דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התחלפות הקול, צרידות ובעיות קול אצל בני נוער בגיל ההתבגרות 

מאת    [ 20/09/2008 ]

מילים במאמר: 894   [ נצפה 7333 פעמים ]

התחלפות הקול, צרידות ובעיות קול אצל בני נוער בגיל ההתבגרות

התחלפות הקול, צרידות ו- בעיות קול נצפים משמעותית אצל בני נוער בגיל ההתבגרות. לפניכם סקירה של השינויים הפיזיים החלים במערכת מיתרי הקול בהתבגרות, של הקשיים שחווים הבנים בהתחלפות הקול, ושל איכויות הקול הגברי והבוגר. כמו כן, נסקרים ליקויים, צרידות ו- בעיות קול שעלולים לפגוע בקול במידה והתהליך אינו מתרחש באופן הראוי, לאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

מאת: אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת

במהלך גיל ההתבגרות חלים שינויים גופניים רבים אצל בני נוער, כשאחד מהשינויים המשמעותיים הינו התחלפות הקול. לאורך שנות הילדות קולם של הבנים והבנות דומה. אולם, עד לסיום תהליך ההתבגרות משתנה קולם של הבנים לקול עמוק ועשיר המאפיין גברים.

במאמר זה אסקור את ההתפתחות והשינויים הגופניים החלים במערכת מיתרי הקול, אתייחס לקשיים שחווים הבנים בהתחלפות הקול ולאיכויות הקול הגברי והבוגר. כמו כן, אסקור את הליקויים שעלולים לפגוע בקול במידה והתהליך אינו מתרחש באופן הראוי, ולאן ולמי יש לפנות לצורך אבחון וטיפול במידת הצורך.

השינויים הגופניים במערכת הפקת הקול אצל בנים בגיל ההתבגרות:
במהלך גיל ההתבגרות עוברים הבנים תהליך של התבגרות מינית בו מופרשות בגופם כמויות גדולות של הורמון הטסטוסטרון. הורמון זה גורם לפרץ של גדילה בגרון, במיתרי הקול, בעצמות הגולגולת והפנים (וכן בחלקי גוף נוספים). השינויים החלים במערכת הפקת הקול גורמים לשינוי באיכות הקול אצל בנים ולהתחלפות הקול.

הגרון: הגרון גדל ומתייצב בתוך הצוואר בצורה הנוטה קדימה, דבר הגורם להיווצרות הבליטה של הגרוגרת (Adam's apple).
מיתרי קול: בד בבד עם גדילת הגרון, מתארכים גם מיתרי הקול המצויים לרוחב הגרון. אורך מיתרי הקול אצל ילדים, טרם ההתבגרות המינית, הוא כ- 9 מ"מ. בסיום ההתבגרות המינית מגיעים מיתרי הקול אצל בנים לאורך של כ- 13 מ"מ (יש לשים לב, כי מדובר בשינוי גודל של כ- 40% באורך מיתרי הקול). בנוסף, מיתרי הקול מקבלים תוספת של נפח ומתעבים.
גדילת עצמות הגולגולת: העצמות של הפנים, וכן הגולגולת כולה, גדלים בתהליך ההתבגרות. כאשר עצמות הפנים גדלות, גדלים גם חללי האוויר שמאחורי עצמות הפנים - חלל האף והסינוסים, חלל הלוע וחלל הפה. גלי הקול, שהופקו במיתרי הקול, מגיעים אל תיבת תהודה גדולה יותר בהשוואה לתיבת התהודה שלפני תהליך ההתבגרות המינית.

כל אלה - גדילת הגרון, התארכות מיתרי הקול, התעבות מיתרי הקול ו- חללי התהודה הגדולים יותר - גורמים לשינוי רב מאוד בגוון של הקול (timbre) ובאיכות של הקול המופק ממיתרי הקול לצורך דיבור ושירה. בסיום תהליך ההתבגרות המינית אצל בנים, קולם מקבל הדהוד עמוק ועשיר, וגובה הטון של הקול נמוך יותר. גובה הטון אצל ילדים (בנים ובנות) הינו בסביבות Hz 300. בסיום תהליך ההתבגרות המינית גובה הטון אצל בנים נמוך בד"כ מ- Hz 200.

התחלפות הקול אינה מתרחשת בבת אחת אלא באופן הדרגתי במשך מספר חודשים עד כשנה, ובמהלכה הבנים חווים תופעות של חוסר שליטה על הקול. בגיל ההתבגרות הנער עלול למצוא את עצמו מתחיל שיחה עם קול בגובה טון גבוה, כפי שהיה רגיל לאורך השנים, ובפתאומיות במהלך השיחה קולו "נשבר" ו-"חורק", גובה הטון בבת אחת נשמע נמוך מאוד, הקול מקוטע ולא רציף.
המידה של התחלפות הקול תלויה במידה של גדילת הגרון, מיתרי הקול וחללי האוויר, וזאת בהתאם למטען הגנטי של כל אדם.

ליקוי בתהליך התחלפות הקול אצל בנים:
mutational falsetto או puberphonia: ליקוי בתהליך התחלפות הקול שבו נערים אשר השלימו את תהליך ההתבגרות המינית, ממשיכים לדבר עם קול בעל מאפיינים של ילד. כלומר, נערים אשר ממשיכים לדבר בקול בעל גובה טון גבוה, דקיק שנשמע בלתי הולם למימדי הגוף הבוגרים שלהם. פעמים רבות במצב של אי התחלפות הקול מתפתחות צרידות ו- בעיות קול. זאת מאחר ועל מנת לשמר את הפקת הקול הגבוה והדק, שאינו מתאים יותר למימדים הפיזיים של מיתרי הקול והגרון, הנער צריך להפעיל באופן מאומץ את השרירים של מערכת מיתרי הקול. הפעלה מאומצת של מערכת מיתרי הקול לאורך זמן עלולה לגרום להופעה של צרידות ו- בעיות קול.

המאפיינים הקוליים הקשורים לאי התחלפות הקול כוללים: גובה טון גבוה, קול דקיק, שבירות טון, גיוון קולי מצומצם, צרידות, קול נשיפתי, נשימה רדודה, מתח שרירים גבוה, ועוצמת קול חלשה.

אבחון אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים במצבים של אי התחלפות הקול:
כאשר הקול אצל בנים לא התחלף לאחר סיום תהליך ההתבגרות המינית, מומלץ לפנות לבירור הסיבות לכך. לבדיקת הקול והסיבות לאי התחלפות הקול יש לפנות אל מספר גורמים: קלינאית תקשורת תבצע אבחון לצורך הערכה של איכות הקול וקיומן של צרידות ובעיות קול נלוות. במקביל, יש לפנות אל גורמים רפואיים מוסמכים שונים, לרבות רופא המשפחה, לצורך עריכת בדיקות רפואיות. בין בעיות רפואיות העלולות להשהות או לפגוע בתהליך ההתבגרות המינית ובהתחלפות הקול נמנות בעיות אנדוקרינולוגיות, בעיות מבניות, ליקויי תזונה וספיגת חומרי מזון, השמנת יתר, אנורקסיה, אנמיות, בעיות קרדיולוגיות, בעיות במערכת הנשימה.

בחלק מהמקרים ימליצו הרופאים ו/או קלינאית התקשורת גם על פנייה לייעוץ פסיכולוגי, כאשר מתקבל הרושם כי הבסיס לאי התחלפות הקול נעוץ בגורמים רגשיים ו/או בגורמים חברתיים.

טיפול באי התחלפות הקול, צרידות ו- בעיות קול אצל קלינאית תקשורת:
בנים המפיקים קול דקיק ובגובה טון גבוה שאינו מתאים יותר למימדים הפיזיים של מיתרי הקול והגרון שלהם, מאמצים מאוד את השרירים של מערכת מיתרי הקול. הפעלה מאומצת של מערכת מיתרי הקול לאורך זמן עלולה לגרום להופעה של צרידות ו- בעיות קול אצל בנים בגיל ההתבגרות ולאחריו.

לצורך טיפול ניתן לנצל פעולות שאינן דיבור של מערכת מיתרי הקול. בעת כחכוח בגרון, אנחה, שיעול וצחוק תפעל מערכת מיתרי הקול באופן רפלקסיבי, והקול הנלווה יופק בהתאם למימדים הפיזיים של מיתרי הקול והגרון. במסגרת של טיפול ניתן לנצל את הצלילים הנלווים לאנחה, צחוק, שיעול וכחכוח בגרון, כבסיס לתרגול הפקת קול הולמת, ללא מאמץ, כך שהקול שיופק יהיה בגובה טון הולם, עמוק ועשיר, וללא צרידות.

המידע המובא במאמר זה הינו לידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה וייעוץ פרטניים אצל קלינאית תקשורת וגורמים רפואיים מוסמכים.
אפרת קורצר קלינאית תקשורת מוסמכת, מטפלת בבני נוער, מבוגרים בבעיות של צרידות, קשיים בהפקת קול, שיבושי היגוי דחיקת לשון, דחיפת לשון, דיבור לא ברור, דיבור לא מובן.

אפרת קורצר קלינאית תקשורת - אתר הבית:
http://www.myspeech.co.il
http://sites.google.com/site/efratkurtzer



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב