דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש בפוליגרף והיפנוזה - בחקירות פליליות ובטחוניות 

מאת    [ 19/01/2006 ]

מילים במאמר: 1138   [ נצפה 5312 פעמים ]


בדיקת פוליגרף בנויה על "תגובות" של הנחקר ולא על מחשבתו, רצונותיו שאיפותיו ועל ידיעתו פרטים מהארוע. היפנוזה בחקירות בטחוניות, לצורך זיהוי מקומות, אנשים, מצבורי נשק, מכוניות תופת חיוניות וחשובה. שניהם הם כלי עזר חשובים בחקירה אך מהימנותם אינה 100%.

מאת: אברהם פכטר - עו"ד, פרשן משפטי


השימוש בפוליגרף כמכשיר מכריע וקובע, ביחד עם בדיקות נוספות והצלבת מידע - קיבל כותרות ראשיות בפרשת אלחנן טננבאום - שהוחזר ע"י החזבאללה לישראל ביחד עם שלושת גופות החיילים החטופים, מהצפון. האסטרטגיה בחקירת טננבאום היתה שגויה מלכתחילה ולכן גם התוצאה עליה הגיעו בחתימת "עסקת הטיעון" היתה שגויה ולקויה על פניה.
במקום שטננבאום - יתחנן, בפני המערכת החוקרת "לעסקת טיעון" ויתחשבו בתקופת השבי הארוכה ומחלותיו - מערכת הבטחון וכל גורמי החקירה התחננו בפניו שיסכים בטובו להסכם. זה דבר תמוהה, חריג לא הגיוני בשל שלבי החקירה הראשוניים וללא תקדים משפטי שידוע עד היום.
הפוליגרף הוא כלי עזר חשוב למשטרה, לחוקרי שב"כ או לחוקרים פרטיים חברות אזרחיות כמו חברות ביטוח, והן משמשות לצורך מיון חשודים, למתן אינדיקציה גם אם לא חד משמעית, לגבי מהימנות הנבדק וכתוצאה מכך יש לבדיקה השפעה על כיווני חקירה. יש גם להתחשב במגבלות הבדיקה, כמו גיל הנבדק, בריאותו, מחלותיו, נטילת כדורים, בעיות לב, לחץ דם, השכלה, מנטליות, עבר פלילי וכו'?
פעם קודמת שנושא הפוליגרף עלה לכותרות היה כאשר סירב היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אליקים רובינשטיין לעבור בדיקה כאחד מתנאי המינוי לתפקוד.
אך כמו כל כלי עזר - חשיבותו ויעילותו רק אם הוא מופעל ומתופעל כהלכה ע"י איש מקצוע מהימן ומתורגל שמכיר היטב את הארוע ושואל את השאלות הנכונות. הרבה מן התקלות הידועות בבדיקות הפוליגרף מקורן במפעיל/מפענח. המפעיל הוא חלק אינטגרלי של המכונה כך שתקינות המכונה והכשרת המפעיל וידענותו הם חלק חשוב מבדיקת כשירות הבדיקה. וועדת השופט גולדברג שדנה בנושא הרשעה על סמך הודאה בלבד - מתייחסות לבדיקות הפוליגרף כאמצעי וכלי חשוב בחקירות המשטרה וממליצה על הכשרת בודקים ופריסתם בתחנות המשטרה (ראה דו"ח הוועדה ע"מ 40) - וזאת למרות שתוצאות הבדיקה אינן קבילות כראיות בבית משפט.
יתרה מזאת, בדיקת פוליגרף בנויה על "תגובות" של הנחקר ואל על מחשבתו, רצונותיו, שאיפותיו ועל ידיעתו פרטים על הארוע. בין תגובות למחשבות יש פער גדול שיכול בבדיקה לפעול לרעת הנחקר.
לדוגמא: אדם מגיע לדרגת כעס ומצב נפשי שהוא מאיים ברצח בפגיעה באדם אחר אך לא מבצע זאת. הוא עלול לצאת "דובר שקר" למרות שאחר עשה זאת. מערבותו הנפשית בארוע או קשריו עם הנרצח, הם המכשילים אותו. המכונה - לא נותנת תשובה לרחשי לב, לטעות בעובדה, למחשבה פלילית או העדר רצון פלילי. המכונה בנויה על תגובות פיזיולוגיות הניתנות לפירוש לא נכון ולא צודק.
לא כל אדם יכול לעבור בדיקה, בשל מצבו הבריאותי, נפשי, תרופות שהוא נוטל או בשל מחלות. הבדיקה המקפת חודרת לעברו של אדם ולפרטיותו ולפעמים לסודותיו הכמוסים והנדחקים שלא קשורים כלל לארוע ויכולים להשפיע על התוצאות. הכנת אדם כזה לבדיקה או פסילת אפשרות בדיקתו - הוא חלק מכישוריו והכשרתו של הבודק.
אם נוסיף לכך את הנתון שיש סטייה סטטיסטית בבדיקות של 4-8% על כל מאה נבדקים נגיע למסקנה שיש להזהר מאד עם מכשיר זה יכול אני להביא מספר לא מבוטל של מקרים בהם הפוליגרף תיעתע בחוקרים כשעבריינים יצאו דוברי אמת בבדיקה בטענה שהם חפים מפשע - ובשלב מאוחר יותר הודו בבית משפט בביצוע העבירות החמורות.
עורכי דין הו בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי - יכולים להביא דוגמאות בשפע על טעויות גסות של תוצאות הבדיקות - כגון אדם שטוען שהצד השני חייב לו סכום כסף גדול והשני טוען שהכסף הוחזר - ושניהם יוצאים "דוברי אמת" בבדיקה.
המסקנה היא שלמרות שתוצאות הבדיקות אינן קבילות כראיות בבית משפט פלילי אך קבילות בבית משפט אזרחי בבוררות או בחברות ביטוח אם הם נעשות בהסכמה - הבדיקות הן מכשיר חיוני בידי החוקר המנוסה והמיומן ושיש מקום להרחיב השימוש בהן - בתנאי שהבדיקה נשארת במגבלות שפורטו לעיל.
אני סבור שלתפקידים בכירים ורגישים בכל המערכות השלטוניות וכן בתפקידים שיפוטיים ומעין שיפוטיים שיקבעו על ידי ועדה ציבורית אם במסגרת חוק או הסדר נורמטיבי אחר ניתן יהיה להסתפק בתחקיר בכתב ובעל פה בצירוף תצהיר על אותן שאלות עיקריות שרצו לשאול עליהם בפוליגרף.
הרי איש לא מצפה שראש ממשלה, שר בממשלה, רמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ, יועץ משפטי לממשלה וכיוצא באלו יעברו בדיקת פוליגרף כתנאי לקבלת התפקיד. אך בהחלט יש טעם שעד רמת תפקידים מסויימת - תוך הסדר חוקי ידרשו בעלי תפקידים לעבור בדיקה - אולם כל הסדר צריך להעשות בחוכמה ובגבולות מוגדרים מראש.
ובאשר לשימוש בהיפנוזה - גם כאן צריך לנהוג בזהירות ובמקצועיות - שהרי הסכנות שבשימוש בהיפנוזה על נחקר או נבדק ע"י אדם לא מוסמך ולא מוכשר לתפקיד עלול לגרום לנזקים נפשיים בלתי הפיכים.
בימים אלה נבדקת תוכנית לשילוב מהפנטים במשטרה, במסגרת חקירות רגישות ובין היתר ריענון זכרונם של עדים.
דיונים מתקדמים בין הוועדה המיעצת למשרד הבריאות למשרד המשפטים לניסוח תקנות ברורות המתירות באופן כללי לשימוש בהיפנוזה במשטרה - נמצאים בשלבים מתקדמים.
יש להבדיל בין חקירות בטחוניות בהן נעשה מדי פעם שימוש בהיפנוזה לגילוי מצבורי נשק, מקומות מסתור, ריענון שמות חשודים עוזרים מבצעים כשהחקירה מטרתה, הצלת חיי אזרחים וחיילים ולמטרה של בטחון המדינה כולל ריגול וריגול נגדי.
גם שימוש בהיפנוזה בעבירות אזרחיות, עבירות רכוש מסוימות, תביעות ביטוחיות שבהם נבדקת מהימנות הסיפור שמאחורי התביעות, או נסיון לאתר רכוש שנעלם, נגנב או אפילו מספרי מכונית שגרמה לתאונה, לתקיפה מינית או חשודה בעבירות בטחוניות - בכל התחומים לעיל השימוש בהיפנוזה ניתן להסברה ולעיגון בתקנות ואפילו בחקיקה - אך לא כך בתחום הפלילי המובהק.
אם נשווה את ההיפנוזה לשימוש במכונת האמת בה יש איסור בהגשת הממצאים לבית המשפט בשל אי אמינות של 100% בתוצאות - נגיע לסכנה שבשימוש בהיפנוזה הן ע"י מומחים לדבר והן ע"י בעלי כישורים לא מומחים או לא מוכשרים לתפקיד כפי שקורה לא פעם לגבי מומחי מכונות האמת. התוצאה של שימוש בהיפנוזה, יכולה להיות הרסנית לנחקר גם אם הוא יביע את הסכמתו ויחתום על מסמך הסכמה וזאת בשל הסכנה שהדבר עלול להפלילו בניגוד לרצונו ולהביא להרשעתו תוך פגיעה בזכויותיו ובזכות היסודית של "חזקת החפות".
קחו למשל את נושא "ריענון זכרונם של עדים" באמצעות היפנוזה. המהפנט יכול תוך כדי "הטרנס ההיפנוטי" להציג לנחקר את גרסת המשטרה ובזהירות ובתחכום גם "לשתול" לו עובדות או רמזים מפלילים כנגד עצמו או אחרים איתם שיתף פעולה או היה עד למעשיהם.
כמו שיש אנשים, בעלי אופי שונה, חולים נוטלי תרופות למיניהם, שאסור או קשה לבדוק אותם, כך גם לגבי נחקרים בהיפנוזה בעלי אישיות חלשה, ילדותית נלחצת ושבירה.
עו"ד רבים שנתקלו בתופעות ובממצאים של "מכונת אמת" - יכולים לספר אנקדטות רבות על תעלולי המכונה בהם השקרן יצא דובר אמת ולהיפך, בהם אותו אדם יצא בשתי בדיקות שונות גם דובר שקר וגם דובר אמת - ובמקרים שבהם דובר האמת - התוודה לאחר זמן ואף הודה באשמה במשפט ונדון למאסר.
מסקנה, מומחים הזהרו בכלים המסוכנים שבידיכם ואל תנסו לקצר דרך ולחפש פתרונות קלים למשפט הפלילי - בו מדובר בחיי אדם, גורלות אישיים ושל משפחות, ילדים וזכויות פרט שיש להזהר בהגנתם.
אין זה אומר, שאי אפשר, להסתמך ולהיעזר בכלים המודרניים לחקירות וקידומם, כל עוד זה נעשה במיומנות בזהירות הראויה וע"י אנשים מקצועיים באותם תחומים שיש בהם עזרה לאיש ולחקירה או לבטחון המדינה - אך לדעתי אסור לתת לגיטימציה לממצאים היפנוטיים בבית המשפט לא בתקנות לא בחקיקה, מחשש מעיוות דין לא מודע או אפילו בתום לב - ולהשאיר ההכרעה הסופית - בידי האדם ולא המכונה.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב