דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה - התפתחות ציורי ילדים 

מאת    [ 07/10/2008 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 3313 פעמים ]

כיום ידוע לכול שאנו יורשים תכונות אופי עיקריות דרךתורשה, הורים ומקום מגורים. שלושת המרכיבים הללו עשויים להטביע את חותמם בצורה חד משמעית על אופיים ומהותם של ילדנו

קשה מאוד לשנות תכונות אופי יסודיות, אך ניתן בהחלט לחזק את התכונות החיוביות ולהפחית את השליליות. אין להשוות בין אינטליגנציה רגשית לבין אינטליגנציה שכלית. כתב ידם של ילדים ובני נוער אינו מוכר ומנוצל בקרב משרד החינוך והמוסדות הפורמאליים ככלי עזר בכל תחומי החיים: רגשי, רוחני, נפשי. המטרה היא לנסות להסביר למורה/הורה כיצד יוכל לזהות סימני מצוקה/אלימות. כמובן שהראיה תהיה חלקית ולא עמוקה כראייתו של איש מקצוע.

פעמים רבות בחיינו אנו עשויים להרגיש בדחף לדלג ולשחק בגן שעשועים לשם הנאה בלבד (ולא בשל השתתפות במשחק עם ילדנו), או לבכות ללא מעצורים בשל אובדן קרוב שלנו. זהו הילד הפנימי שבתוכנו. בזמן שאנו מגבילים את עצמנו ואומרים שאנחנו לא יכולים לעשות פעילות כזאת, אנחנו נועלים את הילד הפנימי בתוך ארון. 

הגרפולוגיה, דרך פענוח ציורי ילדים, משמשת לנו כלי לבחון ולהוציא את הילד שבתוכנו. כאשר אנו כותבים אנו עושים תרפיה. אם נדע לכוון את עצמנו לתדר הנכון נוכל גם להגיע לילדנו ולהבין מה באמת מציק להם ומדוע הם לא מעוניינים לשתף אותנו.

כמבוגרים המשתדלים לנסות ולהבין ילדים טוב יותר, דף הנייר המצויר, כתוב או משורבט על ידם, הינו כמבוך בלתי פתור ולכן נוטים אנו לבצע טעויות רבות בגישה שלנו כלפי ילדים. עלינו לדעת שכאשר ילדים מציירים הם מוציאים מעצמם, בלי מודע,  ישירות לדף את כל רגשותיהם הפנימיים והעמוקים.

דוגמא לאופטימיות ולשמחה - כאשר הילד/ה מציירים בצבעים בהירים, ציור בעל פרופורציה ומלא בפרטים - הדבר מורה על שמחת חיים. הפרחים והעצים מורים על אופטימיות. דוגמא לאלימות בציור - הילד מראה לנו סימני אלימות כלפי הסובבים אותו - קווים חדים אותם ניתן להרגיש ע"י מישוש הדף מצידו השני. ילד אשר מרגיש פחד בבית יצייר בית בצבע כחול ודמות של ילד או איש באדום, מיקום הבית יהיה מרוחק מהשוליים הימניים, דבר המורה על רצון של ריחוק מהבית. כאשר יצייר בצד ימין הדבר יציין את הבית, כאשר יצייר בצד שמאל - מה הוא מרגיש בתוך הבית. חשוב לציין שבציור הילדים אין הם מציירים דמויות על פי גיל כרונולוגי אלא על פי רגש אישי. אסטטיקה ויופי לא משפיעים על אבחון ציור של ילד.

כיום, חוות דעת של גננת או מטפלת היא זאת שקובעת את המשכו של הילד בעתיד. אולם כידוע לנו הן לא עברו גרפו תרפיה.  במפגשים רבים זכיתי לעבוד עם תלמידים רבים בעלי לקויות למידה ולשמחתי הם התקדמו והגיעו להישגים. שמתי לב שקל יחסית להתגבר על הבעיות הטכניות של הלימודים וקשה היה להתגבר על הנזקים הנפשיים שנגרמו עד לקבלת העזרה. הם היו מתוסכלים, בעלי הערכה עצמית נמוכה, לפעמים אגרסיביים. לאחר שלמדתי גרפולוגיה וגרפו תרפיה, התחלתי לתרגל איתם את שיפור הכתב, ולימדתי אותם מיומנויות תקשורת שהיו חסרות להם. השמחה הייתה גדולה כי הם הצליחו מהר יותר והשתלבו טוב יותר גם במסגרת הכללית.

הקשר הדו סטרי בין המוח ושאר האיברים כבר ידוע ומנוצל בכל הטיפולים במוגבלים. הקשר בין המוח לכתב הוא אותו קשר בדיוק. הכתב הוא ראי המוח, ולכן ניתן לראות בכתב היד את אופיו של האדם, מצב רוחו, כישוריו הרוחניים, רגשיים, חברתיים, מיניים וביצועיים. כאשר אנו מגלים בכתב והכותב אף מאשר שישנם מעכבים בכתב ידו ולכן אינו מממש את הפוטנציאל שלו באחד התחומים או יותר, אנו יכולים להציע תרגילי גרפו תראפיה. אנו צריכים להבין שהתופעה הנ"ל אינה מחלה אלה תסמונת רפואית. האבחון עצמו לא תמיד חד משמעי.

אלו סימנים נוכל לראות אצל ילדינו לגבי התופעה: הפרעות בקשב וריכוז, היפר אקטיביות. עלינו לשים לב שחייבים למצוא לפחות 6 סימנים שנמשכים לפחות חצי שנה.

הפרעות קשב:

1. אינו מצליח לשים לב לפרטים קטנים, עושה טעויות בשל חוסר תשומת לב בלימודים ובעבודה.

2. בזמן ביצוע מטלות מתקשה לשמור על ריכוז או רצף פעילות של משחק.

3. לא מקשיב לדברים שאומרים לו.

4. אינו ממלא אחר הוראות בוגר , משחק ובעקבות זה לא מסיים את הדבר המוטל עליו. (ולא בשל התנהגות סרבנית או אי הבנת ההוראות).

5. מתקשה בארגון מטלות ופעילויות.

6. כאשר נתקל במשימות הדורשות מאמץ, מתחמק או סולד (הכנת שיעורי בית או משימה שהוטלה עליו).

7. מאבד דברים הנחוצים לביצוע משימה (מחברות, צעצועים, ספרים, כלים).

8. לעיתים קרובות מוסחת דעתו בשל גירויים חיצוניים.

9. לעיתים קרובות שכחה בפעולות יום יומיות.

היפר אקטיביות:

1. מניע את ידיו ורגליו ללא הרף או יושב באי שקט בכיסא.

2. קם מהכיסא בזמן שצריך לשבת

3. תנועות מוגזמות בזמן שהתנהגות זאת אינה הולמת במקום בו הוא נמצא.

4. מתקשה לעסוק בפעולות בצורה שלווה.

5. פולט תשובות מבלי להקשיב לשאלה עד סופה.

6. מתקשה להמתין לתורו במשחק/במצב קבוצתי.

התופעות שנוצרות עקב אי טיפול בשלבים מוקדמים יכולים לגרום: הפרעות התנהגותיות, הפרעות מרדנות ועקשנות, הפרעות חרדה ודיכאון, הפרעות בהתפתחות האישית, התמכרויות לסמים ולאלכוהול, הפרעות המאופיינות ע"י טיקים מוטוריים וקליניים הנמשכים לאורך זמן. .

הגרפולוג מרדכי שרם ממכון "פלאי הגרפולוגיה". מרדכי עורך סדנאות גיבוש, ערבי גיבוש, ערבי נשים ועוד. מרדכי הוא גם מומחה לפענוח ציורי ילדים, זיופי חתימות ומופיע כעד מומחה בבתי משפט. http://shrem-graphology.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב