דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח אחריות מקצועית לבתי תוכנה 

מאת    [ 12/09/2008 ]

מילים במאמר: 415   [ נצפה 6725 פעמים ]

בניית תוכנה דומה לבניית בניין, התהליך מנהל בתרשים זרימה תוך שילוב עשייה חדשה עם חלקים מוכנים. בעוד שבבניית בניין ניתן לראות בעין את הטעויות והכשלים , הרי שבבניית תוכנה לא ניתן לראות בעין את הכשלים או בשמם העממי באגים והם לעיתים מתגלים בחלוף זמן רב מרגע תחילת הפעלת התוכנה בשימוש היום יומי.

האחריות הרובצת לפתחו של בית התוכנה מורכבת בעיקר משני כיוונים הדורשים התייחסות בהתאם : האחריות הראשונה היא בגין אי מילוי יעדי התוכנה וגרימת הפסד ישיר למזמין .האחריות השנייה היא בגין גרימת נזק לרכוש ( ובכלל זה מאגרי מידע ) אחר של המזמין או צד שלישי במקרה והתוכנה נועדה לתת שרות לאחרים. דוגמא פשוטה לאי מילוי יעדי התוכנה הוא בכך שתוכנה המיועדת לבצע חישובי עלויות , לא לקחה בחשבון מצב שבו מדד המחירים יורד ( מדד שלילי ) וכעבור תקופה ארוכה של השימוש בתוכנה פתאום יש מדד שלילי והתוכנה עורכת חישוביים שגויים בגין דימוי של עלייה במדד. דוגמא לגרימת נזק לרכוש המזמין או רכוש צד שלישי : בעת שימוש בתוכנה לבקרת מכונות בעת פעולתן, נוצר מצב שהתוכנה "לא לקחה בחשבון" נוזל קירור מסוג חדש ועוצרת מכונות במהלך עיבוד חומרים .

הדוגמאות הנ"ל הן שני מצבים מתוך אין ספור מצבים אחרים שבגינם מפתח התוכנה יכול למצוא עצמו נתבע.

 הביטוח הנפוץ ביותר לבתי תוכנה בגין אחריותם כלפי צד שלישי הוא מסוג ביטוח אחריות מקצועית. מסתבר שלא תמיד מדובר במה שמוגדר כאחריותו המקצועית של בית התוכנה ולמעשה תוכנה היא בהחלט יכולה להיות מוגדרת כמוצר ולפיכך יהיה נכון לרכוש גם ביטוח מסוג אחריות בגין מוצרים פגומים . מצב זה שבו נדרש בית התוכנה לביטוח באמצעות שתי פוליסות הביא את המבטחים, ובעיקר את המבטחים הזרים, לכתיבת פוליסת ביטוח המשלבת את שני הכיסויים : אחריות מקצועית ואחריות מוצר והפוליסה מכונה בשם COMBIND POLICY .

חשוב לדעת שפוליסות חבות מקצועית וחבות מוצר מכסות מקרים שקרו ובגינם מוגשת תביעה במהלך תקופת הביטוח לדוגמא : התוכנה נרשמה בינואר , המשתמש ניזוק בפברואר ותקופת הביטוח היא בין החודשים ינואר-דצמבר. במקרה זה יש כיסוי ביטוחי. במציאות המקרים אינם מתרחשים בסמוך לקרות המחדל . לדוגמא : תוכנה נרשמה באוקטובר 2007 ונגרם נזק למשתמש בינואר 2008 . תקופת הביטוח ינואר – דצמבר 2008 . במקרה זה אין כיסוי ביטוחי. מה עושים - בכדי למנוע מצבים של נפילה בין הכיסאות יש לרשום בפוליסה תאריך רטרואקטיבי ולפיו הביטוח יחול גם על מקרים שהמתכנת גרם להם גם לפני שנה וגם לפני כמה שנים .

 מטרת מאמר זה הנה להביא לידיעת הציבור את האפשרות לביטוח הספציפי לבתי תוכנה.

אין מאמר זה מהווה המלצה לביטוח כלשהו ובוודאי אינו תחליף לבדיקה של פוליסת הביטוח בטרם רכישת הביטוח.

הדוגמאות המובאות במאמר זה הינן לצורך המחשת הרעיון ואין בהן בכדי לקבוע עובדה לכיסוי ביטוחי או אי כיסוי ביטוחי בפוליסה כלשהי.

שמעון שחר, מנכ"ל שחר יועצים לניהול סיכונים .
הרצאות ויעוץ בביטוח כללי כולל דירקטורים.

http://www.shahr-shimon.co.il

רשום כעד מומחה בבתי המשפט בישראל.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב