דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיקת לשון אצל בני נוער מתבגרים ומבוגרים 

מאת    [ 18/10/2008 ]

מילים במאמר: 748   [ נצפה 4974 פעמים ]

דחיקת לשון אצל בני נוער מתבגרים ומבוגרים

דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער ומהמבוגרים להם מנשך לא תקין. במאמר אסקור מהי דחיקת לשון בהיגוי, בליעה ומנח לשון לא תקין, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי מומלץ לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

מלידה ולאורך שנות הילדות מתפתחות ומשתכללות אצל ילדים מיומנויות רבות בתחומי השפה והדיבור ובתחומי האכילה והבליעה. ללשון יש תפקיד מרכזי בהגייה של צלילים, ובמנגנון הלעיסה והבליעה של מזון ושתייה. גם לתנוחה של הלשון בפה בעת מנוחה חשיבות רבה. לעיתים הלשון אינה מפתחת כמצופה את המיומנויות הדרושות עבור בליעה ו- היגוי. ליקויים בבליעה, בהיגוי ובמנח הלשון בפה בעת מנוחה, מוכרים כמצב של דחיקת לשון ( הנקרא גם דחיפת לשון ). דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) קיימת אצל חלק מבני הנוער המתבגרים והמבוגרים להם מנשך לא תקין.

במאמר זה אסביר מהי דחיקת לשון, באילו אופנים היא באה לידי ביטוי, באילו גילאים כדאי לטפל בדחיקת לשון, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

דחיקת לשון הנה מצב בו הלשון נעה קדימה בפה כלפי קשתות השיניים הקדמיות, יוצרת מגע עם השיניים הקדמיות ומפעילה עליהן לחץ מכיוון פנימה החוצה. מגע מתמשך של הלשון בשיניים הקדמיות עלול לגרום להשפעה לא רצויה על תנוחתן של השיניים, להטייתן של השיניים קדימה, ובכך להחמיר בעיות אורתודנטיות. דחיקת לשון עלולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים:

דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) בעת דיבור:
דחיקת לשון עלולה לבוא לידי ביטוי בעת הדיבור: בעת ההגייה משובשת של צלילים שורקים ("ש","ס","ז","צ"), כולם או חלקם, חוד הלשון נדחק (נדחף) קדימה אל השיניים הקדמיות ונוגע בהן או נכנס אל בין קשתות השיניים הקדמיות. צלילים שורקים הנהגים באופן זה נשמעים משובשים.
דחיקת לשון בדיבור עלולה לחול גם בצלילים "ת/ט", "ד", "נ", שבהגייתם משתתף חוד הלשון.

דחיקת לשון בבליעה:
דחיקת לשון בבליעה באה לידי ביטוי בעת ביצוע פעולת בליעה לא תקינה, כשהלשון נעה קדימה אל השיניים הקדמיות, ונוגעת בהן מצידן הפנימי, או שהיא נכנסת אל בין קשתות השיניים הקדמיות. במידה וקיימת דחיקת לשון בבליעה היא מתרחשת בבליעה של רוק, נוזלים ומזון קשה.

מנח לשון לא תקין בפה בעת מנוחה מדיבור ומבליעה:
דחיקת הלשון עלולה לבוא לידי ביטוי גם בתנוחה לקויה של הלשון בפה בעת מנוחה (כלומר, כאשר לא מדברים ולא בולעים): במנח קדמי ולא תקין של הלשון בפה, חוד הלשון נשען על השיניים הקדמיות ומפעיל עליהן לחץ מצידן הפנימי כלפי חוץ.
פעמים רבות כאשר תנוחת הלשון הנה קדמית מהמצופה, הפה פתוח במידה מסוימת, וחוד הלשון מבצבץ מבין השיניים ונראה לעין המתבונן.

הפנייה לטיפול אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת לשון:
כיום, קיימת מודעות אצל אורתודנטים ורופאי שיניים להשפעה הרבה שיש לדחיקת הלשון על המצב של מנשך השיניים. בני נוער ומבוגרים רבים מופנים לקליניקה על רקע דחיקת לשון ע"י אורתודנט במקביל לביצוע יישור שיניים בטיפול אורתודנטי.
ניתן להשתלב בטיפול אצל קלינאית תקשורת בעניין דחיקת לשון לפני התחלת טיפול אורתודנטי או במקביל לטיפול אצל האורתודנט. אך חשוב לדעת כי מומלץ לבצע את הטיפול ב- דחיקת לשון אצל קלינאית תקשורת לפני הסיום של הטיפול האורתודנטי. זאת על מנת למנוע מצב בו הלשון תגרע מהשיפור שחל במצב המנשך בעקבות הטיפול האורתודנטי.

ניתן לפנות לקלינאית תקשורת בעניין דחיקת לשון גם באופן עצמאי.

אבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת לשון:
האבחון -
מטופל שפונה לקלינאית תקשורת על ידי רופא ילדים או אורתודנט או בהפניה עצמית, עובר בשלב הראשון אבחון על מנת לקבוע האם קיימת אצלו דחיפת לשון. בהתאם לממצאי האבחון נקבע למטופל הטיפול הרצוי אצל קלינאית תקשורת ב- דחיקת הלשון, כאשר מטרת הטיפול הנה להקנות למטופל הרגלי הגייה, בליעה ומנח לשון תקינים.

הטיפול -
במסגרת הטיפול ב- דחיקת לשון נלמדות במפגשי הטיפול, באופן הדרגתי, דרכי ההגייה הנכונות של הצלילים המשובשים; נלמדת ומתורגלת טכניקת בליעה תקינה לשתיית נוזלים ולאכילת מזון מוצק; וכן ניתנים הדרכה ותרגול לגבי התנוחה הרצויה של הלשון בפה בעת מנוחה.
ההתקדמות בטיפול ב- דחיקת לשון ( דחיפת לשון ) והשגת מטרותיו דורשים מיומנות ומקצועיות מצד קלינאית התקשורת, לצד תרגול עקבי של הנלמד בטיפול על ידי המטופל בבית לאורך הטיפול.

באילו גילאים כדאי לטפל ב- דחיקת לשון:
כאמור, דחיקת הלשון נוטה להופיע בהיגוי, בבליעה ובמנח לשון קדמי ולא תקין בעת מנוחה. בהקניה של הרגלי הגייה תקינים של הצלילים השורקים ניתן להתחיל כבר מגיל צעיר של 5 שנים ואילך. לעומת זאת, רכישה של הרגלי בליעה ומנח לשון תקינים הינה מורכבת יותר, ועל פי הניסיון בקליניקה לאחר גיל 10 שנים בני נוער רוכשים הרגלים אלו בקלות רבה יותר.
בני נוער (מגיל 10 שנים ואילך) ומבוגרים מתרגלים במקביל את ההגייה, הבליעה ומנח הלשון התקין, דבר המקל באופן משמעותי על העיצוב והרכישה של ההרגלים החדשים.

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת, מטפלת בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, שיבושי
היגוי דחיקת לשון, דחיפת לשון, דיבור לא ברור, דיבור לא מובן.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת - אתר הבית:
http://www.myspeech.co.il
http://sites.google.com/site/efratkurtzer




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב