דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פגיעה בעת תיקון רכב - תאונת דרכים? 

מאת    [ 26/09/2008 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 3227 פעמים ]

בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הגדרת 'שימוש ברכב מנועי' אשר פגיעה במהלכו תחשב כתאונת דרכים כוללת אף תיקון דרך או טיפול דרך.
המשמעות הינה כי מי שנפגע בעת ביצוע טיפול דרך אשר מטרתו לאפשר את המשך נסיעת הרכב זכאי לפיצוי על פי החוק וזאת בתנאי שהתיקון לא נעשה במסגרת עבודתו.

בעבר ניתנו פסקי דין אשר הכירו כתאונת דרכים במקרים בהם אדם נהג ברכבו, מחוון חום המנוע הצביע על כך שחסרים מים ברדיאטור, הנהג פתח את מכסה הרדיאטור על מנת להוסיף מים ונכווה מפריצת מים רותחים מהרדיאטור.

בית משפט השלום בנצרת התבקש לאחרונה להכריע במקרה מורכב של פגיעה תוך כדי תיקון רכב האם מדובר בתאונת דרכים אשר מזכה בפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אם לאו. ת.א 1170/03 עפיפי חאלד נ' מנורה חברה לביטוח.

התובע התניע את רכבו בחצר ביתו בטרם התחלת הנסיעה ואז פתח את מכסה המנוע במטרה להוסיף מים לרדיאטור. בעת שניסה להוסיף את המים נפל מכסה הרדיאטור לתוך המנוע. התובע ניסה להוציא את המכסה ואז נפגעה ידו עקב פגיעת המאוורר של המנוע והרצועה.

התובע טען כי מדובר בתיקון דרך לכל דבר ועניין ואשר על כן מדובר בשימוש ברכב מנועי כהגדרתו בחוק ובמקרה של תאונת דרכים המזכה בפיצוי מחברת הביטוח אשר מבטחת את השימוש ברכב בביטוח חובה.

הנתבעת, חברת הביטוח, טענה כי מדובר בתיקון של הרכב אשר מוחרג בחוק ואינו מהווה תאונת דרכים.

בית המשפט בפסק דינו קובע כי הוא נותן אמון בגרסת התובע כי התאונה אירעה לו בעת מילוי המיים ברדיאטור בטרם התחלת הנסיעה ולקראתה ולא כחלק מתיקון הרכב.

בפסק הדין קובע בית המשפט כי מדובר בתאונת דרכים שכן המדובר בטיפול דרך לצורך הנסיעה אשר מהווה כאומר שימוש ברכב מנועי ומכאן תאונת דרכים.

בית המשפט סבור כי המבחן של טיפול או תיקון דרך אינו מבחן גיאוגרפי של מיקום התיקון אשר חייב להיות רק במהלך נסיעה ועל אם הדרך.

המבחן, לדעת בית המשפט, הינו האם הפעולה אשר במהלכה אירע הפגיעה הינה טיפול ותיקון אשר נהוג לעשות בדרך או לקראת נסיעה באופן עצמאי מבלי להזדקק לבעל מקצוע או מוסך. לפיכך גם פגיעה של תיקון תקר, החלפת גלגל, מילוי מים, הוספת שמן, החלפת נורה וכו' הינה פגיעה בעת טיפול דרך אפילו אם הפגיעה אירעה בטרם יצא הנהג לדרכו.

בית המשפט מציין כי אם התנאי של פגיעה אשר מוגדרת כתאונת דרכים יהיה יציאה לדרך אזי אנשים יחששו לטפל ברכבם בטיפולים שגרתיים כגון החלפת גלגל בביתם ויעדיפו לבצע את התיקונים על אם הדרך תוך סיכון תחבורתי לעצמם ולמשתמשים בדרך והגדלת הסיכוי למקרה של תאונת דרכים.

בפסק הדין קובע אם כך בית המשפט כי במקרה זה מילוי המים ברדיאטור נעשה כטיפול דרך, על אף שכאמור התובע טרם יצא את פתח ביתו. אשר על כן מדובר בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק וחברת הביטוח חייבת בפיצוי התובע על נזקיו.

בעניין גובה הפיצוי נקבעו תובע 10% נכות רפואית בשל הפגיעה בידו. בית המשפט קבע בפסק דינו כי נכותו התפקודית של התובע עקב תאונת הדרכים הינה בשיעור נכותו הרפואית קרי 10% וזאת נוכח היותו עובד כפיים אשר עוסק בעבודות בניה שונות.

על בסיס שכרו של התובע לפני התאונה נפסק לתובע, יליד 59, פיצוי בגין הפסד השתכרות לעתיד בשיעור של 72,000 ש"ח, פיצוי בגין כאב וסבל בשיעור של 17,500 ש"ח ופיצוי בגין עזרת זולת בסך של 4,000 ש"ח.
בסה"כ נפסק לתובע פיצוי עקב נזקיו בשל תאונת הדרכים בסך של כ- מ94,000 ש"ח.
הכותב הינו עו"ד העוסק בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ותאונות שונות. חבר בועדת רפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חבר באגודה לרפואה ולמשפט בישראל, בעל השכלה רפואית.
תאונות עבודה
תאונות דרכים
רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב