דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכות בטיחות רכב 

מאת    [ 12/10/2008 ]

מילים במאמר: 680   [ נצפה 4762 פעמים ]

 רכישת ביטוח רכב מכל סוג שהוא, ביטוח חובה לרכב, ביטוח רכב מקיף, ביטוח רכב צד ג' או ביטוח אופנוע, מקנה לבעל הרכב את הכיסוי הכספי לנזקי רכוש וגוף במקרה של תאונת דרכים ו/או מקרי גניבה ופריצה לרכב. עם זאת, רכישת הביטוח אינה ערובה לביטחון הנוסעים ברכב. לשם כך נועדו מערכות הבטיחות, שמטרתן לצמצם נזקי גוף ולהגביר את סיכויי ההישרדות של הנוסעים בעת תאונה. מערכות בטיחות רכב, מסווגות בשתי קטגוריות ראשיות: בטיחות רכב פסיבית ו-בטיחות רכב אקטיבית. תת המערכות המסווגות בקטגוריות אלה, משלימות אחת את השנייה ורק כאשר כולן פועלות כמכלול אחד, סיכויי ההישרדות של הנוסעים ברכב תהיה מרבית. מאמר זה עוסק במערכות המשולבות בשתי הקטגוריות:

    • כריות אוויר - מערכת למניעת חבלות ראש וחזה בהתנגשות מלפנים ומהצדדים.
    • מותחני חגורות בטיחות - מערכת משלימה לפעולת כריות האוויר.
    • מערכת ABS - מערכת מניעת איבוד אחיזת כביש או נעילת גלגלים.
    • מערכת ESP - מערכת אלקטרונית לבקרת יציבות רכב.
 מערכת כריות אוויר כלי רכב יכולים להיות מצוידים ב 2 עד 7 כריות אוויר. קיימות כריות קדמיות, כריות צד, כריות וילון וגם כריות ברך לנהג. תפקיד כריות האוויר להפחית את סיכון הפגיעה בראש ובחזה, כאשר בעת התנגשות הגוף נזרק קדימה (מכוח ההתמדה) לכיוון ההגה והשמשה הקדמית, או מקבל מכת צד עקב התנגשות צדדית ברכב. בעת התנגשות ברכב, מופעלים חיישנים המזינים מנגנון בקרה, הגורם לפיצוץ כדורים פירוטכניים המותקנים בכריות וזאת בתוך כ 30 אלפיות השנייה מהפעלת חיישני ההתנגשות. פיצוץ הכדורים הפירוטכניים גורם ליצירת גז, הגורם לניפוח מיידי של הכריות. הואיל והתנפחות הכריות מתבצעת תוך חבטה פתאומית, הכרית עשויה להכות בחוזקה בפלג הגוף העליון של הנוסע והנהג, אם אינו ישוב זקוף בכסא. למניעת וצמצום הסכנה, מערכת כריות האוויר פועלת בשילוב עם מערכת מותחני חגורות הבטיחות. התנפחות הכריות גורמת לשיכוך המכה בגוף הנוסע והנהג. לאחר כ 120 אלפיות השנייה הגז משתחרר מהכריות, ומשחרר את הנוסע והנהג.  מותחני חגורות בטיחות אוטומטיים מערכת מותחני חגורות הבטיחות, מיועדת לפעול ביחד עם כריות האוויר ולהשלים בכך את פעולתן. כפי שכבר הוסבר, הפעלת כריות האוויר כאשר הנוסע או הנהג אינם ישובים זקוף במושב, עשויה להיות מסוכנת מאוד בשל החבטה שהגוף עלול לקבל בעת פתיחתן. הואיל ופעולת הכריות פתאומית ומהירה, נוצר צורך להבטיח ישיבה נכונה של הנוסע והנהג עוד בטרם ניפוח ופתיחת הכריות. לצורך זה שולבה מערכת מותחני חגורות בטיחות בכלי רכב. מערכת מותחני חגורות הבטיחות כוללת מנגנוני איסוף חגורה, המצוידים בכדורים פירוטכניים. בעת התנגשות, יחידת הבקרה של כריות האוויר גורמת לפיצוץ הכדורים הפירוטכניים שבמנגנוני החגורות. פיצוץ הכדורים גורם ליצירת גז החודר למנגנוני איסוף החגורות וגורם לאיסופן המהיר. כך מוצמדים הנוסע והנהג לגב המושב. פעולה זו מקדימה את הפעלת כריות האוויר במספר אלפיות השנייה ומבטיחה שהנוסע והנהג ישובים זקוף במושבם בעת הפעלת הכריות.  מערכת ABS מערכת ABS מיועדת למנוע איבוד השליטה ברכב כתוצאה מאובדן אחיזת הגלגלים בכביש: - בעת החלקה. - בעת עצירת חירום ונעילת גלגלים. - בעת בלימה על שני משטחים בעלי דרגת חיכוך שונה (למשל: ימין - שוליים, שמאל- כביש). מערכת ABS מבוססת יחידת בקרה, מקושרת לחיישני מהירות סיבוב הגלגלים ברכב. באמצעות חיישני מהירות הגלגלים, מערכת הבקרה עוקבת אחרי מהירות סיבוב כל גלגל בנפרד, משווה בין מהירויות כל הגלגלים ומגיבה בהתאם. השליטה בבלמים מתבצעת באמצעות שסתומים חשמליים המשולבים במערכת השמן של הבלמים. השסתומים מופעלים ע"י יחידת הבקרה ומגבילים את לחץ הבלימה בהתאם למצב הנתון. בעת בלימה בהתערבות יחידת הבקרה, מורגשות פעימות פמפום בדוושת הבלם ולעיתים מרחק הבלימה עשויי להתארך. כאשר מורגשת נעילת גלגלים (גלגל המסתובב לאט יותר ביחס לגלגל מקביל או שאר הגלגלים), מופעל השסתום החשמלי המפחית את לחץ הבלימה על אותו גלגל, וכך הרכב ממשיך לבלום בקו ישר. במקרה של גלגל קדמי, הפחתת לחץ הבלימה תבטיח את המשך השליטה בהגה בידי הנהג.  מערכת ESP מערכת ESP לבקרת יציבות אלקטרונית ברכב, מיועדת להתערב במצבי נסיעה קריטיים ולמנוע אובדן יציבות הרכב בעת החלקה, תמרון פתאומי, פניות חדות , תת היגוי המתבטא בהחלקה אל מחוץ לפניה, או בהיגוי יתר המתבטא בזריקת חלקו האחורי של הרכב אל מחוץ לפניה. הבקרה האלקטרונית של המערכת משתמשת בחיישני מערכת ABS שבגלגלים לזיהוי המצבים הקריטיים, ומבצעת תיקוני יציבות ע"י שליטה על הספק המנוע, תיבת ההילוכים ושליטה על מערכת הבלמים. באמצעות החיישנים, המערכת מחשבת את כוון נסיעת הרכב ביחס למצב ההגה, וזווית הגלגול של הרכב ביחס לתאוצה, מזהה את סוג איבוד היציבות ומגיבה בהתאם להחזרת הרכב למסלול בטוח. מערכת ESP אינה מהווה פתרון מוחלט לבעיות יציבות, ולכן חובה להכיר את מגבלותיה.  



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב