דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כללי ההתיישנות מהדין הכללי החלים גם במס שבח 

מאת    [ 09/01/2006 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 3487 פעמים ]

המתח הקיים בין הרצון לגבות מס אמת תוך תיקון שומות עבר, לבין יצירת מצע יציב וקבוע שעליו יכולים הנישום ורשויות המס להסתמך, הוא אבי מולידו של מוסד ההתיישנות בדיני המס. אלא מאי, הסדרי ההתיישנות הספציפיים הקבועים בחקיקת המס אינם ממצים, ולא אחת, עקב לאקונה, מתגלע הצורך בפתרון משפטי חלופי אחר. בהקשר זה עולה השאלה האם ניתן "לשאוב" הסדרי התיישנות לבר-מיסויים, מתוך ההוראות שבדין הכללי, אל תוך דיני המס ?
סוגיה זו נדונה לאחרונה בפרשת שמש (עמ"נ 186/03). ביהמ"ש המחוזי דן באותו עניין בשאלת תחולתם של סעיפים 15 ו- 16 לחוק ההתיישנות (המנויים על "הוראותיו הכלליות" של החוק), על הוראה הקוצבת זמן להגשת תביעה להחזר אגרת ביוב, המצוייה בחוק מס.
המשיבים באותו הליך פנו בתביעה לבית משפט השלום כנגד עיריית פ"ת (להלן: "העירייה"), לשם קבלת החזרי היטלי ביוב ששילמו ביתר לפי חוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הביוב"). לאחר הגשת התביעה, וטרם ההכרעה בה, נתקבלה הלכה חדשה בביהמ"ש העליון לפיה הסמכות העניינית לדון בעניינים שכאלה אינה של בימ"ש שלום כי אם של ועדת ערר לענייני ביוב. בעקבות זאת, הסכימו הצדדים כי התביעה שהוגשה לבימ"ש השלום תמחק ותוגש לועדת הערר האמורה.
אלא מאי, המשיבים הגישו עררם לועדת הערר כעבור 5 חודשים מיום קבלת פסק-הדין בבימ"ש השלום. כנגד זה טענה העירייה, כי לאור הוראות סעיף 30 לחוק הביוב הקובע כי בעל נכס רשאי תוך 30 יום מיום שנמסרה לו הדרישה לערור עליה לפני ועדת ערר (או תוך 60 יום באישור יו"ר הועדה), הערר הוגש באיחור ועל-כן דינו להידחות על הסף.
המשיבים טענו מנגד, כי לאור הוראות סעיפים 15 ו- 16 לחוק ההתיישנות, משנדחתה תובענתם בבימ"ש השלום מבלי שנבצר מהם להגישה לועדת הערר, משך הזמן להגשת התובענה החלופית עומד על שנה ולכן לא איחרו את המועד.
ועדת הערר לענייני ביוב קיבלה את טענת המשיבים וקבעה כי על תקופות ההתיישנות שבחוק הביוב, יש להחיל את הנורמות הכלליות מחוק ההתיישנות ובכללן את סעיפים 15 ו- 16 לו, וביהמ"ש המחוזי כערכאת ערעור אישר קביעה זו.
משמעות קביעת ביהמ"ש המחוזי היא: כאשר חוק ההתיישנות קובע נורמה כללית ולעומתו חוק מיסוי מקרקעין קובע נורמה ספציפית, יד האחרונה תהא על העליונה. אולם, כאשר הוראות החוק הספציפיות שותקות לגבי סוגייה מסויימת, ולמולן הוראות החוק הכללי מתייחסות לסוגייה הרלוונטית לדיון, גוברת הוראות החוק הכללי (ראו ע"א 3812/91 ברבארה).
כפועל יוצא, "תקופות מספריות" הנקובות בחוק ההתיישנות לא תגברנה על "תקופות מספריות" בחוק מיסוי מקרקעין (למשל, 4 שנים לתיקון שומה (סעיף 85); 45 יום עד שנה להוצאת שומות זמניות/סופיות בעקבות הצהרה (סעיף 78(א)); וששה חודשים להוצאת שומה בעקבות שומה עצמית (סעיף 78(ב)); וכיוצ"ב). ואולם, עקרונות של "תחילת ועצירת מרוץ ההתיישנות" החלים בחוק ההתיישנות יחולו גם יחולו על חוק מיסוי מקרקעין, כל עוד האחרון שותק בעניין ולא קובע נורמה ספציפית לעצירת או דחיית אותם מועדים.
בטבלה הבאה נדגים יישום תיזה זו:


למען השלמת התמונה, נציין כי גם בחוק מיסוי מקרקעין קיים סעיף להארכת מועדים - הוא סעיף 107. היחס בין סעיף זה לבין סעיף 85 הקוצב 4 שנים לפתיחת שומה, נדון במספר פסקי דין לא אחידים. בפס"ד רודה הלן קייסון (עמ"ש 14/89) קבעה ועדת הערר כי מנהל מיסוי מקרקעין מוסמך להאריך את תקופת 4 השנים לפתיחת שומה סופית בקיום "סיבה סבירה", כמצוות סעיף 107. בעניין אפרידר (וע' 5029/02), לעומת זאת, קבעה ועדת הערר כי סעיף 107 לחוק אינו מסמיך הארכת מועדי סעיף 85.
לעמדתנו ההכרעה המוקדמת נכונה יותר. אך גם אם לא תאומץ על-ידי רשויות המס, לא נסתם הגולל על טענות התיישנות "מיובאות" !

אברהם אלתר, עו"ד avi@altertax.co.il
רונן ארויו, עו"ד (רו"ח); איתי הוכברג, משפטן
משרד דר' א. אלתר ושות' עורכי דין http://www.altertax.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב