דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המלצות תזונה למצבי חולשת טחול (מערכת העיכול) על פי הרפואה הסינית 

מאת    [ 09/10/2008 ]

מילים במאמר: 1291   [ נצפה 35286 פעמים ]

חולשת טחול - SP QI DEFICIENCY

מערכת העיכול ברפואה הסינית מיוחסת לאלמנט האדמה. האיברים הקשורים לאלמנט האדמה הם הטחול (spleen) והקיבה (stomach).
הטחול על פי התאוריה הסינית הינו איבר מרכזי ביותר שמשפיע על העיכול, חילוף החומרים, מנגנון הרעב והשובע, על הרצון לטעם מתוק ועל ההשמנה.


הסינים מתייחסים למערכת העיכול כאל מפעל המעבד את החומרים המוכנסים לתוכו. תפקידה של מערכת העיכול הוא לבנות צ'י , האנרגיה הנדרשת לגוף לשם תפקודו ובד בבד להפריש פסולת.
במקרה שפעילותה של מערכת העיכול משובשת לא תהיה יצירה של צ'י ושל דם החיוניים לתפקודו התקין של הגוף ומכיוון שאין גם די אנרגיה לשנע תהליכים, לא יתרחשו תהליכי פינוי תקינים של פסולת והדבר יוביל להצטברות פסולת בגוף.

הסינים מייחסים למערכת העיכול תפקיד מרכזי בשמירה על בריאות תקינה. כיוון שכל תפקודיו של הגוף דורשים צ'י (אנרגיה), כל פגיעה שהיא במערכת העיכול תפגע ביצור הצ'י וכתוצאה ישירה מכך, בתפקודו הכללי של הגוף.
כאשר הצ'י נחלש, מערכת העיכול עצמה גם נחלשת ואינה מסוגלת לספק צ'י ובעצם נוצר לנו כאן מעגל קסמים שחייבים לטפל בו.

מערכת עיכול חלשה היא מערכת שאינה מתפקדת באופן מיטבי, פעילות העיכול מתבצעת באיטיות ובצורה לא מושלמת. אדם שמערכת העיכול שלו היא חלשה, יסבול מחסר צ'י (אנרגיה) ודם. איברי גופו שאינם מקבלים את האנרגיה שהם זקוקים לה, לא יתפקדו כראוי וכתוצאה ישירה מכך , יתפתחו מחלות שונות. גופו של אדם כזה יצבור פסולת רבה שמשבשת את תפקוד האיברים השונים וגורמת לחסימה של הזרימה האנרגטית (זרימת הצ'י במרידיאנים) למקומות השונים בגוף. אחד הביטויים הבולטים ביותר להצטברותה של פסולת בגוף היא הלחות - ליחה.
חשוב לזכור כי מידה מסויימת של לחות חשובה לתקינות הרקמות הריריות ולציפורניים, לעור, עיניים , דרכי העיכול ועוד. אבל, כאשר מצטברת לחות בעודף, היא הופכת לליחה ונחשבת לגורם
כאשר הטחול פועל באורח תקין, הוא מייצר מהמזון צ'י (QI - אנרגיה) המשמשת אותנו לפעילויות היומיום. לעומת זאת, כאשר הטחול נחלש, הוא מייצר מהמזון ליחה (DAMP/ PHLEGM). הליחה פוגעת בטחול עצמו, אשר נחלש עוד יותר ומייצר עוד ליחה. המצב הולך ומחמיר.
כאשר הטחול נחלש האדם חש צורך מוגבר במזון בכלל ובמתוק בפרט. הליחה הנוצרת תתבטא בין השאר בהתפתחותה וגדילתה של רקמת השומן. כי השומן מוגדר ברפואה סינית כליחה. למעשה מזון מיותר, ושאינו מתאים במקום להפוך לאנרגיה זמינה, הופך לשומן .
אכילה של סוכרים פשוטים למשל, פחמימות פשוטות, בעצם מחלישה את הטחול, הנאלץ להתמודד עם עיכולם. החולשה הזו גורמת לנו לצורך עוד ועוד פחמימות פשוטות.
חולשת הטחול עשויה להתבטא בצורה שונה אצל אנשים שונים: השמנה, צורך מוגבר במתוק, אכילה הנמשכת לאורך כל שעות היום, הצטברות ליחה במקומות שונים בגוף: ראש, מערכת העיכול, עור, מערכת נשימה, קנדידה, בעיות שונות במערכת העיכול, נפיחות וגזים, נפיחות של הבטן לאחר ארוחה, עייפות וחולשה לאחר ארוחה עד כדי צורך בנמנום, יציאות לא סדירות, חולשה כללית, אנמיה, בעיית ריכוז בפעילויות שונות, ורידים בולטים ברגליים, נטיה לכך שכל מכה קטנה תשאיר סימן כחול גדול על העור.

לשון: סימני שיניים - שקעים המופיעים בשוליים המעוגלים, החיצוניים של הלשון. לעיתים קרובות הלשון מחופה בחיפוי עבה, מעין קרום לבן/ צהבהב. נוכחות הקרום מעידה על מצב של לחות- ליחה.

במקרה שאת/ה סובל'ת מ- 3-4 מן הסימפטומים שהוזכרו קרוב לוודאי שאתם סובלים מחולשת טחול. ככל שאתם סובלים מיותר סימפטומים, גם אם אתם מחשיבים את עצמכם לבריאים לחלוטין - זהו סימן לחולשת טחול גדולה יותר.

טחול חלש ולחות - ליחה הם מושגים משלימים. רבים מאלו שסובלים מחולשת טחול יסבלו גם מלחות - ליחה. אחת המטרות החשובות ביותר בחיזוק הטחול היא ייבוש הלחות - ליחה . הדגשים במאמר זה על מזונות מחזקי טחול מיועדים גם ליבוש הלחות-ליחה (מומלץ לקרוא גם את המאמר שלי בנושא : לחות - ליחה).

אחד הסימפטומים האופיניים ביותר של חולשת הטחול הוא הצורך במתוק, כל מתוק !!!
זה יכול להיות: גלידה, ממתקים, שוקולד, קולה, פירות, משקאות ממותקים וכו'.
הרפואה הסינית מסבירה את הצורך במתוק כמעגל סגור של צריכת מתוק עודפת. הטחול נחלש כאשר אנו צורכים מזונות מתוקים או שותים משקאות ממותקים יתר על המידה. הטחול מייצר מן המתוק ליחה, ואז מתגבר ומחמיר מחדש הצורך במתוק. זאת מכיוון שהגוף אינו מקבל את החומרים הדרושים לפעילות עיכול תקינה ויצור של אנרגיה. נוצרת לחות - ליחה, אבל לא נוצרת כמות מספקת של צ'י (אנרגיה), כך שהאדם חש עייף, אי סדירות במערכת העיכול ועוד תופעות שכבר הזכרתי.

גורם נוסף שמשפיע על החלשות הטחול: הרגלי תזונה. אכילה לא מסודרת, נמהרת, תוך כדי פעילות: צפיה בטלביזיה, תוך כדי עבודה, אכילה בשעות מאוחרות של הלילה - כל אלו יחלישו את הטחול.
כפי שהסברתי נוצר כאן מעגל קסמים , אחד הסימפטומים הבולטים של חולשת טחול הינו חולשה כללית, בגלל הפגיעה ביצור הצ'י. החולשה גורמת לאנשים להרבות באכילה, או בשתיית קפה ומשקאות ממותקים, לעיתים באופן בלתי מודע. הסובלים מחולשת טחול מרגישים כי המזון והשתיה עתירי הקפאין או הסוכר יעניקו להם אנרגיה לטווח הקצר לצורך ביצוע משימות היומיום. החולשה גורמת להם להרבות באכילת מזונות מתוקים או פחמימות פשוטות שמספקות אנרגיה זמינה.
חיזוק הטחול יביא להרגשה משופרת ואנרגטית וכתוצאה מכך, שיפור בתפקוד היומיומי ובסופו של דבר יציאה ממעגל הקסמים, צורך מופחת באכילת פחמימות פשוטות וממתקים ואכילה נכונה ומסודרת יותר .

החיזוק מתבסס על שני עקרונות משלימים:
מחד- להוציא מן התפריט מזונות מחלישי טחול ומאידך- להרבות במזונות מחזקי טחול.

מזונות שרצוי להוציא לחלוטין מן התפריט:

פחמימות פשוטות- קמח לבן, ממתקים, עוגות ועוגיות, משקאות ממותקים וכו'.

מזון שמן- מזון מטוגן/ מבושל בשמן, פיצוחים קלויים, בצק עלים, חמאה , מרגרינה, חטיפים שומניים,
מוצרי חלב המכילים מעל 5% שומן.
כל מזון שמכיל יותר מ-5 גרם שומן ל- 100 גרם.

מזונות מעובדים- ארוחות מוכנות, שניצלים קפואים, מנה חמה לסוגיה השונים, נקניקים ונקניקיות.

פירות טרופיים -בננות, מנגו, ועוד פירות שבמקור מגיעים ממדינות חמות ולחות.

מזונות קרים/ אנרגטיקה מקררת- גלידה, שתיה קרה, חלב בקר ומוצריו. אם לצרוך מוצרי חלב אז עדיף מוצרי חלב עיזים, עד 5% שומן וגם בהם אין להרבות.

מזונות מחזקי טחול
פחמימות, דגנים ולחם-
נצרוך דגנים מלאים, לחם מקמח מלא, לחם שיפון , לחם מקמח מלא/ שיפון המשולב עם דגנים נוספים.
שיבולת שועל מאוד מומלצת.- כדייסה, גרנולה.
שיבולת שועל מצויינת גם להורדת סוכר בדם וערכי כולסטרול.
גריסי פנינה מצויינים לחיזוק הטחול, אפשר לבשל אותם במרק, או לבשל אותם כפי שמבשלים אורז, או להכין מהם חמין ו/או לשלבם בתבשילים שונים.
ניתן לצרוך פסטה מקמח מלא, אורז מלא, קינואה, כוסמת, דייסת קונג'י.
ירקות-
כל איבר ברפואה הסינית קשור גם לצבע. הצבע הכתום והחום מאפיין את הטחול. לכן כדי לחזק את הטחול רצוי לאכול ירקות כתומים וצהובים. בטטה למשל היא גם מתקתקה, כך שאכילתה מפחיתה מהצורך לאכול מתוק.
אם מכינים סלט- חשוב שהירקות לא יהיו קרים (ניתן לחלוט אותם למספר דקות במים רותחים לפני ההכנה. ובכל מקרה להוסיף גם תבלינים חריפים כדי שיהפכו את האנרגטיקה שלו למחממת- בצל/ שום וכו'.
כמובן, אפשר גם לאכול ירקות מוקפצים, מאודים וכו'.
פירות
אסור לאכול פירות קרים מן המקרר. פרי שרוצים לאכלו חשוב להוציא אותו מן המקרר מספר שעות לפני אכילתו. כמובן שניתן גם לאפות, או לבשל את הפירות.
תפוח ואגס נחשבים לפירות מחזקי טחול.

מוצרי חלב
מוצרי חלב וחלב בקר בפרט הם בעלי אנרגיה מקררת וזו פוגעת בתפקודו, מחלישה אותו וגורמת לו לייצר עוד ועוד ליחה.
עדיף ליצור יותר מוצרי חלב עיזים וניתן לשלב את מוצרי החלב (שתכולת השומן אינה עולה על 5%) במוצרי מאפה. ככלל עדיף לצרוך מוצרים כמו: יוגורט , גבינת לבנה או רויון שכבר עברו תהליך של תסיסה ולכן קלים יותר לעיכול.
כמובן שצריך לצרוך סידן ממקורות אחרים בתזונה .

בשר וחלבון
רצוי להמנע מבשר בקר, עגל וכבד. ניתן לאכול דגים.
ניתן לצרוך כתחליף - ביצה, טופו, קטניות.
ככלל ניתן לצמצם את המנה הבשרית ולהסתפק באכילת בשר 3 פעמים בשבוע, בשאר השבוע לצרוך תחליף.

שומנים
כפי שכבר צוין, חשוב להימנע ממזון מטוגן/ מבושל בשמן. את השמן נצרוך בצמצום - למשל כפית שמן זית בסלט. ככלל נקפיד על שמנים איכותיים.

צורת הבישול
חשוב לאכול מזונות בטמפרטורה חמה, שבושלו, חוממו , או נאפו או שהם בעלי אנרגיה מחממת- למשל תבלינים חריפים: ג'ינג'ר, קנמון, בצל, שום וכו'.
למשל אפילו אם אוכלים יוגורט- ניתן להוסיף לו גרנולה + קינמון כדי להשפיע על האנרגטיקה שלו.

שתיה
כפי שציינו, אנו נמנעים משתיה קרה. אם שותים מים אז חשוב שיהיו בטמפרטורת החדר, או חמים יותר. ניתן לשתות חליטות צמחים , באופן עקרוני ניתן לצרוך תה ירוק ללא הגבלה עד שעות אחר הצהריים (כדי לא לפגוע בשנת הלילה).


מיכל שלזינגר

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה
http://www.healthyliving.co.il/
מיכל שלזינגר

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה

www:healthyliving.co.il
michal@healthyliving.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב