דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשבר כלכלי והערכות לקראתו 

מאת    [ 26/09/2008 ]

מילים במאמר: 660   [ נצפה 3051 פעמים ]

המשבר כלכלי והערכות לקראתו

מחנק האשראי, והתמתנות הפעילות הכלכלית, מחייבת כל עסק וחברה להיערך נכון. בסקירה שלהלן אתייחס למכלול של צעדים, אשר נקיטתם, עשויה להקטין את הנזקים של המשבר הכלכלי המתפתח.

הקטנת הסיכון

אחד האתגרים הגדולים ביותר במשבר הוא כיצד להקטין את הסיכון העסקי. הסיכון נמצא בכל שטחי הפעילות של החברה. מערך הלקוחות, מערך הספקים, העובדים, הכנסות, הוצאות, בנקים, השקעות ועוד. על החברה, לבצע סקר סיכונים מקיף ולהכין תוכנית מפורטת להקטנת סיכונים. במידה וללקוח אין די ידע מקצועי בעניין מומלץ לקחת יועץ עסקי מנוסה, שיסייע לחברה למפות את הסיכונים ולגבש תוכנית פעולה.

לקוחות

מצד אחד החברה מעוניינת למכור אפילו יותר מאשר בזמן רגיל, שכן היא מעוינת לשרוד את הירידה הטבעית במכירות המתרחשת במשבר. מצד שני הסיכון שבמתן אשראי לקוחות, עולה משמעותית בזמן משבר.
הקטנת סיכוני אשראי הכרחית בזמן משבר. לקוחות יכולים להיקלע לקשיים, לאחר בתשלומים וגם להפסיק לשלם כלל. חובה לבדוק את כל הלקוחות, לבקש ביטחונות, להקטין אשראים לא מובטחים, לפתח את העסקים עם הלקוחות הטובים ולהגביר מאד את הערנות, לסימנים של מצוקת תזרים מזומנים אצל לקוח. יש להפעיל מערך של קריטריונים שידליקו אור אדום ויזהירו על סכנה מתקרבת. יש לעקוב מקרוב אחר ניצול מסגרות האשראי ולהימנע ממצבים של גלישה מעבר לאשראי המאושר. במקרה של סימנים ברורים לקשיים של לקוח, יש לנקוט מידית סדרה של צעדים להקטנת הסיכון.

ספקים

משמעות המשבר מול הספקים מתרכזת במספר מישורים. ספקים יכולים להגביל קווי אשראי ולדרוש ביטחונות. אם ספק נקלע לקשיים, הוא עלול לפגר במועדי ההספקה ולשבש את תוכנית המכירות של החברה. תשלום מקדמות לספקים, מיצר סיכון של חובות אבודים אם הספק יקלע לקשיים ולא יספק את הסחורה. יש לשאוף, להגדיל את האשראי אצל הספקים, ככל שניתן. נכונות לתת ביטחונות, לספק עשויה להרגיע אותו ולבסס את מעמד החברה אצלו. אם קיים סיכון לפגיעה במכירות, במקרה של עיכוב במועדי האספקה, יש לבצע את ההזמנות מספיק זמן מראש, כדי למנוע תקלות ולאפשר זמן תגובה במקרה של תקלה. גיוון הספקים יכול מאד לסייע לעסק ולהקטין את תלותו בספק בודד. על מקדמות לספקים יש לבקש ערבויות מתאימות. יש לעקוב אחר כל סימן לקשיים של הספק ולהגיב בהתאם.

עובדים

הקטנת היקף המכירות של החברה יכול להביא לפיטורי עובדים, כדי להקטין את הפגיעה ברווחים. חשוב להבין כי, עובדים מיומנים וטובים קשה למצא, ופיטוריהם יכולים לגרום לחברה נזק לטווח ארוך. החברה גם תזדקק בעתיד להשקיע בגיוס עובדים והכשרתם, דבר העלול לפגוע בתפקוד החברה וברווחיה. קיים גם ההיבט האנושי של פיטורי עובדים. חברה צריכה לעשות ככל יכולתה להקטין את כמות המפוטרים למינימום. ניתן לבחון עם העובדים אפשרות להקטין לכולם את השכר, כדי להימנע מפיטורין. פתרון כזה ישמור את העובדים בחברה ויאפשר לחברה לעבור את המשבר בשלום.

מכירות

יש לשאוף לפיזור המכירות ולהקטין תלות בלקוחות גדולים בודדים. פיזור המכירות יעשה גם על ידי מכירה למספר פלחי שוק, וגם על ידי גיוון מתאים של מוצרים המקטין את התלות במוצר כזה או אחר העלול להיפגע במשבר. יש ליצור מגוון מתאים, גם בערוצי השיווק, כדי להעניק תמיכה מכסימלית למכירות. יש להיזהר מהנטייה של אנשי המכירות למכור מבלי להקפיד על סיכוני האשראי.

הוצאות

על החברה להקטין למינימום את הוצאותיה. גם אם החברה עדיין רווחית יש לשאוף להתייעלות מכסימלית, וחסכון בהוצאות אשר אינן הכרחיות לייצור הכנסה. יש להקטין מלאים למינימום ההכרחי תוך נקיטת צעדי זהירות על מנת לא לפגוע במכירות.

השקעות

על חברות לבחון היטב את מדיניות ההשקעות שלהן ולקחת בחשבון, שבעת משבר עדיף להגדיל את כמות המזומנים, גם במחיר של דחיית תוכניות השקעה מסוימות. יחד עם זאת, במקרים רבים, המשבר מזמן לחברה, הזדמנויות לרכישת נכסים במחיר אטרקטיבי, וחברה שערוכה לכך יכולה ליצור ערך עתידי מהותי, על ידי ביצוע של רכישות נכונות.

בנקים

יש לשאוף להרחיב ולגוון באופן מכסימלי את קווי האשראי של החברה ולעבוד עם מספר בנקים ונותני אשראי. חשוב מאד להקפיד על מבנה נכון של אשראים והלוואות, ולהימנע מיצירת חוב שוטף גדול מידי. יש לפרוס אשראים לזמן ארוך בהתאם לסוגי הנכסים אותם הם מממנים. יש לשמור על רזרבה מספיק גדולה של קווי אשראי כדי לקדם פני האטה אפשרית במכירות והרעת תזרים המזומנים. בזמנים של משבר, הבנקים נוטים להרחיב את הפעילות עם הלקוחות הטובים ולהקטין סיכונים עם לקוחות בעיתיים. אם החברה הינה לקוח טוב, היא יכולה לנצל זאת לטובתה על ידי הגדלת קווי אשראי והוזלת העלויות.
מוריס לנל, רואה חשבון, סמנכ"ל כספים עצמאי, המסייע לחברות בניהול, פיננסים ומימון.
שימש כסמנכ"ל כספים של רשת מלונות ישרוטל ויועץ לבנק הפועלים, כור, כלל, משקיעים, חברות נדל"ן, תעשיה, היטק, מסחר, שירותים.
שימש מרצה במימון באוניברסיטת בן גוריון
מתמקד היום בסיוע לחברות.
מייל office@lanelbc.com
אתר http://www.lanelbc.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב