דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוכמה-מהי חוכמה ומדוע למעשה כולנו חכמים 

מאת    [ 13/09/2008 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 2896 פעמים ]

במילון אבן שושן מוגדרת חוכמה כ- "פקחות, תבונה, הכושר לשקול כל דבר בהגיון ובשכל הישר". אם נחשוב על הדבר, הרי לכולנו יש מחשבה והגיון ותבונה שאנחנו רוכשים במהלך חיינו, ומכאן למעשה כולנו חכמים בצורה זו או אחרת. אז נכון שההיגיון לפעמים שונה מאדם לאדם, אך זה למעשה מבטא השקפה שונה או ראייה שונה ואין פה דרך לקבוע נחרצות מי הצודק. אם כן יוצא כאמור שכולנו חכמים בעצם.

ידע הוא מכלול הידיעות שהאדם רוכש במהלך חייו בתחום זה או בתחום אחר. לכולנו יש ידע בתחומים מסוימים ויחד עם זאת יש עוד הרבה דברים שאיננו יודעים. אדם יכול להיות בעל ידע נרחב בספרות, באומנות, בטריוויה ויחד עם זאת הוא איננו יודע להחליף סיפון בכיור של המטבח. ומי החליט שלדעת מי כתב מחזה זה או אחר יותר חשוב מלדעת להחליף סיפון או לדעת כיצד עובדת מערכת החשמל בבית? או כיצד להכין עוגת גבינה טובה? זהו ידע וזהו ידע. כמו כן ידע הוא דבר נרכש. כולנו יכולים לשבת ולקרוא ולדעת יותר ויותר דברים, אבל לא כל נושא מעניין כל אדם וטוב שכך. כך יש גיוון בחברה והרבה יותר מעניין.יש אימרה שאומרת שככל שאנו יודעים יותר אנחנו יודעים כמה אנחנו יודעים פחות וזה נכון. ככל שיש לנו יותר ידע, אנחנו למעשה מבינים רק כמה הרבה אנחנו לא יודעים. אדם יכול להיות גאון במתמטיקה למשל אבל הוא לא יודע איך להיות אסטרונאוט או איך להפעיל מכונה במפעל והוא אינו מבין הרבה בסיפרות ובאומנות ובציור ובארכיטקטורה ובעצם בעוד עשרות ומאות אלפי נושאים.

אנשים רבים מבלבלים בין חכמה לידע והדבר משפיע על הביטחון העצמי שלהם, ואף החברה אינה תורמת להרגשה הטובה, שכן היא מייחסת עליונות מה לידע בנושאי תרבות ומדעים, כשלמעשה זהו ידע כמו כל ידע אחר, או כישרון כמו כל כישרון אחר. הדבר מתחיל כבר מביה"ס. התלמיד המצטיין בכיתה ובעיקר במתמטיקה למשל נחשב חכם. למעשה זו לא נקראת חוכמה כמו שראינו. זהו סוג של חשיבה אנליטית שבשילוב של סקרנות ועניין בכיוון הלימודי מאפשרים יכולת לימודית עיונית גבוהה במקצוע מסוים, כשלמעשה אין הבדל בין היכולת הזו לבין כל יכולת אחרת, והמימוש של היכולת המעשה הוא הכישרון שיש לנו וכל אחד מאיתנו יש כישרון ייחודי לו. אחד מוכשר בציור, האחר בבישול, השלישי ביכולת ההקשבה, הארגון, הניהול, ביכולת טכנית, ביכולת הביטוי, כל אחד עם הכישרון הספציפי שלו.

לכולנו יש מחשבה וסוגי המחשבה שונים. אחד תהיה לו חשיבה יותר לכיוון חשיבה לוגית וזה יתאים לתפקיד מסוים ואחר תהיה לו חשיבה יותר לכיוון חשיבה יצירתית וזה יתאים לתפקיד אחר. כל תפקיד יש לו את סוג המחשבה הנדרש לתפקיד. גם שרברב יש לו סוג של חשיבה שמאפשר לו לנתח מצבים לגלות בעיות והכישרון שלו הוא לבטא את סוג החשיבה שלו במקצוע הזה. כאמור יש סוגים שונים של חשיבה. יש אדם שמוכשר מאד בחשיבה מתמטית, לוגית, בניתוח דברים, ויש אדם שהכישרון שלו הוא דווקא בחשיבה יצירתית ובדרך כלל אדם שמוכשר בסוג חשיבה אחד לא מוכשר בסוג החשיבה האחר.לכן אין תלמיד שלא יהיה טוב בשום דבר, ובאילו מקצועות יהיה טוב זה תלוי גם בסוג העניין ובהשקעה. ברוב המקרים אלא אם כן תלמיד אוהב ללמוד במיוחד הוא יהיה טוב במקצועות שמתאימים לו ויהיה קצת פחות טוב באחרים.אני למשל הייתי תמיד מאד טובה במתמטיקה, אבל לעולם לא אוכל לתת רעיון יפה לפירסומת למשל. אני תמיד מתפעלת מסוג החשיבה שמאפשר לאנשים לעשות פירסומות כל כך מיוחדות ויפות.ובודאי שאין לראות חשיבה ככישרון עדיף על כל כישרון אחר. ואין לראות אף כישרון כחשוב יותר מכישרון אחר או כתורם יותר לחברה. המדען שמוצא פריצת דרך חשובה במחקר הגנטי, לא יותר חשוב לאנושות מאותה אישה שיודעת לבשל מטעמים ולאפות עוגות לתפארת ואשר גורמת במטעמיה שמחה ואושר לכל הסועדים אצלה, או מאותו שרברב שלולא הוא הבית היה מוצף במים. אז נכון שהמדען שעוסק במציאת תרופה למחלה קשה עוסק בדבר שיש בו יותר אחריות לחברה ולכן הוא מתוגמל בהתאם, אך הוא לא יותר חשוב.

גם אינטליגנציה היא בעצם יכולת שכלית כמו כל יכולת אחרת. בטעות אנו מייחסים אינטליגנציה למי שיש לו ידע רב, כשלמעשה אדם יכול להיות עם יכולת שכלית גבוהה אך לא בדיוק בעל ידע נרחב בתחומים הנחשבים על ידי החברה. כמו כן ידוע כבר שאינטליגנציה רגשית לא פחות חשובה להצלחה מאינטליגנציה שכלית, ואולי אפילו יותר. אינטליגנציה רגשית היא היכולת של האדם לנהוג בביטחון עצמי, באסרטיביות, בביטחון רגשי, והדבר הזה חשוב מאד להצלחה.

ראינו אם כן שכולנו חכמים, לכולנו יש ידע זה או אחר, לכולנו יש כישרון ייחודי לנו וכולנו חשובים באותה מידה למרקם הזה שנקרא אנושות. לכן כולנו צריכים להיות גאים ושמחים במה שאנחנו, לא להשוות ולא להסתכל על אחרים, לא להרגיש נחיתות ליד שום אדם ולא עליונות ליד שום אדם. כולנו תורמים לחברה ולאנושות בכלל את הצבע הייחודי שלנו, וכך אנו מקבלים מגוון אינסופי של צבעים וזה מה שעושה את העולם לכל כך מעניין ויפה.

אני אדם מאמין אך חילוני לגמרי באורחות חיי ואיני מוצאת סתירה בין השניים. האמונה מתבטאת למעשה בכל תחום בחיינו היומיומיים כגון: בטחון עצמי, זוגיות, עבודה, כסף ועוד, בעוד המצוות הן רק דרך אחת מני רבות להגיע ולחיות את דרך האמונה עצמה. במאמרי אני כותבת על הבעיות היומיומיות המעסיקות אותנו, על זוגיות, על יהדות ועוד, מתוך ראיית האמונה אך בדרך קצת אחרת, לכן קראתי למדור הכתיבה שלי - "אמונה בג'ינס".

דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב