דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסבנים את הצרכן 

מאת    [ 14/09/2008 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 2226 פעמים ]

יצרנים, יבואנים, משווקים וסוחרים ירצו תמיד להעלות מחירים .הכי גבוה שאפשר, על מנת להעלות את הרווחים. הם גם שואפים להגדיל את מכירותיהם גם זאת כדי להגדיל את הרווחים. שתי המטרות הללו אינן "מסתדרות" כל כך טוב ביניהן. מפני שאם המחיר גבוה מידי הצרכנים מחפשים אלטרנטיבה למוצר היקר ואז המכירות יורדות והרווחים בהתאם. על כן תמיד יחפשו המוכרים והמשווקים את האיזון בין גובה המחיר והיקף המכירות המתבקש.

 חלק ממהלכי העלאת מחיר של מוצר הוא ניסיון "להרדים" את הצרכן. כלומר לבצע את ההעלאה מבלי שהוא יתחיל לחפש אלטרנטיבה. יש לכך מספר דרכים: אחת להעלות מחיר ולא להודיע על כך בתקווה שעד שהצרכנים ירגישו יחלוף זמן ובינתיים תתייצב מפת צריכה וקניה חדשה פעולה בסגנון כזה נהיית קשה יותר ויותר. בשנים האחרונות. ישנם חוקי צרכנות המחייבים הצגת מחיר, ציון משקל וכיוב'. ישנם מוצרים בעיקר שירותים המחייבים גם פרסום הודעה פומבית על השינוי. דרך אחרת להעלאת מחיר היא שינוי שמו. מפסיקים לשווק את המוצר "הישן", משנים את השם ואת האריזה ומוציאים לשוק במחיר גבוה יותר. שיטה נוספת ונפוצה היא לשנות את המשקל כך שהמחיר ליחידה יעלה. אלה רק חלק מהטכניקות המופעלות על מנת להעלות מחיר ולצמצם את הנזק הצפוי מתגובת הצרכנים. [צריך להזכיר כאן במאמר מוסגר גורם מרסן חשוב של העלאת מחירים - התחרות מצד יצרנים אחרים]

. בימים של אינפלציה מתעוררת, כמו במשק הישראלי בחדשים האחרונים, העלאות המחירים מתרבות ולצרכן המצוי קשה לעקוב אחר כל שינוי, במיוחד כשחלק גדול מההעלאות נקראות בשמות שונים ומשונים. הנה דוגמא: באחרונה פרסמה יבואנית מוצרי סבון "פלמוליב" הודעה לצרכני המוצר: מכירת סבון מוצק בנפח של 125 גרם ליחידה יופסק. מעתה ישווק המוצר ביחידות של 100 גרם בלבד וזאת ללא כל שינוי במחיר . (ההדגשה לא במקור) .

משמעות ההודעה - כי החברה מעלה את מחיר הסבון בשיעור של 25% . זו עלייה גבוהה ומשמעותית. מה קרה? האם מדד המחירים בישראל הגיע לקצב שנתי של 25%? . לא ולא . תחזיות הכלכלנים מדברות על קצב שנתי של כ-5% -6% . אז מה בכל זאת? החברה לא פרסמה הסברים. סביר שברצונה למקסם רווחים. עוד יותר סביר שהיא מעריכה שגם אחרי העלאה של 25% - היקף מכירותיה לא יפגע במוצר זה משום שגם אם פה ושם יעברו צרכנים למוצר אחר עדיין יישארו מספיק קונים שיאפשרו לחברה להגדיל את הרווחים. [במאמר מוסגר - העלאת המחיר היא במסגרת החוק. בפרסום ההודעה לציבור יצאה החברה ידי חובתה החוקית}

הדוגמא הזו ממחישה עד כמה חשובה עירנות צרכנית של בדיקת מחירים והשוואתם. הצורך הזה מתחדד בתקופה זו עוד יותר. בהתקרב תקופת החגים - ינסו עכשיו רשתות השיווק השונות למכור לנו מבצעים של "הוזלות" עתירי פיתויים להקדים ולקנות משום שאחרי החגים הכול יתייקר. זהירות וחשדנות צרכנית רק תועיל למי שמבקש לשמור על כספו.

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב