דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשבר הפיננסי העולמי - כיצד הוא התרחש 

מאת    [ 25/09/2008 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 3537 פעמים ]

המשבר הפיננסי העולמי

כאשר התחיל משבר המשכנתאות בארה"ב, זה היה נראה כאילו זה משהוא רחוק, קורה מעבר לים ואינו נוגע לנו. היום אנו רואים ומרגישים היטב, שהמשבר שהחל ב 2007 בארה"ב, מגיע ויגיע לכל בית ועסק בישראל.
הכלכלה העולמית, כבר זמן רב, אינה מורכבת מהרבה משקים כלכליים נפרדים של מדינות, כפי שהיה בעבר הרחוק. תנועות כספיות אדירות בהיקפן, זורמות בין יבשות ומדינות ומגיעות לכל השווקים באשר הם. משקיעים ממדינות רבות משקיעים את כספם במדינות אחרות, בבורסות לניירות ערך וסחורות, ומחוצה להן. חברות בינלאומיות פועלות במדינות רבות, מקימות חברות ומפעלים, בכל מדינה, בה יש כדאיות כלכלית ותנאים מתאימים.
ארצות הברית, מהווה מוקד משיכה ענק של משקיעים, בגלל היציבות השלטונית והחוקתית, הכלים הפיננסים המפותחים, גודל השוק והדמוקרטיה, תנאים אשר מהווים בסיס להשקעה במדינות זרות. קרנות פנסיה וחסכון מכל העולם, משקיעות את כספיהן בבורסות השונות בארה"ב ובקרנות למיניהן.
בתוך ארצות הברית, חברות משקיעות בחברות אחרות, באגרות חוב ובכלים פיננסים אחרים. המשבר במגזר המשכנתאות, הלך והתרחב כמו צונמי כלכלי, כאשר הוא משפיע על גופים שרכשו מניות ואיגרות חוב במעגל הראשון, השני, השלישי והלאה. גופים שהשקיעו במגזר המשכנתאות, ספגו הפסדים כבדים, אשר עברו הלאה למי שהחזיק את המניות והאג"חים שלהם וכך הלאה, הגל הלך והתרחב.
זה עשורים מספר , נמצאת ארצות הברית בגרעון הולך וגדל במאזן התשלומים שלה. לזה מצטרף גרעון תקציבי, הולך וגדל בכל התקופה של הנשיא בוש. על הגירעונות הללו מגשר הבנק המרכזי של ארה"ב על ידי הדפסת דולרים. בפועל, הגירעון ממומן על ידי כסף זר המושקע בארה"ב הזורם אליה בהיקפים אדירים מידי שנה.
למעשה הדפסת הדולרים על ידי הבנק המרכזי של ארה"ב, מוריד ללא הרף את שווי הדולר לעומת מטבעות אחרים אולם בגלל זרימת ההשקעות הגדולה לתוך המדינה, הדבר לא בא במלואו לידי ביטוי בערך הדולר לעומת המטבעות האחרים.
לזה נוסיף את הגידול בצריכה של תושבי ארה"ב, אשר מתבסס שנים רבות על גידול בערך הבתים של האמריקני הממוצע. כך הלכו המשכנתאות ותפחו כאשר הבית ששימש כביטחון למשכנתא עלה בערכו ואפשר לבנק לתת ללווה הלוואות נוספות שנוצלו למימון רמת החיים. כאשר החלה ירידה בערך הבתים, נוצרה לבנקים למשכנתאות בעיה של חוסר ביטחונות, דבר שהביא לעיקולים רבים של בתים, אשר הוצעו לשוק במחיר מופחת. הדבר הגביר במידה רבה את הירידה בערך הבתים, והכניס יותר ויותר בנקים למשכנתאות, למצב הולך ומתדרדר של ביטחונות. הבנקים נתקעו עם כמות גדולה של נכסים שעוקלו אשר ערכם הלך וירד. כך החלו פשיטות הרגל, כאשר בעקבותיהן החלה ההתדרדרות הנוכחית.
בעקבות פשיטות הרגל של בנקים למשכנתאות החלו להיפגע כל אלה שהחזיקו ניירות ערך שלהם. אלה שנפגעו יצרו מעגל פגיעה שני , שלישי ורביעי, וכך גלש המשבר לבנקים להשקעות, למשקיעים, ולשוק העולמי.
המצב המתדרדר הביא למחנק אשראי, שהולך וגובר ויוצר קשיים בחברות הבנויות על אשראי בהיקפים ובשיעור גבוה. חברות אלה, נפגעות, ניירות הערך שלהם יורדים וכך הולכים ונערמים הנפגעים ופושטי הרגל.
כך הגיע משבר המשכנתאות בארה"ב לכל עסק ובית בישראל ומחוצה לה, והפך למשבר עולמי מאד משמעותי. המשך מחנק האשראי יביא בעקבותיו ירידה בפעילות הכלכלית, פיטורים של עובדים רבים, וכניסת משקים למיתון כלכלי. ?
מוריס לנל, רואה חשבון, סמנכ"ל כספים עצמאי, המסייע לחברות בניהול, פיננסים ומימון.
שימש כסמנכ"ל כספים של רשת מלונות ישרוטל ויועץ לבנק הפועלים, כור, כלל, משקיעים, חברות נדל"ן, תעשיה, היטק, מסחר, שירותים.
שימש מרצה במימון באוניברסיטת בן גוריון
מתמקד היום בסיוע לחברות.
מייל office@lanelbc.com
אתר http://www.lanelbc.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב