוקה כל כך.... בכל אופן, אנשים דיברו על כך שאהיה במצב טוב יותר תוך מספר שבועות. 

כאבי גב- שיעור מספר 3: למד כיצד פועל גופך. קח אחריות.

ואז זה החמיר ... גרוע בהרבה!! שתי הרגליים בערו, הרגשתי דקירות לאורך שתי הרגליים מהירכיים ועד לכפות הרגליים בוקר וערב. ללא הפוגות. הייתי מיואש , הפיזיוטרפיסטית דאגה וחששה שאזדקק לניתוח, היא אמרה שאני צריך לבקש אמ. אר. אי ומהר.

זמן ההמתנה לבדיקה ארך שבועות רבים במהלכם הפסקתי לעבוד ושכבתי על הרצפה עם כאבי גב חזקים וכאב עצב. הייתי אומלל, חסר מוטיבציה ותמהתי לאיזה מצב הגעתי. לא ישנתי חודשים.  הייתי אפוף ממשככי הכאב, הם עשו אותי חולה ולכן בחרתי להפסיק איתם, בחרתי בכאב... לא היה נעים לשהות במחיצתי, רגוז ועצבני על מה שקרה לי. לאישתי מגיעה מדליה!! למרות שלא התקדמתי, המשכתי לגרור את עצמי לפיזיוטראפיה בשאיפה שמשהו יעבוד עבורי. 

 כאבי גב- שיעור מספר 4: תמשיך לעשות את אותם הדברים ותקבל את אותן התוצאות. הקשב לגופך.

התמקדתי בכאב ובכל מה שאני לא יכול לעשות וראיתי רק שחורות לגבי העתיד. עשיתי רשימה של כל הדברים שלא אוכל לעשות שוב. אני יודע עד כמה עוצמתי המוח שלנו ואני בהחלט לא עזרתי לעצמי בכך. הרגשתי מבודד, לא הכרתי אף אחד אחר עם כאבי גב לחלוק איתו  את תחושותי. קראתי הכל על כאבי גב, ישבתי שעות מול הטלויזיה והמוח שלי החל להתייבש! התחלתי לערוך יומן שבו ציינתי את כל הזמנים שבהם לא כאב גב שלי, אפילו 5 דקות ללא כאב רשמתי. עשיתי רשימה של כל הדברים שאני אסיר תודה עבורם בחיי וכל הדברים הנפלאים שקרו לי. התחלתי להתמקד על מה שאני כן יכול לעשות. התחלתי להקשיב לדיסקים בנושאי מחשבה חיובית ומוטיבציה. הוקל לי מעט. החלטתי לחזור לעבודה. המעסיקים שלי הראו התחשבות רבה, הם רכשו עבורי כסא חדש והורידו ממני עומס עבודה. אבל זה היה קשה. מהר מאוד התעייפתי מהתמודדות עם כאב גב ועבודה באותו זמן. לא הייתי צריך לחזור כל כך מהר.

 כאבי גב - שיעור מספר 5: התמקדות על השלילי ומה אתה לא יכול לעשות רק מחמיר את הבעיה. התמקד על החיובי ומה אתה יכול לעשות. הקשב לגופך.

הדרך לבדיקת האמ. אר. אי ארכה כ- 90 דקות במקום 30, מאחר ולא הייתי מסוגל לשבת רצוף יותר מעשר דקות ברכב. הכאבים אילצו אותי לנוע. כשהגעתי לבית החולים הלבישו אותי בחלוק והכניסו אותי ל"צינוק". סתם בצחוק, אבל החוויה די קלאוסטרופובית. לפחות אדע ממה אני סובל, חשבתי. אנשים סביבי איבחנו אותי ואמרו לי שיש לי פריצת דיסק, השכנה שלי טענה שמדובר בשרירים תפוסים, בפיזיוטראפיה הזכירו לורדוזה מותנית, מה המשמעות של כל המונחים הללו??...כשהתשובות סוף סוף הגיעו, הציע הרופא שלי לקבל חוות דעת שניה של נוירולוג ולתכנן איתו את הצעד הבא. לצערי, הפגישה שנקבעה לי היתה לחודשיים מאוחר יותר. הוא גם אמר לי  שהוא לא רואה כל סיבה להמשיך עם פיזיוטראפיה לאור השיפור המזערי במצבי.

זאת, כן זאת, היתה נקודת השפל שלי. הרגשתי שננטשתי על ידי מקצוע הרפואה. הרגשתי כישלון. ...מקרה אבוד... פגעתי בתחתית. שאלתי את עצמי שאלות שליליות שלא לקחו אותי רחוק כמו "למה זה קורה לי?". אני יודע שהייתי צריך לשאול שאלות מחזקות כמו "איך אני יכול למצא פתרון?" אבל הייתי עייף, לחוץ והרמתי ידיים בחוסר תקווה.

 כאבי גב - שיעור מספר 6: אף אחד לא דואג לגב שלך כמוך. אתה צריך לקחת שליטה ...

אישתי המליצה לי לנסות דיקור סיני. הביקורים הראשוניים נראו מבטיחים, אולם כשהוא ראה את הסריקה שלי הוא כבר לא היה כל כך בטוח ואני איבדתי את הבטחון בו. ניסיתי מרפא שטען שהבעיה שלי טמונה בגילגול הקודם שלי, ניסיתי מרפאת כאב שרק דחפו לי חומריים כימיים חזקים דרך כל הפתחים בגוף בלי לדעת בכלל מה הבעיה... נמאס לי כבר לעמוד בתחתונים בפני אנשים זרים...רק בשביל שיגידו לי שיש לי בעית גב!

כאבי גב - שיעור מספר 7: לפני שאתה מוציא כסף שנחסך בעמל רב ומבזבז זמן יקר שאל – מהו שורש הבעיה? איך מתכוונים לטפל בך? איזה בדיקות ואיבחונים תעבור? ומה הבדיקות יגידו להם לגבי מצבך?

אז מה עכשו?נאבקתי בכאב וחזרתי לעבודה, ניסיתי לחיות חיים נורמליים. ספרתי את הדקות רק כדי לחזור הביתה וליפול על הספה. העברתי כל יום עם כריות חמות ... ההקלה היחידה לה זכיתי היתה אמבט מים חמים כל ערב. לילות שלמים הסתובבתי בבית בניסיון להשתחרר מהכאב. עייפות השתלטה עלי, הרגשתי שאני נחלש ונהייתי חולה כל שני וחמישי. כאב לי כשנהגתי, כאב לי כשישבתי, כאב לי כשהלכתי, כאב לי בכל מצב...איזה חיים אלו, חשבתי...  האם כך ימשיכו הדברים להיות? נאמר לי מה לא לעשות, אבל לא מה לעשות כדי להיפטר מהכאב. שיערתי שאני בדרך לניתוח, אבל גם בחלומות הכי גרועים שלי לא חשבתי שמצבי כל כך גרוע. תפסתי את עצמי אומר, חייבת להיות דרך אחרת ... תפסיק לרחם על עצמך ותתחיל בחיפוש. החיפוש אחר פתרון כאבי גב.

כאבי גב - שיעור מספר 8: לעולם, אבל לעולם, אל תוותר על חיפוש הפתרון!

החלטתי להתחיל את החיפוש באינטרנט. לא רציתי עוד חוברת הדרכה או תרופת פלא.  אחרי שחקרתי את האפשרויות מצאתי אתר של כירופרקט. קראתי עמוד אחר עמוד, סיפורי מטופלים ומידע רב. אפילו אז לא הייתי בטוח. איבדתי את האמון בכל מי שהציע פתרון. האם הכירופרקט הזה באמת מקצועי ובעל ניסיון? האם באמת איכפת לו? למעשה, לא היה לי מה להפסיד בשלב זה, אז הרמתי טלפון וקבעתי פגישת איבחון.

התרשמתי לטובה מהפגישה שלי עם הכירופרקט. זאת היתה הפעם הראשונה שמישהו תיחקר אותי לעומק ובדק אותי ביסודיות כל כך. היו לי מיליון שאלות והכירופרקט הבטיח שבפגישה הבאה אני אקבל דו"ח מצב מקיף אשר יענה לי על כל השאלות שלי. אבל הכי חשוב היה שהוא חייך בבטחון ואמר לי שהגעתי למקום הנכון ושהוא מאמין שהוא יכול לעזור לי. כבר כשיצאתי הרגשתי טוב יותר.בביקור השני הוא אכן הציג בפני בתמונה מפורטת את מצבי ואת התהליך אשר אני והוא עומדים לעבור יחד. הוא קרא לזה "מסע ההחלמה שלי" ואני עדיין זוכר את הטיפ הראשון שנתן לי. "אם לא תעשה דבר, דבר לא ישתנה".

מצאתי נווה במדבר. הכירופרקט הדריך אותי כיצד לעזור לעצמי. זה מתחיל בהקשבה לגוף. התחלתי את מסע ההחלמה שלי, לאט ובזהירות. רוחש אט אט ביטחון בגוף שלי. בפעם הראשונה האסטרטגיה הטיפולית דגלה בהקשבה לגוף ולא בהקלה על כאב זה או אחר. המטרה היתה ללמד את מערכת העצבים  כיצד להתנהל בצורה בריאה ונכונה, איך להחזיר לגוף ולנפש את האיזון הדרוש.  הטיפול היה עדין, אפילו עדין מאוד, אבל עשה את העבודה. הרגשתי איך בית החזה והנשימה שלי נפתחת, איך עמוד השדרה מתגמש, איך המתח יורד ואיך בהדרגה כאבי גב מתפוגגים.  התפקוד שלי השתפר מאוד והתחלתי להתייחס לגופי בכבוד הראוי לו. בהמלצת הכירופרקט התחלתי בתרגול תומך במים. הידרוטראפיה. תרגילים במים זה דבר נפלא!  

כאבי גב - שיעור מספר 9: שינוי בריאותי אמיתי דורש גם שינוי בתפיסה ובהתנהגות

הייתי מלא התלהבות ומוטיבציה לנצח את הדבר הזה. לא הייתי רגיל לכזאת רמה של יחס וטיפול מבעלי מקצוע. החלטתי לתת חזרה כמה שרק יכולתי. שיניתי גישה ועברתי ממטופל פאסיבי לשותף פעיל בטיפול בטיפול, בתהליך ההחלמה שלי.
בפגישה שלי עם הנוירולוג תיארתי בפניו את כל מה שעברתי. מה עבד עבורי ומה לא. כל שנשאר לו לומר היה שאמשיך עם מה שעוזר לי ובהחלט אין צורך בניתוח. וזה בסדר, כי עכשו יש לי את הכלים והתמיכה כדי להתמודד עם זה.

כאבי גב - שיעור מספר 10: האמן שהריפוי מגיע מבפנים ושאתה יכול לנצח הכל עם ההקשבה וההדרכה הנכונה.

אני לא כועס יותר. אני לא מאשים יותר. ישנם בעלי מקצוע מעולים אבל הזמן שלהם מוגבל וההשקפה שלהם היא שהפתרון לבעיה מגיע ממקור חיצוני. הניסיון שלי מלמד אותי שהייתי צריך לשאול את השאלות הנכונות כבר בתחילת התהליך, לברר איך אני יכול לעזור לעצמי ולא רק ל"כבות שריפות"  כשהופיעו כאבים. הבנתי שבעצם במשך שנים פיתחתי את בעיית הגב הזאת, שנים לפני שהופיע הכאב. אישתי שמחה לקבל חזרה את הבעל לו נישאה!

המלצתי לך היא להישאר ממוקד בחיפוש אחר הפתרון. האמן בכוחות הריפוי הטבעיים הנמצאים בתוכך ובתוך כל אחד מאיתנו. הגוף שלנו הוא מכונה מדהימה הדורשת תשומת לב. בוא לא נזניח אותה. הסיפור שלי אינו מיוחד. פשוט ישבתי וכתבתי אותו. מה שחשוב זה לא מה שהוא מספר עלי, אלא איך הוא יכול להתקשר אליך... ואיך אתה יכול להתחבר עם מה שעובד עבורך במטרה להשיג איכות חיים ובריאות אופטימלית עבור עצמך!!!   סיפורו של מטופל מדומה. נבנה מסיפורים של מטופלים שלי.

   
ד"ר רונן רפאל, כירופרקט
מומחה לתפקודי עמוד השדרה ומערכת העצבים

מרפאה: רחוב ברודצקי 43, רמת אביב
טלפון: 03-7440082

מנהל אתר: http://www.chiropract.co.il
דוא"ל: info@chiropract.co.il

עורך הפורטל הישראלי לכירופרקטיקה:
http://www.chiropract.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב