דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חג סוכות 

מאת    [ 07/10/2008 ]

מילים במאמר: 775   [ נצפה 3967 פעמים ]

ריחו של הסתיו כבר באויר, קרני השמש האחרונות של סוף הקיץ מלטפות בחמימות עדינה , הימים מתקצרים ואיתם הלילות הופכים קרירים. זהו טבעו של חודש תשרי, חלון בזמן הפותח צוהר לעבודה רוחנית פנימית הכוללת צומות, תעניות, היטהרות מחילה וכפרה. כעת, עם סיום ההכנות המרובות אפשר להתחיל את השנה החדשה בשמחה ובציפיה דרוכה . חג הסוכות ובשמו הנרדף- "חג האסיף" (''באספכם את קציר אדמתכם'' ולכן נקרא החג גם חג האסיף) הינו אחד משלושת הרגלים המוזכרים במקרא ומשקף את נקודת המבט היהודית הנכונה והראויה על מהות החיים. חכמת הקבלה מלמדת כי חג הסוכות, מלבד היותו מועד של שמחה צרופה מתוך התעלות נפשית, מבטא מן ההיבט העמוק שני עיקרים . האחד- את ממד הארעיות ע"י הכרת הנצחי והחולף . קרי, מעצם היציאה מהבית המרווח, החם והמפנק אל הסוכה (זכר לענני הכבוד שליוו את בני ישראל במדבר) שבה הגג והסדינים נעים לקול שירת הרוח כמו אומרים דע כי הכל ארעי וחולף ומכאן תעמוד על מצבך האמיתי. בדיוק כמו החיים עצמם, חולפים ואינם עוד מכאן שעל האדם לתת דעתו על עצם היותו עובר אורח בעולם הזה ככתוב : " אנוש כחציר ימיו כציץ השדה כן יציץ כי רוח עברה בו ואיננו " ( תהילים, קג'). ההיבט השני מבטא את האופן שבו נשמת האדם מתעלה מעל לרצונות האגו ומקבלת לתוכה את אור הבורא הממלא בימי החג את כל עשר הספירות בשפע עצום.
נפלא לגלות כי בחג הסוכות מופיעים סמלים רבי משמעות במעגל החיים היהודי. לדוגמה המילה " אסיף" בגימטריה 7, החג נמשך 7 ימים, בו אנו מצווים לקיים 7 מצוות. לולב =68 , הדס= 69 , ערבה= 277 , אתרוג= 610 , סה"כ = 1024 .סכום זה נותן בצמצום את המספר - 7 - בסוכות תשבו שבעת ימים. אורך הסוכה 7 טפחים וכן רוחבה 7 טפחים . מנהג האושפיזין ( בארמית - אורחים) שמקורו בקבלה מייצג את 7 האורחים הרוחניים , אבות האומה: אברהם, יצחק, יעקב,משה, אהרון, יוסף ודוד ( שבעת הרועים) הבאים לבקר בסוכה בימי החג . כאשר כל אחד מהם מייצג מידה רוחנית של השפעה. כל שבעת הרועים הם כנגד שבע הספירות התחתונות וכל אחד מימי החג מושפע מספירה אחרת , אברהם-חסד, יצחק-גבורה ועוד..אותם אושפיזין מביאים עימם לסוכה מחד את רוח השכינה ומאידך מסמלים את כיבוש האגואיזם ורכישת אלטרואיזם. שהרי הכנסת האורחים בשר ודם ובפרט עניי העיר, הגר ,היתום והאלמנה מייצגים את היציאה מתוך ה"אני" הפרטי ביד מושטת לעבר השכבות החלשות בחברה. כל זאת מתוך מקום נקי השולל שיקולי " עלות -תועלת". בסוכה מברכים על ארבעת המינים המתארים ארבע קבוצות מהם מורכב עם ישראל. אתרוג -בעל טעם וריח, מסמל אדם היודע תורה ומקפיד במעשים טובים. לולב - נותן פירות טעימים אך הוא חסר ריח, מסמל אדם היודע תורה אך אינו מקפיד במעשים טובים. הדס- ריחני אך נטול טעם, מסמל אדם שאינו יודע תורה מהי אך מקפיד במעשים טובים .ערבה- חסרת טעם וריח , מסמלת אדם ללא תורה וללא מעשים טובים. ספר התודעה מקנה פרשנות נוספת המזהה את ארבעת המינים עם איברי הגוף : אתרוג - דומה ללב, שהוא משכן השכל. לולב- דומה לעמוד השדרה, ומבטא את זקיפות הקומה. הדס- דומה לעיניים, שעל האדם לישמור על קדושת העיניים ולא לתת עין רעה בחברו . ערבה - דומה לשפתיים, ובדומה להדס יש להישמר בדיבור ולהתרחק מלשון הרע. למספר ארבע היבט נוסף לעניין החג. הוא מסמל את הספירה הרביעת בעץ החיים , היא ספירת החסד המזוהה עם אברהם אבינו. והרי ידוע שאברהם הקפיד בעניין הכנסת אורחים ומכאן נמצא הקשר לעניין האושפיזין. כך שמי שסוכתו מלאה באורחים סגולה נפלאה היא לאין ערוך לחסדים רבים.
חג סוכות " זמן שמחתנו" הינו שבוע של שמחה גדולה בלב כל יהודי המפנים את מהותו של החג על היבטיו הרוחניים. על כך תעיד שמחת בית השואבה. התרוממות הרוח האופפת את עם ישראל עשויה להשפיע על מהלך כל השנה קדימה. בנקודה זו מתבקשת התמיהה האם יש לחוש שמחה גדולה כל כך נוכח המעבר מהבית המגונן אל הסוכה הרעועה ?. חכמת הקבלה מלמדת כי אין לראות במעבר זה משום פחיתות ונחיתות אלא אדרבא, טיפסנו למעלה רוחנית גבוהה פי כמה. על אף הביטחון המנחם שהבית מסוגל להעניק לאדם עדיין מדובר על בטחון חומרי מוגבל שאינו מתקרב ולו במעט לתחושת הבטחון החודרת עמוק לתוך הלב. מכאן שהסוד האמיתי מצוי בכוח ההתרוממות מעל ומעבר לרובד הגשמי על שלל תענוגותיו החומריים וכפועל יוצא מאפשר לנשמה להנות מהמזון הרוחני אשר לו היא זקוקה. יובן כי איננו שמחים למרות המעבר מהבית לדור בסוכה אלא השמחה פורצת מפני שעשינו כך. חג הסוכות בא להזכיר וללמד את האדם שיעור חשוב בהתבוננות אמיצה אל סולם הערכים בו הוא חי. לסדר, לרענן ולההשתית מחדש את ההנהגותיו על בסיס ערכים רוחניים שורשיים ונצחיים הניצבים כסלע איתן אליו מתנפצים גלי הספקות והתהיות . בברכת חג שמח לכל בית ישראל.
מוגש בברכה רבה
www.kabalah.co.il
יצחק אהרון יועץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה. ראש מרכז "חכמה" המרכז לקבלה וליהדות בפתח תקוה. מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית, עורך את מדור הקבלה באתר Y NET,משדר בקו המומחים של רדיו 103FM וברשת ב' בימי שישי בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784
יצחק אהרון יועץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה. ראש מרכז "חכמה" המרכז לקבלה וליהדות בפתח תקוה. מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית, עורך את מדור הקבלה באתר Y NET,משדר בקו המומחים של רדיו 103FM וברשת ב' בימי שישי בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב