דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יש לנו בעית פריון - מה עושים ? 

מאת    [ 17/09/2008 ]

מילים במאמר: 1212   [ נצפה 3844 פעמים ]

חשוב לדעת כי, כ- 15% מן החפצים להרות נתקלים בקשיים. סיכוייו של זוג פורה להרות בחודש שבו קיימו יחסים בזמן הביוץ הינם כ- 30-35% בלבד. כ- 80% מן הזוגות יהרו תוך שנה של ניסיונות. מתוך 20% הנותרים, מחצית יהרו בשנה השנייה. כלומר, לאחר שנתיים של ניסיונות להרות, רק 10% מן הזוגות יצטרכו לפנות לעזרה בהגשמת משאלתם להפוך להורים. מתוכם, רק כ- 5% יוותרו ללא ילדים ( אם לא יפנו לעזרה).

המסקנה המתבקשת מן הנאמר לעיל, הינה כי בדרך כלל טיפולי הפוריות נועדו לקצר את טווח הזמן שייקח לבני הזוג להשיג הריון ספונטאני. כיוון שבארץ, קיים לחץ סביבתי שלא ניתן להתעלם ממנו, שמשפיע קשות על רמת הלחץ של בני הזוג, רבים פונים לטיפול מוקדם יחסית ומקבלים טיפולים מיותרים ואף מסוכנים שטומנים בחובם תופעות לוואי רבות שחלקן ימשיכו ללוות את האישה גם בטווח הארוך וישפיעו על בריאותה ואיכות חייה.

חשוב לזכור כי קודם כל, כדי להרות חשוב לקיים יחסי מין וכמובן לקיים אותם בזמן הנכון, זמן הביוץ. במחקרים שנערכו נמצא כי, הסיכוי הגדול ביותר להרות הינו מקיום יחסי מין כיומיים לפני הביוץ. אישה מבייצת כ- 14 יום לפני מועד הווסת הבא.
כדי לא לפספס את המועד ועל מנת "לקלוע" ליום המדויק, רצוי להקפיד ולקיים יחסי מין החל מן היום ה- 10 למחזור במשך שבוע, לפחות פעם ביומיים (כמובן שהנחייה זו מתאימה במצב שבו האישה נהנית ממחזור ווסת סדיר. ניתן גם לעקוב באמצעות ערכת ביוץ שניתן לרכוש ברשתות הפארמים ובבתי המרקחת. לאחר שתעקבו באמצעות הערכה מהו מועד הביוץ המדויק תוכלו לכוון בחודשים שלאחר מכן. ניתן גם להיעזר בטבלת מעקב חום (BBT).

לאחר שנה של ניסיונות מומלץ לפנות לייעוץ.

בנוסף לכל הנאמר, חשוב להדגיש כי הגורם החשוב ביותר הקובע את מידת הסיכוי של הזוג להרות, הינו גילה של האישה. כבר בגילאים 30-35 חלה תחילת הירידה ביכולתה של האישה להרות. בהגיעה לגיל 35, קיימת עוד ירידה משמעותית, מעל גיל 40 קיימת ירידה תלולה בסיכוייה של האישה להרות. נדיר ביותר מצב שבו אישה שחצתה את גיל 45, תהרה מן הביציות שלה.

ניתן להסיק מכך, כי במקרה שבני הזוג צעירים ולא ידועה בעיה מיוחדת, יתכן כי כדאי להם להמתין בסבלנות להריון ספונטאני וטבעי. כמובן ניתן להשתמש במעקב חום, בדיקות ביוץ ביתיות ,מעקב הפרשות צוואר הרחם ולקיים מעקב אחר מחזור הווסת, זאת כדי להשתדל לקיים יחסי מין בימים בעלי פוטנציאל הפוריות הגבוה ביותר.
במקרה שהאישה חצתה את גיל 40, לא כדאי שתמתין שנה לפני שתפנה לייעוץ.
כמובן, בכל מקרה שבו קיים חשש לגבי בעיית פריון של אחד מבני הזוג, ללא כל קשר לגיל, אין טעם להמתין, רצוי מיד לפנות לייעוץ.
ניתן לחלק את הזוגות אשר נתקלים בקושי להרות למספר תתי קבוצות, בהתייחס לגילם וסיבת אי הפוריות. בהתאם לחלוקה ניתן לבצע הכללות ולתת המלצות.

א. אי פריון מסיבה מורכבת וידועה-טיפולי פוריות מערביים
זהו מצב שבאופן חד משמעי מומלץ ביותר להשתמש בטיפולי פוריות מערביים. מצבים רפואיים שונים דוגמת: חצוצרות חסומות או ספירות זרע נמוכות ביותר מחייבים טיפולי IVF.
קיימים מקרים שניתן לשפר מדדי זרע: תנועה, מורפולגיה וכמות באמצעות צמחים סיניים ותוספים מותאמים.
חשוב להדגיש שגם בטיפולי IVF מומלץ לשלב טיפולי רפואה סינית:
כדי לשפר את סיכויי ההפריה ולהקל על תופעות הלוואי של הטיפול ההורמונאלי האינטנסיבי. הדבר הוכח במחקרים אמפיריים בינלאומיים.

ב. אי פריון מינורי - נשים צעירות- רפואה סינית או שיטות טיפול טבעיות אחרות. בעיית אי פריון מינורית- נשים מבוגרות- טיפולי פוריות מערביים/ או שילוב בין רפואה סינית ורפואה מערבית.
אי פריון מינורי, הכוונה היא לבעיות דוגמת: ספירת זרע מעט נמוכה, ביוץ לא סדיר, אנדומטריוזיס קל ובעיית חוסר איזון הורמונאלי קלה.
בעיות מסוג זה, נוטות לעכב כניסה להריון. בבעיות מסוג זה, ניתן לטפל בשיטות שאינן פולשניות : תזונה, רפואה סינית או איקקלומין (Clomifene).
נשים מבוגרות המשתייכות לקבוצה זו עשויות לשפר את סיכוייהן להרות באמצעות שימוש ברפואה סינית, כליווי ותמיכה לטיפולי הפוריות המערביים.

ג. שילוב של גורמים מינוריים או גורמים בלתי מאובחנים- אי פוריות ארוכת טווח- רפואה סינית או טיפולי פוריות מערביים.
במקרה שזוג מנסה להרות לאורך תקופה ולא קיימים גורמים פתולוגיים ידועים, אצל אף אחד מבני הזוג, ייתכן כי קיים כאן מצב משולב של מספר גורמים מינוריים שהצרוף של כולם ביחד, מונע את השגת ההיריון המיוחל.
מבחינה סטטיסטית, כאשר קיימים שני גורמים מינוריים, הצרוף שלהם עשוי להוריד את פוטנציאל הפוריות באופן כל כך קיצוני, עד כי שיתכן כי באופן תיאורטי הזוג יצליח להשיג הריון רק לאחר 7 שנים של ניסיונות.
כאשר קיימים 3 גורמים מינוריים, השילוב ביניהם עשוי לגרום לכך שבאופן תיאורטי יצטרכו להמתין 40 שנה, עד להשגת הריון !!!

בטיפולי רפואה מערביים, לא נעשה טיפול בגורמים המינוריים, אלא עוקפים את הבעיה ותהליך ההפריה מתבצע במעבדה (IVF).
חשוב להבין כי בבעיות אי פריון מסיבה ידועה ומורכבת, טיפולי הפוריות המערביים, הינם חיוניים ובלעדיהם לא ניתן להשיג היריון. אבל, במקרים שבהם בעיית הפוריות היא מינורית, התועלת שבשימוש בטיפולי פוריות מערביים, אינה שקולה כנגד הסכנות ותופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בהם.


לעומת זאת, בטיפולי פוריות שמתבצעים בשיטות של הרפואה הסינית, בעיות מינוריות זוכות למענה מצוין, ולא פחות חשוב, רפואה סינית מתייחסת לגוף באופן הוליסטי, כך שקיימת התייחסות בו זמנית למגוון הבעיות המינוריות שמונעות מבני הזוג להרות.
במקרה שצירוף הגורמים שמונע כניסה להריון נמצא רק אצל אחד מבני הזוג ( למשל, מחזור ווסת לא סדיר, אנדומטריוזיס קל, בעיה הורמונאלית- רמות לא מספקות של LH), אזי , קרוב לוודאי כי על פי האבחנה הסינית יקבע כי כל הגורמים מקורם בחוסר איזון בסיסי , שמותאם לאחד או יותר מן הסינדרומים הסיניים.

למשל, בדוגמא שניתנה, אבחנה סינית עשויה לקבוע כי קיימת חולשה של kid yin + yang שמוביל לתקיעות דם. במקרה זה הפרוטוקול הטיפולי שיקבע יתמקד בחיזוק kid yin + yang ובהנעת דם. כמובן שמטפל מיומן ישנה את מינוני הצמחים השונים בפורמולה וגם את הצמחים עצמם, בהתאם לזמנים ולתהליכים השונים במחזור הווסת.
במקרה שצרוף הגורמים המינוריים שמונעים השגת הריון נמצאים אצל שני בני הזוג, יהיה צורך לטפל בשניהם.
.
ד. אי פוריות מסיבה בלתי ידועה- רפואה סינית
במצב שבו לא נמצאת סיבה ברורה לבעיית הפוריות, אך הזוג אינו מצליח להרות במשך שנתיים ( בארצנו הקטנטונת, כבר לאחר כשנה של נסיונות) רופאים מציעים לעבור טיפולי פוריות מערביים, זאת למרות שאין כל ממצא שעשוי להצביע על הסיבה המדויקת בגינה לא מושג הריון.
כאשר זוג משתייך לקבוצה זו מומלץ דווקא לפנות לטיפולים ברפואה סינית שבאמצעותה ניתן לאבחן, לטפל בהצלחה ואף להשיג את ההיריון המיוחל.
ניקח לדוגמא, אישה בת 29, שעל פי הסינדרומים הסיניים סובלת מחולשה של kid yin . אשה זו , אם לא טופלה, כמובן שגם בגיל 34, עדיין תסבול מחולשת kid yin, וזו אף תחמיר.
כמובן , שאישה כזו אינה מצליחה להרות. המטפל ברפואה סינית יכול לאבחן את הסיבה בכלים של הרפואה הסינית ולטפל באישה.
כך שבמקרים שבהם הרפואה המערבית לא הצליחה להצביע על הסיבה המדויקת לבעיית הפוריות, אפילו לאחר 5 שנים של ניסיונות של בני הזוג להרות, רצוי לפנות למטפל ברפואה סינית, מומחה בגניקולוגיה שיוכל לסייע לבני הזוג, זאת לפני שמנסים את האופציה ההורמונאלית המערבית.

נשים שחצו את גיל ה-40, ואינן מצליחות להרות מסיבה בלתי ידועה ( למעט גיל) יפיקו תועלת משילוב טיפולים מערביים וסיניים. מתוך תקווה כי באמצעות הטיפולים ברפואה סינית יוכלו לשפר את סיכויי הצלחת הטיפול המערבי שהם יחסית נמוכים ביותר בגילאים אלו.

ניתן לסכם ולומר כי פוריות , הינו תחום שבו הן לרפואה המערבית והן לרפואה הסינית יש מה לתרום, לעיתים לא יהיה מנוס משימוש ברפואה מערבית, בפעמים אחרות ניתן יהיה להשיג תוצאה אופטימאלית (נקרא לילד בשמו: "תינוק" ) באמצעות טיפולים סיניים בלבד ולעיתים השילוב ביניהן יספק את התוצאה האופטימאלית.


בן רפאל צ, זיידמן ד 1993 המדריך המלא לפריון. שוקן.

בר- חוה א, שינקמן בן-זאב ע 2003 פוריות מאלף ועד טף, כל מה שצריך לדעת על בעיות פוריות והטיפול בהן. ידיעות אחרונות.


Liang L 2003 Acupuncture & IVF Blue poppy press.

Lyttelton J 2004 Treatment of Infertility with Chinese Medicine Churchill Livingstone






מיכל שלזינגר

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה

www:healthyliving.co.il
michal@healthyliving.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב