דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלומות 

מאת    [ 09/09/2008 ]

מילים במאמר: 810   [ נצפה 5702 פעמים ]

הרבה נכתב על נושא החלומות, אם מבחינת מחקרים מדעיים שבודקים את שלבי החלום ותנועות העיניים בשעת החלום, וכן את חשיבות החלום לאדם, ואם מבחינת ספרים שעוסקים בפשר החלומות והמשמעות של העצמים והדמויות עליהם אנו חולמים.

ידוע הוא שהחלימה חשובה מאוד לגוף ולנפש, ובשעת החלום המוח מנסה למעשה לסדר את החוויות והאירועים שחווינו במהלך היום, וגם מתמודד עם בעיות שיש בנו שלא תמיד אנו מודעים להם. לדוגמא אדם שחולם על פחד גבהים יתכן ויש לו פחד מפני ההצלחה דווקא.

היות ורובנו שוכחים את החלום שניות לאחר ההתעוררות, מומלץ לשים מחברת ליד המיטה ולכתוב בה את החלומות מהם אנו מתעוררים, במצב שאנו עוד אפופים מהם, ורצוי לכתוב אותם כשעינינו עוד סגורות, על דף גדול,למרות שהשורות תצאנה עקומות ותיתכן פה ושם מילה על מילה. ברגע שנזכור חלק מהחלום, ניזכר ברוב המקרים ברובו.

יש הרבה חלומות מהם אנחנו יכולים ללמוד על עצמנו ועל דברים שמטרידים אותנו, ויש גם חלומות שממש מדגישים את הנושאים שבהם אנו צריכים לטפל ביומיום. למשל חלום על אדם שמציק לנו ושגם במציאות יש לנו איתו בעיות, אומר שאנחנו צריכים להתמודד עם אותו בן אדם ולעמוד מולו.

ספרים העוסקים בפשר החלומות ברובם מנסים לייחס לכל מושג שמופיע בחלום כמו: חיות, מאכלים, חלקי גוף, דמויות וכדו', סמליות מסוימת או מצבים בהם אנו נתקלים או ניתקל בעתיד. לדוגמא קראתי בספר פשר החלומות החדש, כי חלום על פטל למשל (מישהו חולם על פטל?) מרמז על חיי אהבה סוערים ובלתי יציבים. חלום על חורשה (?) מרמז על שינוי לטובה שיתרחש בחיים.

למעשה רוב החלומות פשוטים יותר, ומניסיוני, ממעקב אחרי הרבה חלומות שכתבתי, אנחנו יכולים ברוב המקרים לפרש את החלום בעצמנו, על ידי האסוציאציה הראשונה שהוא מעלה בנו. אני מאמינה שיש כמה סמלים כללים שמתאימים לרובנו כמו שנסיעה בכלי תחבורה בחלום מסמל את נסיעתנו בנתיב החיים, או שהליכה בעירום בתוך קהל מסמל מצב של היחשפות פנימית בד"כ בפני אנשים, אך ברוב המקרים מה שאנו חולמים עליו צריך להתפרש ע"י המשמעות שאנו נותנים לאותו דבר. לדוגמא: אם אישה חולמת על לידת ילד והיא בהריון, היא חולמת על זה כי זה חלק מהווייתה ואילו עבור אחרת שאינה בהריון זה עשוי להתפרש כהתחלה של דרך חדשה, כלידה של דבר חדש בחיים כגון שינוי מקצועי וכדו'.

היות והחלומות שלנו מחוברים לאני הכי פנימי שלנו, ישנם חלומות שפשוט יזהירו אותנו מדברים שאנו קצת מזניחים, למשל חלום על שיניים מתפוררות יכול פשוט להזהיר אותנו לא להזניח טיפול בהן. חלום על מחלה יכול להזהיר שאנו לא מקפידים מספיק על הבריאות, דברים שאנו מודעים להם אך מזניחים.

להלן אביא מספר דוגמאות של חלומות שחלמתי בתקופות שונות בשנים האחרונות, כשההסבר להם היה ההסבר הכי פשוט והכי ראשון שעלה על דעתי, שהיה גם אופן הפירוש הכי נכון ומתאים לי.

לפני שנים כשרק התחלתי להתמודד עם מצבים בחיי שהיו קשורים לילדות, חלמתי שאני דוהרת בכביש ליד בית ילדותי ברכבת שעומדת להתנגש התנגשות בלתי נמנעת במתקן עם אורות שנראה מרחוק. רגע לפני ההתנגשות עוד הספקתי לקפוץ מהרכבת ולא קרה לי כלום. היה לי ברור מהרגע הראשון שמצב זה מסמל איבוד שליטה בחיי הנוכחיים שמקורו בילדות, דבר שעבדתי עליו בשנים שלאחר מכן.

בחלום אחר חלמתי שאני בבית ילדותי ומהדלת האחורית נכנסים מדי פעם אנשים ואני לא מצליחה לסגור את הדלת. היה לי ברור מיד שזה מסמל מצב עכשווי בו אני מנסה ליצור מצב של שליטה בחיי ומסוגלת לעמוד מול אנשים פנים אל פנים, אך עדיין לא מסוגלת להתמודד עם התפרצות לתוך חיי מהדלת האחורית בעורמה, מתוך תמימות ילדותית, והבנתי שאני צריכה לשים לב יותר לדברים ולהיות פחות תמימה.

בחלום נוסף באותה תקופה חלמתי שאני בתוך מערבולת בים, ואני מנסה בכל כוחי לשחות ולצאת ממנה. היות שקראתי שמים מסמלים רגשות, היה ברור לי כי אני מתמודדת , מה שאכן היה, עם הרבה רגשות שעלו בי באותה תקופה.

לפני שעזבתי את עבודתי, מאחר וחשתי בה לחץ ותסכול גדולים מנשוא, פחדתי פחד נוראי, היות והייתי במצב משפחתי וכלכלי גרועים ביותר, אך הרגשתי שאם אני לא עוזבת אני אחטוף התקף לב חמור ביותר. ממש נדחקתי לפינה כששתי הברירות קשות ביותר. ואז חלמתי חלום בו אבי, ז"ל, אומר לי אל תפחדי אני אעזור לך בכסף. יתכן וזה היה מסר מהעולם הבא, ויתכן שחלמתי על אבי היות שאב מסמל בדרך כלל פרנסה, והחלום חיבר אותי לאני הכי גבוה שלי, אותו "אני" שמתחבר לחלק הפנימי העמוק ביותר שבנו ושאמר יהיה בסדר את תסתדרי בסוף ואכן זה עודד אותי קצת, ולמרות שהיה עדיין קיים פחד גדול, עשיתי את הצעד הזה שלאחריו חשתי הקלה כאילו ירדה לי אבן כבדה מהלב. אם אתם סקרנים, אז לא, לא זכיתי בלוטו ועברתי שנים קשות ביותר מבחינה כלכלית והגעתי למצבים קשים ביותר מהבחינה הזאת, אך למדתי איך להתמודד נכון וללא פחד עם כסף, ולאט לאט חל שיפור במצב,כשבכל פעם שהמצב נראה אבוד לגמרי, קיבלתי עזרה קטנה, אם זה ע"י עלייה במשכורת של בעלי או הלוואה נוספת שיכולתי לקחת או החזר מסוים שהיינו צריכים לקבל, ותוך כדי הזמן הזה ניסיתי לבנות כיוון לתעסוקה.

החלום כאמור יכול להעלות לתודעה בעיות שישנן ולעתים למצוא להם פתרון, להדריך ולכוון את מעשינו ולחבר אותנו לפנימי הכי עמוק שלנו. מעבר למספר דברים שכנראה סמליים לכולנו, ההסבר הראשון שניתן לעצמנו יהיה בד"כ גם ההסבר הנכון ביותר והמתאים ביותר עבורנו.



אני אדם מאמין אך חילוני לגמרי באורחות חיי ואיני מוצאת סתירה בין השניים. האמונה מתבטאת למעשה בכל תחום בחיינו היומיומיים כגון: בטחון עצמי, זוגיות, עבודה, כסף ועוד, בעוד המצוות הן רק דרך אחת מני רבות להגיע ולחיות את דרך האמונה עצמה. במאמרי אני כותבת על הבעיות היומיומיות המעסיקות אותנו, על זוגיות, על יהדות ועוד, מתוך ראיית האמונה אך בדרך קצת אחרת, לכן קראתי למדור הכתיבה שלי - "אמונה בג'ינס".

דפנה אשכנזי dafi_ash@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב