דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוסיקה גלילית- מבוא 

מאת    [ 18/09/2008 ]

מילים במאמר: 499   [ נצפה 3905 פעמים ]

מוסיקה גלילית- מהי ?

אהוד בנאי כתב לפני כמעט עשור על ג'ורג' יוסף סמעאן וסאלם דרוויש נגני העוד והדרבוקה מהכפר ראמה והפועלים מג'יש:
"השירים של ג'ורג' וסאלם...מתארים את הנוף הכפרי ואת חוויות היומיומיות...שקשורים קשר הדוק לאדמה ולטבע.שירים שיש בהם את הזית,התאנה והגפן,את מולד הירח ומלואו,את הנחלים הזורמים.."
אתרי התיירות באינטרנט מלאים בביטויים כגון "מוסיקה גלילית","מוסיקאים גליליים" ועוד אבל הגדרת מוסיקה גלילית היא בעייתית ואיני יודע האם הגדרה זו אפשרית כלל.
האם כל מי שגדל או בחר ליצור צפונית מנצרת מאמץ לעצמו הלך רוח והשראה מיוחדת שתחבר אותו עם שכמותו בשימוש בכלים מוסיקלים דומים או באימוץ השפעות אמנותיות דומות? אני מודה שיש במקלדתי יותר שאלות מתשובות.
האומנים היוצרים בגליל הם רבים ומגוונים ולא אוכל להזכיר את כולם ולהכיר את כולם.חלקם כמו סמעאן דרוויש מגוש חלב ויצירתם השורשית מנגנים את אותה מוסיקה ערבית ששמעו מאבותיהם ששמעו מאבותיהם וכן הלאה. אריאל זילבר נרגע מקרבותיו האבודים עם מוסיקה "כנענית" , המושפעת משירי רועים ומוסיקה ערבית עם נשמה יהודית ואלמנטים מן הבלקן כבר שנים רבות. "עשב בר" עם ההשפעות הכפריות המערב אירופאיות מצטיירים כאופציה גלילית בכירה באתרי התיירות באינטרנט, האם הם המוסיקאים הגליליים האמיתיים? ומה עם מיקה קרני בפופ קאנטרי? ומיקי שביב בבלוז שיוצרים ומופיעים שנים עם חומרים אישיים ובאווירה אינטימית במעונם באמירים?
יאמרו רבים, כי עבורם דווקא הכלייזמרים הצפתיים שמביאים מרחוק ניחוחות מזרח אירופאים להר כנען וסביבתו הם המוסיקאים הגליליים האמיתיים..ומה בנוגע ליובל בנאי שעבר "גיור" גלילי בסג'רה או עמיר לב, עוד תל אביבי לשעבר שקם בבוקר בכליל ורואה ירוק הררי כשהוא פותח את החלון?...גם "ניגוני מירון" שמשלבים אלמנטים דרוזים וסלביים בחגיגות ל"ג בעומר במירון באים בחשבון....אולי הם הגליליים האמיתיים?

סיימנו?, לא..רגע...לפני עשור כל מדינת ישראל ואחותה התענגו על השאנטי עתיר ההשפעות ההודיות והערביות של להקת "שבע" מהלייבל (חברת תקליטים) הגלילי "לב העולם" ופינטזו גליל....שלא לדבר על "שוטי הנבואה" הפופולרים שצמחו ב"נווה אטי"ב" ושילבו רגאיי וסקה קופצניים עם השפעות ערביות וחסידיות (טוב, יותר גולן מגליל אבל בכל זאת. ..). גם מוסיקאים אלמונים יותר כגון עדה מוריאל או דסי אלעד מכליל, איתן ורדי החלילן מיודפת, ואחרים, יוצרים מוסיקה ייחודית בגליל ,ועל "סוויטה לגליל" לחובבי המוסיקה הקלאסית של המלחין משה זורמן כבר שמעתם? ועל נערי תובל שקורעים מיתרים במקלט בימי ששי אחר הצהריים?

עכשיו ודאי יאמרו רבים משהו כמו : "שכחת את "חאמד טריף" מירכא? ואת "יאשיה בן עוזיאל" מעמוקה ?" אבל הפרינציפ ברור-יש דרך להרגיש מהי רוח גלילית אך אין דרך ברורה לומר מהי מוסיקה גלילית- הכל נמצא באזני המאזין- אם יחפש שורשיות נטו של המקום יפנה לערביות של סמעאן ודרוויש; אם יחפש רלבנטיות לעשייה המוסיקלית הכלל ארצית יפנה לבנאי ושות'; אם יחפש זיקה למוסיקה האתנית הידועה בשם "מוסיקת עולם" ייכסף ל"החתונה השמיימית" המופלאה של "שבע" מ95' (עוד לפני שהשנטיפייה עלתה להם לראש...)

מי שמחליט לנסוע שעתיים ,כולל עצירה, באלונים ומגדיר שהוא נמצא בישות מוסיקלית אחרת- יבושם לו. הקו המחבר בין כל היוצרים הגליליים קיים אך הוא חמקמק ועדין עד מאד ואולי טוב הדבר כי כך מתאפיינת עשייה מוסיקלית בריאה- ברבגוניותה. דבר אחד כדאי לזכור בכל זאת- הגליל משתנה ואתו המוסיקה שנשמעת כאן. הרי המוסיקה היא האנשים שיוצרים אותה מחד ומאזינים לה מאידך וכך היא "הגליליות" המוסיקלית שנגללת לאטה עד המאזינים הרבים בשפלת החוף המהבילה.

מורה לאנגלית ולתאטרון בתיכון רכז פרוייקט האומנויות "חלון פתוח" ומבקר המוסיקה הישראלית של התכנית "בילוי היום" בגלי צה"ל.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב