דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרבה יותר כסף 

מאת    [ 15/10/2008 ]

מילים במאמר: 359   [ נצפה 2706 פעמים ]

בכלכלה, כמו בכל המערכות החברתיות, תלות הדדית היא שם המשחק. משברים שבהם גורם אחד "מדביק" גורמים נוספים ומביא את השוק אל סף קריסה, הם חלק מסממני הגלובליזציה הכלכלית המודרנית. אלא שהניסיונות לחזות אותם באמצעות מודלים מתוחכמים נכשלו פעם אחר פעם. מסתבר, שהמערכת הכלכלית איננה ניתנת לשליטה או לחיזוי מדויק, ופעולה במקום אחד מביאה לשינויים בלתי צפויים במקומות אחרים.

פרופ' גונתר בלובל, חתן פרס נובל (1999) לפיזיולוגיה ורפואה וחוקר בכיר במכון רוקפלר היוקרתי בניו יורק, התבטא לאחרונה בנושא ואמר: "גם המדע סובר שעקרון ההדדיות הוא המפתח לקיומה של כל מערכת בטבע", עוד הוסיף: "ניתן לראות דוגמא לכך בהתנהגות התאים בגוף החי. התאים מתחברים זה לזה על ידי נתינה הדדית לטובת הגוף כולו, כל תא בגוף מקבל את הדרוש לקיומו, ובכל יתר כוחותיו הוא דואג לכללות הגוף".

המקובלים מסבירים שהפתרון למשבר הכלכלי אינו שונה מפתרון המשבר האקולוגי - הדרך למנוע את הקריסה הבאה טמונה בהבנת החוקיות שעל פיה פועלת מערכת הטבע.

כאמור, מבט מעמיק אל מערכות היחסים בטבע מגלה שקיום החיים מתאפשר הודות לאיזון ולהרמוניה שאותן מערכות מקיימות ביניהן. לעומתן, במערכות המלאכותיות שאנחנו הקמנו, פועלים כללים הפוכים. בבסיס ההתנהגות האנושית ניצב האגו, שיעדיף תמיד את האינטרס האישי והצר של היחיד, על פני טובת הכלל.

הבעיה היא שככל שאנחנו מנסים להתבדל, אנו מגלים עד כמה אנו קשורים זה לזה. מצד אחד - דוחף אותנו האגו להיפרד זה מזה, ומצד שני - לוחצת עלינו הגלובליזציה להפנים את הקשר הטבעי הקיים בינינו, ולפיכך להתאחד בנתינה הדדית, כדוגמת התאים בגוף החי.

כדי שמערכת חברתית תוכל לשרוד, עליה להיות מושתתת על חוקי הטבע. לפיכך, ממליצה הקבלה על מספר צעדים בסיסיים: ראשית, עלינו לרתום את מערכות ההסברה השונות כדי להביא לידיעת הציבור את חומרת המשבר שבו אנו שרויים ואת הסיבות שגרמו להיווצרותו - הפרה עקבית ומתמשכת של החוקיות לפיה מתנהלות מערכות הטבע. יש לשאוף לקדם מודעות רחבה ככל האפשר לעובדה שהאנושות היא גוף רב-תאי אחד, שבו כל תא קשור ותלוי בשאר התאים. כל פרט במערכת האנושית יצטרך להבין שהמודל הרווחי ביותר עבורו הוא אושרו של הכלל. שינוי מעין זה בדעת הקהל יאלץ את מקבלי ההחלטות ללמוד כיצד לאזן את המערכות האנושיות עם מערכת הטבע.

אם נבין כי אנו חברה אנושית אחת, ונשתמש בכוח העומד לרשותנו כדי לשנות את היחסים בינינו - מפירוד לאחדות - נצליח להיחלץ מהמשבר שבו אנו שרויים, ולהגיע לחוף מבטחים.

"קבלה לעם" מטעם קבוצת המקובלים "בני ברוך" הוא עיתון הכתוב "בגובה העיניים" ושואף להעביר את חכמת הקבלה האותנטית בשפה פשוטה, קלה ומדעית. "קבלה לעם" הוא עיתון א-פוליטי, לא מסחרי ומטרתו היא להפיץ בצורה חופשית וללא תשלום את הידע העצום הטמון בחכמת הקבלה.

לקריאה נוספת:
מקשטים את הסוכה שבלב



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב