דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרפיה בטבע וגינון טיפולי בעבודה עם ילדים ונוער מאת- תמר בן נפתלי - מטפלת באומנות וטבע ,מרצה במכללת גורדון בית -ברל , 

מאת    [ 10/10/2008 ]

מילים במאמר: 1449   [ נצפה 3092 פעמים ]


תרפיה בטבע וגינון טיפולי בעבודה עם ילדים ונוער
לקויי למידה בישראל
על יתרונות העבודה הטיפולית בטבע עם ילדים ונוער לקויי למידה.

מאת- תמר בן נפתלי - מטפלת באומנות וטבע ,מרצה במכללת גורדון בית -ברל ,
מנהלת מכללת תמר-ה לתרפיה בטבע וגינון טיפולי
www.tc-tamara.com

במאמר זה אביא גישה טיפולית חדשה הנעזרת בטבע ובגינה לטיפול והעצמה של ילדים ונוער לקויי למידה.
המאמר מסתמך על עבודה בשטח והישגים רבים של מטפלים ומחנכים בעבודה עם נוער וילדים לקויי למידה בעזרת טיפול בטבע ויציאה למרחב אחר מחדר הטיפולים הקלאסי.

מה הם לקויות למידה, מה הם הפרעות בתפקוד האקדמי וכיצד ניתן לסייע ולעזור על ידי טיפול בכלל וטיפול בטבע ובגינון בפרט?
האם הטיפול בטבע ובגינון נותן מענה לילדים בעלי קשיים בתחומים אלו ואיזה סוג של מענה.
לצורך הבנת התשובות ,אתחיל בהגדרות :
לקויות למידה:
לקויות למידה הן מונח כללי המתייחס להפרעות בלימוד האקדמי ומתבטא בקושי בהקשבה, דיבור, קריאה, כתיבה ו-או יכולת מתמטית.
קושי ביכולות אלו יכול להתקיים אצל אנשים בעלי אינטליגנציה תקינה ואף גבוהה במיוחד,ויכול לבוא ביחד עם ב הגבלות נוספות כמו פיגור שכלי, הפרעה רגשית, חברתית, קושי תרבותי או קושי מצטבר עקב הוראה לא מותאמת.
לקות קריאה - דיסלקציה ,קיימת כאשר הכתיבה מתפתחת באופן לקוי ומלווה בקשיים וכאשר אין זיהוי מילים מדויק ושוטף.
לקויות הלמידה :
לקות בכתיבה- דיסגרפיה ,מתבטאת בקושי בארגון הכתוב על הדף, איטיות בכתיבה, קושי בהבעה בכתב, שיבושי איות בולטים ועיצוב אותיות בלתי תקין.
לקות בחשבון -דיסקלקוליה, מתבטאת בקושי בשליטה בארבע פעולות החשבון הבסיסיות, קושי בהבנת שפת המספרים וחוקים מתמטים. קשיים נוספים הם קושי באומדן ,קושי בפתרון בעיות מילוליות, תפיסה מרחבית והבחנה חזותית.
לקויות למידה יכולות לבוא לביטוי גם ברכישת שפה חדשה וקשיי זיכרון לטווח קצר, בינוני או ארוך. .
הסובלים מלקויות למידה יסבלו פעמים רבות גם בקושי בתכנון ,התארגנות ואיטיות בלמידה.
בתוך הסקאלה של לקויות למידה נכנסים גם הפרעות קשב וריכוז ADD, וADHD- והפרעות ביצירת קשרים חברתיים ותקשורת בין אישית.

הביטוי של הפרעות קשב וריכוז:
- סלידה ממאמץ מנטאלי הכרוך בריכוז.
- טווח ריכוז קצר.
- הסחה מהירה וקלה.
- שכחנות.
- דחיינות
- נטייה לאבד דברים.
- קושי בסדר וארגון.
- קושי בהתמדה וביצוע פעולות ברצף.
- שגיאות "טיפשיות".
- מנותק- כאילו לא מקשיב

הביטוי של ההיפראקטיביות :
? תנועתיות יתר.
? קימה והסתובבות.
? נראה כאילו "מופעל על ידי מנוע".
? נטייה למעשים מסוכנים.
? דברנות.
? השמעת רעש.
? קושי לחכות לתורו.
? מתן תשובה לפני שהסתיימה השאלה.
? הפרעה לזולת, הצקה, כניסה לדברי אחרים.
? מוסח בקלות על ידי גורמים חיצוניים .
? לא מחכה לתורו

בנוסף לקשיים האקדמיים ,תלמידים בעלי לקויות למידה יחוו לעיתים קרובות :
? קושי בלמידה קונבנציונלית.
? קושי במיקוד קשב.
? קושי בשמירה על רצף בעיקר בקריאה, האזנה או כל פעילות פסיבית.
? קושי במעקב אחרי משפטים ארוכים, שאלות מורכבות מבחינה תחבירית.
קשיים בדימוי עצמי כלומד :
? דימוי עצמי נמוך
? חוסר ביטחון עצמי
? חוסר הזדהות
? חוש הסתגלות לקוי
? פחד מהתנסויות חדשות
? קושי בהסתגלות למצבים חדשים.
? קושי בשיפוט מצבים חברתיים.
? הרגשת בדידות ודיכאון.
? כישלונות חוזרים ונשנים בבית הספר ובחברה, הגורמים לגיבוש דימוי עצמי שלילי ולקשיים פסיכולוגים ורגשיים
? קושי במיומנות חברתית שאמורה לאפשר לפרט לקשור קשרים חברתיים עם אחרים ולתפקד כהלכה במצבים חברתיים שונים. מיומנויות אלו מושפעות מתהליכים קוגניטיביים, אישיותיים ורגשיים.
בחברה שלנו המדגישה התקדמות ויכולות אקדמיות, ימצא עצמו הילד לקוי הלמידה פעמים רבות במצב של תיסכול ויאוש.
לכן, אין זה מן הנמנע שילד בעל לקויות למידה יפתח דחייה מלמידה בכיתה או בבית והתנגדות לכל מה שקשור בחוויה המתמשכת של כישלון.
בתוך הלמידה שהיא ברובה פרונטאלית ובכיתות גדולות ,הנהוגה היום במוסדות החינוך בישראל, ישתלב הילד לקוי הלמידה באופן חלקי ובעייתי והוא עשוי לצבור כישלונות ודחייה.
הכישלונות, הדחייה, ההפרעות התכופות והעונשים המרובים ייצרו לאט לאט דימוי עצמי בעייתי וכואב.
הילד החוזר וחווה כישלונות וכעס , תסכול וייאוש עשוי לגבש תפיסת עולם שלילית ובלתי מסתגלת.
מכאן קצרה הדרך לנשירה, בריחה אל עבריינות או מצבי קצה והתנהגויות חברתיות בלתי מסתגלות.
מה תפקידו של הטיפול בסיחרור הזה של הקשיים שעשוי לחוות הילד והנער לקוי הלמידה?
כיצד יינתן מענה הולם מגיל צעיר ללומד בעל לקויות הלמידה- אקדמית ורגשית?
כיצד ניתן יהיה לעקוף את הקושי המולד ולפתח סקרנות ללמידה ורצון ללמוד בדרכים יצירתיות?
מערכת החינוך בישראל ערוכה כיום לתת מענה מסוים לילדים ונוער הסובלים מלקויות למידה.
ילדים אלו עוברים אבחונים, מקבלים בדרך כלל העשרה וסיוע לימודי ולומדים בצורה מותאמת יותר.
הקושי העיקרי עשוי להיות דוקא בפן הרגשי, בחברת שווי הגיל ובדימוי העצמי של הילד והנער בקבוצה גדולה הנמדדת על הישגיה האקדמים.
מערכת החינוך הכניסה תרפיסטים ובעלי מקצוע פרה- רפואיים למערכת הלימודית, אך... לאט מידי ומעט מידי. הטיפולים הניתנים כיום הם - טיפול באומנות, תרפיות בדרמה, מוזיקה ותנועה וריפוי בעיסוק בבתי הספר.
תרפיות מסייעות לילד ולנער כלומד.
כתרפיסטית באומנות במערכת החינוך מצאתי את הטיפול כחשוב ויעיל מאוד דווקא כאשר הוא מתרחש בין כותלי בית הספר.
פעמים רבות ילדים לקויי למידה מגיעים מרקע סוציואקונומי נמוך ורק בבית הספר מתאפשר טיפול כלשהו.
בשנים האחרונות למדתי את כוחו של הטיפול המשלב תרפיה בטבע וגינון טיפולי בעבודה עם ילדים ונוער לקויי למידה ועל כך אפרט.
יתרונות הטיפול המשלב טבע וגינון טיפולי בעבודה רגשית עם מטופלים הסובלים מלקויות למידה :
בטיפול בטבעבילדים הסובלים מלקויות למידה שונות מודגשים הדברים באים:
א. דגש על גבולות וחוקים ברורים.
ב. דגש על עשייה ופעילות בונה ויוצרת יש מאין.
ג. דגש על דו-שיח וקשר ישיר עם הילד או הנער (הילד הוא המומחה הגדול ביותר בשאלה איך ללמד את עצמו והדרכים בהן הוא הצליח להתגייס למשימה).
ד. הטיפול בטבע בו הסביבה פרוצה ובלתי צפויה יש צורך בתוכנית מובנית כמה שאפשר ע"י סדר יום, רשימות והבניה של תהליך אליו הילד מודע ומיודע.
ה. בתוך התהליך הטיפולי בטבע חשוב להדגיש את השליטה במקום של כישלון ותיסכול, הנעת ההתלהבות במקום חרדה ושיעמום ,ויש חשיבות לעבד את תהליך הלמידה העצמית בטבע לחיים בכיתה או במשפחה.
ו. כללים נרשמים ונלמדים בעל פה ויש חשיבות לחזור ולהדגיש אותם על מנת לעודד התייחסות אליהם ושמירה על החוקים והכללים.
ז. ילד עם הפרעות לקויות למידה זקוק למגע, קירבה ולאישור גופני או מילים חמות על כך שהוא בסדר ומצליח . בפעילות בגינה ובטבע רבות האפשרויות למגע פיזי מעצים ואנושי.
ח. בשלב מאוחר יותר של העבודה בטבע מתאפשר בדרך כלל לילדנער לקבוע את סדר היום של על מנת ללמד אותו על גיוס למשימות חייו בחיי היום יום.
ט. לאורך כול המפגש יושם דגש על חויות של הצלחה, יכולות, יוזמות ממקומות של כוח ושיתוף פעולה.
יושם גם דגש על למידה בדרכים יצירתיות , תוך הדגשת האינטליגנציות הנוספות והמגוונות של הילד.
י. מכיוון שמשימות גדולות עשויות להציף את הילד ,ניתן לטפל בזה ע"י משימות מחולקות וקטנות אשר יאפשרו להתגבר על התיסכול והזעם שמקורו בקושי בהתמודדות.
יא. בעבודה בטבע תמיד יהיו אלמנטים רבים ומציפים בו זמנית. הגירויים הרבים המנתקים את הילד בכיתה ישמשו בטבע ללימוד של מיקוד מחדש במשימה אחת ועשייה אחת בו זמנית.
יב. בעבודה בשטח תינתן חשיבות חשיבות לחיזוקים חיוביים, התייחסות מעודדת ומחמיאה על מנת לחזק ולהעצים את הדימוי העצמי.
יג. ביציאה לטבע כדאי וניתן לעבוד על נושאים אקדמיים שיפתחו את הזיכרון וטכניקות לשיפור הזיכרון, לדוגמא- כרטיסי צמחים, גרביטציה, אסטרונומיה, גיאולוגיה ובוטניקה ונושאים העולים בשטח וישמשו ללמידה התנסותית וחוויתית.
יד. לימוד ויזואלי- ילדים חקויי למידה פעמים רבות לומדים טוב יותר באופן ויזואלי משמיעתי. היציאה לטבע והלימוד דרך התנסות וחוויה בצפייה ,תחבר רעיונות לתמונות.
יד. ביציאה לטבע ועבודה בקבוצה דרך קושי ואתגרים, ניתן לשפר את הקושי שיש להרבה ילדים עם קשיי למידה בקריאת רמזים חברתיים.
? אם לילד יש קושי בקריאת רמזים חברתיים - שפת גוף, טון הדיבר, עיתוי וכד' - ננסה
להציע באופן דיסקרטי עצה ספציפית וישירה כמעין אימון חברתי. לדוגמא:
"הסתכל על הילד השני כאשר הוא מדבר". ילדים רבים עםלקויות למידה עשויים להתפס גם כאדישים או
אנוכיים, בעוד שלמעשה הם לא למדו כיצד ליצור קשר נכון. מיומנות זו אינה באה באופן טבעי לכל הילדים, אולם היא יכולה להילמד.
? בטבע מתאפשרת למידה חדשה דרך משחק, עיסוק מתמיד, אחריות ברמות שונות וריכוז במשימות מגוונות ושונות שיאפשרו לילד למידה על יכולותיו ועל האינטליגנציות השונות שלו. את היכלות האלו יש לנסות ולהעביר מאוחר יותר לבית ולחיים האמיתיים.
? בטבע יתגלו מיומנויות שונות ויכולות אחרות ומגוונות. המטפל בטבע ידגיש אצל כול ילד את הכוחות המיוחדים שלו ויאפשר לו להביא אותם לידי ביטוי, היכרות ומיצוי ובבוא בעת גם לעדות בהם שימוש בחיים בבית ובמסגרות שונות כגון חוגים, פרנסה, יוזמות ותרומה לחברה בה הוא חי.
? בטבע יתוודע הילד או הנער לאחד הטיפולים הטובים ביותר לילדים ומבוגרים והיא פעילות גופנית נמרצת.
לסיכום ילדים ונוער הסובלים מלקויות למידה - גוררים עימם תחושות ורגשות קשים העשויים להפריע להם בדימוי העצמי כלומד ובעל יכולת אקדמית.
הטיפול והליווי הרגשי חשוב ביותר כחלק בהתמודדות של לקוי הלמידה עם לקויותיו והדיבור הפנימי החיובי שלו.
הטיפול בתרפיה בטבע ובגינה הטיפולית נמצא יעיל ומאפשר מאוד צמיחה , שינוי וגדילה ממקומות של ייאוש וחוסר תקווה כלומד, וכאדם.


כותבת המאמר : תמרה בן נפתלי -תרפיסטית באומנות מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה במכללת גורדון ובבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות בעמק חפר, בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לטבע וגינון טיפולי- בשילוב אומנויות -הנלמדת כיום באירגון לגינון ונוף הישראלי,ב"הדסה -נעורים" וחוות הנוי ליד מדרשת רופין.

ליצירת קשר tamara889@walla.co.il תמרה - 0528528943
אתרנו - tamara889@walla.com













תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב