דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סדרי עדיפויות בחיים- כיצד לנהוג וכיצד לראות זאת בצורה חיובית 

מאת    [ 24/09/2008 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 4431 פעמים ]

היות שחיינו קצובים בזמן וגם האפשרויות הכלכליות יש להן את הגבול הטבעי, ובכל תחום יש אינסוף אפשרויות, עלינו לעשות בחירות וסדרי עדיפויות בחיים בדברים הקשורים בזמן ובכסף. אנחנו רוצים לעשות הרבה דברים, להספיק הרבה דברים, לרכוש דברים שונים ובכל דבר קיימת בחירה כאמור בין סדרי עדיפויות.

ניקח לדוגמא את עניין הזמן. אנחנו עובדים , מנהלים בית ומשפחה, יש סידורים, יש מחויבויות שונות, יש זמן פנוי ואנו זקוקים לחיי חברה וחשוב גם שנעשה ספורט, שנישן היטב ועוד. כיצד מיישבים את כל הצרכים הללו?. ראשית יש לומר שכל הדברים שאנו מקדישים להם זמן הם חשובים. הצרכים של הגוף והצרכים של הנפש חשובים באותה מידה ואין דבר שהוא בבחינת בזבוז זמן. אם אנחנו עומדים בתור בבית מרקחת לקנות תרופה כלשהי או מחכים בתור לרופא זה לא בזבוז זמן. זה חלק טבעי מהחיים וזה חשוב.
גם לנהל שיחה בטלה מדי פעם זה חשוב. ישנם אנשים שחושבים שרק לעשות דברים גדולים וחשובים כמו ללמוד ולהתפתח ולקרוא ולהעשיר את עצמנו זה חשוב ולעשות ספורט או לנהל שיחה בטלה זה בזבוז זמן. אך גם זה חשוב לעשות מדי פעם ,לנוח, להעביר את הזמן במשהו קל, גם זה חשוב. כמו גם לשמוע דיסק טוב שאוהבים ועוד. זה נותן כוח ושמחה לנשמה. גם לנוח קצת אחרי יום עבודה זה חשוב. אם כך כיצד אנו יכולים לשלב הכל?

ראשית עובדים מספר שעות סביר ביום. שמונה שעות בממוצע. מרבית האנשים סבורים שככל שיעבדו יותר שעות כך יהיה להם יותר כסף. זה אכן נראה כך אך בסופו של דבר זה לא כך. הטבע נותן לנו אפשרות להשיג את הצרכים שלנו החשובים במספר שעות עבודה סביר ובמאמץ סביר. אם נעבוד מעבר לכך, מעבר למאמץ הטבעי, תהיה לנו הכנסה כביכול יותר גדולה, אבל בטווח הרחוק נהיה חולים או תשושים או מדוכדכים ואז נפסיד מהכסף הזה או נפסיד את היכולת ליהנות מהכסף הזה. לא אחת אנו שומעים על אנשים שעבדו קשה והרבה כל השנים ובדיוק כשרצו לנוח מעט וליהנות מהפירות הם חלו וכדומה. בגדול לא נרוויח יותר ממה שאנחנו יכולים לפי הטבע. הטבע רוצה שנעבוד וחשוב והכרחי לעבוד, אך הוא רוצה גם שנהנה מהחיים, שנהנה מהמשפחה, שנהנה מהדברים שהעולם מציע לנו. אז יש שיאמרו שאם לא יעבדו 12, 13 שעות ביום לא יוכלו לפרנס את המשפחה. נכון, צריך להיאבק על שכר הולם והוגן או לחילופין למצוא דרך להגיע לשכר הוגן ולא להסכים עם ניצול. הטבע תומך במאמצים שכאלה, ולכן לא צריך לפחד לנסות ולהגשים רצונות וחלומות, ויש להתמיד במאבק לשכר הוגן ותנאים הוגנים.

בנוסף, עלינו לחשוב מה הדברים החשובים לנו באמת מבחינה כלכלית ורווחה נפשית ולעשות סדרי עדיפויות. אם אנחנו מוותרים על קניה של דבר כלשהו לבית אנחנו לא צריכים לראות את זה מנקודת מבט של אין, של חוסר. אנחנו צריכים להבין שתמיד האפשרויות מוגבלות. גם ביל גייטס עושה סדרי עדיפויות, האם לתרום למאבק במחלת האיידס בעולם או לתרום ליתומים מאפריקה או להשקיע בחברה שלו. גם לו יש סדרי עדיפויות. גם הוא לא יכול לקנות את כל העולם. סדרי העדיפויות הן חלק מהטבע שרוצה שתהיינה הרבה אפשרויות שכל אחד יכול לבחור מהן. כאשר אנחנו מוותרים על משהו אנחנו למעשה בוחרים במשהו אחר חשוב יותר. אם אנחנו מוותרים על רכישת בגד או דבר מה לבית אנחנו למעשה בוחרים במשהו אחר למשל מסעדה טובה או צימר לסופשבוע לנוח או נעל חדשה, תלוי באפשרויות שלנו. אנחנו בוחרים במה שיותר חשוב לנו.

גם בזמן הטבע מאפשר שיהיה לנו מספיק זמן לדברים החשובים לנו באמת. וגם פה יש סדרי עדיפויות. לפעמים נוותר על תוכנית טלוויזיה או מפגש עם שכנה כדי שיהיה לנו זמן לקרוא או להיות עם המשפחה או לנוח. אם נחשוב מה חשוב לנו ולא נעשה חשבון למה שיגידו אחרים או למה שאחרים חושבים שצריך לעשות או ללא נעים, נוכל ליהנות גם מזמן פנוי ולעשות דברים שאנו אוהבים. ולפעמים אכן ניאלץ לוותר על משהו כדי לאפשר משהו אחר. ושוב הבחירה היא לא מתוך האין. אם אנו בוחרים לעשות ספורט ולא לראות טלוויזיה זה לא מתוך האין זמן זה מתוך זה שחשוב לנו כרגע יותר לעשות ספורט וכאמור בטבע סדרי העדיפויות נוצרו מתוך רצון שתהיה בחירה גדולה ככל האפשר ומגבלות הזמן נוצרו כדי שנעשה וננצל את החיים, אחרת היינו מושכים ומושכים ולא עסוקים בעשייה. אבל כאמור העשייה יכולה להיות מהנה, אנחנו הקובעים את ניהול הזמן שלנו ואנחנו צריכים להגיע למצב שבו אנחנו נהיה הבוסים של עצמנו, של החיים שלנו ושל הזמן שלנו.



אני אדם מאמין אך חילוני לגמרי באורחות חיי ואיני מוצאת סתירה בין השניים. האמונה מתבטאת למעשה בכל תחום בחיינו היומיומיים כגון: בטחון עצמי, זוגיות, עבודה, כסף ועוד, בעוד המצוות הן רק דרך אחת מני רבות להגיע ולחיות את דרך האמונה עצמה. במאמרי אני כותבת על הבעיות היומיומיות המעסיקות אותנו, על זוגיות, על יהדות ועוד, מתוך ראיית האמונה אך בדרך קצת אחרת, לכן קראתי למדור הכתיבה שלי - "אמונה בג'ינס".

דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב