דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למנכל המינהל החדש זה הזמן לשינוי 

מאת    [ 12/09/2008 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2468 פעמים ]

לתפקיד מנכ"ל המינהל ישנה השפעה מכרעת וקריטית על עתידו של המרחב הכפרי ומוטלת עליו בשל כך אחריות כבדה ויחד עם זאת אתגר גדול וחשוב.
עצם הגעתו של מנכ"ל המינהל מתוך הארגון חוסכת לנציגי ההתיישבות את הצורך להסביר ולבאר עבורו מושגים הלקוחים מעולמם של המושבים וחבריהן כגון: מהו מושב, קיבוץ, מרחב כפרי, ועדות קבלה, הרחבות משבצת חקלאית ועוד.
חשוב להדגיש בפני המנכ"ל הנכנס את תמונת המצב העגומה הקיימת במערך הסדרת הזכויות של חברי המושבים ובמגמה השלילית הקיימת ביחסו של המינהל לחברי המושבים.
בקליפת אגוז ניתן למנות את אי יישום החלטות מועצת המינהל בדבר עיגון הזכויות בקרקע. הפגיעה הקשה במעמד ועדות הקבלה. הקפאת איוש הנחלות והרצון לשווקם במכרז, הפגיעה בהרחבות הקהילתיות במושבים והוצאת הקצאת המגרשים למכרז, הסדרת סוגיית התעסוקות החלופיות במושבים ובעיות קשות נוספות.
מנכ"ל המינהל צריך להפנים כי ההתיישבות העובדת במשך כל השנים שמרה על קרקעות הלאום, כאשר שמירת הקרקע נעשתה ע"י העיבוד החקלאי. עוד על מנכ"ל המינהל לזכור כי לצערנו במקומות שההתיישבות העובדת אינה נמצאת, קרקעות המדינה נתפסות ע"י פולשים וגורמים לא רצויים אחרים.
מנכ"ל המינהל ראוי ונדרש שיראה עצמו שותף חשוב בשימורו של המרחב הכפרי, וכל זאת בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל הנוגעות לחברי המושבים והאגודות.
דרישתנו מהמנכ"ל החדש ליישם את ההחלטות המצטברות המאפשרות לעגן את זכותם הבסיסית של חברי המושבים במסגרת חוזי חכירה ארוכי טווח בהסכם הוגן, כמו כן לאפשר תעסוקה חלופית מתונה לאותן משפחות אשר נפלטו מהחקלאות עקב המשבר הגדול שפקד את הענף בעשרים שנה האחרונות.
סוגיית הקפאת איוש הנחלות גם כן אינה פתורה וגורמת לנזק אדיר לעשרות מושבים בעיקר בפריפריה ולכן על המינהל לאפשר את המשך איוש הנחלות על פי הוראת אגף 31 ולחזור בו מכוונתו לשווקן במכרז.
מנכ"ל המינהל חייב לתת את דעתו למגמה הקיימת שבכל הנוגע למדיניות בקרקע עירונית מבצע המינהל פעולות להקטנת החיכוך שבינו לבין החוכרים במגזר העירוני וזאת באמצעות תהליך של הקניית קניין מלא בקרקע. מגמה זו מומשה ביישום דו"ח גדיש ועומדת להסתיים עם זכויות בעלות על הקרקע לחוכרים. החוכר החקלאי לעומתם עודנו בר רשות והחלטות בדבר עיגון זכויותיו אינן מיושמות (823) או נמצאות בבג"צ שאיש עוד לא יודע כיצד יסתיימו (979). כמו-כן, החוכר החקלאי נמצא במצב של גידול מתמיד בחיכוך שבינו לבין המינהל פעולה הנוגדת כל הגיון תכנוני ומונעת הגעה למצב של הקניית קניין מלא בקרקע.
מנכ"ל המינהל החדש חייב לחשוב "מחוץ לקופסא" באופן שונה מקודמיו ולהכניס את המרחב הכפרי למערכת חוזית מוסדרת וארוכת טווח כפי שקורה במגזר העירוני, ללא פעולה דחופה זו לא ניתן יהיה לקיים מרחב כפרי לאורך זמן, המייצר תועלות לאומיות.
אנו מאחלים בהצלחה למר ירון ביבי ומקווים כי שיתוף הפעולה בין המינהל להתיישבות יהיה פורה ולצורך קידום סדר יומם של חברי המושבים בנוגע לזכויותיהם בקרקע.

מאת: עו"ד עמית יפרח - יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים
אתר תנועת המושבים: www.tmoshavim.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב