דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית משפט השלום בראשל''צ: המדינה אחראית לנזק בעקבות תפיסת טובין לתקופה ארוכה ובלתי סבירה 

מאת    [ 28/09/2008 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 2634 פעמים ]

משטרת ישראל תפסה שופל ("מעמיס אופני") מתוצרת קטרפילר שהיה בשימוש חברת בראשי ובניו העוסקת בביצוע עבודות עפר, בחשד של זיוף השילדה שלו. חברת בראשי ובעלת מניותיה תבעו ממשטרת ישראל פיצוי כספי בגובה 343,773 ש"ח בטענה כי תפיסה הטובין נמשכה זמן רב מדי (ארבעה חודשים), בשעה שהבדיקות שלשמן נתבצעה התפיסה היה יכולות להסתיים זמן רב קודם לכן.

מנגד, טענה המדינה (משטרה) כי תפיסת השופל בחשד לזיוף שילדתו הייתה סבירה, וכי בית המשפט לא צריך לתת סעד משפטי לתובע אשר תביעתו מסתמכת על מעשה אסור ("עילה בת עוולה").

בית משפט השלום בראשון לציון דחה את עמדת המשטרה ממספר טעמים.
בשורה בתחתונה מצא בית המשפט כי השופל הוחזק בידי המשטרה זמן רב מדי. בית המשפט מצא כי בעוד שהשופל נתפס כבר בסוף חודש מרץ 2007, הרי שרק כעבור ארבעה חודשים, לקראת סוף חודש יולי, אפשרה המשטרה למומחה מטעם החברה לבדוק אותו, ובעקבות אותה בדיקה, שקבעה ששילדת השופל אינה מזוייפת, החזירה המשטרה את השופל לחברה. אילו היתה המשטרה מאפשרת את ביצוע הבדיקה קודם לכן, היה השופל מוחזר מהר יותר לחברה.

בית המשפט קבע, בין היתר, כי "גישה לפיה תוטל אחריות בנזיקין כאשר תפוס מוחזק בידי המשטרה פרק זמן בלתי סביר מתיישבת גם עם חוקי היסוד בכלל ועם מעמדה החוקתי של זכות הקניין בפרט, המחייב מציאת איזון הולם בין מתן חופש פעולה למשטרה לחקור חשדות לעבירות לבין מזעור הפגיעה בזכות הקניין הנגרמת עקב אותן חקירות".

בית המשפט הדגיש את קיומה של חזקת החפות העומדת לו לאדם, תוך שציין שבענייננו - לא החברה ולא בעלת מניותיה הורשעו בדין בעבירה כלשהי הקשורה בטובין התפוסים, ועל כן לא ניתן לטעון כנגדם שמדובר בתביעה המסתמכת על מעשה אסור. בית המשפט גם ציין כי עילתה של התביעה לא היתה עצם תפיסת השופל, אלא העובדה שהוחזק בידי המשטרה פרק זמן בלתי סביר בעליל, ובענין הזה בוודאי שאין לייחס לתובעים "עוולה" כלשהי.

יחד עם זאת, בית המשפט לא פסק לתובעות פיצוי כלשהו, מן הטעם שהתובעות לא הוכיחו כראוי את הנזק שנגרם להן.

לפסק הדין חשיבות רבה לציבור היבואנים, שכן רשות המכס מעכבת לעיתים שחרור טובין מפיקוחה עד לעריכת בדיקות מטעמה. במקרים שבהם הבדיקות נמשכות מעבר לזמן סביר (הנקבע לפי נסיבותיו של כל מקרה), קמה ליבואן זכות תביעה לפיצוי בגין נזקיו.

ת"א (ראשל"צ) 6918/02, שרון רחל ואח' נ' מדינת ישראל, החלטה מיום 31.10.07. לתובעות - עו"ד מור כהן, למדינה - עו"ד לרון, פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי).
עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב