דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי ציבור או פרסום 

מאת    [ 12/01/2006 ]

מילים במאמר: 354   [ נצפה 4492 פעמים ]

כל מוצר או שירות, ואף הטוב ביותר, זקוק בימינו לחשיפה ולפרסום.
חברות רבות וביניהן גם חברות גדולות, תוהות לגבי היעילות שבשני ערוצי השיווק מרכזיים: פרסום מול יחסי ציבור.

גם יחסי ציבור וגם פרסום מטרתם להעביר מסר לקהל יעד מסוים (על פי רוב מסר שיווקי). אולם יחסי ציבור מעבירים מסר זה בדרך כלל באמצעות מתווך (כלי תקשורת) אשר אינו מקבל תשלום עבור פרסומו, אך אינו מחויב גם לפרסם אותו ויכול לערוך שינויים בו.

פרסום הוא האמצעי היעיל ביותר לחשיפה מהירה של מוצר או שירות. באמצעות קניית שטחי פרסום יכולה חברה להעלות בזמן קצר את המודעות למוצר או השירותים שהיא מוכרת. אולם החיסרון הבולט בכלי זה הוא עלותו הגבוהה יחסית (קניית מדיה היא דבר יקר) ואפקטיביות נמוכה יחסית של המסרים הפרסומיים.

בעולמנו מוצף הפרסומות פיתחו רבים מעין חליפת מגן קוגניטיבית מפני שטף הפרסומות ומעטים מפנימים את המסרים שלהן. יתרה מכך, רבים אף סיגלו לעצמם מנהגים קבועים של התעלמות מפרסומות, כמו דפדוף לדף הבא בעיתון או זפזופ בשלט, ומשום כך עולה החשיבות בפרסום קריאטיבי שיצור עניין אצל קהל היעד ובמיוחד בפרסום לקהל שבוי (במקומות סגורים, למשל).

לעומת זאת פרסום ומיתוג באמצעות יחסי ציבור הוא תהליך שאורך זמן רב, שכן השליטה על תדירות הפרסומים ומיקומם היא נמוכה. יתרה מזו, ביחסי ציבור כלל לא מחייב שהחומר שהועבר לעיתונאי אכן יפורסם כפי שהועבר ולעתים אף יהיה הפרסום שלילי.

ולמרות זאת, יחסי ציבור הם הכלי הבלעדי שמצליח להגיע לקהל היעד תוך חדירה חליפת המגן הקוגניטיבית שהצרכן המערבי פיתח מול שטף הפרסומות. דיווח, לכאורה אובייקטיבי, של עיתונאי על מוצר או שירות נחשב בעיני הצרכן הפוטנציאלי לאמין הרבה יותר מכול דקת פרסום בערוץ 2 שעלותה עשרות אלפי דולרים, ובניגוד לפרסומת גלויה, היא מופנמת בתודעתו לזמן רב.

אז מה עדיף לקידום המוצר או השירות שאתם משווקים: יחסי ציבור או פרסומת? התשובה כנראה היא גם וגם. תמהיל נכון בין שני האלמנטים תאפשר לכם ליהנות מיתרונותיו של כל אמצעי בנפרד. אנו ממליצים ללקוחותינו לבחון גם אמצעים שמשלבים בין שני העולמות או מעט אחרים, כמו: כתבות תדמית, פרסום סמוי, יחסי ציבור ממוקדים ולובינג.

מומחים ממליצים לחלק באופן הבא את תקציב השיווק של החברה: 40% לפרסום, 30% ליחסי ציבור ועוד 30% לפעילויות קידום מכירות. כמובן שמדובר בהמלצה כללית שאותה יש לבדוק באופן פרטני לגבי כל מקרה ומקרה.
איתי פלג (MA) הוא בעליו של משרד יחסי הציבור PELEG-PR. פרטים על המשרד ניתן למצוא באתר האינטרנט שכתובתו:
http://www.energy-shivuk.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב