דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע החייזרים אינם מגיעים? 

מאת    [ 11/10/2008 ]

מילים במאמר: 410   [ נצפה 3081 פעמים ]

מאמר זה פורסם לראשונה בכתב העת גליליאו, מרץ 2007, גיליון 103


על פי הערכותיהם של מדענים רבים, הסיכויים לקיומם של חיים אינטליגנטיים ביקום הם רבים. על פי הערכה זו, היקום, והגלקסיה שלנו בפרט, מלאים בחיים אינטליגנטיים. אם כך, מדוע לא זכינו מעולם לביקור של חייזרים בכדור הארץ? כדי להתמודד עם תעלומה זו, לא באמצעות תיאוריות הזויות למיניהן הנוגעות לעניין זה, אלא באמצעות חשיבה מדעית, צריך לשקול את המרחקים העצומים ביקום. מהירות האור, המהירות המרבית ביקום, שהיא גם המהירות המרבית היכולה לשמש להסעתם של חייזרים אינטליגנטיים במרחבי היקום, ככל שידוע לנו כיום, מגיעה אמנם לשלוש מאות אלף קילומטרים בקירוב. זוהי מהירות עצומה, אך בכל זאת היא מוגבלת.
רסמוס ביורק (Rasmus Bjork), פיזיקאי ממכון נילס בוהר בקופנהאגן, דנמרק הציע הסבר אפשרי לתעלומה זו. הוא טוען שייתכן שחייזרים לא הגיעו עד כה לכדור הארץ מאחר ש...לא היה להם די זמן לעשות זאת. רסמוס השתמש בסימולציית מחשב הלוקחת בחשבון את קיומן של מערכות השמש העשויות לקיים בתוכן חיים. אלה הן מערכות שמש המצויות באזור הקרוי "אזור החיים הגלקטי" (galactic habitable zone) של שביל החלב, הגלקסיה בה אנו מצויים. אזור החיים הגלקטי הוא אזור בו מערכות שמש שקרבתן למרכז הגלקסיה גדולה דיה לאפשר הימצאותם של יסודות המתאימים להיווצרות כוכבי לכת סלעיים ותומכי חיים ובאותה עת, מרוחקים דיים מלסבול מפגיעה מוגזמת של גורמים מסכני חיים כגון אסטרואידים וקרינה קטלנית.
ביורק יצא מתוך הנחת עבודה של ציווליזאציה מתוחכמת דיה כדי לאפשר את שילוחן של שמונה ספינות חלל במהירות של 30,000 קילומטרים לשניה לשם חיפוש חיים ברחבי הגלקסיה שלנו ( 30,000 קילומטרים לשניה היא מהירות גבוהה לאין שיעור ממהירות החלליות של ימינו המגיעות לעשרות בודדות של קילומטרים לשנייה). כל אחת מחלליות אלה תבנה בדרכה עוד שמונה חלליות נוספות, שימשיכו גם הן בחיפושיהם אחר חיים. החלליות יחפשו חיים רק באזורים המוגדרים כ "אזור החיים הגלקטי". על פי הסימולציה שבה השתמש ביורק, משך הזמן שיידרש כדי לחקור 4% מן הגלקסיה בדרך זו, יגיע לעשרה מיליארד שנה, שהן כמחצית חייו של היקום.
במצב עניינים זה, קשה להיות אופטימי במה שנוגע לביקור קרוב של חייזרים אינטליגנטיים.
מצד שני, ייתכן שהנחת העבודה של ביורק מוטעה - האם ציוויליזאציה מתקדמת באמת תוגבל רק לשילוחן של שמונה חלליות מן הסוג המתואר למעלה? האם זו הדרך המהירה ביותר לגילוי חיים, האם נכון להגביל את המהירות שתוכל ציווליזאציה כזו להגיע אליה לשלושים אלף קילומטרים לשנייה? אולי תוכל ציוויליזאציה כזו להגיע למהירויות הנושקות למהירות האור? ובכלל, ההנחה מתבססת על מהירות האור המרבית, כאמצעי ההנעה המהיר ביותר שייתכן. ואולם, האם לא ייתכן שציוויליזאציה מתקדמת באמת תגלה אמצעי הנעה מהיר יותר, המתבססים על חוקים פיזיקליים שאינם מוכרים לנו עדיין?

עוסק מזה שנים רבות בפיתוח תכניות לימודים במדע וטכנולוגיה במסגרות שונות, בעיקר במסגרת האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים במשרד החינוך, מרצה בנושאים של הוראת המדעים וחינוך מתוקשב, מחבר מאמרי מדע פופולאריים המתפרסמים בבמות שונות כגון גליליאו וגליליאו צעיר. פירסם מספר ספרי מדע בדיוני, רובם לילדים וכן סיפורי מדע בדיוני רבים בכתבי עת שונים.

בעל תואר ראשון בפיזיקה ותואר שני בחינוך בתחום פיתוח תכניות לימודים.

תחומי עניין: פיזיקה ,מדעי החלל, חינוך, חינוך מתוקשב, עתידנות, מדע בדיוני, אינטרנט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב