דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פענוח ציורי ילדים - משמעות הצבעים בציורי ילדינו 

מאת    [ 07/10/2008 ]

מילים במאמר: 905   [ נצפה 5281 פעמים ]

לצבעים משמעות רבה הן בטבע והן בחיינו היום יומיים. כאשר אנו מבקשים מילדנו לצייר ציורים, רצוי מאוד שלא נבחר עבורם את הצבעים משום שזה אחד הגורמים לכך שהילד יהיה מקובע בדעות קדומות. עלינו ההורים להשתדל להיות 'ניטראליים' ולא להחליט עבור הילד ולזכור תמיד שהוא אישיות בפני עצמו. הילד יכול ואף צריך לעבור חוויות בעצמו ודרכן לצמוח. למידה מתוך ניסיון המבוגר מקלקלת ואינה מצמיחה תועלת. החוויה הנעימה והחוויה הקשה נותנים אפשרות גדילה, למידה והפנמה, אין קיצורי דרך. דרך ניסוי וטעייה (מלשון טעות) נפתחים ערוצים עבור הילד.

עולם הצבעים מרתק את הילד כבר בחודשים הראשונים לחייו. כשראייתו מתפתחת הוא מגלה עניין במשחקים המעוטרים בכתמי צבע ססגוניים ומעדיף אותם במובהק על פני חפצים חסרי צבע. בגיל שנתיים יש ילדים שידעו להגדיר חלק מקשת הצבעים ואפילו לומר מהו הצבע האהוב עליהם.

באחד ממפגשי בגני הילדים נחשפתי לתופעה מאוד מעניינת - ילדה אשר כל הצבעים היו ברשותה אולם היא נמנעה במפגין מהצבע הסגול. שיתפתי את הגננת והחלטנו לבדוק מדוע בכל הזדמנות היא לא משתמשת בצבע זה. לאחר מעקב יום יומי ושיתוף ההורים הגענו למסקנה; לפני חצי שנה המשפחה עברה תאונת דרכים קשה ואחותה של הילדה הנ"ל לבשה שמלה בצבע סגול. הזיכרון החזותי לא מרפה מהילדה וכך היא מתרגמת את הכאב וסולדת מצבע זה. במחקרים שנערכו הגיעו למסקנה שהבנות משתמשות יותר בצבעים מאשר הבנים.

הצבעים הם חלק בלתי נמנע מרגשותיהם של ילדנו ואם נתבונן בציוריהם נוכל להבחין מהו הצבע הדומיננטי השולט בציור.

תחושת הצבעים:

לצבעים יש משמעות רבה בטבע. בעלי חיים וצמחים רבים משתמשים בצבע לצרכים שונים. קיימת שיטה שלמה של ריפוי בעזרת צבע, שהנחת היסוד שלה היא שהקרנת צבע משפיעה על הפעילות השרירית, השכלית והעצבית ולכן אפשר להשתמש בצבע כדי לעורר או לדכא. למעשה - ישנם רק 3 צבעי יסוד בלבד (אדום, צהוב וכחול). צבע יסוד (ראשוני) אינו ניתן ליצור ע"י ערבוב של אף צבע אחר.

מתוך שלושת צבעי היסוד הללו ניתן ליצור מגוון רחב מאוד של צבעים וגוונים. תכונות האופי של הצבעים: הצבע האדום הינו צבע הנמצא בד"כ במקומות המזהירים אותנו ממקום סכנה כמו לדוגמא:" כיפה אדומה", צבע זה משפיע בצורה ישירה על מערכת העצבים ולכן לא מומלץ לצבוע חדר שינה בצבע אדום, כמו כן, גם חפצים בצבע זה. הצבע האדום מקרין לנו אהבה, דומיננטיות, מלחמתיות, מוחצנות, עקשנות ותוקפנות.

הצבע הכחול הינו אלמנט הפוך מהצבע האדום. כאשר אנו מתבוננים בים אנחנו מרגשים בד"כ רוגע, שלווה פנימית, קצב הלב יורד וגם לחץ הדם ולכן לגבי הילד/ה רמת הפגיעות הרגשית עולה, כמו כן גם התנהגות מופנמת אשר יוצרת לחץ פנימי עמוק והתפרצויות רגשיות. טיפ קטן: אם אתם אמורים לגשת לראיון עבודה, חתימת עסקה ,פגישה עם מנהל הבנק לצורך העלאת מסגרת אשראי וכדומה, לבשו חולצה כחולה, זה יוצר אווירה של רוגע ושלווה.

הצבע צהוב הינו צבע המסמל קלילות, עליזות, מנהיגות, שאיפות להתקדמות קדימה, אלתור, יציאה מקונפליקט. ילד המרבה לצייר בצבע זה מונע מתוך שאפתנות בדומה לשמש אשר רצונה תמיד הינו לתת. עלינו לדעת שילדי הדור הזה הינם ילדים מאוד פיקחים אשר לא מקבלים תשובה כגון: "כי ככה זה". אנו חייבים לתת להם הסברים הגיוניים לכל שאלה אותה הם שואלים. דוגמא: ילד אשר מרגיש מקופח או נעזב יכול להביע זאת בציור באמצעות הצבע הצהוב. ניתן לראות זאת בציור של ילד כאשר אחד ההורים עוזב את הבית או ישנו מצב של מוות וכדומה.

צבע ירוק הינו צבע הבולט במקומות כגון בתי חולים, בתי ספר וחדרי ניתוח ולכן הוא צבע המשדר לנו שלווה פנימית, רוגע ושיתוף פעולה. ירוק בהיר הוא צבע הצומח והטבע, צבע המבטא תקווה ושמחה, גן עדן ושפע, צבעה של תבואה לא בשלה, בתוליות והתחדשות. לירוק יש סגולות נפלאות של רוגע, מתחבר אל צ'אקרת הלב . לבוש בצבע ירוק משדר אכפתיות, לכן ה"ירוקים" נקראים כך בשל התחשבותם בצמחיה, רצון שהכול יפרח וילבלב, וכשיש הרבה ירוק ישנה שלווה והבנה. הבחירה בצבע הירוק בציור מצביעה על תקופה של התחדשות, למידה, פריחה ולבלוב בתחום האישי. בתקופה בה בוחר הילד לצייר בירוק (בעיקר ירוק בהיר) מראה על התחדשות ואתגור מוחי.

צבע סגול הינו צבע המאפיין ילדים בעלי דמיון ואינטואיציה מפותחת. הם דורשים התייחסות סובלנית ומתנהלים בקצב אישי המתאים להם. כבר בגיל צעיר יש להם עקרונות ואידיאלים המנחים אותם והם ידועים כאסטרונאוטים וחולמים בהקיץ. כאשר מכניסים אדם לחדר בצבע סגול רמת הריכוז והאינטואיציה עולות. השראת הצבע הסגול עבור ילדים גדולה יותר ולכן ילדים שמצירים בצבע זה הינם בעלי דמיון מפותח, הם דורשים התייחסות סובלנית מהסביבה והם מפתחים עקרונות אידיאלים כבר בגיל צעיר (חולמים בהקיץ). צבע סגול מסמל הזדקנות ומוות ורצון לשאול שאלות לגבי היבט הרוחנית והמהות הפנימית של הדברים.

צבע שחור - המיתוס של הצבע השחור. רובנו נבהלים מצבע זה משום שאנחנו חושבים רק על ההיבט השלילי שבו. ישנם המון היבטים ומשמעויות לצבע השחור כאשר כמו לכל דבר בחיים יש צד חיובי ושלילי. ההיבט החיובי- צבע זה קולט הרבה אנרגיה ולכן הוא יכול לשדר אלגנטיות וייחודיות. לאישה הלובשת שחור מחמיאים שהיא רזתה!!! בצבע זה משתמשים להבלטה והדגשת דברים ייחודים, ישנם ילדים בעלי תפישה שכלית גבוהה אשר להם קושי להשתלב עם בני גילם והם מתבדלים ומחפשים חברה בוגרת יותר. ההיבט השלילי של הצבע - אנחנו מיחסים קונוטציות שליליות לצבע השחור, אולם אם נשאל ילד מתי אתה הולך לישון, הוא יענה שהוא לא רוצה ללכת לישון. ככול שהילד בגיל צעיר יותר הוא יתמרד יותר לגבי שעת השינה. נוצר פה פרדוקס מצד אחד יש חושך, אפילה, פחד, ומצד שני הילד/ה לא רוצים ללכת לישון. הנקודה היא שככול שהילד/ה קטנים יותר החיבור לאנרגיה חזקה יותר לשעות של חצות. כאשר הילד/ה עוברים מעברים רגשיים (אח קטן שנולד, גירושין) הכתמים השחורים בציוריהם מתגברים. הילד/ה מנסה להביע ביטחון ויציבות למרות שינוי בסטאטוס והרצון שלו להישאר המיוחד. חשוב לציין כי הצבע השחור הינו שולל כל צבע אחר בערבוב בין השנים . לא כדאי להסיק מסקנות נחפזות לגבי צבע זה אפילו שהצבע רק שחור בציור.

הגרפולוג מרדכי שרם ממכון "פלאי הגרפולוגיה". מרדכי עורך סדנאות גיבוש, ערבי גיבוש, ערבי נשים ועוד. מרדכי הוא גם מומחה בפענוח ציורי ילדים, זיופי חתימות, ניתוח גרפולוגי, ומופיע כעד מומחה בבתי משפט. http://shrem-graphology.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב