דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מצוינות והצלחה כדרך חיים ! 

מאת    [ 16/10/2008 ]

מילים במאמר: 1005   [ נצפה 4591 פעמים ]

מצוינות והצלחה כדרך חיים.
מה עשה את מוצרט, למוצרט ואת ליאונרדו דה וינצ'י לליאונרדו דה וינצ'י - מצוינות, כמובן ! אבל האם צריך להיות יחיד סגולה כדי להיות מצוין - מה הופך אדם בינוני למצוין - והאם זה טוב בכלל ?
אחת התופעות המאפיינות את המאה הזאת, היא הזמינות של המדיה והתקשורת ויכולתה להגיע לכל אדם. אחת ההשלכות של זה היא מכירת האשליה של להיות מושלם, או לפחות מדד פלס ההשוואה ביחס "לתוצרים מושלמים" אחרי תיקוני "פוטו שופ"- העלמת כל האנושי, נשארו עם פוסטר פלסטי שטוח ומושלם ומאד בלתי אנושי - או עם אידיאל חסר ממשות מציאותית. מה שמשאיר רעיון "נהדר " בראש ותחושת פגימות פנימית.
המשמעות של זה היא עמוקה, אנשים מתקשים מאד לקבל את עצמם כפי שהם. אפילו המצליחים מאד , בקריטריונים מערביים - בעלי כוח, השפעה, יופי, פרסום וכסף, (ראה מקרי הוליווד) נעשים מכורים להתמכרויות שונות (סמים,אלכוהול וכד'), בעינוי עצמי להגיע למושלמות הבלתי אפשרית.
אנשים מתבלבלים,בין המשמעות של מושלמות לבין המשמעות של מצוינות. כל אדם הגיע לעולמנו עם "מתנות". ההבדל טמון בין אלה שמנצלים אותם לבין אלו שאינם מנצלים אותם. המתנות הן כישורים, נטיות מולדות, יכולות וחזקות. מה שגורם לאדם אחד לשגשג בתחומו, לעומת אדם אחר לא לשגשג טמון בניצול נכון של החזקות. חוזקה היא דבר שאתה מבצע באופן עקבי בצורה שקרובה למושלמות. בד"כ הינך מבצע זאת באופן טבעי, עד כי נראה לך כי כולם חושבים ,מרגישים או מבצעים כמוך,ואינך רואה בכך דבר מיוחד.
אם כך למה לא כל האנשים מצטיינים במה שהם עושים - ישנן מספר סיבות. הראשונה היא שאנשים מנסים להיות מי שהם לא.להשוואות את עצמם לאחרים. "להיות מושלמים". ולכן הם משקיעים אנרגיה בלנסות לחזק ולשפר את החולשות שלהם או להעלימן, במקום להתמקד באוצרות שטמונים בהם.כשבמבוק מנסה להיות עץ אלון ועץ אלון מנסה להיות במבוק התוצאה מצערת. לבמבוק יש את תכונות הגמישות שלו ומכאן חוזקו, ולאלון יש את עוצמתו מהיותו דווקא נוקשה. לדוגמא:- לאדם יש נטייה טבעית טכנית מצוינת, מאז שהוא היה קטן, הוא פירק והרכיב מכשירים. אך הוריו חושבים שכדאי שיתרכז בלימודים עיונים . כשהוא גדל, הוא מחליט להשקיע בתואר במשפטים , כי זה יביא לו יוקרה, כסף ויענה על ציפיות הוריו להצלחה. למרות שהוא הצליח בלימודים והפך למשפטן הוא לא מצטיין, לא משגשג וגם לא שמח במה שהוא עושה. הוא זוכה לפרגון סביבתי , אבל הוא אינו חי את.חיו. מה היה קורה לאותו אדם לו היה הופך למהנדס, או לבעל מוסך ?הוא היה מצטיין כנראה, ונהנה ממעשי ידיו . זאת כמובן דוגמא פשוטה, אבל אנשים מנסים להצטיין בכל תחום בחייהם במאה הזאת, מה שנועד לכישלון מראש. זה לא אומר , שצריכים לפתח חיים חד מימדים עם התמחות אחת צרה. אפשר כמובן להעשיר את החיים בהרבה צורות של שביעות רצון מעשיה שהמניע היחיד מאחוריה הוא הנאה מהתהליך ולא מהתוצאה. אך אם אינך מתמחה בדבר, ואינך מצטיין בדבר, כנראה שיש לכך סיבה.
סיבה נוספת היא אי זיהוי החזקות , אם אינך מזהה במה אתה טוב איך תדע לחזק את זה - יש לנו תכונות שונות אלו מאלו, ולכל אחת יש יתרונות וחסרונות. אבל כל תכונה מתאימה לסיטואציות מסוימות ואינה מתאימה לאחרת. האם פטיש זה כלי טוב - איזה שאלה זאת , תשאלו - טוב למה - ובצדק. כדי לדפוק מסמרים הוא מצוין, אבל לא כדי לנסר. אם אתה טוב בלאלתר, בלזרום, בלגלות תושייה, ואינך טוב בתכנון, אז אינך מתאים לתפקידי תכנון לטווח ארוך. אבל אתה עשוי להצטיין במקומות של עמימות , לחץ, במקומות שדורשים פתרונות בזק שיש בהם הברקות. שם אתה תשגשג. וההיפך אם ניקח אדם שהוא אסטרטג מצוין ונעברו לתפקד במקום כזה הוא יתקשה לפתור בעיות מהרגע להירגע. מה קורה לאדם שטוב בלאלתר ובעל אינטליגנציה גבוהה שנשלח לקורס של תכנות - האם הוא יהיה מתכנת מצויין, התשובה היא לא. הוא ילמד לתכנת, אבל לעולם לא יצטיין בכך. למה? כי יש לו חזקות אחרות שאותן הוא צריך לפתח.
אם כך סיבה נוספת לאי הצטיינות היא למידת מיומנות וידע שאינם מחזקים את החזקות שבך. אתה יכול להשקיע שנים בכוונים הלא נכונים. יתכן ותהיה מיומן, בשליטה על מה שאתה עושה ותהיה טוב. אך לא תהיה מצויין. לאדם יש יכולת גבוהה ללמידה, ויש בו גמישות גבוהה המאפשרת לו להתפתח, אך כדי להיות מצוין , יש צורך לפתח את מה שקיים כפוטנציאל להתממשות מקסימאלית.
עד כה הבנו את המחסומים בפני הגעה למצוינות. המסתכמות ב -3 גורמים : אי זיהוי חוזקה, חיזוק חולשות, השקעת זמן ומאמץ במיומנות ולמידה להקטנת החולשות.
איך אפשר לעשות שימוש במידע הזה? שלב ראשון , זהה את חזקתך מנה לעצמך 5 חזקות שהן מרכזיות . לדוגמא: - אם אתה "חולה" שליטה. ציין זאת. אם אתה קפדן בפרטים , ציין זאת.
? כל דבר שהוא מאד דומיננטי בך, גם אם אתה חושב שזה שלילי הכר בכך. בחזקות אין שלילי או חיובי, אם תשתמש בזה נכון , זה יהפוך לחיובי מאד. אם יש לך חושים מפותחים, אתה הראשון שחש בחדר תחושות, אם אתה אמפאטי לאחרים, אם אתה מאד אחראי - כל אלה דוגמאות לחזקות.
אם אינך יודע לזהות זאת שאל אנשים, מה דעתם, לאחרים קל יותר לראות אותנו. כלל שתשאל כמות גבוהה יותר של אנשים , יתברר לך , מה הם הדברים המשותפים שאנשים רואים אצלך.
בשלב הבא, עליך לבחון , איך אפשר לשלב בין חוקתך.כשאתה מוסיף לכך תחומי עניין או
תחביב שהינך עושה בזמן הפנוי.
לדוגמא : הינך אדם חדשני שאוהב ריגושים והתמודדות עם דברים בלתי מובנים, יחד עם גמישות מחשבתית, יוזמה , יצירתיות, כושר ארגון. ואתה אוהב לשוטט באינטרנט.
יתכן ועלו לך מספר פעמים רעיונות איך לשפר דברים, איך לייעל, איך אפשר לעשות אותם טוב יותר,
שילוב כזה של חזקות ביחד עם סוגי המוטיבציה שלך והעניין שלך עשויים להביא אותך לבחור בקריירה של יזם. אם זה הכיוון יהיה עליך ללמוד כל מה שקשור ליזמות ולהתחיל לפעול בכוון.
אך אם דווקא, ההתעניינות שלך הינה לגבי מה קורה בחו"ל, והינך נוהג לנהות ולהתעניין במוצרים חדשים שמגיעים לשוק בתחום מסוים, אולי כדאי לקחת את אותן חזקות להפוך להיות יבואן או יצואן.
בשלב שאחריו, עליך להשקיע ברכישת ידע ומיומנות כדי להתמקצע. חזקה היא התחלה מבטיחה ,אך אינה באה במקום למידה. עלייך ללמוד בצורה פורמאלית ובלתי פורמאלית כל מה שניתן בתחום.
יש לשים לב לכיוון התהליך. התוצאות החומריות הנלוות לעשייה מקצועית מעולה יגיעו. אבל הן מגיעות בזכות זה שאתה מעניק תמורה מקצועית מעולה, שאנשים מוכנים לשלם עבורה. בעוד שאם אתה מחפש אחר התמורה החומרית כמטרה , מבלי להיות מצוין , התמורה החומרית לא תישאר כזאת לאורך זמן, ולא תשיג את הסיפוקים הפנימיים מעשייה בינונית. לכן הכוון הוא להיות, לעשות ולהשיג ולא ההיפך.
אז התחל עכשיו בלגלות את חזקתיך.



נאוה בר-מאמנת אישית להצלחות
נקודת זינוק- http://jumpoint.org/site/page1.aspx



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב