דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רואה החשבון שלי- איך לבחור 

מאת    [ 21/01/2006 ]

מילים במאמר: 916   [ נצפה 6933 פעמים ]

מבוא

כל עסק (ולא רק עסק) זקוקים לרואה חשבון או יועץ מס. גם אם העוסק מטפל בכוחות עצמו בהנהלת החשבונות השוטפת, מומלץ בכל חום להעזר באיש מקצוע לצורך הגשת הדו"חות השנתיים ואחרים לשלטונות המס. החוקים מורכבים, יש הרבה יכולת "לנתב" דברים וכתיבת סכומים במשבצת הלא נכונה יכולה להיות החלטה מאוד יקרה (או חסכונית).

השאלה היא איך לבחור את איש המקצוע הנכון, מי רואה החשבון שכדאי לי לבחור? ההחלטה הנה החלטה לא פשוטה ותיצור מחוייבות ארוכת טווח. האופי של המקצוע הוא כזה, שמי שנתקשר עמו היום, ירוץ עמנו דרך ארוכה ושנים רבות. לפיכך, עולה החשיבות של הבחירה באיש הנכון.

אנשי מקצוע

יש שני סוגים של בעלי מקצוע היכולים לתת את השירות של ניהול ספרים וייצוג בפני רשויות המס: רואה חשבון ו/או יועץ מס. מנהלי חשבונות ואחרים יכולים לנהל את הספרים שלנו, אולם אין להם את הרשיון לייצג אותנו מול רשויות המס. לפיכך, גם אם נשכור מנהל חשבונות (ולא משנה כמה הוא טוב), עדיין נזדקק בסופו של יום לרואה חשבון או ליועץ מס.

אם אנו מאוגדים בצורה של חברה בע"מ, אין לנו ברירה אלא לשכור רואה חשבון. יועץ מס לא יוכל לבקר את הדו"חות הכספיים שלנו (חוק החברות שונה לאחרונה, אבל פקודת מס הכנסה עדין דורשת רואה חשבון בלבד). אבל אם אנו עצמאיים (עוסקים מורשים) נוכל לשכור יועץ מס או רואה חשבון, על פי מה שמתאים לנו.

תיאורטית, רואה חשבון אמור להיות בעל ידע רחב יותר- דרישות ההשכלה גבוהות יותר, ההתמחות עד קבלת הרשיון ארוכה יותר ולפיכך, הוא לכאורה איש מקצוע טוב יותר. האמת היא שהמציאות שונה- כאשר סיימנו את האוניברסיטה לא ידענו שום דבר. כאשר קיבלנו את הרשיון היינו מלאי ידע תיאורטי ואפס ידע מעשי על "החיים". מה שעושה איש מקצוע למקצוען היא כמה למדנו אחרי שסיימנו ללמוד- כמה השתלמנו, כמה התעמקנו, כמה השקענו.

אנו מכירים יועצי מס מעולים אשר השקיעו, למדו, התאמצו והגיעו לרמה גבוהה מאוד. כמו כן, אנו מכירים גם רואי חשבון מצויינים אשר השקיעו, למדו והתאמצו.

לסיכום חלק זה- לעצמאיים: אם יש לאיש רשיון (רואה חשבון או יועץ מס) לא כל- כך חשוב מה סוג הרשיון או התואר והרבה יותר חשוב מי האדם ומה הוא שווה.

קריטריונים כלליים

יש כמה עצות הנכונות לכל מקצוע כאשר אנו מחפשים נותן שירות. הדבר נכון למהנדס, עורך דין, רופא וגם רואה חשבון.


    • אסוף המלצות על בעלי מקצוע. שאל חברים, קרובי משפחה, קולגות למקצוע, ספקים לקוחות. אלו אנשים שיש לך איזשהו קשר עימם וסביר שהם ינסו להמליץ המלצות אמת על פי נסיונם (החיובי או השלילי). בנוסף, כאשר תופנה אליו, תקבל בדרך כלל סוג של "תדריך" על מי הוא ומה הוא אותו מקצוען כך שתדע למה לצפות.


    • פגוש מספר בעלי מקצוע, אל תסתפק באחד. שוחח עמם (כמעט תמיד פגישת ההתייעצות הראשונה זולה מאוד או חינם). נסה לתהות על קנקנם. האם הוא מכיר את התחום בו אתה עוסק? יש לו לקוחות בענף? אתה יכול לקבל שמות/ מספרי טלפון של לקוחות כדי לבקש מהם חוות דעת?


    • ברר מחירים. זו שאלה חשובה, אבל לא הכי חשובה. בדרך כלל, המחירים יהיו דומים עבור שירות דומה. אם מישהו נותן מחיר שונה משמעותית מהאחרים, יש לכך בדרך כלל סיבה- אל תהסס לשאול מדוע. שים לב- גם אם מישהו נותן מחיר זול מאוד יחסית למתחרים זה דורש שאלת הבהרה. הסיבה שזו לא השאלה הכי חשובה היא שרואה חשבון טוב יכול לחסוך לך הרבה! יותר מעלותו.

קריטריונים מיוחדים לבחירת רואה חשבון

בחירה ברואה חשבון (או יועץ מס) הנה בחירה להרבה מאוד זמן קדימה. אופי המקצוע הוא כזה שרואה החשבון שלך "ירוץ איתך" דרך ארוכה של הרבה שנים. להבדיל מעו"ד (למשל) שאתה יכול לקחת אחד לחוזה א' ולבחור במישהו אחר לטיפון בתיק ב', רואה החשבון שלך יכול לנקוט היום מהלכים מתוך מחשבה על הצהרת ההון שתגיע עוד 5 שנים. השירות שלו מתמשך ולכן יש להפעיל את שיקול הדעת המתאים והחשיבה לטווח ארוך.

מאפיין נוסף הוא שרואה החשבון מהר מאוד יידע עליך הכל, אבל ממש הכל. ברגע שכל הרישומים הכספיים פרושים לפניו (ולא יעזור, כסף מסובב ת'עולם) הרי הוא ילמד הכל עליך, יידע את כל הסודות שלך, וגם מה שלא תספר לו- הנתונים והמספרים ידווחו לו. אין סודות מפני רואה החשבון הנאמן שלך.

בהתאם, כדאי שתשקול את הקריטריונים הבאים המיוחדים למקצוע "שלנו":


    • חפש את רואה החשבון שניתן לבטוח בו. שהוא בן- אדם. שהנאמנות הראשונית והיחידית שלו היא כלפיך. מי שגם אם תריב איתו ותעזוב אותו, סודותיך יישארו חסויים אצלו ולא ייצאו לאף גורם בשום תנאי. קשה למצוא את האיש הנכון שאפשר לתת בו אמון מוחלט, אבל זה קריטי ושווה את המאמץ.


    • בחר את רואה החשבון שצורת עבודתו מתאימה לך. יש אנשים שחשוב להם המגע האישי, הפגישות פנים אל פנים עם רואה החשבון שלהם. להם מתאים הרו"ח שמשרדו בבניין ליד העסק שלהם. סוג אחר של אנשים אוהבים ונוהגים לקיים את הקשרים העסקיים שלהם באמצעות האינטרנט. להם מתאים רו"ח שלא רק מפעיל אתר אינטרנט סביר, אלא גם עונה למיילים, ואולי אף נגיש באמצעות תוכנת מסרים מיידיים (כגון ICQ). ישנם אנשים שיעדיפו העדפות על בסיסים שונים (רואת חשבון אשה, רו"ח חרדי). הם כמובן צריכים לחפש בקהילה המתאימה.


    • אם אתה מקים עסק חדש, חפש רואה חשבון המבין מה זה עסק חדש ובנוי לתמוך בו. בתור עוסק חדש, בשנה- שנתיים הראשונות תשאל המון שאלות טפשיות (זה הגיוני, עוד לא למדת מה השאלות ה"נכונות"). אתה רוצה את האחד שיש לו את הסבלנות, הנכונות להסביר. כעוסק חדש סביר מאוד שתשנה את מאפייני הפעילות שלך כמה פעמים במהלך השנים הראשונות לפעילותך (עקומת הלמידה). חפש את הרו"ח שבנוי לזה, שהשינויים שאתה עושה לא יזעזעו אותו. בקיצור, מישהו שמתאים לעסק שלך.

סיכום

השאלה "את מי לקחת בתור רואה החשבון שלי" היא שאלה לא פשוטה והשפעותיה עליך יהיו משמעותיות וארוכות טווח. לכן חשוב לבחור היטב. יש משרדים טובים (כמעט כמונו) רבים, וכולם ישמחו לעזור לך ולתת לך את השירות לו אתה זקוק וראוי לקבל.
יוסי נתנזון הוא השותף מנהל במשרד משה נתנזון ושות'. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר לכתובת articles@natanson.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב