דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המלצות תזונה לאם ההרה והמניקה 

מאת    [ 17/09/2008 ]

מילים במאמר: 3153   [ נצפה 3785 פעמים ]

תזונתה של האישה ההרה היא בעלת השלכות הן על האישה עצמה והן על העובר שהיא נושאת ברחמה. תזונה מתאימה משפרת את הסיכויים לקיומו של הריון תקין. מעבר לזאת, לתזונה נכונה קיימות השפעות ארוכות טווח על בריאותו של התינוק בהמשך חייו הבוגרים. תזונה נכונה של האם עשויה להשפיע ולמנוע בעיות כטרשת עורקים, שבץ, ברונכיט וסכרת. כמובן שקיימת גם משמעות עצומה לתזונתו של הילד בהמשך. יותר מכך, אפילו תפקודו המוחי של התינוק מושפע מתזונתה של אמו.
תזונה מתאימה וקבלת כל רכיבי התזונה (=נוטריינטים) מרגע ההפריה ובמהלך חמש השנים הראשונות לחייו של הילד הינה גורם מפתח לגבי בריאותו בהמשך החיים.

התפתחות עוברית
להתפתחותו התקינה של העובר נדרשים רכיבי תזונה ספציפיים.לכן תזונה מאוזנת במהלך ההיריון היא חיונית. במחקרים שנערכו בשנות ה-90 (Barker) נמצא כי במהלך החיים הרחמיים ומיד לאחר הלידה איברים מסוימים עוברים תקופות של התפתחות וצמיחה מהירות. הדבר מתרחש במשכי זמן קצרים וקריטיים ומוגדר בשם "תכנות". לכל איבר קיים חלון הזדמנויות. קבלת רכיבי התזונה החיוניים באותו שלב היא קריטית להתפתחות מיטבית.
פרופ' ברקר סיכם ואמר: "נראה כי קבלת התזונה המתאימה בשנים הראשונות הינה חיוניות ומשמעותית להמשך החיים. מה שאם אוכלת במהלך ההיריון יקבע אילו מחלות יפגעו בילד במהלך חייו".

מדוע תזונה מאוזנת אינה נחשבת לאופטימאלית ?
איכות המזון שאנו צורכים השתנתה לרעה בעשורים האחרונים. אמנם השפע רב, אבל שיטות היצור, העיבוד והשימור השתנו בצורה מהותית. מוצרים רבים אינם גדלים קרוב למקום צריכתם והם משונעים מקצה אחד של העולם לקצהו השני.
שיטות העיבוד החקלאי גם הן השתנו. חומרי הדישון וההדברה הם חומרים כימיים אשר מכלים את המינרלים שהיו באדמה. אמנם, הפירות והירקות מצויים בשפע, אבל הם דלים יחסית בויטמינים ובמינרלים. כך שגם אנשים שאוכלים כמות גדולה של פירות וירקות אינם מקבלים את כמות הויטמינים והמינרלים המספקת.
משמעות השימוש בתוספים כימיים וחומרי שימור הינה כי יתכן מצב שבו מוצר מזון יראה טרי ואכיל, אבל הוא למעשה אינו טרי ועלול להיות אפילו מצב שפרי שנראה טרי נקטף לפני כחודשיים. ניקח לדוגמא את פרי התפוז. תפוז טרי שזה עתה נקטף מכיל 115 מ"ג של ויטמין C. תפוז שאינו טרי עשוי להיות נטול ויטמין C בכלל.
עיבוד יתר של המזון גם הוא מכלה ויטמינים ומינרלים מן המזון שאנו אוכלים.
בישול יתר של המזון מחסל גם את הכמות המצומצמת שהייתה בפירות ובירקות.
חימום ובישול ממושכים מכלים את רכיבי המזון החיוניים, הויטמינים והאנזימים. למעשה 20-70% מן הרכיבים החיוניים שמכילים ירקות עליים נהרסים בזמן הבישול.

להלן המלצות תזונה כלליות להבטחת קבלת מירב הרכיבים התזונתיים במזוננו (מנקודת מבט תזונתית-מערבית):

- אכלו מזון טרי ואורגני, לא מבושל (שונה מן ההנחיות של הרפואה הסינית - שמדברת על מזון מוקפץ ומאודה...!).
- הימנעו ממזון מעובד שמכיל תוספים מלאכותיים וכימיקלים.
- בשלו את המזון בישול קצר ככל האפשר.
- הימנעו מטיגון: שומנים משנים את המבנה המולקולארי שלהם בחימום בחום גבוה והופכים לשומני טראנס שפוגעים בבריאות.
- העדיפו אידוי על פני בישול והרתחה והימנעו מבישול יתר.
- שטפו היטב את הפירות והירקות.
- העדיפו מים מסוננים או מים מינראלים על פני מי ברז.
- אחסנו את המזון במקום קר ואפל - מקרר.
- אכלו בשר אורגני והעדיפו אותו על פני מוצרי בשר מתועשים שמכילים הורמונים ואנטיביוטיקה.
- מכיוון שהמזון שאנו צורכים עני יחסית ברכיבי תזונה לעומת מוצרי מזון מקבילים לפני כ- 50 שנה, במקרי ם רבים מן הראוי לצרוך תוספת של ויטמינים ותוספי תזונה.


המלצות תזונה אופטימאליות לאם ההרה -גישה מערבית
ביחס לאוכלוסיה הכללית , האם ההרה צריכה להקפיד שבעתיים על בחירת מזונותיה. מזון שעל פניו נראה כמתאים ומאוזן לאוכלוסיה הכללית אינו מספיק לאם ההרה. בזמן ההיריון חשוב במיוחד להקפיד על מזון עשיר בויטמינים ומינרלים מכיוון שהעובר המתפתח זקוק להם להתפתחותו. חסר בויטמינים עלול להוביל לפגמים בעובר.
בזמן ההיריון מערכות הגוף של האם הופכות ליעילות יותר מבחינה אנרגטית. שומן מצטבר תחת העור במעלה הירכיים ובאזור הבטן, כדי לספק אנרגיה להמשך ההיריון כאשר הדרישות של העובר תגדלנה ולתקופה שלאחר הלידה, לזמן ההנקה. זוהי התפתחות אבולוציונית של גוף האישה שנועדה לאפשר שרידה של היריון גם בתקופות של רעב.
אבל, גופה של האם מספק גם רכיבי תזונה חיוניים לעובר במהלך ההיריון. כך שבריאותה ורמות האנרגיה שלה נפגעות במקרה שהתזונה שלה אינה מתאימה. תזונה לא מתאימה עלולה להיות בין הגורמים לתופעות הלוואי השכיחות הנלוות להיריון:
בחילות בוקר, לחץ דם גבוה, בחילה ותשישות.

תזונה בריאה
תזונה נכונה היא אורח חיים.
- הקשיבי לגופך ואכלי כשאת רעבה.
- בהיריון מומלץ לאכול ארוחות קטנות ותכופות שמכילות את כל אבות המזון. שימי לב, לא נשנוש אינסופי מבוקר עד ערב אלא "ארוחות"!
- המעיטי במזונות שערכם הקלורי גבוה וערכם התזונתי דל: ממתקים, עוגות, מזון מטוגן וכו'. מזונות אלו הם משמינים, גורמים לעצירות וימשיכו להיות חלק ממך (במשקל) בחודשים שלאחר ההיריון.
- הקפידי על תזונה מאוזנת שמכילה רכיבים מגוונים: ירקות, פירות, בשר, דגים , ביצים, קטניות, דגנים ומוצרי חלב (לא מתאים לכולן).
- להמעיט בשתיית משקאות המכילים קפאין: קפה, תה , קולה ומשקאות אנרגיה.

הימנעי מאכילה של המזונות הבאים:
- רצוי להימנע ככל האפשר ממזונות המכילים חומרי שימור כימיים.
- אין לצרוך סוגים שונים של תה צמחים ללא יעוץ מקצועי. למשל תה פטל ניתן לשתות בשבועות האחרונים להיריון על מנת לסייע לריכוך צוואר הרחם ולעודד פעילות רחמית לקראת הלידה. בשני הטרימסטרים הראשונים, הוא עלול לגרום לצירים מוקדמים.
- אל תפריזי באכילת כבד. הכבד מכיל כמויות גדולות של ויטמין A, שעלולות לגרום למומים מולדים.
- הימנעי מאכילת בשר נא. בזמן ההיריון חשוב במיוחד לבשל היטב את הבשר. חשוב שהבשר שאת צורכת יהיה בשר טרי. שימי לב שאינך אוכלת בשר שבושל ולא קורר במשך שעות ארוכות.
- צריכת אלכוהול עשויה לפגוע בעובר המתפתח. הימנעי משתיית אלכוהול באופן מוחלט במהלך ההיריון וההנקה.
- הימנעי מאכילת ביצים לא מבושלות וגם מאכילת עוגות וממתקים המכילים חלבון ביצה שלא עבר בישול.
- אין לצרוך גבינות שמקורן אינו ידוע, גבינות בוטיק למיניהן וגבינות לא מפוסטרות - עלולות לגרום למחלת הליסטריה שמובילה ללידות מוקדמות והפלות.
- אסור לצרוך צדפות, מותר רק מולים מבושלים.
- הימנעי מדגים נאים - קרפצ'יו דג, סושי וסשימי.
- בזמן ההיריון וההנקה הימנעי מאכילת דם חרב, כריש , טונה ומקרל. זאת בשל רמות כספית גבוהות שהם מכילים. ניתן לצרוך דג טונה בקופסת שימורים, אבל להימנע מדג טונה בסושי או סטייק.

נשים הסובלות מעודף משקל, תת משקל, טבעוניות, צמחוניות או שמקפידות על דיאטה קיצונית מסיבה רפואית או אידיאולוגית מן הראוי שיקבלו הדרכה מאיש מקצוע בתחום התזונה. עד לסיומו של השליש הראשון להיריון, איבוד משקל עדיין נחשב לתקין. אבל, במהלך ההיריון במקרה שאינך מעלה במשקלך עלייך לפנות לאיש מקצוע מתאים.
מרבית הנשים ההרות תצטרכנה ליטול תוסף ויטמינים איכותי במהלך ההיריון.


תזונה נכונה בזמן הריון והנקה מנקודת מבט סינית
חמשת הטעמים ואופיו האנרגטי של המזון

על פי הרפואה הסינית, כל המזונות ממוינים על פי חמישה טעמים בסיסיים:
חמוץ, מריר, מתוק, מלוח וחריף ולארבע רמות אנרגטיות: קר, קריר, חמים וחם.
על פי טעמו של המזון ניתן ליחס לו השפעות גופניות שונות. מזונות רבים משתייכים ליותר מקטגוריה אחת של טעמים, למשל: חומץ נחשב לחמוץ ומריר וגבינה נחשבת לחמוצה ומתוקה.
גם לאופיו האנרגטי של המזון (מידת החום המיוחסת לו) מיוחסת השפעה גופנית. דרכי הכנה שונות של המזון משפיעות על אופן עיבודו וספיגתו בגוף.
מזון לא מבושל נחשב למזון בעל אנרגטיקה קרה. לכן, צריכתו דורשת השקעת מאמץ אנרגטי גדול יחסית מן הגוף, לעומת צריכתו של מזון מבושל. ניתן לתת כדוגמא: גרנולה שיבולת שועל לעומת דייסת שיבולת שועל, או לחילופין: סלטי ירקות קרים לעומת ירקות מאודים או אפויים.
בהקשר זה סלט תפוחי אדמה (תפוחי האדמה בושלו) נחשב למחמם יותר מסלט ירוק. אבל כשמשווים סלט תפוחי אדמה לתפוח אדמה אפוי, השני נחשב למחמם יותר.
האיכויות הבסיסיות של הטעמים אינן משתנות באופני הכנה שונים. תפוח אדמה בכל צורת הכנה שהיא יחשב כבעל טעם מתוק שמשפיע על חיזוק האנרגיה הבסיסית (צ'י) ועל חיזוק הדם.

מזונות מרירים:
לדוגמא: רוברב ושן הארי נחשבים למסלקי חום ומקררים. חלק מן המזונות המרירים הם בעלי השפעה משלשלת, כיוון שהם מעודדים פעילות מעיים.
מזונות חמוצים:
לדוגמא, אשכולית וזיתים נחשבים למקררים ובכמויות קטנות מסייעים לפעילות העיכול.
מזונות חריפים ומתובלים:
לדוגמא בצל וצ'ילי נחשבים לבעלי השפעה מחממת, מניעים אנרגיה כלפי מעלה והחוצה. הם גם בעלי השפעה מפזרת על מצבי ליחה בגוף.
מזונות מלוחים:
דוגמת אצות וסויה נחשבים לקרירים ואוצרים נוזלים בגוף.
מזונות מתוקים:
נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:
א. ניטראלים ומזינים- בשר, ירקות, אגוזים, מוצרי חלב וירקות עמילניים.
ב. מקררים - פירות, סוכר, דבש וממתיקים שונים.

בישול המזון משפיע על האנרגטיקה שלו:
להלן האנרגטיקה של המזון על פי שיטת הבישול בסדר הולך ועולה, מן הקר ביותר ועד החם ביותר:
מזון לא מבושל (נא), מאודה, מורתח, מבושל בצורת נזיד, מוקפץ, טיגון עמוק, צלוי.


חיזוק הטחול (spleen)
הרפואה הסינית המסורתית מייחסת לטחול את הפעילות העיקרית של מערכת העיכול. מסיבה זו הרפואה הסינית מדגישה את חשיבותו של הטחול , כי תפקודו התקין מבטיח את פעילותה המיטבית של מערכת העיכול ואת הספיגה המקסימלית של המזון.

להלן מספר עקרונות שהקפדה עליהם תשפר את פעילותו של הטחול (=מערכת העיכול)
- הקפדה על ארוחת בוקר:
השעה המיטבית לאכילת ארוחת הבוקר היא בין 7-9 בבוקר. זוהי שעת השיא של איבר הקיבה. בשעה זו האדם הבריא אמור לחוש רעב ולהתחיל בפעילות העיכול. אם אדם אינו חש רעב בשעה זו, הדבר מצביע על חולשה של מערכת העיכול שלו. חולשה זו נובעת בעיקר מהרגלי אכילה לוקים בחסר, דוגמת אכילת ארוחות גדולות בלילה ו/ או דילוג על ארוחת הבוקר כדי לחסוך בקלוריות או בזמן. אכילת ארוחת בוקר המורכבת מפחמימות פשוטות דוגמת: לחם + ריבה, קורנפלקס + חלב + סוכר, איננה נחשבת למאוזנת מבחינה תזונתית ואינה מתאימה כדי לפתוח את היום.
ארוחת בוקר אינה חייבת להיות ארוחה גדולה במיוחד, אבל באופן עקרוני ארוחת הבוקר צריכה להיערך בטווח השעה הראשונה של היקיצה בבוקר. יש לקחת בחשבון גורמים נוספים: האם המטופלת הוא טיפוס חום/ קור? מהו האקלים באיזור: קר/ חם?
את התזונה יש להתאים לקונסטיטוציה של המטופלת, קרה או חמה וכן לאקלים השורר במקום. להלן דוגמאות כלליות:
-דייסת שיבולת שועל + תפוחים + קינמון (מתאים למטופלת קרה, מזג אויר קר)
- דייסת אורז (קונג'י) עם חלב סויה, אפרסקים + שקדים - חם פחות (ללא קינמון)
- חביתה + לחם שיפון/ קמח מלא + 2 כפות גבינת לבנה עיזים.
-מרק מיסו + טופו - מחמם
- יוגורט + גרנולה - מתאים לאזורים חמים ולמטופלת שאינה טיפוס קור.

- הימנעות מאכילת ארוחות לילה
ארוחה גדולה בשעות הערב המאוחרות, לפני שנת הלילה, מחלישה את מערכת העיכול. כפי שנאמר שעת השיא של הקיבה הינה בין 7-9 בבוקר. שעת השפל היא בין 7-9 בערבה. אכילה בשעות מאוחרות עלולה להוביל ל"תקיעות מזון" שתתבטא בבעיות עיכול, נפיחות, ותחושת מלאות כבר בשעות הבוקר. אכילה קבועה בשעות הערב המאוחרות תוביל לבעיות עיכול כרוניות.
- ביסוס דפוסי אכילה קבועים
אכילה בשעות בלתי קבועות וכמות בלתי סדירה של מזון פוגעות ביעילותה ותפקודה התקין של מערכת העיכול. אין צורך לפתח הרגלי אכילה נוקשים, אבל חשוב להקפיד על כמויות סבירות וקבועות ושעות קבועות יחסית, כדי לייעל את פעילותה של מערכת העיכול.
- שתייה מספקת
חשוב להקפיד על שתיית 8 - 12 כוסות מים ביום. באזורים חמים יותר/ או בזמן מאמץ אפילו יותר. מרבית השתייה צריכה להתקיים בין הארוחות. הזמן הטוב ביותר הינו עד 1/2 שעה לפני הארוחה והחל מ-1/2 שעה לאחריה. אין לשתות שתייה קרה. השתייה צריכה להיות בחום החדר או חמה יותר. שתייה קרה פוגעת בעיכול. בתום הארוחות ניתן לשתות תה ירוק, מומלץ ביותר ומסייע לעיכול תקין. רצוי להימנע משתיית תה ירוק לאחר שעות הצהריים, כדי לא לפגוע בשנת הלילה.
- אכילה מתוך הנאה
האכילה צריכה להיות מהנה. לבחור מזונות מגוונים וטעימים. הרפואה הסינית מדגישה את חשיבות מגוון הטעמים והצבעים בארוחה. חשוב לפנות זמן לאכילה ולא לאכול כלאחר יד, ליד המחשב במשרד או תוך כדי עבודה כלשהי. עיכול תקין דורש פינוי זמן לפעולת האכילה.

ברפואה הסינית קיימות התייחסות מיוחדות לתזונה על פי אבחנת מטפל :
חסר יין, חסר יאנג, חסר צ'י, מצבי לחות - ליחה, חסר דם בהתייחסות סינית.
פניה למטפל סיני בבעיות ספציפיות במהלך ההיריון תניב אבחנה מדוייקת של הסינדרום ממנו סובלת המטופלת ובהתאם לאבחנה תותאם למטופלת תוכנית תזונתית מתאימה - מלווה בדיקור שיטפל בבעיה.



תזונה לבעיות מיוחדות בהריון ולאחר לידה

באופן עקרוני אני ממליצה לכל המטופלות שלי לצרוך תוסף פרנטאל (prenatal) איכותי במהלך ההריון כולו ובתקופת ההנקה קיימות גם פורמולות צמחים סיניים ותוספי תזונה ספציפיים להריון ו/או לאחר הלידה

אמנם בעבר בקרב רופאים רבים לצערי (לא תזונאים !!!) רווחת הגישה כי אכילה מסודרת ומאוזנת מספקת לגוף את כל הנדרש.
אבל, כמה מאיתנו הנשים באמת אוכלות ממש מסודר וממש מאוזן ומוקפד - נדיר.
כפי שכבר ציינתי איכות המזון גם היא ירדה פלאים בעשורים האחרונים ולצערי המזון כיום מכיל פחות נוטריינטים ממה שהכיל בעבר.
נשים רבות גם נזקקות לתוספת של כדורי ברזל.
לצערי רופאים רבים אינם מתרשמים ממצב של חסר ברזל אצל האם ההרה. אבל הרופאים אינם פוגשים את אותן נשים בצורה בלתי אמצעית ומתמודדים עם תופעות הלוואי של חולשה, כאבי ראש, תשישות לעיתים אפילו דיכאון וחרדות.
אני יודעת שרבות סובלות מתופעה של עצירות בעקבות נטילת תוסף ברזל. לכן חשוב לעיתים יש לנסות מספר סוגי תכשירים עד שמגיעים אל המתאים ביותר. מעבר לכך, הקפדה על שתיה מספקת, מזונות עתירי סיבים ומלחלחים, כפי שמוזכרים בהמשך המאמר עשויים לסייע רבות.
לקליניקה של רפואה סינית מגיעות נשים הרות רבות ונשים לאחר לידה והתלונות שהזכרתי הינן שכיחות ביותר. אחת התלונות המרכזיות שמוסיפה על הקשיים שלאחר הלידה הינה חוסר יכולתה של היולדת להניק את תינוקה.
נשים רבות אינן קושרות בין חסר ויטמינים בכלל וברזל בפרט, לבעייה ביצור כמות מספקת של חלב. לעיתים הן מגיעות לקליניקה כשהן נמצאות במצב של מחסור כל כך קשה שכבר לא ניתן לסייע להן. לוקח זמן לבנות מאגרים חדשים. בינתיים האם תשושה ומתוסכלת , התינוק אינו מעלה במשקל והסביבה דואגת לפמפם רגשי אשם, על כשלון "משימת" ההנקה, שרבות רואות בה את גולת הכותרת של האמהות . כמובן שהתינוק בינתיים ניזון מארוחות הולכות וגדלות של פורמולה בבקבוק , כך שבאופן מקביל גם פוחת יצור החלב המועט שהיה לפני כן.

אני לא יכולה להתאפק מלומר מספר מילים על הנקה:

נשים רבות אינן מסוגלות להניק מסיבות שונות. משום מה בארץ קיימת בקרב נשים רבות אווירת מיסיונריות קשה. כולם יודעים היום עד כמה חשוב להניק. אך חשוב גם להבין כי לא כולן מסוגלות לכך. אני פוגשת במרפאה שלי נשים שמאוד רוצות להניק אך מסיבות שונות הדבר אינו ממש מתאפשר להן. חלקן נתקלות בתגובות עוינות מסביבתן כאילו הן מזיקות לתינוקות הרכים ובכלל אינן כשרות לאמהות.
נשים אחרות לעומת זאת, נאבקות על הנקה כאשר מולי אני רואה אם צעירה שאינה ישנה כמעט, אינה אוכלת מספיק, התינוק מעוניין לינוק כל שעתיים- כי החלב שלה אינו מזין מספיק. האם עייפה ומתוסכלת וכך גם סביבתה הקרובה. לא משהו שמעודד התחלה יפה ובריאה לאמהות. צריך לדעת גם מתי לוותר.
ראיתי אמהות נפלאות ומעניקות- שאינן מניקות וראיתי לצערי גם את ההיפך.
אם מניקה לא הופכת אוטומטית לאם מעניקה. את זה חשוב לזכור.
בטח ובטח צריך להפסיק להטריד נשים בסביבתנו שבוחרות לא להניק מסיבה זו או אחרת. זוהי זכותן המלאה. זה לא הופך אותן לאמהות פחות טובות. יש מקרים שעדיף שהאיה תנוח מעט יותר, תטפל בעצמה, תיעזר באחרים ולא תשאב את עצמה לדעת כדי לרצות את סביבתה. כך תוכל להיות רגועה ושלווה יותר, ואף בעלת כוחות רבים יותר לטפל בתינוק שזקוק לה. אמהות טובה זה לא רק ציצי.
גם אמהות אלו תזכינה לתינוקות בריאים, מוצלחים, אינטיליגנטים ומקסימים.

לא כולנו דומות ולא כולנו מתאימות לאותה משוואה.
אך כולנו אוהבות את ילדינו. ורוצות עבורם את הטוב ביותר.

לפעמים הטוב ביותר עבור האם ותינוקה - הינה האכלה בבקבוק.

מאחלת לכל האמהות שידעו לבחור את הטוב ביותר להן ולתינוקן.
זכורנה- לא לכולן מתאים להניק , יותר חשוב שנעניק.

די למסעות הצלב הדורסניים בעד ההנקה !!!

אני לא נגד הנקה- אבל לא בכל מחיר.



להגברת תנובת החלב אצל מניקות -
שעועית אזוקי - יש להשרות 100 גר' שעועית אזוקי ל- 8 שעות. בתום ההשריה, יש לשפוך את המים ולכסות במים טריים ולבשל את השעועית עד לריכוך - כשעה. את השעועית המבושלת ניתן לאכול במשולב עם הארוחות הקבועות. ניתן להכין מהן ממרח או לאכול אותן כתוספת לארוחה.
קרפיון - בכל צורת הכנה שהיא.
כפי שכבר נאמר, הקפידי על שתיה מספקת- 12 כוסות מים ביום (קפה אינו נחשב, הוא משתן).
הקפידי על מנוחה מספקת. כמובן להשתדל ולהניק ככל האפשר. עצם פעילות ההנקה מגבירה את יצור החלב.
כמוסות חילבה .
אפונה, חסה, תפו"א מתוק, אנשובי, עוף- נחשבים למגבירי יצור חלב אם.
הימנעי-משתיית תה מנטה, ואכילת פטרוזיליה. אלו מונעים יצור חלב.

במקרה שיש בעיות בהנקה , כמובן שרצוי להיוועץ ביועצת הנקה בעלת ניסיון. במקרה שיש בעיה ביצור החלב - חוסר חלב/ גודש, בהחלט ניתן ורצוי לפנות למטפל ברפואה סינית שיוכל לסייע באמצעות דיקור ו/או צמחים לעיתים טיפול במגע (לאו דווקא באיבר המטרה - השד !).

מזונות לטחורים ועצירות -
בננות - לטחורים מדממים ועצירות, צואה יבשה. יש לאכול בננה אחת או שתים בלילה ודבר ראשון בבוקר על בטן ריקה.
דבש - לעצירות זמנית בנשים הרות, ניתן לערבב שתי כפיות דבש במים חמים ולשתות דבר ראשון על הבוקר, על בטן ריקה.
תמרים, תפוחים, זרעי צנובר וגזר - משמשים כמלחלחים עבור המעיים.
אסידופולוס - משקם את פלורת המעיים ויכול לסייע.
אפונה, כרוב, תאנים, סובין , אספרגוס - משפרים את פעילות המעיים.
המנעי מצריכת כמות עודפת של מזון חם - מייבש את נוזלי הקיבה.
המנעי מצריכת כמות עודפת של מזון קר - מחליש את פעילות העיכול (ה- spleen).
במקרה שהדבר אינו מסייע ניתן לפנות לטיפול ברפואה סינית ולקבל הנחיות תזונה נוספות.

מזונות מגבירי תיאבון -
אשכולית - כדי לשפר תיאבון, במיוחד בזמן הריון אכלי אשכולית 3 פעמים ביום. הדבר יקל על בעיות עיכול, נפיחות ועודף רוק בפה בזמן הריון.

בחילות הריון -
ג'ינג'ר - כתוסף מזון, ג'ינג'ר מסוכר - ניתן להשיג בחנויות טבע, או חליטת שורש ג'ינג'ר .
מרשם לחליטה: 70 גר' סוכר חום + 7 גר' שורש ג'ינג'ר יבש. לשתות בגמיעות קטנות במהלך היום.
הג'נג'ר נחשב לבעל אנרגטיקה מחממת, לכן אינו מתאים לנשים הסובלות מחום.
נשים הסובלות מחום יכולות לנסות ולשתות מיץ מחצי לימון בכוס מים לאורך היום.

הקפידי על ארוחות קבועות ומסודרות. הימנעי ממזונות כבדים וקשים לעיכול.

אכלי פחמימות עוד לפני הקימה מן המיטה בבוקר (ניתן להניח חטיף בייגלה/ או קרקרים וכו' על יד המיטה).

נשים הסובלות ממצבים קשים של בחילות בהריון Hyperemesis Gravidarum יכולות לפנות לטיפול ברפואה סינית, דיקור יכול מאוד לעזור אפילו במקרים קשים ביותר של בחילות.

לחץ דם -
שתי מיץ סלרי על בסיס יומי.

צרבות -
ארוחות גדולות ומזונות מייצרי גזים מחמירים מצב של צרבות.
הימנעי ממזונות מתובלים ושומניים.
העדיפי אכילת מספר ארוחות קטנות על פני ארוחה אחת גדולה.
הימנעי מצריכת שוקולד, קפה ואלכוהול.
העדיפי ישיבה/ הליכה מיד לאחר אכילה והימנעי משכיבה כשעתיים לאחר האכילה.
הקפידי לשכב במיטתך כשראשך מוגבה בעזרת כריות נוספות.
הימנעי משתייה בזמן הארוחות.

אנמיה
ברזל, חלבון, נחושת, חומצה פולית, ויטמיני B6 , B12 ו- C הינם חיוניים ליצירתם של תאי דם אדומים, כך שמחסור בכל אחד מהם עשוי לגרום לאנמיה. אבל, אנמיה שנובעת ממחסור בברזל עלולה להופיע גם במקרה שהתזונה עשיר בברזל, כיוון שמחסור בויטמיני B פוגעת בספיגת הברזל. גורמים נוספים שעלולים לפגוע בספיגת הברזל: צריכת אבץ גבוהה, תה וקפה, סותרי חומצה (לצרבת), ומוצרי חלב - נסי לאכול מזונות חלביים ומזונות עתירי ברזל בנפרד.
על מנת לשפר את ספיגת הברזל הנצרכת כתוסף מזון - ניתן לצרוך אותו בליווי כוס מיץ תפוזים (ויטמין C).


בצקות
- הרימי את רגלייך ל- 20 דקות, 3-4 פעמים במשך היום במיוחד בשעת השיא של אלמנט המים ( על פי הביוריתמוס הסיני) בין השעות 15:00 - 19:00.
- שתי בין הארוחות ולא בזמן הארוחות (עד 1/2 שעה לפני והחל מ- 1/2 שעה אחרי).
- שכבי על הצד בזמן השינה כדי לשפר את הסירקולציה ולהוריד נפיחות.
- נעלי נעליים שטוחות. הימנעי מנעילת נעליים לוחצות.
- הימנעי מישיבה ברגליים משוכלות.

מאחלת לך,

הריון תקין ובריא
לידה מוצלחת
והרבה שמחה והנאה מן הרך הנולד

ממני
מיכל שלזינגר


וזכרי - כדי שתוכלי לטפל היטב בתינוקך - עלייך קודם כל לטפל בעצמך !




אופק א (2001). אמנות הריפוי בתזונה סינית.

בר ע., רוזין , ט.( 2006 ) המדריך הישראלי להריון ולידה. זמורה ביתן.

Betts D (2006). The Essential Guide to Acupuncture in Pregnancy & Childbirth. The Journal of Chinese Medicine.England.


Pitchford P (1993). Healing with whole foods - Oriental Traditions and Modern Nutrition. North Atlantic Books, Berkley.


West Z (2004) .Acupuncture in Pregnancy and Childbirth. Elsevier - Churchill Livingstone.


מיכל שלזינגר

מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה

www:healthyliving.co.il
michal@healthyliving.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב